KL-varaosat  Race.fi

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4862 Vastauksia
  • 1060050 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Aluvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #255 : 26.09.2017, 17:58:10 »
Terve arvon kanssahybridistit! Teen sisääntulon foorumille vähän ikävemmissä merkeissä.

Taustatietoina auto on V60 D6 vm.-13 ajettu 163tkm. Omistanut auton vajaan vuoden ja melkein alusta asti on välillä käynnistyksen jälkeen ilmoittanut "Hybridijärjestelmän toimintahäiriö. Tarvitsee huollon". Tätä viestiä ei kuitenkaan tule aina ja en ole havainnut mitään logikkaa vaikuttaako tähän kelit yms. Tämä ei kuitenkaan ole vaikuttanut auton käytökseen millään lailla ja toimintasäde sähköllä on ihan normaali. Huollossa eivät tähän osanneet ottaa kantaa ja olis pitänyt viedä auto erikseen selvitykseen.
Tänään sitten aamulla ilmoitti että "Hybridijärjestelmän toimintahäiriö. Huolla kiireellisesti" Auto käyttäytyi normaalisti sen mitä sillä muutaman kilsan ajoi. Iltapäivällä kun starttasi tuli "Sähköjärjestelmän tarkastus. Odota 60s ja paina Start uudelleen". Tämä ei pysy näkyvillä kuin muutaman sekunnin. Sen jälkeen tulee sama viesti kuin aikaisemmin. Ei käynnisty dieselikään vaikka koittaisi vaihtaa AWD moodiin. Eikä vaihda millekään ajomoodille. Muu sähköjärjestelmä, radio yms. toimii.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Haiskahtaa vähän että jokin ohjausyksikkö vois olla sökönä ja sehän olis mukavan kallista  :buck2: no hinurilla lähti huoltoon.

Muuten oon oikein tyytyväinen autoon ja kulutusta on mukavaa seurata.

-Janne

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #256 : 26.09.2017, 19:15:48 »
Omistanut auton vajaan vuoden ja melkein alusta asti on välillä käynnistyksen jälkeen ilmoittanut "Hybridijärjestelmän toimintahäiriö. Tarvitsee huollon". Tätä viestiä ei kuitenkaan tule aina ja en ole havainnut mitään logikkaa vaikuttaako tähän kelit yms. Tämä ei kuitenkaan ole vaikuttanut auton käytökseen millään lailla ja toimintasäde sähköllä on ihan normaali. Huollossa eivät tähän osanneet ottaa kantaa ja olis pitänyt viedä auto erikseen selvitykseen.

-Janne

Hei, itselleni tuo toimintahäiriöilmoitus on viimeisen kuukauden aikana näyttäytynyt kolme kertaa. Molempien kertojen jälkeen tosiaan sähkömoottori ei mennyt enää päälle "Tilapäisten rajoitusten vuoksi" joka viittasi lämpötilaan, eli akut vissiin melko lämpöiset. Bilian teknikko puhelimessa kertoi tämän olevan yleistä ja sattuu tosiaan pompahtamaan myös jos joku "virhe" tulee tiedon kulkemiseen auton ja moottoreiden välillä. Jään mielenkiinnolla odottamaan omaa "Huolla kiireellisesti" ilmoitusta, parempi sattua kaupunkiseudulla eikä juuri ajellessa pitkää matkaa.... Kerrothan myös omat kokemuksesi missä vika oli ja mikä oli korjaamon kanta vikaan.

Käsittääkseni akut irtisanovat sopimuksen tällä tavalla, eli ilmoitusta tulee silloin tällöin ja yhtäkkiä tulee stoppi koko menolle. Teslafoorumilla oli jotain tän kaltaista tekstiä, mutta kilometrit oli hieman eri kuin alle 200tkm....

Poissa Aluvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #257 : 26.09.2017, 19:51:01 »
Kiitoksia tiedosta, hyvä tietää. Itsellä tullut lähinnä talvella kylmillä keleillä "Pure ei käytettävissä johtuen hybridijärjestelmän tilapäisistä rajoituksista" ja pure tulee takas käytettäväksi kun hetken ajellut dieselillä. Kuvitellut että akku tai joku muu hybridin osa käy liian kylmänä.

Ai perkele täytyy toivoa että tässä ei vaan olisi akut menossa. Aina kuvitellut että akuista vähenisi pikkuhiljaa varauskyky ja sitä myötä toimintasäde lyhenee. Se onkin ikävämpi homma jos meno loppuu kun seinään eikä anna käyttää polttomoottoria. Oon lukenut nettijutun jossa jenkeissä hybridi camryyn olis tullut akkuvika ja akun vaihdon sijaan kaveri puhdisti ilmeisesti akun kennot yhdistävät hapettuneet kupariliuskat. Noo näiden järjestelmien kanssa ei kannata ihan joka kotinikkari puuhastella tai artisti maksaa. Ja voihan tuolta aika hyvin tulla virtasta näpeillekin  :nohnoh

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #258 : 26.09.2017, 20:30:34 »
Kylmät ja kuumat on sanomattakin selvästi hallaa akuille. Siksi akkuja lämmittellään/jäähdytellään toimiakseen. Nykyään kaikki akut taitaa on kaput kertalaakista. Itse olisin kyllä toivonut, että auto osaisi reagoida akkujen vaihto- tai huoltotarpeeseen ja ilmoittaa niistä. Todella vähän näistä on narinoita netissä, joten yleispätevästi voisi olettaa melko luotettavaksi autoksi. Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt luetuttamaan, mutta auto menee ainakin vaihteiston öljynvaihtoon ennen talven tuloa joten siinä olisi sopiva sauma tsekata auto kauttaaltaan läpi. Huoltoon näyttää vielä olevan matkaa 24tkm, mutta huollattanen viimeistään 20tkm omistamisen kohdalla eli viimeistään ~15tkm päästä.

Jossain vaiheessa toivon pääseväni kokeilemaan samanikäistä sekä suurinpiirtein saman verran ajettua yksilöä vertailun vuoksi. Uutta twin engine mallia kävin koeajamassa ennen tämän koeajoa eikä se kyllä ihan noin toiminut, siksi epäilyjä on syystäkin ilmassa.

Poissa Aluvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #259 : 01.10.2017, 22:03:10 »
Noniin perjantaina sain auton pajalta. Vikakoodeja oli ollut kuulemma useita. Hybridiakku kytkettiin irti ja korkeajännitejärjestelmään tehtiin eristysmittaus testerillä. Sieltä ei kuitenkaan löytynyt syytä vialle. Mitään vikaantuneita komponettejakaan ei löytynyt. Auto heräsi siis henkiin käsittääkseni vikakoodit nollamalla.

Luin netistä jonkin verran juttuja vastaavan tyylisistä tapauksista. Esim. Auris hybridissä on melko yleinen tapaus että 12v akun hiipuessa tarpeeksi huonoon kuntoon auto ei suostu käynnistymään. Akku ei siis täydy olla aivan kaput vaan kohtalaisen pienikin varauskyvyn menetys alkaa vaikuttamaan. Juttelin tästä ilmiöstä huollon kanssa. Akku otti noin 60% varauksen vastaan, joten akku laitettiin vaihtoon ihan varmuuden vuoksi. Ei viittynyt ottaa riskiä että jättää tielle akkukaupoille mennessä.

Toivottavasti "korjaantui" tällä. Pari kertaa on kerennyt jo ilmoittamaan "hybridijärjestelmän toimintahäiriö, tarvitsee huollon" ja tämä tulee aina heti käynnistyksen jälkeen kun auto ollu latauksessa. Täytyy varmaan soitella vielä huoltoon että mikä tän voisi aiheuttaa.

PS. Maksoin koko huoltolaskun kun mitään vikaantunutta osaa ei löytynyt ja 12v akun vaihdosta tuli suurin kustannus.

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #260 : 02.10.2017, 07:17:00 »
Oliko vaihtoon mennyt akku se pienempi 9Ah apuakku? Eikös Volvolla ole takuu 5v näissä normiakuissa? Tässä ketjussa joku taisi aiemmin sanoakin 12v kuivumisesta useampaan otteeseen. Näissä on varmaan AGM:t vakiona, en ole vielä akkuihin asti edes ehtinyt tutustumaan. Vaihto voi olla enemmän kuin suositeltavaa ennen talvea, kun ei mitään tietoa onko tuota dieselin käyttöakkua omassa vaihdettu edes kertaakaan. Edellinen auto kun jätti tielle ensimmäisinä pakkasaamuina akun hyydyttyä niin oppii kummasti. Vaikka kyllä nykyakutkin pitäisi kestää tuon 5 vuotta heittämällä ellei aja todella lyhyttä matkaa jossa se ei edes ehdi latautua.

Mielenkiintoista, että vaikka akku olisikin suorituskykyinen auto ei anna ajaa sillä. Jos tarvii vikakoodinlukijan ajellakseen huolettomasti, jotenkin tuntuu keskenkasvuiselta autolta...

Poissa Aluvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #261 : 02.10.2017, 14:31:23 »
Vaihtoon laitettiin isompi ns. käynnistysakku. Akku on tosiaan AGM, mutta kokoa en tiedä kun on sen verran syvällä akkukotelossa.

Takuukuviosta en tiedä akkujen suhteen. Maksoin ihan kiltisti kun omasta aloitteesta akku laitettiin vaihtoon.

En tiedä sitten mitä oireita pienemmän 9Ah akun hyytyminen olisi aiheuttanut. Sen perässä lienee mutuna saatto- ja sisävalot, hälyttimet, yms.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #262 : 02.10.2017, 17:01:18 »
En tiedä sitten mitä oireita pienemmän 9Ah akun hyytyminen olisi aiheuttanut. Sen perässä lienee mutuna saatto- ja sisävalot, hälyttimet, yms.
Pikkuakku liittyy ainakin muissa volvoissa start&stop-toimintoon. Pikkuakusta sähkötetään kaikki muut sähkölaitteet paitsi starttimoottori käynnistyshetkellä. Tämä siksi, että mikään kymmenistä ohjainlaitteista ei kiukuttelisi alijännitteestä. Eli jos pienempi akku on huono, voi tulla vaikka mitä vikakoodia, mutta lähtökohtaisesti vain S&S ei toimi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 991
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #263 : 02.10.2017, 18:06:49 »
Lähtökohtaisesti osa kun osa on takuu 1vuosi, poikkeuksia myös on, ei tosin 12v akuissa joiden maksimi ikä muutenkin nykyautoissa n.3-5 vuotta

Tehdastakuu sitten kaksi vuotta rekisteröinnistä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #264 : 02.10.2017, 18:34:15 »
Lähtökohtaisesti osa kun osa on takuu 1vuosi, poikkeuksia myös on, ei tosin 12v akuissa joiden maksimi ikä muutenkin nykyautoissa n.3-5 vuotta

Tehdastakuu sitten kaksi vuotta rekisteröinnistä.
Koskeeko siltikään virallisesti akkua? Kännyköissä taisi erikseen akulle olla 6kk, vaikka puhelimelle on 2v takuu. Pois lukien Apple 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 991
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #265 : 02.10.2017, 19:29:23 »
Siis kyllä akulle on vuoden takuu osto päivästä.

Poissa hammeri106

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #266 : 16.10.2017, 14:45:20 »
Hei, viimeisen  2:n viikon aikana tullut 3 kertaa ilmoitus "Hybridijärjestelmän toimintahäiriö, tarvitsee huollon" tullut aina aamulla kun vebasto on ollut päällä, ulkolämpötila +5-8c. Muutaman sekunnin jälkeen ilmoitus poistuu, ja kaikki toimii normaalisti. Vebasto ilmeisesti lämmittää myös hybridiakun, mahtaako lämmetä liikaa näillä keleillä?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8905
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #267 : 16.10.2017, 14:57:34 »
Ehkä todennäköisemmin löpölämmittimen akusta haukkaama virta saa jännitteen kyykkäämään liikaa.

Poissa hammeri106

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #268 : 16.10.2017, 15:31:55 »
Latauskaapeli ollut kiinni aina. Mielestäni lataa myös 12v akkua silloin, eli en usko että johtuu virran vähyydestä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8905
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #269 : 16.10.2017, 16:20:31 »
Latauskaapeli ollut kiinni aina. Mielestäni lataa myös 12v akkua silloin, eli en usko että johtuu virran vähyydestä.

Sököä akkua ihan sama miten paljon lataat, napajännite kyykkää silti heti kuormitettaessa.

Voihan siellä toki olla tyystin muukin ongelma.

 

Ateho  Elekma