Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: kebakko - 04.08.2021, 02:00:54

Otsikko: B20 stroker
Kirjoitti: kebakko - 04.08.2021, 02:00:54
Kyseisestä aiheesta on ollut joitain topicceja ja paljon keskustelua, mutta nyt kaivattaisiin faktatietoa ilman enempiä mutuiluja :)

Eli työn alla pitkäisku b20. 85mm iskulla eli hiottu b2xx kauloille. Muuten kokoonpanona 46/40 venttiilit, portattu kansi, S-nokka, 45 weberit, e85, 123 tune. Jakaja rajoittaa menon 8000rpm joten romujen olisi syytä kestää surutta sinne asti.

kaipaisin kokemuksia millaisia mäntä + veivi kokoonpanoja on käytössä ollut vastaavalla kokoonpanolla. ACM tarjoaisi 142mm mittaista h-profiilia jonka kaveriksi kun laittaisi b21 vakio männän jäisi sorvattavaa dekistä enää 0,9mm kun tarkoituksena on tuon 1,2mm kynsipahvin kanssa saada mäntä 0,4mm yli dekin.
Muodostuuko tässä nyt sitten tuo b21 valumännän kestävyys rajoitteeksi vai kestääkö nekin sen 8000rpm kiusaamisen?
Vai onko jopa vakio 152mm kangen kanssa joku löytänyt sopivat männät?

Acm veivi on kuitenkin hintansa puolesta aikalailla viimeisiä vaihtoehtoja. KL-racing tarjoaa 145mm veiviä joka yläpään heloituksella ja pienellä männän sorvailulla muodostaisi jälleen kohtuuhintaisen setin..

Tavoitteena rakentaa oikeasti kestävä moottori, mutta ei kuitenkaan turhan takia viitsisi varmistella tonnin takomännillä.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: JuHaU - 04.08.2021, 10:55:40
Näissä tulee yleensä ongelmaksi, se että lohko on sen verran kulut, että ns vakiomännillä ei tee mitään.

Jos kuitenkin lohko olisi hyvässä kunnossa, niin voisi käyttää kompinaatiota vinokoneen 13 m kanki (152 mm) ja B200ET turbokoneen mäntä, josta ottaa laesta pois 3 mm jolloin monttu poistuu ja laki jää täysipaksuiseksi.

Olen tehnyt ko mäntä ja kanki setillä useamman koneen. Vakiokokoisten mäntien kanssa olen käyttänyt B18 lohkoa, joka on porattu tuohon 89 mm kokoon.

Voisi varmaan kestää tuon 8000 rpm, koska kyseessä on kuitenkin turbo koneen mäntä.

Itse en tekisi B21 männällä, koska se ei ole mikään kevyt möykky.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: kebakko - 04.08.2021, 11:02:28
Aivan, oleellinen tieto jäi pois eli tarkoituksena on joka tapauksessa käyttää 92mm porausta, jotta tuolla 85mm iskulla saa ”edes” sen 2260cm3 iskutilavuuden. Miljoonalohko aihiona, joten porausvaraa teoriassa pitäisi riittää sinne 93mm asti, mutta ei ole suunnitelmissa porata suoraan äärirajoille.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: Juho_ - 04.08.2021, 13:48:01
Mites kuplan männät?
Niitä ainakin saa mm. 92mm koossa ja tappi tais olla 22mm.. puristuskorkeutta en muista, niitä on muutamaa eri mittaa.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: kebakko - 04.08.2021, 14:32:37
Mites kuplan männät?
Niitä ainakin saa mm. 92mm koossa ja tappi tais olla 22mm.. puristuskorkeutta en muista, niitä on muutamaa eri mittaa.

Kuplan männissä mitat ovat kyllä lähellä, mutta tuntuvat kyllä niin budjettivaihtoehdolta. Onko niistä kokemuksia kenelläkään oikeasti pidemmältä aikaväliltä? Varmasti kestävät pari jokkiskisaa, mutta kuitenkin nyt tulossa "huvitteluautoon", jolla ei tietenkään kokoajan ajeta rajoitinta vasten, mutta olisi syytä kestää kovemmankin käytön ratapäivillä jne. ja mieluusti kauemmin kuin viikon tai yhden kesän.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: JuHaU - 04.08.2021, 16:15:44
Halvalla ei saa hyvää. Harkitsisin itse vakavasti tässä tilanteessa mittatilaus takomäntää tai sitten esim V8 Ford Modular koneen aftermarket mäntiä sopivassa ylikoossa.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: jake74 - 04.08.2021, 23:23:37
Kuplan männissä mitat ovat kyllä lähellä, mutta tuntuvat kyllä niin budjettivaihtoehdolta. Onko niistä kokemuksia kenelläkään oikeasti pidemmältä aikaväliltä? Varmasti kestävät pari jokkiskisaa, mutta kuitenkin nyt tulossa "huvitteluautoon", jolla ei tietenkään kokoajan ajeta rajoitinta vasten, mutta olisi syytä kestää kovemmankin käytön ratapäivillä jne. ja mieluusti kauemmin kuin viikon tai yhden kesän.

kuplan mäntiä käytettiin foortin ohc koneissa rallikäytössä paljonki -90 luvulla ni kestää kai ne enemän ku 2 jokkiskisaa. kaverit ajoivat monta vuotta kupla mäntäsellä ohc voortilla.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: kebakko - 05.08.2021, 00:41:34
Tässäpä olisi kohtuuhintainen takomäntä: http://janicolracing.fi/tuote/muut-mantasarja-89-25-92-00mm-tako-volvo-b20-13804 (http://janicolracing.fi/tuote/muut-mantasarja-89-25-92-00mm-tako-volvo-b20-13804)  samoja mäntiä myy myös kg-trimning.

Ainoa vain, että 145mm veivin kanssa tarvisi sorvata männästä 2,1mm, jos haluaisi sen 0,4mm yli dekin. Paljonkohan tuollaisessa takomännässä tulisi olla lakea, että vielä uskaltaa käyttää. Luulisi kait sorvausvaraa tuon verran olevan.

Bemarin veivejä on tarjolla 142,5mm pituisena, 52mm alasilmällä ja 22mm männäntapilla. Liian hyvää ollakseen totta. Nettiä selatessa nimittäin niille kk-laakerien löytäminen on yhtä kärsimystä, kun alasilmä on 24mm leveä, aina voi holkittaa männän puolelta, mutta kun laakereiden saatavuus on kohtuu heikkoa.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: Juho_ - 05.08.2021, 08:20:47
On niissä varmasti tuon verran, jos ei enemmänkin varaa.

Siihen vaadittavaan laen vahvuuteen vaikuttaa aika moni asia, mut ainaki itellä kesti b6304 kawasakin männät ongelmitta vaikka lakea oli m-renkaalta mitattuna n. 3,5mm muistaakseni.. otin vaa pelkästää paljealueen kohdalta 2,4mm.

Luultavasti noissa männissä lakea on yli 8mm, vaikka kuva kertoo että heittämällä reilusti menee yli tuostakin arviosta.. mikäli vaan pitää paikkansa.
Toki se, että paljonko laen vahvuus on keskeltä, ni se pitää vaa mittaamalla selvittää.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: kebakko - 05.08.2021, 10:19:53
On niissä varmasti tuon verran, jos ei enemmänkin varaa.

Siihen vaadittavaan laen vahvuuteen vaikuttaa aika moni asia, mut ainaki itellä kesti b6304 kawasakin männät ongelmitta vaikka lakea oli m-renkaalta mitattuna n. 3,5mm muistaakseni.. otin vaa pelkästää paljealueen kohdalta 2,4mm.

Luultavasti noissa männissä lakea on yli 8mm, vaikka kuva kertoo että heittämällä reilusti menee yli tuostakin arviosta.. mikäli vaan pitää paikkansa.
Toki se, että paljonko laen vahvuus on keskeltä, ni se pitää vaa mittaamalla selvittää.

Täytyy soittaa taikka käydä, jos sattuisi sarja olemaan hyllyssä niin pystyisi mittaamaan edes suurin piirtein paljonko oikeasti noissa on lakea.

Kyllä ne täytyy takomännät hankkia joka tapauksessa, jossei muuten niin varmuuden vuoksi. Varsinkaan kun nuo kyseiset eivät juuri uuden mahlen valumännälle häpeä hinnan puolesta. Täytyy tosin soitta ensin koneistamolle ja kysyä tuon veivin ylähelan vaihdon ja mäntien sorvauksen hintaa. Voi nimittäin olla, että noiden toimenpiteiden jälkeen on lähes se ja sama tilaisiko suoraan b230 152mm veivin päähän sopivat mittatilaus männät.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: Wompatti - 05.08.2021, 10:35:33
meillä ainakin ahto b19 koneessa nuo janicolin Kolbenschmidt männät on kestäneet ratakisaamista hienosti, toistaiseksi.....

kuplan mäntiäkin on monenlaisia, hinnat alkaen mallit kestää loppuun asti. sitä, kuinka pian loppu tulee on mahdotonta tietää.

mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen koneen rakennuksessa, tasapainotus, oikeanlaiset välykset jne. luo paremmat edellytykset toimivalle moottorille. huolettomasti kasattu ja väärillä välyksillä oleva takomoottori voi kestää yhden käynnistyksen, tai pahimmassa tapauksessa ei sitäkään.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: kebakko - 12.08.2021, 02:27:33
Jatketaampas vielä tässä topicissa.
Kuinka paljon noista B20 lohkoista on dekkitasoa höylätty ilman vielä suurempia ongelmia? Onnistuisikohan 2.9mm vielä ilman suurempia murheita vesipumpun tai muuten lohkon kanssa?
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: Alfred Kurki - 21.12.2021, 09:23:33
Mikä hyöty sillä saavutetaan, että lohkosta otetaan paljon pois?
Itselle tuli lohko mistä vakio mäntä tuli yli 2mm yli. Ilmeisesti siinä on ollut paksu kuparitiiviste.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: kebakko - 23.12.2021, 19:08:53
Sillä saavutetaan esimerkiksi se hyöty, että saadaan toisiinsa sopimattomat osat sopimaan keskenään.
Toisin sanoen B20 92mm porauksella, 85mm iskulla ja 49mm kiertokangen laakerikaulalla ja kaiken lisäksi 23mm männäntapille aiheuttaa yhtälön johon ei valmista ratkaisua löydy kaupan hyllyltä. Vaihtoehdoksi jää joko a) mittatilaus männät b) mittatilaus kiertokanget c) männän tai dekkitason höylääminen.

Tämä ongelma on jo ratkaistu syksyllä ja lopputuloksena on kokoonpano wössnerin 92mm takomännillä, 154mm vinokoneen h-profiili kiertokanget, joiden yläsilmä hoonattiin 24 milliseksi ja dekistä lähti lopulta 1.7mm, jotta mäntä saatiin suunnitellun 0.4mm dekin ylitse.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: Miksa89 - 27.09.2022, 10:07:42
Lainaampa tätä topikkia kun samaa aihetta koskee.

Elikkäs eikös tälläin pitäisi tuleman ihan ok paketti:

-8 pulttinen kampi hiottuna 85mm iskulle ja 49mm kk-kaula.
- Lensunkin myymät B230 152mm H-profiilit leveällä alapäällä holkitettuna 22mm männäntapille joten kanki keskittyy kampuralta.
- Mäntänä 92mm pk35.

 ja dekistä sen n.1.5mm pois.

Vai oonko ihan metsässä?

Minkäs kokonen tuo 49mm kaula oikeasti pitää olla vai onko se juuri tasan 49,00?
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: JuHaU - 27.09.2022, 10:32:29
Lainaampa tätä topikkia kun samaa aihetta koskee.

Elikkäs eikös tälläin pitäisi tuleman ihan ok paketti:

-8 pulttinen kampi hiottuna 85mm iskulle ja 49mm kk-kaula.
- Lensunkin myymät B230 152mm H-profiilit leveällä alapäällä holkitettuna 22mm männäntapille joten kanki keskittyy kampuralta.
- Mäntänä 92mm pk35.

 ja dekistä sen n.1.5mm pois.

Vai oonko ihan metsässä?

Minkäs kokonen tuo 49mm kaula oikeasti pitää olla vai onko se juuri tasan 49,00?

Noilla mitoilla mäntä asettuu samaan korkeuteen, kuin alkuperäisessäkin setissä.
Kannattaa tehdä dekkitason lasku kun olet koekasannut koneen uudella akselilla.

Ota huomioon, että mikä on männän palotilan koko ja käytettävän kansipahvin paksuus, ennen dekin höyläämistä, jotta
paljerako ja puristussuhde asettuu oikeaksi.
Otsikko: Vs: B20 stroker
Kirjoitti: Miksa89 - 27.09.2022, 11:13:46
Noilla mitoilla mäntä asettuu samaan korkeuteen, kuin alkuperäisessäkin setissä.
Kannattaa tehdä dekkitason lasku kun olet koekasannut koneen uudella akselilla.

Ota huomioon, että mikä on männän palotilan koko ja käytettävän kansipahvin paksuus, ennen dekin höyläämistä, jotta
paljerako ja puristussuhde asettuu oikeaksi.

E: Niin eikös vakio osilla ole 191mm ja noilla mun mainitsemilla 189.5mm kun Vakio kanki 145+pk 46 vs 152 kanki+35pk ja siihen iskusta 2.5mm lisää?
Juu koekasauksen jälkeen vasta paremmin tietää tuon oikean lohkon kopelointitarpeen.

Onko nuo LPS kanget "leveällä alapäällä" juuri oikeat tuohon kombinaatioon,eli siis keskittävät kampuralta?

Onko se oikea kaulan koko tasan 49,00 vai millainen välys siinä kuuluisi olla kun Janicoili kertoo laakerien sisähalkaisijaksi 48.984/49.004mm?