Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Lohtaja - 28.09.2022, 12:37:11
-
Ongelma on se että laatikko luistaa liikkeelle lähdettäessä. Pakki toimii hyvin. Ohjaimena toimii suprastick. Lisätietona että laatikko vaihdettu kertaalleen mutta vika ei hävinnyt.
Kaikki apu on tarpeen. Autona on Volvo 960 ja moottorina 2.4d d5
-
Vaihdettiinko myös turbiini? Jos on vaihdettu, niin kävisin ohjaimen asetukset läpi.
-
Moro. Ei oo vaihdettu turbiinia. Mutta ei kai se turbiini voi olla kun Pakki toimii hyvin. Miten tuon suprastickin sieluneläämään pääsee sisään. Tiedän että siellä liitin johon läppäri kytketään. Pitääkö siihen asentaa joku ohjelma että toimii kun kytkee autoon kiinni läppärin?
T. Markku
-
Eikö tuo AW toimi niin, että vaikka kaikki sähköt olisi pois, niin se liikkuu kolmosvaihteella ihan normaalisti? Jospa se siis tuntuu vaan, että luistaa, kun on kolmonen päällä, eli laatikosta/Surastickistä puutuu sähköt :(
Siten voisi esittää tarkentavan kysymyksen, eli alkoiko vika yhtäkkiä, vai nurkan takaa hiipien?
Kunhan arvelen. Toki se turbiinivikakaan ei ole pois suljettu.
-
Suprastickin ohjeita. https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/SSv4.6.pdf (https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/SSv4.6.pdf)
-
Joo. Kyllä se ihan puskista tuli. Eli paljon mahdollista että ohjainlaite on pimeä tai ei ainakaan mahdollisesti toimi oikein. Tuleeko sinne kaasupolkimelta signaali?
Vaatiiko läppäri oman ohjelman millä tuota suprastick voi katsoa?
Mistä sen saa jos pitää olla. Itse en ole löytänyt sellaista.
Nyt ei vaan jouda tuota tutkimaan töiden takia. Mutta kunhan nyt vain saisi lisää tietoa tästä että miten sen suprastickin sielunelämää näkee.
Tuo Kulmamiehen tieto asiasta vaikuttaa aika ihan järkevältä. Paljon mahdollista että siinä on kolmonen päällä ja ohje kytkemisestä helpottaa varmasti.
T. Markku
-
Öljypohja auki ja öljypumpun imusihdin metalliverkon putsaus kannattaa tehdä ensialkuun. Nämä tuppaavat menemään tukkoon herkästi.
Johtosarja kannattaa myös tutkia laatikon liittimien lähettyviltä. Siellä voi olla solenoidin johtoja heikossa hapessa.
-
Joo. Kyllä se ihan puskista tuli. Eli paljon mahdollista että ohjainlaite on pimeä tai ei ainakaan mahdollisesti toimi oikein. Tuleeko sinne kaasupolkimelta signaali?
Vaatiiko läppäri oman ohjelman millä tuota suprastick voi katsoa?
Mistä sen saa jos pitää olla. Itse en ole löytänyt sellaista.
Nyt ei vaan jouda tuota tutkimaan töiden takia. Mutta kunhan nyt vain saisi lisää tietoa tästä että miten sen suprastickin sielunelämää näkee.
Tuo Kulmamiehen tieto asiasta vaikuttaa aika ihan järkevältä. Paljon mahdollista että siinä on kolmonen päällä ja ohje kytkemisestä helpottaa varmasti.
T. Markku
Ohjelma jolla Suprastickiin pääsee kiinni on Hyper Terminal. Joissain koneissa se on aina valmiina, mutta netistä sen saa ladattua. Se ei ole mikään Suprastickin oma ohjelma, vaan joku mitä tietokoneissa käytetään johonkin muuhunkin. En ymmärrä sen tarkemmin. Se tarvitsee sarjaportin, tai usb-adapterin sitä varten.
Sinne tulee kaasupolkimelta 0-5 voltin signaali.
-
Kiitoksia hyvistä neuvoista jo etukäteen. Pitää nuiden neuvojen avulla ruveta vikaa etsimään kun aikaa sille autolle liikenee.
-
Hei taas.
Sulake oli tosiaan palanut suprastick syötöstä. Mutta ei vielä vika kokonaan poistunut. Pakki hävisi kun sulakkeen laittaa paikalleen. Pakki löytyy kun sulakkeen irrottaa. Voiko olla jotenkin oikosulussa? Tähän ehdittiin tietenkin vaihtaa jo vaihteisto ennen tätä sähköjen selvittelyä.
-
Hienoa, että on edes jonkinlaista edistystä vianhaussa.
En ulkoa muista AW:n sielunelämää mutta tulee mieleen, että jos pakki toimi ilman sähköjä, niin nyt vaihteenasentoanturissa olisi jotain häikkää ja pakilla on joku väärä solenoidi auki? Täysin arvailua, mutta jostain on aloitettava.
Miten se ilmenee, että pakki ei toimi? Luistaako, vai onko laatikko jumissa pakin ollessa päällä?
Nuo Ticon mainitsemat johtoviat kannattaisi ja tutkia. Ne voivat aiheuttaa tämän vian, sekä sen sulakkeen palamisen alunperinkin.
-
Joo se voi olla paljon mahdollista. Harmi vaan että ehdittiin se vaihteisto vaihtaa ja sai vielä jyrinän kylkiäisenä siitä hommasta lisäksi. Pitää varmaan vaihtaa se vanha laatikko takaisin ja mitata johdot sieltä ohjaamosta alas vaihteiston liittimille saakka. Kyselen vielä varmaan tyhmiä kysymyksiä lisää jahka ehdin lisää tutkia sitä.
-
Niin se ei tosiaan liiku pakilla mihinkään kun sulake paikalla. Tuntuu että ei kytke ollenkaan sitä. Varmaan siinä on joku väärä solenoidi auki.
-
Hei. Onko tohon suprastick ja hyperterminaalin käyttöön jotain tietoa jollain täällä kun ei itse ymmärrä tuosta mitään. Latasin jonkin hyper terminal koneelle mutta ei se oikein mitään järkevää tee. Apua kaivattaisiin tuon kanssa.
-
En mä kyllä enää millään muista tarkkaan, mutta jotakin ehkä.
Hyperterminalista pitää varmistaa, että on valittuna oikea sarjaportti, mihin kaapelikin on kytketty. Lisäksi sillä oli merkitystä, että virrat piti laittaa autosta päälle ennen, kun kytkee kaapelin kiinni tietokoneeseen.
Sekin seikka tässä pitää ottaa huomioon, että jos se boksi on täysin mykkä, niin tuskin tuo Hyperterminalkaan siihen saa yhteyttä.
Joku tietokonenörtti voisi osata auttaa tarkemmin, kun tietää miten tuollainen ohjelma ylipäätään toimii.
Oletko kokeillut ohjata laatikko manuaalipuolella? Tuosta napista ylös ja alas vääntämällä vaihteiden pitäisi vaihtua. Ratin toisella puolella oleva merkitön katkaisin kytkee manuaalipuolen päälle. Jos tämä toimii, niin vika voisi olla jossain puuttuvassa nopeus- tai kierroslukutiedossa.
(https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960%20D5244T/Vaihdevipu.jpg?img=medium)
-
Ok. Ottaako se kierroslukutiedon ja nopeus tiedon mittaristosta?. Tuon hyperterminaalin kanssa ei vaan kukaan tunnu tietävän mitään. Pitää se manuaalipuoli vielä kokeilla varmistaa.
-
Ok. Ottaako se kierroslukutiedon ja nopeus tiedon mittaristosta?. Tuon hyperterminaalin kanssa ei vaan kukaan tunnu tietävän mitään. Pitää se manuaalipuoli vielä kokeilla varmistaa.
Nopeustiedon nyt ainakin. Kierroslukutieto saattaa tulla jostain laatikon antureistakin.
-
Selvä homma. Kiitos taas lisätiedoista
-
Nyt pääsin sisään siihen suprastickin boxiin. Kyllä siinä solenoidit pelasi. Ei tullut vaan käynnissä katsottua että saako kierroslukutiedon ja nopeus tiedon. Ja saakohan sen pakin toiminnan jotenkin testattua? Pitää sitä kattoa vielä. Jospa se siitä selviää Volvo ajoon vielä
-
Hyvä juttu!! Sait siis testattua solenoidien toiminnan tietokoneella?
Eiks pakki toimi ihan ilman sähköjäkin, kunhan keppi vaan on ärrällä? Olisiko siellä jotain johtoja oikkarissa, jos pakki ei toimi, kun boksin sulake on paikallaan?
Pitäisi varmistaa miten ne solenoidit kuuluu toimia milläkin vaihteella, eli linkittämäni ohjeen sivulla 9 oleva taulukko. Varmista, että miten se on sinne boksiin ohjelmoitu ja se miten se nyt käytännössä toimii. Sä voit sillä manuaalipuolen vivulla testata vaihteet ykkösestä neloseen.
-
Se pitää vielä testata ja sitten mitata johdot. :)
-
Niin varmaan siellä jotain on oikkarissa kun ei tosiaan liiku pakilla mihinkään jos Sulake paikoillaan.
-
Voikohan pnp kytkin aiheuttaa noita oireita. Piipparilla mitattuna vaikutti olevan johdot ehjiä alaliittimiltä isoon liittimeen mikä on sisällä.
-
Voikohan pnp kytkin aiheuttaa noita oireita. Piipparilla mitattuna vaikutti olevan johdot ehjiä alaliittimiltä isoon liittimeen mikä on sisällä.
Mun järkeni mukaan ei. Sieltä ei taida mennä boksille yhtään johtoa ja se vaikuttaa ainoastaan starttaamiseen ja pakkivaloihin.
Alkaa kyllä olla mystinen vika. Jotenkin mulle tuli sellainen muistikuva, että pakilla kummallakaan solenoidilla ei olisi mitään vaikutusta?? Laatikossahan on myös säätösolenoidi öljynpainetta varten ja se ei ole lainkaan käytössä. Olisiko jotkut johdot keskenään oikkarissa niin, että sille solenoidille menee sähköä, vaikka ei kuuluisi?
Toimiiko vaihteet eteenpäin nyt, kun sulake on paikallaan? Liikkuuko auto kumpaankaan suuntaan?
Edit klo 11. Tarkemmin pohdittuani se oli just niin, että samat solenoidit on päällä riippumatta vaihdekepin asennosta, koska pnp-kytkimeltä ei tosiaan mene asentotietoa laatikolle. Jos auto nyt sulakkeen kanssa liikkuu eteenpäin, niin voisi olla mahdollista, että pakkivalojen johto olisi oikkarissa paineensäätimen solenoidin johtoihin. Voisi periaatteessa kokeilla ottaa pnp-kytkimen johdon irti ja kokeilla miten laatikko toimii. Toki moottori pitää käynnistää ennen liittimen avaamista.
-
Moro taas. Joo kyllä se liikkuu eteenpäin kun laittaa sulakkeen paikoilleen mutta vaihteet edelleen kadoksissa ja Pakki ei myös toimi. Jännitteitä ei ole vielä tullut mitattua että mitkä solenoidit virroittuu ja mitkä ei kun On D tai R päällä tai ihan vaan P ja n. Pitää myös tuo kytkimen irrotus kokeilla.
-
Tuo systeemi on niin tyhmä, että kepin asennolla ei ole mitään vaikutusta solenoidien toimintaan.
Eteenpäin mennessä luistaa siis edelleen yhtälailla, kun ennenkin?
-
Kyllä. Nuo solenoidit on edelleen tarkastamatta että onko mikä päällä ja mikä ei kun on D päällä. Palailen asiaan kun saan taas käytyä autolla mittailemassa.
-
Mun loppuu järki. Ainakaan solenoidin 1 auki oleminen ei vaikuta pakin toimintaan mitenkään. Teoriassa, jos solenoidi 2 on jumiutunut auki, niin silloin auto yrittää lähteä liikkeelle kakkosvaihteella, mikä saattaa vaikuttaa luistamiselta. Onko mahdollista? Tämä saattaisi sekoittaa myös pakin toiminnan. Jospa siis boksin sisällä oleva, solenoidia 2 ohjaava rele on jumissa kiinni asennossa?
Ilman sulaketta auto yrittää lähteä liikkeelle nelosella. Onko eteenpäin luistaminen pahempaa ilman sulaketta, kun sulakkeen kanssa?
Mittaa nyt tosiaan vielä ne solenoidit. Virta päällä sol 1 tulee virta ja sol 2 ei. Sillä manuaalipuolen kytkimellä voit testata, että solenoidit toimii ohjeessa oleva taulukon mukaan. Auton ei tarvitse olla edes käynnissä tässä vaiheessa.
-
No niin. Nyt on taas käyty suprastickistä mittailemassa jännitettä solenoidille. Eli nyt siellä on 1 sol virta ja 2 solenoidi virraton. Eli 1 vaihde pitäisi olla päällä ja myös pakin pelata ainakin teoriassa. En vielä kokeillut sitä käynnissä. Mutta manuaali puolella ei anna sammuksissa ainakaan vaihtaa isompaa naksahtaa vain rele. Eli rele ei jää päälle eikä näin ollen virroita 2 solenoidia. Voikohan noita releitä vaihtaa tuossa boksissa
(https://i.ibb.co/MSVCnWP/IMG-20230112-185332.jpg) (https://ibb.co/MSVCnWP)
-
Taas on käyty laatikkoa ihmettelemässä. Eli solenoidille 1 menee virta 2 sol ja ei myös turbiinin lukolle niin kuin ei pidäkään. Mutta edelleen auto tuntuu siltä että ei ole 1 päällä ja Pakki ei toimi kun virta boksissa. Käynnissä katsottu myös että solenoidit edelleen virroituneena niin että 1 virta 2 ei ja ei turbiini. Eikä muutu vaikka Pakki päällä.
-
Entäs sitten se paineensäätösolenoidi. Sen ei pitäisi olla kytketty lainkaan, mutta jos on oikkarissa johonkin johtoihin :(
Pystyisiköhän jostan tulpan takaa mittaamaan öljynpaineet?
-
Tais siinä olla painemittarille paikka. Pitää varmaan katsoa nekin paineet vielä jahka saa mittarin viriteltyä. Mystistä vaan että tekee tuota samaa tuolla toisella laatikolla. Eli pitäisi olla ehjät solenoidit ja muut anturit. En tiedä onko johdot sitten ristissä laatikon puolessa vaikka oon kyllä useasti katsonut että oikein pitäisi olla. Silloin olisi teoriassa 3 päällä. Pitää
-
Ei taida saada mistään tuota hyper terminal ilmaiseksi ladattua?
-
Onkohan millainen homma vaihtaa manuaaliksi tuo laatikko.
-
Nyt näyttää siltä että Volvo alkaa liikkua niin kuin pitää. Tais olla tuossa vaihto laatikossa 1ja2 solenoidin johdot vaihtanut paikkaa joskus. Nyt toimii manuaali puoli, Pakki ja D nii kuin pitäisi. Vielä kun sen jyrinän saa pois niin hyvä. Tais vaan se vetolevy silloin vaihto operaation tiimellyksessä vääntyä kun väärällä turbiinillä yritin kasata ja ei mennyt se tappi siihen vauhtipyörän reikään.
-
Mietin tuota jyrinän syytä että voiko se aiheuttaa jyrinän kun jouduttiin asentaessa laatikkoa takasin takakiinnitys pulttien reikiin. Kampeamaan sitä että sai pultit paikoilleen. Tai voiko moottorin kumityyny jotenkin hypätä paikoiltaan vaikka ei se siltä näytä.
-
Nyt näyttää siltä että Volvo alkaa liikkua niin kuin pitää. Tais olla tuossa vaihto laatikossa 1ja2 solenoidin johdot vaihtanut paikkaa joskus. Nyt toimii manuaali puoli, Pakki ja D nii kuin pitäisi. Vielä kun sen jyrinän saa pois niin hyvä. Tais vaan se vetolevy silloin vaihto operaation tiimellyksessä vääntyä kun väärällä turbiinillä yritin kasata ja ei mennyt se tappi siihen vauhtipyörän reikään.
Hieno juttu O0 Mikähän ne siellä sitten on sotkenut ???
Mietin tuota jyrinän syytä että voiko se aiheuttaa jyrinän kun jouduttiin asentaessa laatikkoa takasin takakiinnitys pulttien reikiin. Kampeamaan sitä että sai pultit paikoilleen. Tai voiko moottorin kumityyny jotenkin hypätä paikoiltaan vaikka ei se siltä näytä.
Kuulostaa siltä, että paljonkin mahdollista. Jännä kyllä, että miksi se ei sinne vääntämättä sovi
-
Tarkoitin sitä vaihteiston takakannatinta. auton runkoon kiinnitäessä joutu siis jonkin verran kampeamaan laatikkoa
-
Tai voiko vetolevy olla vääntynyt kun sillä toisella turbiinillä yritettiin liittää paikoilleen ja se tappi ei sopinut sinne vauhtipyörän reikään. Niin tuli hieman pultille vedätettyä
-
Tuohon pakin toimimattomuuteen, mulla maxxecu ohjaa laatikkoa ja pitää olla 1. tai 3. vaihde solenoideilla päällä, jotta pakki toimii. Muuten käyttäytyy kuin olisi vapaalla. Nämähän tais mennä 3. vaihteelle jos ei ohjata solenoideja päälle mutta en varmuudella muista.
-Santtu, 650nm renkaille tuon laatikon läpi :D