Elekma  Autoracing

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4860 Vastauksia
  • 1059829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #465 : 12.01.2018, 08:23:01 »
Itse latailen töissä 10A:lla, joululomalla vuokramökin vastaavasta 2h kellolla varustetusta tolpasta kokeilin 16A:lla ja sekin pelasi ongelmitta mutta tieten yleistää ei voi.

Lisätäänpä vielä että lämpötilallakin on tietysti oma osuutensa asiaan.
Ootko kokeillut töissä puhua, että saisit tolppaan jatkuvan virran? Varmaan olisi laitteistolle parempi, kun ei lataus keskeytyisi joka latauskerta. Olettaisin että tuo järjestelmä on tietokoneeseen verrattava systeemi, ja ei se tietokonekaan tykkää sittä, että kesken toiminnan vedetään töpselistä irti ::)
Meillä töissä on vielä niin hullusti tolpissa sähköt, että haistelee ilmaa ja sen mukaan on tolpat päällä. Tuossa varmasti hajoisi auto ennemmin tai myöhemmin, kun renkkaa pahimmillaan pois/päälle sykliä 10kertaa tunnissa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 547
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #466 : 12.01.2018, 08:42:40 »
En ole kyselly, yleinen ~300 auton parkkipaikka niin tuskin yhtä käyttäjää varten mitään erikoisjärjestelyä aletaan tekemään. Ja lisäksi tuo saattaisi johtaa keskusteluun verotuksesta, tuohan verottajan silmissä lasketaan luontaiseduksi... ::) Siispä säätelen kellon aina niin ettei tuosta aiheutuisi ongelmaa, akku ehtii kyllä tuon 2h aikana yleensä latautua reilustikin täyteen asti.

Meillä töissä on vielä niin hullusti tolpissa sähköt, että haistelee ilmaa ja sen mukaan on tolpat päällä. Tuossa varmasti hajoisi auto ennemmin tai myöhemmin, kun renkkaa pahimmillaan pois/päälle sykliä 10kertaa tunnissa.

Meillä oli edellisessä lokaatiossa kanssa tuollaiset tolpat. Enpä laittaisi itsekään sellaisen nokkaan tuota.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #467 : 12.01.2018, 10:16:15 »
Tunnetaan nimellä pulssisähkö, on erittäin yleinen ja lohkolämppärille myrkkyä. Sen lisäksi että lohkoa on täysin typerää lämmittää koko päivä kun ajotarvetta ei ole ennen kotiinlähtöä.

Hybridiakku tuskin on millänsäkään latauksen paloittelusta. Ei se virransyöttö sentään käyttöjännite auton elektroniikalle ole ja akkujakaan tuskin harmittaa.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #468 : 12.01.2018, 10:36:43 »
Tunnetaan nimellä pulssisähkö, on erittäin yleinen ja lohkolämppärille myrkkyä. Sen lisäksi että lohkoa on täysin typerää lämmittää koko päivä kun ajotarvetta ei ole ennen kotiinlähtöä.

Hybridiakku tuskin on millänsäkään latauksen paloittelusta. Ei se virransyöttö sentään käyttöjännite auton elektroniikalle ole ja akkujakaan tuskin harmittaa.

Muutama moottorinlämmitin tuossa työkavereilta on mennytkin. Myös pari työläistä valitteli sisätilalämmittimen palamista. Tosin oli jo useita vuosia vanhoja lämmittimiä. Tiedä sitten onko tuon "pulssisähkön" tekosia ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #469 : 12.01.2018, 15:05:37 »
Pientä kellojumppaa joutuu harrastamaan. Kuten tänään, aamulla töihin ja kelloon se eka 2 tuntia.
Joskus sen jälkeen toinen jakso niin että se riittää poistumiseen asti.
Ja näin akku täynnä lämpimällä Deekulla taas eteenpäin.
Tolpassa 16Amp automaatti sulake. Kestää siis täyden tehon lataukseen.
Toinen työpaikka Itiksessä ja p-hallissa on 3 tunnin lataus kun aloittaa ja lopettaa txt viestillä.
Aikaisemmin sama kellon säätö asunnolla kunnes viime talvena kellokytkin jumitti, taas :(
Pitäisi varmaan pyytää korjaus  ;)
T: Antti R.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Diaz

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #470 : 13.01.2018, 15:52:50 »
Tuossa tapauksessa varmaan kannattaa kellokytkin säätää niin, ettei se sammu ennen lähtöä niin saa tuo Webastokin puhista rauhassa :)
Välttämättä ei hyvää tee latausjärjestelmälle, jos lataus keskeytyy jatkuvasti kesken syklin "sähkökatkokseen". Muistaakseni siitä ilmoitetaan virheviestillä.

Taitaa monessa kerrostaloparkkiksella tuo sähkön katkeaminen olla pienin ongelma..
https://yle.fi/uutiset/3-9809840

2. Lataaminen tavallisesta suko-pistorasiasta (esim. lämmitystolpasta)
Mikäli taloyhtiön paikoitusalueella on lämmitystolpat, voidaan niitä yleensä käyttää sähköauton lataamiseen pienellä virralla (6A-8A), vaikka kaikki taloyhtiön muutkin autot olisivat tolppalämmityksessä. Lämmitystolppaan asennettavan energiamittarin avulla lataamisesta aiheutuvat kustannukset voidaan kohdistaa oikein. Yleensä lämmitystolpissa on 2 tunnin ajastinkello, joka tekee lataamisesta hankalaa. Ladattavan ajoneuvon lataamisessa kestää yleensä 4-12 tuntia.


Varmaan siitä virheilmoitus tulee, kun ei ole tavanomaista (valmistajan mielestä) että sähkö katkeaisi. Ei siitä varmaan tarvitse sen enempää välittää.

Itsellä on auto tommoisessa 500 autopaikan hallissa, ja siellä näkyy todella harvalla olevan piuhaa tolpassa muutenkaan. Eli ei pitäisi aiheuttaa ongelmia imaista se 16 A pistorasian läpi. Siihenhän se on mitoitettukin, kun kerran 16 A sulake siihen on laitettu per pistotulppa. Pari Teslaa tuolla on mutta ne varmaan latailee kauppakeskuksissa ja duunissa. Yksi Passat GTE siellä on roikan perässä jatkuvasti. Veikkaan että omistaja käy kääntelemässä kelloa, kun tuntuu olevan latauslaitteessa valot päällä aina kun ajan ohi.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #471 : 13.01.2018, 16:52:38 »
Varmaan siitä virheilmoitus tulee, kun ei ole tavanomaista (valmistajan mielestä) että sähkö katkeaisi. Ei siitä varmaan tarvitse sen enempää välittää.

Itsellä on auto tommoisessa 500 autopaikan hallissa, ja siellä näkyy todella harvalla olevan piuhaa tolpassa muutenkaan. Eli ei pitäisi aiheuttaa ongelmia imaista se 16 A pistorasian läpi. Siihenhän se on mitoitettukin, kun kerran 16 A sulake siihen on laitettu per pistotulppa. Pari Teslaa tuolla on mutta ne varmaan latailee kauppakeskuksissa ja duunissa. Yksi Passat GTE siellä on roikan perässä jatkuvasti. Veikkaan että omistaja käy kääntelemässä kelloa, kun tuntuu olevan latauslaitteessa valot päällä aina kun ajan ohi.
Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta jatkuvaa max. virtaa ei tuollaiset rasiat välttämättä kestä, vaikka olisikin 16A. Kuulema tulipalon riski kasvaa, kun tuollaisesta rasiasta ladataan pitkä aikoja täydellä teholla. Tosin taitaa vaatia sen oikean sähköauton piuhan päähän 36h lataukseen 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Diaz

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #472 : 13.01.2018, 19:00:22 »
Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta jatkuvaa max. virtaa ei tuollaiset rasiat välttämättä kestä, vaikka olisikin 16A. Kuulema tulipalon riski kasvaa, kun tuollaisesta rasiasta ladataan pitkä aikoja täydellä teholla. Tosin taitaa vaatia sen oikean sähköauton piuhan päähän 36h lataukseen 8)

Siksipä siinä on se kello. Mutta eipä noi pistorasioiden komponentit etenkään ulkotiloissa ole jatkuvasta kuormituksesta moksiskaan, kun ne jäähtyy hitusen eri tavalla kuin jossain nollaenergiatalon seinävillassa. Koska sen saman laitteen voi periaatteessa asentaa myös sisätiloihin niin valmistaja joutuu myös sen ottamaan huomioon, mutta jo standardeista löytyy omat maksimikuormitukset esim. johdinpoikkipinnoille ihan asennustavasta riippuen.

Tomppa Kruisailija

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #473 : 14.01.2018, 07:48:48 »
Eipä nuo latauslaitteet ota lämmitystolpista juurikaan sen enempää kuin parin kilowatin sisätilanlämmitin ja lohkolämmitin yhteensä joten 16A tolppa kestää ladata. 13A on se mitä minun latauslaite ottaa max eli 3 kw.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #474 : 14.01.2018, 10:28:45 »
Eipä nuo latauslaitteet ota lämmitystolpista juurikaan sen enempää kuin parin kilowatin sisätilanlämmitin ja lohkolämmitin yhteensä joten 16A tolppa kestää ladata. 13A on se mitä minun latauslaite ottaa max eli 3 kw.
13A se maksimi tuossakin on (6,8,10 ja 13A) Onko kamalasti edes tuo lataussydeemi muuttunut näissä uusissa hybrideissä :P
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #475 : 14.01.2018, 19:39:01 »
Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta jatkuvaa max. virtaa ei tuollaiset rasiat välttämättä kestä, vaikka olisikin 16A. Kuulema tulipalon riski kasvaa, kun tuollaisesta rasiasta ladataan pitkä aikoja täydellä teholla. Tosin taitaa vaatia sen oikean sähköauton piuhan päähän 36h lataukseen 8)

Satupuhetta. Tuo rasia kestää 16A jatkuvan virran eikä syty palamaan vaikka ottais rasiasta tuon vajaa 16A kellon ympäri. Sulake on tehty suojaamaan kojetta, minkä pitää pettää ensimmäisenä ennen kuin mitään vahinkoa pääsee tapahtumaan. Kyllä se tuossa kahdessa tunnissa ehtisi sen verran 16A virralla lämmetä ja syttyä, jos olisi syttyäkseen.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #476 : 14.01.2018, 20:03:55 »
Sulake on tehty suojaamaan kojetta, minkä pitää pettää ensimmäisenä ennen kuin mitään vahinkoa pääsee tapahtumaan.
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin sulake on tehty suojaamaan seinässä olevia johtoja ja 16A pistorasia kestää sulakkeen puolesta ks. kuormaa lähes maailman tappiin. Pistorasiasta eteenpäin kaikissa laitteissa on omat suojansa vikaantumisen varalta. Ellei ole, niin vikatilanteessa nousevat savuna ilmaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #477 : 14.01.2018, 22:44:13 »
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin sulake on tehty suojaamaan seinässä olevia johtoja ja 16A pistorasia kestää sulakkeen puolesta ks. kuormaa lähes maailman tappiin. Pistorasiasta eteenpäin kaikissa laitteissa on omat suojansa vikaantumisen varalta. Ellei ole, niin vikatilanteessa nousevat savuna ilmaan.

16A sulakkeen takana ei ole enää kuin kaapeleita ja isompia sulakkeita, joten tolpan sulake on tehty suojaamaan kaapeleita. Kaapelit siis kestävät tuon virran syttymättä palamaan. Pistorasian jälkeen tosiaan laitteilla oltava omat sulakkeet, jotka estävät laitteiden ylikuormittumisen. Tolpasta saa sen 16A virtaa turvallisesti, päätelaitteista kiinni paljonko sitä voidaan hyväksikäyttää.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #478 : 15.01.2018, 07:42:38 »
16A sulakkeen takana ei ole enää kuin kaapeleita ja isompia sulakkeita, joten tolpan sulake on tehty suojaamaan kaapeleita. Kaapelit siis kestävät tuon virran syttymättä palamaan. Pistorasian jälkeen tosiaan laitteilla oltava omat sulakkeet, jotka estävät laitteiden ylikuormittumisen. Tolpasta saa sen 16A virtaa turvallisesti, päätelaitteista kiinni paljonko sitä voidaan hyväksikäyttää.
Mutta se että tolpassa on 16A sulake ei tarkoita sitä että jokaisesta tolpasta voi ottaa sen verta virtaa. Ainakin meillä taloyhtiössä 6 autopaikkaa on yhden muistaakseni 30A sulakkeen takana.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Diaz

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #479 : 15.01.2018, 21:43:55 »
Mutta se että tolpassa on 16A sulake ei tarkoita sitä että jokaisesta tolpasta voi ottaa sen verta virtaa. Ainakin meillä taloyhtiössä 6 autopaikkaa on yhden muistaakseni 30A sulakkeen takana.

No voi sieltä ottaa ihan mitä lystää. Noi syöttösulakkeet pitää jollain logiikalla mitoittaa, ellei kyseessä ole joku vanha parkkipaikka jolloin mitoitukset on olleet vähän erilaisia kuin nykyään.

Jos meillä on tossa hallissa 500 kappaletta 16A tolppapaikkoja niin ei siellä mitään 8 kiloampeerin päänalleja ole. Silti kaikki voi käyttää sitä 13-16A virtaa joka omasta pistorasiasta irtoaa, koska syyt.

 

Carcom Oy  Ateho