Kulkukoira  Proturbo

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4867 Vastauksia
  • 1065868 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #930 : 01.02.2019, 18:31:37 »
Tämähän oli hyvä tieto. Intouduin tuon seurauksena tarkistamaan itselleni tulossa olevan T8:n manuaalista ja siellä todetaan samoin. Se webaston perhana kun taitaa kuitenkin käyttää T8:ssakin käynnistysakkua virranlähteenä, ja jännitteen kanssa oli viime talvena ongelmia enemmän kuin riittävästi (ei-hybridi V90). Nyttemmin on kyllä softapäivitysten ja asian tiedostamisen myötä ongelma ollut poissa, mutta erinomaista että kaikki latautuu hybridissä saman johdon kautta  :)
Polttoainelämmitin käyttää tuota käynnistysakkua.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #931 : 01.02.2019, 21:12:16 »
Näin arvelinkin, kiitos tiedosta  :)
V60 T8 Inscription

Poissa Pikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #932 : 01.02.2019, 22:49:25 »
Mulla olis tuollainen lähes uudenveroinen Type2 4m latausjohto myynnissä 8)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103399.new#new

Kiitos tarjouksesta, pidetään mielessä. Nyt ehkä ensimmäisenä hakusessa tuo säädettävä.
V60 Hybrid, vm. 2014

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #933 : 01.02.2019, 23:04:55 »
12 V akku ei lataudu hybridipistokkeesta. Näin totesi Bilian huoltomies kun keskusteltiin asiasta.

Tästä keskustelin ihan volvon huoltomiehen kanssa ja hän väitti aluksi samoin. Menee ihan arvailuksi, mutta ensimmäiset hybridit eivät lataudu pistokkeen kautta. Käytännössä akku voi tyhjentyä, jos ei käytä moottoria. Omassa autossa taas akku latautuu, kun pistokkeen laittaa kiinni. Helpoiten sen huomaa pimeällä, kun sisävalot kirkastuu auton aloittaessa latauksen. Laiskana miehenä en ole mitannut akkujännitettä. Pitää varmaan huomenna mitata. Olisiko tämä yksi "face lift" edellisiin malleihin. Kuka tietää tai arvaa?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Pikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #934 : 02.02.2019, 00:05:48 »
Tämähän oli hyvä tieto. Intouduin tuon seurauksena tarkistamaan itselleni tulossa olevan T8:n manuaalista ja siellä todetaan samoin. Se webaston perhana kun taitaa kuitenkin käyttää T8:ssakin käynnistysakkua virranlähteenä, ja jännitteen kanssa oli viime talvena ongelmia enemmän kuin riittävästi (ei-hybridi V90). Nyttemmin on kyllä softapäivitysten ja asian tiedostamisen myötä ongelma ollut poissa, mutta erinomaista että kaikki latautuu hybridissä saman johdon kautta  :)

Olikos tietoa, millaista latausjohtoa tähän uuteen T8 koneella varustettuun on tulossa ns. vakiona ? Keskusautohallin varaosamyyjä ei osannut sanoa mikä on uuden auton vakiojohto, mutta sukoa on kuulemma tilailtu varaosana, joten olisko tää CEE 16A kenties vakiopiuhana ? Koska pitäisi uuden menopelin olla alla ?

Itselläkin tuntuu olevan kyllä tuon käynnistysakun jännitteen kanssa murhetta, vielä akkulaturilla latauksenkin jälkeenkin, josko sitten akun vaihto auttaisi. Softapäivityksen jälkeen sallii matalamman jännitteen ? Vai oliko tietoa mitä siinä tapahtui ?
V60 Hybrid, vm. 2014

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #935 : 02.02.2019, 07:11:11 »
Tästä keskustelin ihan volvon huoltomiehen kanssa ja hän väitti aluksi samoin. Menee ihan arvailuksi, mutta ensimmäiset hybridit eivät lataudu pistokkeen kautta. Käytännössä akku voi tyhjentyä, jos ei käytä moottoria. Omassa autossa taas akku latautuu, kun pistokkeen laittaa kiinni. Helpoiten sen huomaa pimeällä, kun sisävalot kirkastuu auton aloittaessa latauksen. Laiskana miehenä en ole mitannut akkujännitettä. Pitää varmaan huomenna mitata. Olisiko tämä yksi "face lift" edellisiin malleihin. Kuka tietää tai arvaa?

Tuo minun on 2013 vuosimallia, ratissa numero 312. Siinäkin kuulee kun Webaston puhallin jää pyörimään sammutuksen jälkeen ja kytkee latausjohdon niin puhaltimen ääni muuttuu kun jännite nousee latauksen myötä. Olen tämän tosiaan yleismittarillakin todennut "käynnistysakun" navoista.

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #936 : 02.02.2019, 12:33:09 »
Olikos tietoa, millaista latausjohtoa tähän uuteen T8 koneella varustettuun on tulossa ns. vakiona ? Keskusautohallin varaosamyyjä ei osannut sanoa mikä on uuden auton vakiojohto, mutta sukoa on kuulemma tilailtu varaosana, joten olisko tää CEE 16A kenties vakiopiuhana ? Koska pitäisi uuden menopelin olla alla?

Menee vähän OT (niin meni edellinen kommenttinikin, pahoittelut), mutta XC60:n ja V60:n tarjouksissa varustelistassa lukee: ”Latauskaapeli Suko/Type2 (Schuko/Mennekes) 4m, Latauskaapeli julkinen Type2/Type2 (Mennekes/Mennekes) 4m” eli tuommoiset pitäisi löytyä. V60 T8 tulee joulukuussa, kun nykyinen menee vaihtoon. Marraskuulle voi ilmeisesti saada jos nyt aloittaa jonottamisen. Hurjat on toimitusajat  :idiot2:

Itselläkin tuntuu olevan kyllä tuon käynnistysakun jännitteen kanssa murhetta, vielä akkulaturilla latauksenkin jälkeenkin, josko sitten akun vaihto auttaisi. Softapäivityksen jälkeen sallii matalamman jännitteen ? Vai oliko tietoa mitä siinä tapahtui ?

Ei tietoa mikä on se viisasten kivi. Todennäköisesti parannusta on tullut vähän kaikkeen.
V60 T8 Inscription

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #937 : 02.02.2019, 12:37:29 »
Tuo minun on 2013 vuosimallia, ratissa numero 312. Siinäkin kuulee kun Webaston puhallin jää pyörimään sammutuksen jälkeen ja kytkee latausjohdon niin puhaltimen ääni muuttuu kun jännite nousee latauksen myötä. Olen tämän tosiaan yleismittarillakin todennut "käynnistysakun" navoista.

Käynnistysakku. Minulla on mielikuva, että auto pihasta käynnistyessään käyttää nimenomaan 12 V akkua. Käynnistysääni on "perinteinen". Matkalla hybrid-ajossa generaattori nykäisee moottorin käyntiin apulaitehihnalla. Pitääkö paikkansa?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #938 : 02.02.2019, 15:14:01 »
Sen verta vaivattomasti ainaki tuo oma starttaa että liekö siellä perinteistä 12V starttia ollenkaan?

Poissa marlin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #939 : 03.02.2019, 15:15:39 »
Moikka kaikille!

Tuli pari viikkoa sitten kyseinen auto ostettua. Olen nyt havainnut, että normaalista suko-pistokkeesta ladatessa auto lataantuu.

En kuitenkaan onnistu millään lataamaan "kauppa-kaapelilla". En tiedä, onko vika auton päässä vai kaapeli rikki. Tarvii varmaan yrittää käydä testaamassa jossakin varmasti ehjää kaapelia, kun vielä on mahdollista saattaa myyjäliike vastuuseen jos suurempaa vikaa.

Ainakin mitatessa kaapeli yleismittarilla tulee seuraavat tulokset
- L1-N ei ole oikosulussa
- PP-PE = 700 ohm
- PE- ei ole oikosulussa vaiheen tai nollan välillä

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #940 : 03.02.2019, 15:41:32 »
Moikka kaikille!

Tuli pari viikkoa sitten kyseinen auto ostettua. Olen nyt havainnut, että normaalista suko-pistokkeesta ladatessa auto lataantuu.

En kuitenkaan onnistu millään lataamaan "kauppa-kaapelilla". En tiedä, onko vika auton päässä vai kaapeli rikki. Tarvii varmaan yrittää käydä testaamassa jossakin varmasti ehjää kaapelia, kun vielä on mahdollista saattaa myyjäliike vastuuseen jos suurempaa vikaa.

Ainakin mitatessa kaapeli yleismittarilla tulee seuraavat tulokset
- L1-N ei ole oikosulussa
- PP-PE = 700 ohm
- PE- ei ole oikosulussa vaiheen tai nollan välillä
Laitoin sulle Yv:t kaapelista. Voitaisiin joku päivä käydä testaamassa esim. Kalevan Prisman latauspisteessä että onko sun kaapelissa vikaa. Otan oman kaapelin verrokiksi 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #941 : 03.02.2019, 16:26:39 »
Mun mielestä olisi ihan järkevää laittaa kotiseinään se CEE pistorasia jos auton mukanakin tulee sopiva laturi. Tietysti tuolla CEE laturilla on vaikeampi latailla vieraissa, mutta tosiaan se Suko-CEE adapteri ei ole kovin kallis, eikä se laiton ole, mutta kannattaa pitää mielessä että normaalia sukopistorsiaa ei ole tarkoitettu täydelle virralle tuntikausiksi. Jokin parin tunnin lataus ei ole ongelma ehjälle pistorasialle. Se huono tuossa adapterissa tietysti on että normi suko rasia voi olla suojattu vain 10A sulakkeella, joka palaa kun yritetään ladata 16A teholla. En tiedä pystyykö volvossa säätämään manuaalisesti lataustehoa pienemmäksi.

Jos on asennettu ns. supersuko, joka on tarkoitettukin sähköautojen lataukseen tuolla adapterilla voi sitä rankaista ihan huoletta.

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #942 : 03.02.2019, 18:19:31 »
Moikka kaikille!

Tuli pari viikkoa sitten kyseinen auto ostettua. Olen nyt havainnut, että normaalista suko-pistokkeesta ladatessa auto lataantuu.

En kuitenkaan onnistu millään lataamaan "kauppa-kaapelilla". En tiedä, onko vika auton päässä vai kaapeli rikki. Tarvii varmaan yrittää käydä testaamassa jossakin varmasti ehjää kaapelia, kun vielä on mahdollista saattaa myyjäliike vastuuseen jos suurempaa vikaa.

Ainakin mitatessa kaapeli yleismittarilla tulee seuraavat tulokset
- L1-N ei ole oikosulussa
- PP-PE = 700 ohm
- PE- ei ole oikosulussa vaiheen tai nollan välillä
Oletko huomannut, että ainakin K-kaupoissa pitää näyttää laitteelle k-korttia, ennenkuin se suostuu lataamaan. S-kaupoista en tiedä.

Poissa marlin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #943 : 03.02.2019, 19:34:13 »
Heip!

Kiitos aktiivisista vastauksista. Mittailin vielä kaapelia ja näyttää, että liitin CP (Control Pilot) ei yhdistä kaapelin toiseen päähän. Onnistuisiko joltakin, jolla on ehjä kaapeli piipata.

Ymmärtääkseni ehjän kaapelin tulisi toimia seuraavasti:
L<->L
N<->N
PE<->PE
PP<-> PE (700 ohm). Tätä käytetään kertomaan latauslaitteelle haluttu virta.
CP<-> CP (Control Pilot) Tätä käytetään jutteluun latauslaitteen kanssa. Tää karva saattaa olla mun kaapelissa katki.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2019, 19:39:44 kirjoittanut marlin »

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #944 : 03.02.2019, 20:31:06 »
https://evcables.co.uk/index.php/charge-cables-for-type-2-cars/portable-chargers/zenx-portable-charger-t2.html

Tällainen kaapeli löytyy minun autosta. Ei mitään moitittavaa tuon toiminnassa. Mieluisaa sen takia, että heikommassa sähkövirrassa voi valita pienemmän ampeerimäärän ja taas tutuissa ja turvallisissa sen 16A jolloin auto lataa 13A voimalla. Pienemmät ampeerit toki pidentää latausaikaa, mutta kiva kun ei esimerkiksi mökillä polta sulakkeita taulusta sen takia, että auto syö sähköä liikaa.

Käytin autoni reilu viikko sitten nelipyöräsuuntauksessa, kun vänkärin takarengas oli syöpynyt sisäreunalta kivasti. Huomasi jarruttaessa, että oikealla takana häviää pito ensimmäisenä (hybridiakun jarrutus). Johonkin tuo on osunut, vaikka ei katukiveyksiä tai monttuja ole pahemmin näkynyt. Huoltaja osasi kertoa, että V60 syö puslia ihan kiitettävästi ja ehdotti tarkkailua myös niiden varalta. Kenelläkään muulla takapään puslat olleet löysiä ennen aikojaan?

Ja tosiaan kuten aiemmin on mainittu, niin käynnistysakkua ladataan niin pitkään kuin laturi lataa myös hybridiakkua. Tämä ainakin faceliftiversiossa (2014 ->).

 

KL-varaosat  Race.fi