Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: tuomaril - 06.09.2022, 04:57:32

Otsikko: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 06.09.2022, 04:57:32
Laitetaas tästäkin uudesta tulokkaasta jonkinasteiset sepustukset tänne, jotta voi vähintäänkin tänne omaksi iloksi merkkailla mitä on tullut tehtyä ja milloin. Emännällä on ollut useamman vuoden ajossa tuollainen 90-luvun loppupään E46 BMW, mutta itse olen ollut vahvasti sitä mieltä, että hän tarvitsee ajoon jotain ehjempää ja ylipäänsä, vähemmän teiniä menopeliä. :D Lievää propagandaa tässä on sitten ilmeisesti tullut viljeltyä Volvojen puolesta viime aikoina ja tässä sitä sitten ollaan. Lieventävänä asianhaarana todettakoon, että emäntä oli kuulemma jo tuon BMW:n ostamisen aikoihin katsellut myös Volvo S60:siä, joten ehkä ja toivottavasti tämä ostos ei ollut vain ja ainoastaan meikäläisen propagandan lopputulos. :2funny: Hakusessa oli ehdottomasti bensakoneinen yksilö, johtuen siitä, että auton vuosittainen ajosuorite tulee olemaan luultavasti alle 10 000km. Nettiautosta näitä tuli jonkin aikaa katseltua, mutta mitään varsinaista timanttia en onnistunut ainakaan ilmoitusten perusteella löytämään. Sitten muistinkin, että kaverin kaverilla olisi hiljaisessa myynnissä huhujen perusteella hyvinkin neitseellisessä kunnossa oleva S60. Junamatka kohti Jyväskylää, koeajolle, auton ihmettelyä ja kaupat 3100€:lla. Lähdettiinkin siitä sitten emännän kanssa heti koeponnistamaan uusi tulokas, kun suuntasimme Jyväskylästä muutamaksi päiväksi Kalajoelle ja sieltä sitten takaisin kotiin Riihimäelle.


Ehkä mennään asiaan nyt vihdoinkin...Vehjehän on tosiaan ihan alkupään tuotantoa edustava S60 2.4 170 heppasena versiona ja voima välitetään etutassuille manuaalilaatikon kautta. Kilometrejä on takana vaivaiset 228 000km. Auto on ensirekisteröity helmikuussa 2001 ja luovutettu Olarin Biliasta. Auto on ollut alkuperäisellä omistajalla lähes 20 vuotta ja kuulopuheiden perusteella kyseessä on ollut tarkka vanhempi herra ja auton kunnon perusteella en lähde tätä väitettä kyseenalaistamaan. Hyvänä esimerkkinä annettakoon se, että esim. varapyörän luona on vieläkin paikallaan tehtaan styroksipehmuste! En ole ikinä tuollaista edes nähnyt :D Auto on myös ruostesuojattu uutena ja jatkokäsitelty taannoin. Huoltoajankohdista on pidetty kiitettävästi huolta, vaikka vuosittaiset ajomäärät ovat olleet kohtuullisen vähäisiä. Mielestäni koko auton yleisilme on todella siisti ja voidaan selvästi puhua yksilöstä tämän auton kohdalla.

Varustelistaus on melko...suomalainen. Beiget sporttipenkit, automaattisesti himmenevä taustapeili, sähköisesti koria vasten taittuvat sivupeilit, sähköinen jakkara kuskille. Ei siis mitään ihmeellistä, mutta ainakin kaikki toimii. Paitsi kuskin persgrilli. 8) Ajolleen auto on todella tukeva ja vakaa ajaa mikä ei automaattisesti ole itsestäänselvyys kun näitä P2 -Volvoja on tullut ajettua. :D Matalahkon ajomäärän takia auton alusta on melko koskematon, jouset on vaihdettu kertaalleen joka nurkkaan ja eteen koiranluut. Erittäin suurella todennäköisyydellä alustajumppaa on siis lähiaikoina edessä, tukivarret löytyykin jo onneksi omasta takaa ja lupasin ne lahjoittaa emännälle ja näin tukea oikean automerkin pariin siirtymistä.  ::)

Luonnollisesti auton siistiä yleiskuntoa on tarkoitus ylläpitää. Moottoriöljyt pitäisi vaihtaa tässä ennen talvea, polttoainesuodattimen vaihdosta ei ole mitään havaintoa, joten sekin menee vaihtoon. Yatour tai vastaava kampe pitää myös hankkia, että ei tarvitse FM-lähettimen kanssa pelleillä. Jos jollain lojuu ylimääräisenä tuollainen kampe, niin saapi tarjota. Tiedoissa olevat viat ovat tällä hetkellä kuskin toimimaton persgrilli, jatkan tämän asian osalta jo ITV-4:sta tuttua perinnettä ja annan tämän vian olla. :2funny: Toinen vika on toimimattomat peruutusvalot, arvelisin että itse peruutusvalokytkin on särki, mutta kaippa nuo peruutusvalopolttimot voi tuonne vaihtaa varmuuden vuoksi jos ihme tapahtuisikin. Eteen pitäisi myös vaihtaa uusi rekisterikilpi ja ruuvit, paranee auton yleisilme jo sillä huomattavasti. Pimentyneet rekisterivalot kerkesin vaihtamaan, mutta mitään muuta ei ole tullut tehtyä. Nahkapenkit pitää pesasta lähiaikoina ehdottomasti ainakin. Muutama kuvatus tuotteesta. :idiot2:

(https://i.ibb.co/c8mzhFP/IMG20220829203807.jpg) (https://ibb.co/FYPG4w9)
(https://i.ibb.co/PMrpdxS/IMG20220901155638.jpg) (https://ibb.co/0KnNxqw)
(https://i.ibb.co/ykLgZ5m/IMG20220901160422.jpg) (https://ibb.co/n1hQYfq)
(https://i.ibb.co/wKS87RJ/SGCAM-20220901-014326464.jpg) (https://ibb.co/RC3tN9h)


Ilmiselvästi kaikista huoltotoimenpiteistä ei ole kuitteja, koska esimerkiksi etusatuloiden vaihdosta ei ole mitään havaintoja papereissa, mutta ei nuo kovin montaa vuotta eläneiltä näytä omaan silmään. :D

Huoltohistoria

Auto luovutetaan Biliasta 13.2.2001

1. Määräaikaishuolto (13 000km / helmikuu 2002)

2. Määräaikaishuolto ( 24 000km / 6.2.2003)

3. Määräaikaishuolto ( 38 197km / 3.2.2004)

4. Määräaikaishuolto ( 51 080km / 31.1.2005)
  - Jakohihna vaihdettu

5. Määräaikaishuolto (71 113km / 21.9.2006)

6. Määräaikaishuolto ( 81 673km / 19.9.2007)
  - Jarrunesteet vaihdettu

7. Määräaikaishuolto ( 96 057km / 9.2.2009)
  - Jakopää

8. Määräaikaishuolto ( 104 082km / 2.3.2010)
  - Sytytystulpat

9. Määräaikaishuolto ( 111 764km / 5.1.2011)

10. Määräaikaishuolto ( 121 854km / 13.3.2012)

11. Määräaikaishuolto ( 127 086km / 7.2.2013)

12. Määräaikaishuolto ( 139 430km / 26.3.2014)

Huolto ( 141 600km / 26.6.2014)
  - Jakopää

13. Määräaikaishuolto ( 146 515km / 27.11.2014)
  - Tulpat
  - Jarrupalat
  - Takalevyt
  - Takajarruletkut

14. Määräaikaishuolto ( 157 674km / 15.2.2016)

15. Määräaikaishuolto (  166 400km / 14.2.2017)
  - Tulpat

16. Määräaikaishuolto ( 175 140km / 15.12.2017)
  - Jouset joka nurkkaan
  - Koiranluut eteen
 
17. Määräaikaishuolto ( 184 000km / 13.12.2018)

18. Määräaikaishuolto ( 190 000km / 25.9.2019)
  - Jakopää

Ohjauskulmien säätö ( 25.5.2020)
Ohjauskulmien säätö (15.12.2020)

19. Määräaikaishuolto ( 205 117km / 2.11.2020)

Akku vaihdettu Exide EB620 ( 12.2.2021)

20. Määräaikaishuolto ( 216 795km / 16.7.2021)
  - Takajarrusatulat
  - Takajarrupalat
  - Jarrunesteet

Huolto ( 5.1.2022)
  - Jarruletkut eteen
  - Termostaatti
  - Jarrunesteet

Huolto ( 220 000km / 25.1.2022)
  - Käsijarruvaijerit
  - Käsijarrukengät

Huolto ( 229 302km / 21.9.2022)
- Moottoriöljyt ja suodatin
- Vaihteistoöljyt
- Polttoainesuodatin

Huolto ( 232 795km / 19.1.2023)

- Kaikki iskunvaimentimet ja eteen yläpäät
- Kaikki jouset
- Alatukivarret
- Ulommat RT-päät molemmille puolille
- Oikealle taakse koiranluu
- Ohjaustehostimen öljysäiliö uusittu
- Ohjauskulmien säätö

Huolto ( 236 101km / 29.4.2023 )
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Ilmansuodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - "Uusi" akku vaihdettu ITV-4:sta

Huolto ( 236 613km / 25.5.2023 )
 - Peruutuvalokytkin
 - Pyöränlaakeri, oikea etu
 - Takajarrulevyt ja -palat
 - Kaasuläppäkotelo puhdistettu
 - Sytytystulpat

Huolto ( 239 769km / 23.10.2023 )
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Käsijarrunkengät (OEM)

Katsastus 2.2.2024
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Volvocars97 - 06.09.2022, 06:50:21
Onko näissä bensamoottoreissa polttoainesuodatin mallia vaihdettava? Kysyn kun en ole oikeastaan ennen kuullut että se pitäisi vaihtaa välillä, dieselissä sen sijaan on tärkeä toimenpide
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 06.09.2022, 07:15:22
On näissä P2 -bensoissa ihan vaihdettava suodatin. Noissa enemmän Ford-sukuisissa vehkeissä alkoi sitten säästökuuri ja vaihdettava suodatin jäi bensoista pois.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: aksim97 - 06.09.2022, 08:04:33
Etujarrut oli muistaakseni tehty 2019 loppuvuodesta, samoin tuulilasi. Ja olikohan jakopääkin.

Kovaa ajoa vaan  ;)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 06.09.2022, 12:33:03
Eikä se b- suodatin siellä turhaan ole, kyllä joskus kun näkee päältä että on vanha suodatin ja sen on vaihtanut niin auki sahatessa vanhassa on kyllä melko harmaata liejua paperissa...

Ne parhaat öljythän näihin on 5W/40  ;)
Keskikonsolin kansi paikoillaan!!!
Pikkusen laiskahan tuo vapari on mutta kyllä sillä ajelee.

Kannattaa muuten ne vaihteistoöljyt vaihtaa, eivät oo ikuiset ja laatikoita on mennyt huonolla pidolla ennen aikojaan.
Ei oo kallis parin litran satsaus ja vaihtaminen notkistuu.
Meneekö pakki hyvin päälle, onko kolmonen rusahtamaton nopealla vaihdolla?
Meillä on pari tuon ikäluokan kuljetinta niin on tullut tutuksi tuo laatikon vaihtokin jo 270 tuhannen paikkeilla. Poskilaakerit pettää että ne öljyt!

Ai niin, käytä sitä oven sisäkahvan alareunaa ettei repee sen kahvan yläosan kiinnitys, uusia ei enää saa ja käytetyt on mitä on.
Kolme vuotta myöhemmin tuli vähän parempi vahvistettu kahva mikä kyllä sopii tuon tilalle.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 06.09.2022, 18:31:52
Castrol Magnatecit tähän tulikin jo aiemmin haettua Motonetistä, luonnollisestikkin juuri tuossa 5W-40 viskositeetissa. Vaihteiston toiminnassa en ole itse huomannut mitään huomautettavaa, mutta noiden öljyjen vaihtaminen otetaan kyllä ehdottomasti työn alle, niiden vaihdosta ei ole mitään havaintoa joten ei olisi suoranainen ihme, jos siellä vieläkin pyörii tehtaan öljyt. :D Mikäs öljy tuonne olisi parasta? Nopealla Googlauksella en löytänyt mitään yhtä yksittäistä edukseensa erottuvaa öljyvaihtoehtoa. Muistaakseni jossain kaapin nurkassa pyörii vajaa litran pullo Volvon omaa manuaaliöljyä, joten liekö vaan varmempi ja helpompi tapa hakea Volvolta lisää tätä samaa tavaraa ja kipata ne sitten laatikkoon. Lähinnä ajattelin, jos jollain on tietoa olisiko laatikkoon saatavilla jotain vieläkin parempaa öljyä.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: remes - 06.09.2022, 18:49:59
Mä olen vaihtanut/vaihdattunut aina manuaaleihin laatikkoöljyt, varsinkin kylmänä huomaa selvästi eron. Aika pieteetillä pidetty yksilö vaikka the moottori puuttuukin  :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Turbo 242 - 06.09.2022, 18:51:36
Neljän litran kannu vaihteistoöljyä ei maksa maltaita Volvolla. 2016 vuodesta viime kesään olen ajanut manuaalivaihteisella seitenkymppisellä. Vaihdelaatikko toimii niin kesällä kuin talven paukkupakkasilla, että ei muuta kuin OEM öljyt sisään ja kovaa ajoa.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 06.09.2022, 21:04:47
Vaihdettaessa riittää se 2 litraa vaikka tilavuus kuivalla vaihteistolla on vähän yli 2 l.
Jotain halpaa 75W/90 on käytetty ja paremmin menee kuin vanhoilla. :o

Taitaa Volvon orig öljykin olla 75-90.
En tiiä tekeekö moppiili sen vai mikä mutta öljy on öljy mitäpä se muuta tarvii.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 07.09.2022, 06:43:35
Eiköhän tämä siihen kallistu, että Volvon putelissa olevaa öljyä tähän kaadetaan sitten, eipähän tarvitse arpoa että tuliko tehtyä täsmävalinta vai ei. :D IG:n puolella tätä jo hämmentelinkin, mutta tuo Kalajoen reissun keskikulutus oli tasan 6L/100km. :2funny: Nyt joku voi kyseenalaistaa ajotietokoneen tarkkuuden, mutta tuhat kilometriä oli kerennyt kulumaan tankkauksesta, eikä opiskelijavalokaan palanut vielä ,joten kyllä tuo ajotietokoneen ilmoittama lukema piti ihan paikkansa.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 07.09.2022, 08:35:05
Kyllä tuo varmaan aika kohdillaan on kun ohjelmoitu T5 menee matkassa suunnilleen 6.8-7.8 litralla.
Riippuu vähän maastosta ja malttaako ajella kaiken aikaa ettei mene ahdoille. :)
Kaverilla menee C70 T5 6-6.4 satasella
Sullahan on manuaali niin selittää osaltaan pientä kulutusta.

Huomenna vaihdan uudet Denson lambdat, jos menis sitten jo sukkamehuilla. :buck2:

Ps. Ei se ole opiskelijavalo, se on eläkeläisvalo. Ainakin mulla.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: aksim97 - 10.09.2022, 09:08:36
Kyllä tuo varmaan aika kohdillaan on kun ohjelmoitu T5 menee matkassa suunnilleen 6.8-7.8 litralla.
Riippuu vähän maastosta ja malttaako ajella kaiken aikaa ettei mene ahdoille. :)
Kaverilla menee C70 T5 6-6.4 satasella
Sullahan on manuaali niin selittää osaltaan pientä kulutusta.

Huomenna vaihdan uudet Denson lambdat, jos menis sitten jo sukkamehuilla. :buck2:

Ps. Ei se ole opiskelijavalo, se on eläkeläisvalo. Ainakin mulla.

OT: kyllä menee teidän vehkeet kaikki pienellä. Mun 850 T5 manuaali kun ei mennyt matkassakaan alle 8,5 litran vaikka ajeli nätisti  :D

Tää yksilö on tuomarilille sinänsä poikkeuksellinen lähtökohta, että tuota autoa on pidetty lähes yhtä neuroottisesti 20 ensimmäistä vuotta. Kovin montaa kylmästarttiakaan ei liene takana… Herralla jolta tämä tuli, oli tallissaan myös emännän kauppakassi, 14tkm ajettu -99 Pösön 206.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 10.09.2022, 09:19:57
Jep, ei kasipätkä menekään niin pienellä kun on vanhempi moottorinohjaus eikä ollut vielä matalakitkakone.
Mullakin ollut 850 T5 eikä kyllä mennyt alle sen 8.5 litraa.

Ps lambdat vaihdettu ja meno parani, voimaa on kuin pienessä kylässä jossa on vain yksi keuhkotautinen kissa... ELK
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 23.09.2022, 06:23:05
Jotain on saatu aikaseksi. Moottoriöljyt menivät vaihtoon, polttoainesuodatin vaihtui, vaihteistoöljyt vaihtui. Moottoriin meni tutut ja turvalliset Castrol Magnatecit ja vaihteistoon tosiaan ne Volvon originelliöljyt. Eturekisterikilpi on sen verran elähtänyt, että emäntä kävi pyynnöstäni tilaamassa uuden kilven, niin yleisilme vähän paranee uuden kilven myötä.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 07.10.2022, 07:34:31
Hmmm...Auto vaatii huomiota. Eilen, kun emäntä oli lähdössä töistä ja starttasi kylmää moottoria, niin starttia sai kuulemma pyörittää noin 5-10 sekuntia ennenkuin laitos lähti käyntiin. Tänään kokeilin itse käynnistää moottorin kylmänä ja käynnistyi täysin normaalisti. Äsken sain taas emännältä videon kylmästarista ja starttia sai sekunnin tai kaksi sahata ennenkun hörähti käyntiin. Vikakoodit luen viikonlopun aikana, kun saan auton Espooseen täältä Riihimäeltä, mutta ainakaan ajotietokoneeseen ei mitään ilmoitusta tule. Mikähän olisi helpoin keino lähteä metsästämään vikakohdetta, kampiakselin asentotunnistin?

Startti tuntuu pyörivän ihan iloisesti ja akkukin on melko tuore, niin virran vähyys voidaan pudottaa lähes täydellä varmuudella pois ainakin.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 11.10.2022, 21:40:44
Kurkkasin vikakoodit ja lopputulos oli, että mitään koodeja ei ollut. Katselin myös nopeasti auto sammuksissa kaikkien mahdollisten lämpötila-anturien arvot ja olivat täysin loogisia.

Vinkkejä? Auto on nyt tosin seissyt perjantaista lähtien, mutta otan tämän taas ajoon huomenna, niin saa nähdä miten vehje pelaa.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Ristus - 11.10.2022, 22:01:34
95E10, 98E5 vai RE85 etanoli kun haihtuu putkista niin saa hetken hangata...
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 11.10.2022, 22:06:45
Noi on just pahoja. Joku anturi tai bensapumppu oireilee?
Voi olla vaikka imm myös.
Se sekunti pari starttia on ihan normaali näillä välikeleillä.
Kovaa ajoa vaan, kyllä se sit jollain tavalla kertoo jos hajoo tai oireet pahenee. ;)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.10.2022, 22:47:59
Liimaventtiilinkin nää osaa jos alle kilsan ajaa kylmänä. Mut joku bensanpaine voi olla vaihtoehto, minä aina annan muutaman sekunnin pumpun käydä ennenkuin yritän startata vanhuksia.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 12.10.2022, 00:22:28
Tankki on täynnä 98E5:sta ja aina ennen starttia itsellänikin on tapana pitää virtoja päällä sen aikaa, että valtaosa merkkivaloista sammuu ja vasta sitten käynnistää. Liimaventtiili on myös poissuljettu vaihtoehto, koska autolla ajetaan noin 15km suuntaansa lähes aina.  :idiot2: Tuo IMM voisi toki myös olla, noh pitää ns. ajaa vikaa ulos.

Ei vain tahtoisi emännälle sitä tilannetta, että pitäs aamulla lähteä töihin, mutta Volvo onkin lakossa.  :D Tuskin tuo nyt kerrasta leviää, mutta jos oireet pahenee, niin pitää harkita vahvasti AKI-10:n tuomista kotiin Riihimäelle  että on ainakin yksi toimiva auto pihalla.  ;D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 12.10.2022, 09:02:03
Virran riittävyyttä jos yhtään epäilee niin pieni akkubuusteri (itsellä tuommoinen https://www.puuilo.fi/noco-apukaynnistin-12v-1000a-gb40 (https://www.puuilo.fi/noco-apukaynnistin-12v-1000a-gb40)) kulkee kätevästi mukana ja ei tule ikinä pelkoa akun suhteen. Pyörittää ainakin tarpeeksi reippaasti ton kanssa.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 12.10.2022, 09:16:21
Tuollainen buusteri taitaa emännällä kulkea itseasiassa mukana aina. Se kaivettiin ensimmäisenä myös siellä Kroatiassa esiin, kun XC70 hyyty sinne.  :2funny:

Muutamat käynnistelyt takana ja nyt pelasi täysin normaalisti. Ensiksi +15°C parkkihallista "kylmäkäynnistys", sitten 70km ajoa ja kaupassa käynti ja uusi startti. Ei mitään oireita nyt. Seuraillaan...  ;D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 12.10.2022, 09:34:28
Se mitä jotkut kutsuu liimaventtiiliksi eli siis että hydr. nostajat jättää venttiileitä raolleen on pois suljettu senkin takia että kyseisessä autossa on kovat eli täysin mekaaniset nostimet.

Ei ole mitään väliä vaikka tekis pikkusiirron, se ei tosin kylmällä ole suositeltavaa kun kylmärikastus on päällä niin helposti tulpat kastuu ja sitten ei lähekkään kun tulpat märät ja sylintereistä öljykalvo pesty liialla bensalla pois.

Jos ne oireet pahenee niin sitten varmaan löytyy vikakin vaikkapa koodilla.
Bensanpaineen anturissa vika ei ole kun sitä anturiakaan ei ole.

Näin tuli yksi vikakohde eliminoitua! :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 01.11.2022, 10:26:42
Tähän vaihdoin äsken nastat alle ja samalla tuli huomattua, että pelkääjän puolen takaiskari on oksentanut kastikkeet ulos. Noh, ennen katsastusta ainakin ne uudet alatukivarret, iskarit ja jouset ympäriinsä ja P2 -alustan tuntien, liuta muita osia alustaan.

Tuota käynnistysongelmaa on esiintynyt tässä kokoajan säännöllisen epäsäännöllisesti ja oma sormi alkaa osoittamaan ihan perinteiseen starttivikaan, se selittäisi myös miksi mitään vikakoodia ei ole jäänyt talteen. Seuraillaan... :idiot2:
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 21.01.2023, 06:41:13
Tällä ei ole muuta kuin ajettu emännän toimesta Riihimäki - Tervakoski työmatkaa ja omasta toimesta sitten pesty viikon kahden välein. Leima-aika uhkaa kuitenkin lähestyä ja ensiviikolla pitää käydä Leijonakatsastuksessa pyörähtämässä. Torstaina olikin sitten remonttia ja vaihtoon menivät iskarit, yläpäät ja jouset ympäriinsä, molemmat takajouset olivat poikki vaikka niillä oli ikää vain 6 vuotta / 60 000km.  :2funny: Samalla meni vaihtoon alatukivarret, RT-päät sekä taakse yksi koiranluu. Myös ohjaustehostimen öljysäiliö meni uusiksi, koska vanha vuosi hiukan öljyä ja järjesti apurungolle turhaa tuorevoitelua. :D

Nyt pitäisi auton olla ns. täydellisessä kunnossa, ainakin alustan osalta. Kyllähän tuo kyyti jämäköityi huomattavasti ja varsinkin perä nousi uudelle korkeudelle. Yllätyin miten vähän tämä remontti vaikutti auton suuntavakauteen, erittäin suurella varmuudella alatukivarret ja RT-päät olivat alkuperäisiä mutta mielestäni auto meni enennkin todella mallikkaasti suoraan, ja samoin tietenkin myös nyt remontin jälkeen. Noiden omien (painavampien) autojen kanssa olen tottunut, että lähes aina alustaremontin jälkeen auton kulkupuolessa on huomattava ero.


Tässä vielä "ennen ja jälkeen" -kuvapari, kuten todettu, niin perä varsinkin on nyt todella ryhdissään. Jouset ja iskarit olivat luonnollisesti OEM-laatua, eli Sachs.

(https://i.ibb.co/mzqMWHM/Ennen.jpg) (https://ibb.co/7yW6mG6)

(https://i.ibb.co/vQjsGyT/J-lkeen.jpg) (https://ibb.co/61Wvx9T)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 21.01.2023, 13:32:39
Itsellä taisi v70mk2 oem-jouset olla 367tkm ja 19v mutta olishan ne voinut uusia aiemminkin, auto parani. Tehostimen korkki hikoilee kyllä yhä jonkin verran vaikka säiliö on vaihdettu. Sitä olen aina miettinyt että kuinka paljon se takakallistuksenvakaaja vaikuttaa ja sen puslat, karvalakkimallissahan sitä ei välttämättä ole ollenkaan. Se on kiva kun maavara riittää mökkitiellä.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: TJA - 22.01.2023, 12:10:44
Eibachin -30mm jouset olisi tuohon menneet samalla kun iskarit vaihdoit  ???
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 22.01.2023, 14:40:25
No, pitää vaan kallistaa selkänojaa vähän lisää että näkee tien muualtakin kuin nokan edestä. :D

Mulla omassa on kuulemma jotkut madallusjouset ja meidän toisessa vakiot. Kyllä mieluummin ajelen tuolla matalalla.
Mut miten tykkää, eihän tää mikään xc kyllä ole.

Vai että riihimäki tervakoski väliä. Riksu on tuttu paikka, vanhempi kölvi on siellä töissä ja asuu siellä. (onneks) :P
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: aksim97 - 23.01.2023, 15:40:48
Ryhdikäs on. Onneksi en ole ainut joka näitä P2-volleja korottaa uusilla hilppeillä  :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 24.01.2023, 06:15:03
Eibachin -30mm jouset olisi tuohon menneet samalla kun iskarit vaihdoit  ???
Olihan tää sarkasmia.  ::) :D Tämä on osoittautunut niin siistiksi yksilöksi, että tämä auto on pakko pitää täysin alkuperäisenä. Tekniikkahan on toki tylsin mitä löytyy, mutta muuten auto on todella siistinä pidetty.  S* Onnekseni olen saanut huomata, että myös tuo auton pääsääntöinen kuljettaja kohtelee autoa aidosti hyvin.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: TJA - 24.01.2023, 07:46:32
Olihan tää sarkasmia.  ::) :D Tämä on osoittautunut niin siistiksi yksilöksi, että tämä auto on pakko pitää täysin alkuperäisenä. Tekniikkahan on toki tylsin mitä löytyy, mutta muuten auto on todella siistinä pidetty.  S* Onnekseni olen saanut huomata, että myös tuo auton pääsääntöinen kuljettaja kohtelee autoa aidosti hyvin.

Ei ollut. Paras muutos mitä voi tehdä jos tehtaan vakiona haluaa pitää suunnilleen. Meillä oli samanlainen joitain vuosia sitten, siihen vaihdoin kyseiset jouset ja hyvät iskarit + tietty muut alustan hilut ja oli oikeinkin maukas ajettava, loppui se ylimääräinen keinuminen eikä jäänyt niin kamalaa rakoa renkaan ja lokasuojan väliin  ::)

Hyvä että auton pääasiallinenkin käyttäjä tykkää autostaan ja pitää siistinä  S*

Pari kertaa bongannut Prisma-reissun yhteydessä.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 25.01.2023, 10:43:18
Tämän kävin äsken leimaamassa Lohjalla ja eipä mitään ihmeellistä tarjonnut tämä vekotin siellä. Ensimmäistä kertaa pääsi nosturille näkemään alustan ja oli muuten siisti, kyllä huomaa että alusta on massattu useampaan kertaan, eikä ole kaikesta päätellen helmoja ammuttu kivillä sorateillä. Käsijarru vaatinee viimeistään ensi leimalle rakkautta, kun kuskinpuolella oli vähän vajaat tehot. Lievä yllätys sillä, käsijarrunvaijerit ja -kengät on uusittu täsmälleen vuosi sitten. Ne säätöpalat sinne olisi varmaan fiksua laittaa, mutta ei mulla ole ikinä ollut ongelmaa P2-käsijarrun kanssa, kun sinne on iskenyt Volvon originellit kengät. 8)

Pari kertaa bongannut Prisma-reissun yhteydessä.
Teikäläinen on ollut tarkkana, kun oot tämän S60:sen bongannut täältä. 8) Tai sitten oot tunnistanut muista XC-kuvista missä parkkipaikalla niitä on joskus pidetty... :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 28.02.2023, 15:57:21
Mielenkiintoista, tämä vehje teki emännälle muutama päivä sitten taas sen tempun ettei lähtenyt samantien käyntiin, vaan vaati noin 4-5 sek sahaamisen. Mitään vikakoodeja ei jäänyt jälkeen ja kävin sitten ajatuksen kanssa kaikki mahdolliset anturiarvot myös lävitse ja kaikki näyttivät loogisia lukemia. Myöskään ajossa ei tunnu mitään ihmeellisyyksiä, vaan kaikki toimii aikalailla täydellisesti. Eihän tämä nyt maailmaa kaada, jos tälläinen temppu tulee kerran muutamaan kuukauteen, mutta ei tämä nyt luottamusta lisää.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: aksim97 - 05.03.2023, 08:27:48
Mielenkiintoista, tämä vehje teki emännälle muutama päivä sitten taas sen tempun ettei lähtenyt samantien käyntiin, vaan vaati noin 4-5 sek sahaamisen. Mitään vikakoodeja ei jäänyt jälkeen ja kävin sitten ajatuksen kanssa kaikki mahdolliset anturiarvot myös lävitse ja kaikki näyttivät loogisia lukemia. Myöskään ajossa ei tunnu mitään ihmeellisyyksiä, vaan kaikki toimii aikalailla täydellisesti. Eihän tämä nyt maailmaa kaada, jos tälläinen temppu tulee kerran muutamaan kuukauteen, mutta ei tämä nyt luottamusta lisää.

Harvinaisen inhimillinen volvo. Mullakin on aina välillä aamuisin käynnistymisvaikeuksia, kun pitäs mennä töihin.  :)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: TheReiska - 05.03.2023, 08:40:17
Itsellä on ollut joitakin kertoja samaa sahausta startissa. Ettei olisi ihan voisiko olla iän tuomaa ominaisuutta vai eikö sitten sähköpumppu jostain syystä ole näillä kerroilla ilmannut linjaa virrat päälle kääntäessä...  :idiot2:
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.03.2023, 09:16:27
Onko pitkän startin hetkillä tankissa tavaraa alle puolen välin ja auton keula ylämäkeen?
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 05.03.2023, 09:20:51
Kattokaa ettei auton ollessa kylmä suuttimien ylätiivisteet vuoda.

Oire mulla oli vähän tuommonen. Lievä bensan haju konehuoneessa ja sormella kun kokeili suuttimien yläpäätä niin kosteeta oli.

Pari kertaa virrat päälle ennen starttia niin oiretta ei ole kun paineet nousee tuolla konstilla.
O-renkaat vaihdoin suuttimiin niin kertaakaan ei oo enää tehny.
Mitään vikakoodia tuosta ei ehdi jäämäänkään.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 05.03.2023, 20:30:58
Kiitokset vinkeistä, pitää nuo suuttimet kokeilla lävitse. Polttoaineen määrällä tai auton asennolla ei tunnu olevan merkitystä. Tuo polttoainepaineeseen nojaava ongelma tuli itsellänikin mieleen, mutta startin yhteydessä se tankin siirtopumppu kyllä mielestäni iloisesti hetken hurisee siellä. Emännälle olen opettanut, ettei heti starttaa, vaan odottaa sen 4-5sek virrat päällä ja sitten vasta kääntää avaimesta ja hän onkin tätä rutiininomaisesti nyt tehnyt, silti sahaaminen yllättää kun sitä vähiten odottaa. :D Hämmennystä aiheuttaa myös se, että sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä onko auto seissyt 12 tuntia taikka viikon verran, vika voi iskeä täysin satunnaisesti. Ainoa mitä voi sanoa faktasti on että, vika on ilmennyt aina kylmällä koneella. Tämäkin voi tosin olla täysin sattumaa, koska emännän ajoprofiili on luokkaa 12h töissä--12h kotona--12h töissä, joten ns. kuumastartteja tulee todella harvoin.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 06.03.2023, 08:48:21
Se odottelu ei niinkään ratkaise kun pumppu käy vain tietyn ajan vaikka virrat olis tunnin päällä.
Kun kääntää virrat pois ja toisen kerran virran päälle niin luulis painetta löytyvän.

Aina tekee tosiaan kylmänä tuon, varmaan tiivisteet kutistuu ja ovat kuitenkin jo vähän kovettuneetkin ajan myötä
Jos se tuossa vika on niin kyllähän se aina lähtee mutta tuo starttaus itseeni alko jo häiritsemään. :tickedoff:
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 19.03.2023, 19:44:34
Kovemmilla pakkasilla alkoi ohjaus jäykistelemään huolella ja pitämään narahdusta säännöllisin väliajoin, joten ensihätään tuli voideltua tuo "alempi ohjausnivel", vai mikä onkaan oikealta nimeltään. Eron oli pakko oltava huomattava, kun jopa emäntä huomasin sen. Katsotaan nyt kauanko tuo "korjaus" kestää. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.03.2023, 20:56:13
Yläkautta konetilassa vai sisätilan läpiviennin kautta voideltiin? Vois itse tehdä tuon ennakoivasti.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 19.03.2023, 21:29:44
Sekä että, en sitten tiedä kummasta suunnasta saapunut voitelu oli enemmän kriittisessä roolissa. Annoin myös öljyä sille laakerille, joka on sen läpiviennin tiivistystä hoitamassa olevan kumimöykyn sisällä. :idiot2:
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Pikkuhukka - 20.03.2023, 08:40:30
Omassa ärrässä öljyn suihkuttelu auttoi about vuoden verran. Sen jälkeen oli pakko lyödä uutta osaa tilalle. Varmasti riippu myös millä sitä öljyää
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 21.03.2023, 02:52:29
Emäntä sai vihdoin ikuistettua tuon starttiongelman videolle. Osaako joku arvuutella tämän pohjalta mahdollista vikakohdetta? Voisiko väsynyt startti oirehtia näin? Jotenkin tuntuu hullulta, koska 99% starteista on täysin normaaleja, jopa todella "pirteän" oloisia.

Linkki videoon (https://youtube.com/shorts/-dUDqB_1ATo?feature=share)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 21.03.2023, 08:23:36
Mä nyt edelleen olen vähän että ei tuo hälyyttävän pitkä startti ole. Aika tuskainen video oli kyllä kuunnella kun emännän ääni kuului kovaa ja startti hiljaa :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 21.03.2023, 14:31:18
Ei oo mun mielestä ongelma. Joskus seisonnan jälkeen pienikin ulkolämpötilan ero saattaa tehdä tuon.
Siis riippuu moottorin lämpötilasta.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 22.03.2023, 05:37:08
Pahoittelut noista emännän äänisävelistä tosiaan. :D Hän on tottunut kuvaamaan meikäläiselle aina nämä startit, eikä selvästi osannut aavistaa, että Volvo tekee nyt temput.

Tuo videolla esiintyvä starttaus ei tosiaan ole sieltä pahimmasta päästä, vaan ongelma on tuossa hyvinkin lievä, mutta jos tuota sahausta on saanut tehdä pahimmillaan sen 4-5 sekuntia, niin ei se kyllä normaalin piikkiin mene omasta mielestäni mitenkään. :idiot2: 8 vuotta on tullut ajettua enemmän ja vähemmän myös bensakoneisilla P2 Volvoilla ja ikinä ei ole tälläistä esiintynyt, joten en tahtoisi hyväksyä tätä nytkään. Onhan nämä toki vanhoja autoja, ja sitä meikäläisen pääkoppa ei vaan tahdo sisäistää. Noh, kai se vika jossain kohtaa on ajettu ulos. :2funny:
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 22.03.2023, 08:54:22
Koita piruuttas vaihtaa moottorin lämpöanturi kun ei oo kalliskaan osa. V:>

Ikävähän se on jos tosiaan niinkin pitkän startin teettää eikä koodeja tule.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 18.04.2023, 09:41:39
Vaihtelin tähän vekottimeen äsken kesätassut alle. Käynnistin auton ja siirsin sen muutama kymmen metriä ja jätin auton käymään, koska en viitsinyt tietenkään vastakäynnistettyä konetta heti sammuttaa. Annoin auton käydä about vartin ja lämpömittari oli noussut normaaliin lämpöön, sammutin auton ja hoitelin renkaiden vaihdon loppuun. Sitten kun tuli aika käynnistää, niin taas sai sahata. ??? Nyt olin tosin kuulevinani, että ihan kuin startti olisi lyönyt aina välillä "tyhjää" ja sen takia ei saanut koneeseen tarpeeksi liikettä. Startti menee luultavasti siis ekana vaihtoon lähiaikoina, jos oireet ei helpota niin ihmetellään lisää...

Keväthuolto tälle pitäisi jaksaa jumpata, moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin vaihtuu tässä...kun saan aikaseksi.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: TheReiska - 19.04.2023, 19:32:09
Sitten kun tuli aika käynnistää, niin taas sai sahata. ??? Nyt olin tosin kuulevinani, että ihan kuin startti olisi lyönyt aina välillä "tyhjää" ja sen takia ei saanut koneeseen tarpeeksi liikettä. Startti menee luultavasti siis ekana vaihtoon lähiaikoina, jos oireet ei helpota niin ihmetellään lisää...

Nyt muuten kun tämän luin niin vasta hokasin että tuo oma ajokki lopetti tuon erittäin satunnaisen sahuuttamisen startin vaihdon yhteydessä...
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 19.04.2023, 21:42:39
Kiitos rohkaisusta suunnata kohti Motonettiä. 8)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 19.04.2023, 22:05:54
Ei tuollakaan hinnankiroissa oo, pari kymppiä...
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/t5/sahkoistys/kaynnistinmoottori?of=m4696;t15151;s10459
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 29.04.2023, 23:59:29
Tänään sain tehtyä tähän vihdoin myös keväthuoltoa. Vaihtoon meni siis moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin sekä raitisilmasuodatin. Raitisilmasuodatin oli sen näköinen, että koska lie viimeksi vaihdettu... :D Akkukin vaihtui, viimein.


(https://i.ibb.co/Rg0YN1g/1.jpg) (https://ibb.co/kG85JpG)
(https://i.ibb.co/3FQq29H/2.jpg) (https://ibb.co/X5Mg1rT)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 27.05.2023, 03:26:52
Torstaina tämä vehje kävi vierailevana tähtenä Debilissä. Pääsyy oli yrittää paikallistaa sitä käynnistysvikaa. Tosin nyt selvästi ilmojen lämmettyä, kyseistä vikaa ei ole hetkeen näkynyt eikä kuulunut. Sillon viime vuonnakin vika tuli esiin vasta kun kelit olivat viilenneet riittävän pitkälle. Sitä starttia ei ole vaihdettu, koska Debilin väki ei ollut vakuuttunut, että vika olisi ollut siinä. Sen sijaan he paikallistivat likaisen kaasuläppäkotelon ja olivat puhdistaneet sen ja epäilivät sen aiheuttaneen ne satunnaiset sahaamiset.

Tuo kaasuläppäkotelon puhdistaminen kuitenkin toi uuden mielenkiintoisen ilmiön autoon, kun kaasun vapauttaa ja moottori palautuu tyhjäkäynnille, jää kierrokset humppaaman ilmeisesti niin pitkäksi aikaa, kunnes auto on pysähtynyt. :idiot2: Jos kaasua polkaisee paikallaan, jäävät kierrokset heilumaan "vain" ehkä 4-5sek ajaksi. Videolla tämä on nähtävissä hyvin ja jos on antaa vinkkejä, niin niitä saa antaa. Kytkin- tai jarrupolkimien painelulla ei ole mitään vaikutusta tuohon, eikä ilmastoinnilla. Eniten hämmentää tuo, että ilmiö on selvästi sidonnainen auton nopeuteen, vaikka vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä. ???

https://www.youtube.com/watch?v=CAmS8sOVBKw

Samalla reissulla hoidettiin muutama pikkujuttu myös kuntoon. Peruutusvalot eivät ole tosiaan toimineet tässä viimeiseen ikuisuuteen, joten peruutusvalokytkin vaihdettiin. Matkustajan etulaakeri on pitänyt tasaista huminaa, joten se vaihdettiin. Leimalla kuskinpuolen käsijarru jätti toivomisen varaa, joten taakse tuli uudet levyt ja palat.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 27.05.2023, 10:52:42
Vie se sinne debilin ihmemaahan takas ja käske tarkistaan läpän sopeutus.
Jos ovat turhan rajusti liikutelleet läppää siinä putsauksessa.

Jotkut sanoo ettei sillä oo mitään väliä mutta olen hieman eri mieltä.
Kyllähän ecu saa tiedon auton liikkeestä ja vaikuttaa auton toimintaan. Mullakin automaatissa on ohjelmassa laatikon suojelu, ei siis pysty paikallaan leikkiin teiniä ja paukuttaan rajottajaan kun ei anna kiertää kuin sinne 3-4 tuhatta rpm.

Vikakoodit varmaan jo luettu, ainoo että harva lukija pääsee marellin läppään kiinni.
Voihan läppäkin olla jo kypsä ja viimenen niitti oli se putsaus. Onhan noitten kunnostettujen hinnat tulleet alas sentään jonkin verran. Eihän uusia saa enää volvoltakaan, ovat kaikki kunnostettuja.

Anteeksi pitkä höpinä. :P
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: anssi68 - 27.05.2023, 12:54:58
Pistäs Vida kiinni ja katsele kaasuläpän tietoja.
 
Muuten jos kyseessä se surullisen kuuluisa Magneti Marelli, niin saattaa päästä vaihtamaan uutta tilalle.

Mutta voit siltikin kysyä huollosta jos vaikka sopeuttaa ensin sitä läppää..
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 29.05.2023, 08:28:10
Tässä viikonlopun aikana on ajeltu muutama sata kilometriä ja nuo kaasuläpän sekoilut ovat kokoajan vähentyneet ja nyt voisi sanoa, että kaikki sekoilu on poissa. Ilmeisesti siis kaasuläpän puhdistus oli sekoittanut jotkut arvot, jotka olivat vuosien saatossa sopeutuneet vähemmän puhtaaseen kaasuläppään, tai näin otaksun. Ja nyt on sitten oppinut pikkuhiljaa uusille tavoille. Tämä ongelma siis ratkesi.

Mutta sitten ilmaantuikin toinen ongelma. Oltiin eilen illalla emännän kanssa ajelemassa Riihimäeltä Helsinkiin, niin jossain Hyvinkään kohdalla alkoi satasen vauhdissa pikkuhiljaa voimistuva tärinä/jyrinä. Pysäytin auton motarin varteen hätävilkut päällä ja varmistin, että renkaat ovat kiinni, ja olivathan ne. Seuraava epäilykseni oli heti käsijarru, varsinkin kun tiesin että sitä oli ronkittu vastikään. Testasin kyllä heti remontin jälkeen, että jarrut eivät laahaa ja testasin siinä motarin varressa uudestaan päätyen samaan lopputulokseen. Lähdin siitä sitten liikkeelle, niin hyvin nopeasti palasi sama tärinä. Eteen ilmestyi sopivasti taukoparkki, joten kurvasin sinne ja löysäsin vähän käsijarrua, tämän jälkeen matka jatkui ilman tärinöitä.

Ihmettelen, että miten tämä tärinä ilmeni vasta tällä reissulla. Ajelin kuitenkin Debilistä Riihimäelle torstaina ja sillon ei ollu mitään ongelmaa missään. Normaalitilanteessa tälläinen ei vaivaisi päätä ja mentäisiin "seurataan tilannetta" -asenteella, mutta lähden viikon päästä sille V90-reissulle, niin ei huvittaisi jättää emäntää kolmeksi viikoksi auton kanssa, jossa voi ilmetä jotain mielenkiintoista. Noh, ainahan emäntä voi ajaa AKI-10:llä hädän tullen, se on todellinen rakkaudenosoitus meikäläiseltä se. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 25.10.2023, 05:44:19
Rakkautta jaettu myös tälle yksilölle. Kesän vähäiset ajot ovat menneet ilman suurempia yllätyksiä, mutta käsijarru on muistuttanut olemassa olostaan, käsijarru sinänsä pitää ihan ok, mutta on tuntenut selvästi, että toinen puoli nappaa enemmän kuin toinen. Kesäisen takajarrurempan yhteydessä Debilistä oli myös tullut terveiset, että käsijarrukenkien virkaa toimittaa tarvikemalliset osat. Ei tässä muuten mitään, mutta muistin että kaapissa on kuitti edellisen omistajan ajalta missä lukee erittäin selkeästi, että autoon olisi laitettu Volvon alkuperäiset hilppeet. ::) Kyseinen pulju on Jyväskylässä sijaitseva "Nordic Car Service Oy". Itse siis miettisin kahteen kertaan, jos tonne autoa pitäisi viedä.

Noh, Debilissä tilalle vaihtuivat OEM-kengät ja nyt pitää kuten pitääkin. Samalla vaihtui moottoriöljyt ja suodatin. Olihan vanhoilla ajettu jo huimat 3 700 kilometriä. :D Pitää renkaat vaihdella lähiaikoina...
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: anssi68 - 25.10.2023, 08:04:18
Jos autossa alkuperäiset tehtaalla laitetut käsijarruvaijerit, niin nekin voi jumittaa..
Ai mistä tiedän  ;) ;)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 25.10.2023, 08:10:04
Ne on uusittu muutama vuosi takaperin onneksi.  :)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 28.10.2023, 18:33:07
Talvirenkaat alla, eli hän on nyt valmiina talveen. Viime pesusta on vierähtänyt lähes kaksi kuukautta, pitää ensi viikolla tehdä asian eteen jotain.  :idiot2:


(https://i.ibb.co/gFL9wXR/20231026-200256.jpg) (https://ibb.co/wrFgCbz)
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 05.11.2023, 22:10:14
Voidaan taas palata tätä autoa vaivanneeseen kiroukseen, eli siihen erittäin satunnaiseen starttiongelmaan. Koko kesän se loisti poissaolollaan ja ajateltiin, että ehkä ongelma oli siellä kaasuläpässä, joka puhdistettiin alkukeväästä. Noh, nyt kun kelit on taas astetta kosteampaa, niin oire on palannut lievänä ja satunnaisesti. Tämä starttiongelma ilmenee siis kaikkien näiden havaintojen mukaan sillon, kun ulkona on sateista ja kosteaa. Millään muulla ulkoisella tekijällä ei ole vaikutusta mitä ilmeisimmin. ???

Koneen lämpötila, kova pakkanen tai helle, polttoainemäärä, akun varaustila, auton seisomisaika ennen starttia...mikään näistä ei tunnu vaikuttavan asiaan, isoin tekijä on tuo kosteus. Pieni, mutta pirullinen vika, jonka haluaisi kuntoon muuten aikalailla täydellisessä autossa...
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.11.2023, 22:47:13
Kauanko pidätte virtoja päällä ennen starttia, lähinnä että bensapumppu ehtii tehdä hommansa? Toki startti ja maadoitukset on yhä epäiltynä
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 06.11.2023, 00:49:42
Virtoja pidämme molemmat päällä sen ajan, että varoitusvalot sammuvat mittaristosta ja sitten vääntö avaimesta. Tuo starttivika ei vain jotenkin istu omaan päähän, koska voisiko se reagoida kosteuteen? Toiseksi, 98% kerroista kun auto starttaa normaalisti, niin startti tuntuu täysin terveeltä, sanoisin että jopa pirteältä. Sen muutaman kerran, kun on pitänyt muihin vaihdella starttia, niin oireet ovat olleet huomattavasti selvemmin esillä ja osoittaneet selvästi startin suuntaan. :idiot2:
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.11.2023, 07:32:11
Joko siihen oli ylimääräinen maadoituspiuha laitettu moottorista koriin?
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 06.11.2023, 09:04:35
Startin herätejohdon liittimen hapettuminen, tyyppivika.
Startin rele temppuilee.
Sulakkeiden kosketus.

Tossa jotain.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 16.01.2024, 17:10:23
Tämä mystinen käynnistysongelma on edelleen enemmän tai vähemmän säännöllisesti läsnä ja säännönmukaisesti oire esiintyy vain kun ulkolämpötila on nollan asteen tuntumassa, oire ei ole tosin pahentunut joten ei jakseta vaivata päätämme asialla. Kesällä käynnistyy kuin unelma, samoiten myös -30 asteen pakkasessa. Tämä jälkimmäinen on tosin sen verran mielenterveyttä syövää puuhaa, että päätettiin emännän kanssa että letkulämmitin tähän on asennettava, vaikka noin kipakat pakkaset näillä leveysasteilla onkin perin harvinaisia.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 02.02.2024, 10:13:32
Voi Jeesus meikäläistä hävettää.  :D Olin tässä kyseisessä autossa odottelemassa, kun emäntä kävi kaupassa ja rupesin tutkimaan rekisteriotteesta, että koskas tämä auto pitikään leimata. Leima oli mennyt viikko sitten umpeen.  :2funny:

Noh, muutama tunti sitten hurautin Lohjalle ja nyt on leimattu. Vieläpä puhtain paperein, 23 vuotta vanha vehje ja kun pääsi nosturille katsomaan niin kyllä tuli taas hyvä mieli. Letkulämmitinkin tähän on nyt vihdoin asennettu, niin ei tarvitse enää kylmäkäynnistellä.

Kilometrejä oli tullut vuoden aikana aika tarkalleen 10 000, joista varmaan puolet meikäläisen ajamana.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 02.02.2024, 12:15:26
Mähän just sanoin että vaikka annan katsastusasemille joka vuosi sähköpostiosoitteen, ne ei ikinä onnistu lähettämään siihen muistutusta(joku kilpailija saattaa joskus maksaa trafille ja lähettää muistutusposteja) :idiot2:

Tuli kanssa vahingossa joskus ajettua pari päivää ilman leimaa. Noh sulla on sentään auto aina katsastuskunnossa niin ei ole ajokiellosta leimalla riskiä.
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 02.02.2024, 14:38:53
Ei o leimaamatta jääny mutta pari viikkoo menty veron eräpäivän yli ennen kuin laitoin sen automaattiseen maksatukseen. V:>
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 05.02.2024, 00:14:57
Ei liity varsinaisesti tähän kyseiseen autoon, mutta löysin kaapista luultavasti täysin neitseellisen VHS-videon. VHS-videon, joka on aikanaan annettu vuosituhannen alussa kaverini isälle, kun hän oli ilmaissut mielenkiintonsa uunituoreeseen S60:seen.

(https://i.ibb.co/NyN4J5x/Whats-App-Image-2024-02-05-at-00-13-08.jpg) (https://ibb.co/pLKmMc2)

Tästä 6 minuutin pätkä puhdasta nostalgiaa.

https://www.youtube.com/watch?v=XP50RNPZ030
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 15.04.2024, 03:36:09
Keväthuoltoa pukkaa, vaikka viime huollosta on kokonaista 5 000 kilometriä kuljettu. Laitoin tilaukseen Aeromotorsilta suodattimet ja Motonetistä pitää öljyt hakea ja vaihdella ne kun luontoäiti sallii. Tässä talven aikana kuskinoven lukkomoottori on myös väsähtänyt, niin pitää laittaa Ovokolta "uusi" tilaukseen.

Tuo jo muutaman vuoden riesana ollut satunnainen starttiongelma on nyt lopputalven loistanut täysin poissaolollaan, kun auto on aina esilämmitetty tuolla letkulämmittimellä, joka asennettiin talven aikana...Mielenkiintoista. :D
Otsikko: Vs: Tuomarilin emännän S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 15.04.2024, 07:10:50
Pistipä tuossa videossa silmään että ei ollut geartronicin kepin juuressa mitään pussukkaa mitä aina välillä näkee. :P