Race.fi  Puotilan autokorjaamo

850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen

  • 44 Vastauksia
  • 44969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #30 : 14.05.2015, 15:33:56 »
Rupesin tuota laakeria vaihtamaan, löytyipä siinä ohessa syy, miksi abs anturia on saanut vaihdella vuoden välein. Anturin kärkeen ilmestyi aina pikkuhiljaa pieni viilto, kuin jokin pääsisi sitä hinkkaamaan. Kun nappasi alapallon irti ja vetäisi vetarin ulos, oli siellä irrallaan tuollainen  tiiviste. Mikäs tämä tiiviste on, mihin väliin kuuluu ja mistä uusi? Tuo kun oli katkennut, pääsi abs kehän lähistöllä pyörimään hurua ja hinkkasi sen anturin pään aina rikki. Hienoja vikoja paikallistaa :)
« Viimeksi muokattu: 14.05.2015, 15:35:28 kirjoittanut Razur »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #31 : 14.05.2015, 16:13:24 »
Tuohon viiltoon liittyen, oon muistaakseni nähnyt jonkun topicin aiheesta, siinä kanssa ihmeteltiin anturiin tulleita viiltoja.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa rampe13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #32 : 14.05.2015, 22:03:18 »
pyörän laakerin tiiviste se on. toi kun katkeaa niin vesi pääsee laakeriin ja laakerin hajoaminen/kuivuminen alkaa. vesi ei ole paras voitehista. tarvikelaakereissa ei monesti tule tiivistettä mukana.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #33 : 30.05.2015, 15:54:02 »
Laitan tännekin tuon operaation kokemukset omalta osaltani.
Laitoin tänään Motonetista haetun 100€ tarvikeosan, oli onneksi merkiltään edes MOOG.
Hyviä kokemuksia olen tuosta kuullut.

Kyllä jollotus lakkasi. Kun vanha oli kädessä niin akselinsuuntaista välystäkin oli varmaan puoli senttiä. Ohjauksessa tuntui pyörästä nytkytellen kello 3 ja 9 ennen laakerin vaihtoa välystä jossain vaikka nivelet oli tiukat.
Korjaantui sekin.
Ohjattavuus parani ja auto on taas äänetön.
Alla olleen laakerin pultit olivat e14 ja tarvike MOOG laakerin mukana tulleet e16 joten kannattanee olla varalla kummatkin hylsyt kun jumppaan alkaa..

Pari tuntia meni yksin aikaa kun täytyy tosiaan tämän tästä käydä rattia veivaamassa ja taas vääntää pulttia.
Sanoisin että jos joutuu maassa tunkin kanssa pelaamaan niin kannattaa irroittaa ne kaksi jousijalan ja olkatuen välistä pulttia ennemmin kuin alapallo.
Itse käytin siinä kääntelyvaiheessa meisseleitä jotka tökin sinne kahden vaakasuoran pultin reikiin ja niiden suuntaa pystyy vaihtamaan tarpeen mukaan ettei kahva ole tiellä.
En tiedä ymmärsikö kukaan mutta näin tein. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TuomasNärhi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #34 : 07.03.2017, 17:12:05 »
Pelkkää laakeria ei voi vaihtaa sillä napa on kiinteä osa laakeria. Itse napa taas on onneksi helppo vaihtaa. Motonetistä taitaa saada edullisimman, mutta muista ottaa mukaan uudet navan pultit. Siniseltä nuo taitaa tulla mukana, tarvikkeissa ei. Nuo neljä navan pulttia on sitten torxilla, sopiva hylsy kannattaa etsiä valmiiksi ellei torxeja pakissa ole.

Iskaritolppa irroitetaan vain alapäästä, vetari irtoaa yleensä hyvin, mutta itse napa voi vaatia hieman talttaamista. Suhteellisen helppo ja nopea homma ellei ongelmia.

Työvaiheet yksinkertaisuudessaan:

1. Rengas pois.
2. Napamutteri irti, joku painamaan jarrua ettei vetari pyöri, samalla voi vetaria hieman herkistää napauttamalla kevyesti.
3. Jarrusatula irti, sivuun roikkumaan esim. rautalangalla ettei letku rasitu. Kasatessa on suotavaa herkistää mäntä.
4. Jarrulevy irti
5. Peltilevy irti
6. Alapallonivel irti
7. Vetonivel irti navan päästä, älä vedä vetaria irti koneesta
8. Neljä torxia (E14 ?) auki
9. Napa irti
10. Kunnollinen putsaus ja päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.

Uuden navan torxit 65Nm + 60 astetta.
Alapallo 50Nm.
Napamutteri 120Nm + 60 astetta.
Jarrulevyn kiinnitystappi 8Nm.
Jarrusatula 100Nm.
Renkaan pultit 110Nm.

Ellei ole momenttiavainta, on napamutterin kiristyksessä hyvä käyttää vertailukohtana renkaan pultin kireyttä. Olettaen että ne tapaa kiristaa n. 110Nm arvoon  ;)

Moikka.

P3 FAQ:sta ei tullut vastaan v70 mk3 etupyörän laakerin vaihdosta, onko samanmoinen homma, vai onko miten paljon muutoksia tullut?

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #35 : 07.03.2017, 21:10:36 »
Moikka.

P3 FAQ:sta ei tullut vastaan v70 mk3 etupyörän laakerin vaihdosta, onko samanmoinen homma, vai onko miten paljon muutoksia tullut?
Kutakuinkin sama homma, napa vaan onprässättävää mallia eli ei onnistu perustyökaluilla. Joskus lukenut juttua, että motonet/biltema olisi myynyt oikeanlaista työkalua tuohon prässäämiseen, mutta haulla löytyy varmaan lisää tietoa siittä.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa TuomasNärhi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #36 : 08.03.2017, 11:46:30 »
Kutakuinkin sama homma, napa vaan onprässättävää mallia eli ei onnistu perustyökaluilla. Joskus lukenut juttua, että motonet/biltema olisi myynyt oikeanlaista työkalua tuohon prässäämiseen, mutta haulla löytyy varmaan lisää tietoa siittä.

Kiitokset.

Eli taidanpa viedä vaihdettavaksi johonki, kun erikoistyökalua ei kehtaa ostaa tuon yhden laakerin vaihdon takia, kun toisen puolen laakeri vaihdettii myyntiliikkeen laskuun reilu puolivuotias sitte.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #37 : 25.07.2021, 20:27:34 »
Tuli kokeiltua kyseistä operaatiota ja hyvin meni noilla ohjeilla. Kiitokset niistä

Motonetin OE-sarjassa 21-3128 (SKF VKBA 3415) tuli mukana tarvittavat pultit, napamutterit (2kpl!) sekä jarrusatulan pultit. Aikaa meni joku kaksi tuntia rauhassa puuhaillen.

Mulla oli napamutteri 36mm. Näissäkin näkyy olevan eroja.

Näin oli myös -95 turbossa (T-5R). Paketissa tuli tosiaan molempaa kokoa uudet ja käypäinen pitkä hylsy tuli napattua motonetistä jo etukäteen varuiksi.

Eikai se sen kummempaa vaadi, kuin sitä väkivaltaa, eli hakkaa se vasaralla irti, lyömällä siihen osaan napaa, johon pyörä kiinnitetään..  uusi napa kun tulee kuitenkin laakerin mukana, joten kyllä siihen kärsii lyödä

Näin minäkin ajattelin, kunnes se napa ja sisäkoolit oli lattialla, mutta runko ja ulkokoolit yhä olka-akselissa. Näinkin voi näköjään käydä.  ;D

Poissa MJMN

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #38 : 19.09.2023, 20:55:50 »
Minkälaisella avaimella olette noita napamuttereita avanneet?

Pulttipyssyä ei käytössä, 1/2" väännin napsati poikki. Olisko joku vähän jytympi L-väännin tähän hyvä?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #39 : 19.09.2023, 21:28:57 »
3/4" väännin ja siihen hylsy. Sitten vaan metri tai pari putkee avuks.
Kerran on ollut niin kiree että 100kg puolentoista metrin varren päässä koko painolla jumputin mutta ei lähteny.
Piti käydä rengasfirmassa niin ampuivat norsupyssyllä sen auki, eikä ollu ees tiukassa. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #40 : 17.11.2023, 05:25:53 »
Tuli kokeiltua kyseistä operaatiota ja hyvin meni noilla ohjeilla. Kiitokset niistä

Motonetin OE-sarjassa 21-3128 (SKF VKBA 3415) tuli mukana tarvittavat pultit, napamutterit (2kpl!) sekä jarrusatulan pultit. Aikaa meni joku kaksi tuntia rauhassa puuhaillen.

Eilen tuli haettua kanssa tuo sarja motonetistä. Ei ollut paketissa enää muuta kuin laakeri ja napamutteri  :( navan pultit puuttuu, eikä motonetistä niitä saa kun kysyin. Kl-varaosassa taitaa olla, mutta tilaustuote ja taas saa odotella.
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 547
  • O.V.L.O.V.
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #41 : 17.11.2023, 07:36:20 »
Eilen tuli haettua kanssa tuo sarja motonetistä. Ei ollut paketissa enää muuta kuin laakeri ja napamutteri  :( navan pultit puuttuu, eikä motonetistä niitä saa kun kysyin. Kl-varaosassa taitaa olla, mutta tilaustuote ja taas saa odotella.

No mihin ihmeeseen oot hukannu ne alkuperäset pultit? Ei nuot ole mitään venyviä pultteja. Samoilla kiinni vaan.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #42 : 17.11.2023, 07:57:30 »
No mihin ihmeeseen oot hukannu ne alkuperäset pultit? Ei nuot ole mitään venyviä pultteja. Samoilla kiinni vaan.

Kyl ne edelleen siellä paikoillaan on. Alkuperäisillä mennään.
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #43 : 17.11.2023, 11:13:24 »
No mihin ihmeeseen oot hukannu ne alkuperäset pultit? Ei nuot ole mitään venyviä pultteja. Samoilla kiinni vaan.
Kunhan ei ole kannat ruostuneet olemattomiin kuten parissa autossa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #44 : 27.11.2023, 19:48:04 »
Kyl ne edelleen siellä paikoillaan on. Alkuperäisillä mennään.

Vanha laakeri oli niin ryytynyt että pultit meni pyöreeksi ja alapallo täysin jumissa.

Kävin hakemassa purkuautosta koko olka-akselin laakereineen ja uuden alatukivarren. Uusi laakeri siihen kiinni ja paikoilleen. Tunnin homma oli, meni paljon joutusammin kuin että olisi tapellut vanhan laakerin irroituksessa  :D

Tuohon alatukivarren irroitukseen, niin mielestäni helpompi irroittaa apurungon päästä kuin olka-akselista, että saa vetarin pois.
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

 

Carcom Oy  Ateho