Proturbo  Autodiagnoosi

XC60 vm. 2009 D5(D5244T4) 185hv korkea hetkellinen kulutus / EGR vika?

  • 2 Vastauksia
  • 1260 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeroK69

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Potilas siis 2009 vuosimallin XC60 D5244T4 185-heppaisena versiona automaattilaatikolla. Näistä D5 EGR-ongelmista on topicceja, mutta en löytänyt niistä suoraa ratkaisua omiin oireisiin (paitsi että ohjelmoi se kokonaan pois käytöstä...). Muutamia vinkkejä jo kokeilin.

Oireet:
- Tietokoneen mukaan iso hetkellinen kulutus liikkeellelähdössä / kiihdytettäessä, erityisesti kylmänä. Kun lähdet pihasta kadulle, lukema heti 99.9 ltr/100 pintakaasulla. Samaten luonnollisesti täyskaasukiihdytyksessä. Lämmettyä hetkellinen kulutus tulee lähemmäs järkeviä arvoja, mutta silti selkeästi isompi kuin ennen. Tasakaasulla normilukema. Tankkausseurannalla kulutus 7-8 ltr/100. Tietokone antaa keskikulutukseksi 7.5-8 ltr/100 pitkällä matkalla. Nuo molemmat isompia lukemia kuin vuosi sitten.
- Olettaisin, että EGR kenkkuilee. Kun moottorilla on kuormaa, kiihdytys/ylämäki, sen ääni ei ole normaali, ikäänkuin joku laittaisi vastaan. Ohituksessa miettii hetken, mutta lähtee sitten normisti. Kun vauhti hidastuu, laatikko pitää 6-vaihteen alaspäin jopa 70 km/h asti kun aiemmin vaihtoi 5-6 välillä 80-85 km/h vauhdeissa. Ikäänkuin laatikko luulisi että voimaa löytyy

"Vikahistoria", omat mittaukset (iCarsoft-lukija) ja toimenpiteet:
- Auto vaimon käytössä, itse ajan silloin tällöin. Alunperin ihmettelin noita tietokoneen korkeita lukemia. Ja ohitettaessa sitä, että heittikin pari pykälää pienemmälle, ikäänkuin voimaa puuttuisi
- No kerran sitten annoin kenkää huolella ja moottori meni turva-tilaan...
- Seurailin eri anturilukemia ja totesin että imusarjan paineanturi ilmoitti tyhjäkäynnillä / moottorin sammutuksen jälkeen absoluuttipaineeksi 1.04 - 1.06bar ja siten ahtopaineeksi 0.1bar
- Vikakoodeistä löytyi myös imusarjan läppämekanismin vikakooodi (välivipu oli irti)

Vaihdoin uuden paineanturin ja putsasin samalla "kaasuläppä"kotelon, EGR-liitäntäkanavan (paikallaan autossa) ja sen jälkeisen 90-asteen lyhyen putken. Anturin vaihto auttoi, mosa toimi selkeästi paremmin.

Sit hankin sen imusarjan läppäsysteemiin uuden välivivun, kun vanha oli väljä. Kun sen laittoi, sanoisin perstuntumalla että mosa meni huonommaksi kuin silloin kun läpät oli koko ajan auki.

Moottoriin jäi ominaisuus, että välillä toimii hyvin, välillä ei. (tietokoneen kulutuslukema silti aina pielessä) Eilen ajeltiin Kuusamosta etelään ja mittailin matkalla.
- Ahtopaine käyttäytyy mielestäni oikein ja loogisesti, pyydetty vastaa saatua. Maksimiahdot 1.4bar ja tasakaasulla 0.3-0.6bar. Mielestäni ahdin ja sen systeemit kunnossa.
- EGR:n -pyynti vaihtelee ajotilanteen mukaan 40%-100%. Mielestäni looginen, jos 100% tarkoittaa sitä että EGR on kokonaan kiinni
- Mutta EGR-asentoanturin lukema koko ajan 0%, ei mitään muuta lukemaa koko matkalla
- "Kaasuläpän" lukema elää eli läppä liikkunee
- Moottorin öljyn lämpötilalukema -273C, aikas kylmää... Lukema ei muuttunut lainkaan.

Jossain Topicissa oli D5 ilmamäärän lukemia tyhjäkäynnillä. Eilen pysähtyttäessä ajon jälkeen joskus noin 375 mg/isku, joskus noin 500 mg/isku. Täsmäsi Topicissa annettuihin lukuihin ja viittaisi siihen, että EGR kuitenkin liikkuu, vaikka asentoanturilukema 0%. Toisessa Topicissa neuvottiin kokeilemaan siten, että ottaa EGR-liittimen kokonaan irti. Tässä versiossa se ei toiminut, moottori menee heti turvatilaan (ei ahda lainkaan) ja tuli 3 vikakoodia. Piuha takaisin ja vikakoodit pois niin sit taas kulki.

Nyt sitten vinkkejä / kommentteja:
- Missä on öljyn lämpötila-anturi? Tuo lukema -273 viittaisi siihen, että signaali puuttuu tai piuha on maissa. Voiko tuo liittyä näihin oireisiin?
- EGR-asentoanturi, onko niissä ollut vikoja? Anturi lienee sen ruuveilla kiinnitetyn kannen alla, kannattaako (uskaltaako) sinne kurkata?

Vai alanko purkaa johtosarjaa ja etsiä hiertyneitä johtoja? Kun on 2 kpl virheellistä ja muuttumatonta anturisignaalia, niin se voisi viitata siihen, että johdot ovat jostain rikki.

343, 2x 360, 2x V40, S40, 740, 2x V70, XC90, XC60

Poissa JonH

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Itsellä täysin samat oireet samassa koneessa. Selvisikö ongelma?

Poissa Tojari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Onkohan minkä verran ajettu? Voi myös olla ne imusarjan läpät siinä mustassa liisterissä, myös imusarja voi olla tukossa. Kuvassa mun 460tkm ajetun imuläppien paikat ennen puhdistusta ja uusimista. Muuttui koneen luonne melkoisesti, kun vielä nostajat ja keinuvivut vaihdoin.
Toki voihan siellä olla jotain muutakin...


 

Carcom Oy  Ateho