Elekma  Autoracing

Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"

  • 36 Vastauksia
  • 3694 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lemale01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Itse kokeilisin aluksi laittaa nestettä sentin pari yli maksimin, josko se olisi sillä jo tyytyväinen. Joku iso letku siellä paisuu, ylä- tai alavesiketku tai molemmat.


Koittanu myös laittaa täyteen asti kylmänä ja tuntuu sama ongelma tulevan. Tulee sitte viimeistään siinävaihees ulos korkin suulta ku lämpöä koneessa ja paineet puskee pihalle. Itse en noita autoja ruuvaa ja ammattilaiset ei tiedä vastaavia tapauksia.. Joskus yli vuosi sitte ilmoitti kerran tota neste vähyyttä ja ku lisäs nii oli sitte pitkään pois. Nyt ei auta korkin vaihdot, painetestit, väriainetestit vian diagnosointiin. Rahaa kyllä saanu palamaan jo satasia, eikä asia oo muuttunu mihinkää suuntaan. Tuskin uus korkkikaan viallisena alusta asti on, ku n. viikko sen jälkeen sama ilmoitus. Jotain 300-550 kilometriä pääsee ajamaan ongelmitta sen jälkeen, ku korkin avaa ja paineet pääsee ulos.

Eroa en oo huomannu käyttääkö Webastoa vai ei

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2245
  • www.vrcf.fi
Lupasin että en tähän enään kommentoi mutta jos järjellä ajattelee että se nestepinta säiliössä laskee niin jossain täytyy tilavuuden kasvaa jonne neste katoaa, en sano missä koska joku vänkää kuitenkin vastaan.  ;D

Poissa Jns

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Korkki on se mikä jäähdytysjärjestelmän paineen määrää, on sitä liikaa tai liian vähän.
Onhan se mahdollista että korkki kunnossa ja paineen johdosta huonokuntoiset letkut paisuu niin paljon että nestepinta vajoaa.
Ajoittain näkee työn puolesta öljyn turvottamia jäähäriletkuja mitkä aivan räjähdyspisteessä ja pehmeetä kuin lakritsi..

Nykyään voi saada mitä vaan viallista ja epäsopivaa osaa vaikka uusia ovatkin, varsinkin jos ostaa tarvikkeena. Itsellä viimeisinpänä viallinen sachs takaiskari.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2023, 21:17:19 kirjoittanut Jns »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 790
  • www.vrcf.fi
Lupasin että en tähän enään kommentoi mutta jos järjellä ajattelee että se nestepinta säiliössä laskee niin jossain täytyy tilavuuden kasvaa jonne neste katoaa, en sano missä koska joku vänkää kuitenkin vastaan.  ;D
Näinhän se on, aina joku tietää asiat paremmin :).

Olen siinä uskossa, että neste on (lähes)kokoonpuristumatonta ja yleensä laajenee lämmetessään hieman. Jäähdytysjärjestelmässä oleva kaasu sen sijaan puristuu paineen vaikutuksesta kokoon. Vaihtoehtoina pinnankorkeuden vaihteluihin voisi olla esimerkiksi järjestelmässä oleva ilma (VEA-moottoreissa tästä erityisesti varotellaan) tai jo mainittu tilavuuden muutos eli paisuva letku. Järjestelmän painetta rajoittaa paisuntasäiliön korkki, joten se on myös yksi mahdollinen vikakohde, kuten yllä jo mainittiin.

Paineistetussa järjestelmässä nesteen kiehumispiste nousee ja kuumassa moottorissa neste voi höyrystyä, kun ylipaine järjestelmästä poistetaan. Tämä taas näkyy -joskus jopa tuntuu- paisuntasäiliön tuntumassa ELK.

Poissa idkf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Päivitetään tämä tarina vielä loppuun. Pitkän hakemisen ja väistämätöntä vastaan rimpuilun jälkeen lopulta alkoi näkyä merkkejä öljystäkin jäähynesteessä. Auto pajalle ja tuomio oli kannessa. Annoin luvan korjata ja kuten näistä pahveista sanotaan niin ei ollut selkeitä vian merkkejä kansipahvissa tosin sitä kai on melko vaikea nähdäkään. Mutta kansi oli ihan selkeästi kuulemma kiero.

Kansi kävi oikaisussa ja samalla entisöitiin muukin tarpeellinen kannesta mm pakoventtiilit vuoti. On nyt sitten ollu noin kuukauden ajossa sen jälkeen ja kyllä se vaikuttaa nyt sillä tulleen kuntoon. Ei ollut sitten niin huokea auto tämä nyt kansirempan jälkeen.

Opiksi tarinasta jäi ainaki se, että melko huonosti sillä indikaattorinesteellä näki kansivuotoa kun mittaaminen ei oikein onnistu mitenkään ajossa :D toinen oppi on se että on ne jäähynesteen letkut nyt selkeästi ihan löysät verrattuna siihen mitä ne oli, eli kyllä se vähänkin jämäkämpi letku on sitten liian korkea paine jäähyjärjestelmässä.
Tuossa vielä muistutuksena tuon jo aiemmin linkkaamani ketjun lopputulos. Ne letkut ei todellakaan mene normaaliajolla oikeasti kovaksi ilman yli max merkin täyttöä, saati sitten auto kuluta nestettä.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2023, 12:33:52 kirjoittanut idkf »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5085
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Kova on suhteellinen käsite. Eihän se nyt kiveksi muutu mutta melko pinkeeksi kyllä. Koita sulkee joku letku ja laita vaikka baari sinne painetta, ei se nyt ihan velttokaan ole. *tumppuun->

Vaikka se nestepinta on yli max niin ei se paineeseen vaikuta(merkittävästi) kunhan vain jonkin verran on ilmatilaa.
Ei sen paisuntasäiliön ole tarkoitus pullistua.
Vaikka niitäkin on nähty. :D

Neste puristuu kasaan niinkuin ilmakin mutta ei näistä asioista puhuttaessa mitenkään vaikuttavasti.
Tarvittaisiin valtavat paineet.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Valtsu69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Moi,

Keskustelussa tuttu ongelma. Alhainen j(äähdytys)nesteen taso, pysähdy varoen. Jäähdytysnesteen pinta alle minimin ja kun korkin aukaisee niin painetta vapautuu samalla kun jäähdytysnesteen pinta nousee normaaliin tai vähän ylikin. Volvo 5D STW 2.5T Automatic-sw5957-4x4/276, vm 2007, ajettu 433 000km.

Keskustelussa esiintyy letkuihin liittyvä ongelma ja kansivika. Kysymys mikä on keskustelussa mainittu TESTI, jolla kansivian voi todentaa?

"No tekee testin jäähdytysnesteelle niin näkee kansivian jos on. Ei tarvii vääntää." "Joo tosiaan on testit tehty ja mistää se ei vuoda. ... i viittisi laittaa 2000euroa kansiremonttiin, kun huollot sanoo että vika ei ole kannessa. Näkyisi väriainetestissä tai painetestissä jos näin olis ".

t.mika valtonen.

 

Proturbo  Autodiagnoosi