Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Täyssähköiset => Aiheen aloitti: Leo - 19.01.2023, 19:11:51
-
Volvolta on tulossa tila-auto. Tämän vuoden toisella puoliskolla julkistus ja valmistetaan joko SPA2 tai SEA alustaan johon mahdollinen sisarmalli Zeekr 009 on tehty. Zeekr 009 saa jopa 140 kWh jätti akulla ja yli 500 heppaisena. Volvolta onkin tulossa varmasti samoja komponentteja käyttäviä malleja. SEA alustaan on tehty jo ainakin yksi Zeekr malli. Zeekr 009 on kyllä hulppea tila-auto. Menee Maxus Mifa 9:n edelle kyllä luxuksessa vaikka Mifakin on hulppea.
Volvon versio olisi tietysti skandinaavisena pelkistetympi ja tyylikkäämpi kuin Zeekr, mutta luxusta varmasti olisi riittävästi. Hintaa voisi kuvitella 100-150 tonnin väliin.
https://topelectricsuv.com/news/volvo/electric-volvo-minivan-launch/ (https://topelectricsuv.com/news/volvo/electric-volvo-minivan-launch/)
(https://topelectricsuv.com/wp-content/uploads/2023/01/Electric-Volvo-Minivan-rendering.jpg)
-
saisko tuon pakuna semmoselle voisin lämmetä enemmän kuin lestabussille.
-
saisko tuon pakuna semmoselle voisin lämmetä enemmän kuin lestabussille.
Ota penkit pois tai pidä kaadettuna.
Eihän tuossa mitään verokikkailua tarvita, pakuna sais lähinnä ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen? ???
-
Eihän tuossa mitään verokikkailua tarvita, pakuna sais lähinnä ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen? ???
Eikös tämä typeryys ole jo historiaa. Ajoneuvokohtainen rajoitus iskee enää perävaunuihin. Siitä aasinsiltana päästään suurimpiin kokonaismassoihin, jotka varmastikin nousevat näissä huomattaviksi.
Jotenkin näistä viritelmistä nousee huoli Volvon tulevaisuudesta. Edesmenneen ruotsalaisen Sabarujen lähtökohtana oli suhteellisen laadukas ajoneuvo, mutta jos Volvon merkit lyödään kiinalaiseen tila-autoon.. ELK.
-
Ei kai tommosessa badge engineeringissä ole mitään ihmeellistä, varsinkin kun Volvo on ollut yli 10 vuotta kiinalainen merkki. Konseptista tulee kyl vähän Saab 9-7X mieleen. :D
Tänne kelpaisi pieni sähköpaku. Volkkari Buzzin renkaita olen käynyt potkimassa pariinkin otteeseen, mutta odotellaan nyt ainakin GTX:n virallinen julkaisu. Lisäksi VAG konserni sais hoitaa softa-asiansa kuntoon, en varsinaisesti pidätä hengitystäni.
-
Kiinalaisten sähköautojen tekniikka taitaa olla ihan hyvää tasoa jo. Sen takia en olisi huolissani. Saabin mallit oli aika naurettavia badge engineering malleja. Vag konserihan on tätä tehnyt jo vuosikymmeniä. Jos sisustan laatu on volvoa niin en näkisi tässä ongelmaa. Tehdään ihmisille autoja joita he haluavat ostaa.
-
Ja Geely on kyllä Kiinalaiseksi yhtiöksi aika scandinaavinen
-
Ja isommassa kuvassa Skandinavia on pelottavan kiinalainen :).
-
saisko tuon pakuna semmoselle voisin lämmetä enemmän kuin lestabussille.
Vähänkään isommilla akuilla painon voisi kuvitella menevän kevytkuorma-auton puolelle.
-
Jestas kuinka ruma voi auto ollakkaan :o
Tuon rinnalla C30:kin näyttää hyvälle
-
Jestas kuinka ruma voi auto ollakkaan :o
Tuon rinnalla C30:kin näyttää hyvälle
Onneks tuo on vaan renderöinti mutta jos tila-auto tulee semmosta on vaikee saada hyvän näkösenä.
-
Katto tuossa on vähän outo, muutenhan tuo käytännössä renderöity uuden EX90 pohjalta.
-
Kiinalaiset sähköautot ovat varmasti vähintäänkin eurooppalaisten tasolla. Sitä ei tarvi pelätä. Omassakaan Maxuksessa ei ole 15 tkm ajalla ollut vielä mitään sanomista toisin kuin tuntuu olevan volkkaripuolella ja Tesloissa. Kaipa se on tehty niin perus varmaksi. Maailman kait toiseksi suurin sähköauto valmistaja kyseinen konserni.
Tuskin tuo Volvon tila-auto täysin tuollainen on, mutta katto on ainakin tuon muotoinen siinä tulevat mallit kuvan varjossa. Jos se ei sitten ole joku jättimaasturi myös. Alla kuvan oikea alimmainen auto. Ylhäällä oikealla on jo julkaistu EX90:
(https://topelectricsuv.com/wp-content/uploads/2021/03/Volvo-XC20-teaser.jpg)
https://topelectricsuv.com/news/volvo/volvo-xc20-electric-suv-25000-tesla-ev/ (https://topelectricsuv.com/news/volvo/volvo-xc20-electric-suv-25000-tesla-ev/)
-
Tuon rinnalla C30:kin näyttää hyvälle
Niin muttakun Jeremy Clarkson sanoi aikoinaan että C30 on parhaan näköinen hot hatch. ;)
Minun mielestä se faceliftaamaton oli komea mutta se päivitetty keula, auts.
-
Itse aiheeseen, minusta on tuntunut että Volvolta on puuttunut sellainen VW Caddy tai Toyota ProAce tyylinen "perhepaku" mallistosta.
-
Mutta kuuluuko premium autonvalmistajalla olla lestabussia valikoimissaan ???
-
Mutta kuuluuko premium autonvalmistajalla olla lestabussia valikoimissaan ???
Jos aikoo autoja myydä niin onko siitä haittaa.
-
Mutta kuuluuko premium autonvalmistajalla olla lestabussia valikoimissaan ???
Tekeehän Nissankin urheiluautoja?
Volvollahan on iät ajat ollut perheauton imago.
-
Kyllä mulle kelpais volvon pakettiauto jos sellanen olis tarjolla...
-
Mutta kuuluuko premium autonvalmistajalla olla lestabussia valikoimissaan ???
Onhan Mersullakin mutta liekö se enää premiumia. Mietin jo yli 10 vuotta sitten miksei tehdä R-mersun kilpailijaa Volvolta. Nyt siihen on rahkeita ainakin konsernin puolesta ja varmasti tulee parempi auto. Ne mersuthan ei kovin hyvämaineisia ole vaikka varmaan aivan hyvä kyyti.
-
Jos aikoo autoja myydä niin onko siitä haittaa.
Ei.
Tuo ei silti muuta sitä, että omituiseen markkinarakoon iskevät. Sähköauto yleisesti ei ole tavallisen (perheellisen) kuluttajan ulottuvissa oleva asia niin miten sähköinen lestabussi muuttaa asiaa? ???
Tekeehän Nissankin urheiluautoja?
Tähän liittyen olisi kiva nähdä nissanin "urheiluautojen" myyntimäärät vs. "kansan mallit". Kaiketi samat lait silti pätevät, että jos tuotteen kehityksen, valmistuksen ja ylläpidon omakustannehinta on myyntihintaa pienempi, niin sitä kannattaa myydä.
Onhan Mersullakin mutta liekö se enää premiumia.
Maybach ;)
-
Tuo ei silti muuta sitä, että omituiseen markkinarakoon iskevät. Sähköauto yleisesti ei ole tavallisen (perheellisen) kuluttajan ulottuvissa oleva asia niin miten sähköinen lestabussi muuttaa asiaa? ???
Muissa maissa on yllättävän suosittuja perheautoina. Esim. jenkeissä käytännössä kaikilla merkeillä on joku tila-auto myynnissä.
-
Eikös tämän mallin kohdalla ollut muutenkin epäilys, että jää Kiinan markkinoille. Siellä tällaisille on varmasti kysyntää.
-
Tuo ei silti muuta sitä, että omituiseen markkinarakoon iskevät. Sähköauto yleisesti ei ole tavallisen (perheellisen) kuluttajan ulottuvissa oleva asia niin miten sähköinen lestabussi muuttaa asiaa? ???
Volkkarin vastaava keksintö eli ID Buzz hinnastossa 67 k€, eipä tuo nyt kummoista vuorineuvossukua edellytä. Etenkin kun ottaa huomioon että löpöstä säästää aika paljon.
Kovasti on myyty XC90 T8:aakin, jonkinlainen perheauto sekin, vaikka hintaa puolet enemmän kuin tuolla klonkswagonilla ja löpöönkin menee rahaa sen kanssa.
-
Volkkarin vastaava keksintö eli ID Buzz hinnastossa 67 k€, eipä tuo nyt kummoista vuorineuvossukua edellytä.
Ei suoranaisesti. Kuitenkin perheille, joille tuo on suunnattu, tuskin on laittaa tuollaista summaa autoon. Paitsi jos suurlapsiperhe iskee vasta siellä +50v ikävuoden tienoilla, jolloin on 30v. ehtinyt tehdä hilloa jemmaan. Eihän nytkään sähköautoilu ole kuin ylemmän keskiluokan huvi, joka kattaa 10% väestöstä (yli 3050€/kk tulot https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005701238.html).
Eli todellisuudessa tuo auto on niille 25-40v. ikähaarukassa oleville suurperheille, joilta tarvittava pääoma puuttuu. Tilastot on taas ikäviä, kun valehtelevat ovat sitä mieltä, että matalasti koulutetuille syntyy enemmän lapsia, kuin korkeasti koulutetuille. Matala koulutus taas ikävästi vaikuttaa käytettävissä olevaan pääoman määrään.
Auton olemassaolokin jo riitelee itsensä kanssa; Pelastetaan maailma sähköisellä lestabussilla, mutta täytetään se 1+n määrällä lapsia ??? Oikeampi ja vastuullisempi tapa vähentää päästöjä olisi jättää ylim. (ja ettei kukaan provosoidu jätän sanomatta, mutta tiedätte kyllä).
Kehittäisivät sitä vetyä :nälkä:
-
Ei suoranaisesti. Kuitenkin perheille, joille tuo on suunnattu, tuskin on laittaa tuollaista summaa autoon. Paitsi jos suurlapsiperhe iskee vasta siellä +50v ikävuoden tienoilla, jolloin on 30v. ehtinyt tehdä hilloa jemmaan. Eihän nytkään sähköautoilu ole kuin ylemmän keskiluokan huvi, joka kattaa 10% väestöstä (yli 3050€/kk tulot https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005701238.html).
Eli todellisuudessa tuo auto on niille 25-40v. ikähaarukassa oleville suurperheille, joilta tarvittava pääoma puuttuu. Tilastot on taas ikäviä, kun valehtelevat ovat sitä mieltä, että matalasti koulutetuille syntyy enemmän lapsia, kuin korkeasti koulutetuille. Matala koulutus taas ikävästi vaikuttaa käytettävissä olevaan pääoman määrään.
Auton olemassaolokin jo riitelee itsensä kanssa; Pelastetaan maailma sähköisellä lestabussilla, mutta täytetään se 1+n määrällä lapsia ??? Oikeampi ja vastuullisempi tapa vähentää päästöjä olisi jättää ylim. (ja ettei kukaan provosoidu jätän sanomatta, mutta tiedätte kyllä).
Kehittäisivät sitä vetyä :nälkä:
Ehkä tuota autoa suunnitellessa ei ole mietitty suomen markkina-aluetta.
-
Ehkä tuota autoa suunnitellessa ei ole mietitty suomen markkina-aluetta.
Eikä kannatakkaan. Jos täällä vuodessa rekisteröidään 100 000 uutta autoa niin pelkästään Kiinassa tuo määrä tulee parissa päivässä :D
Tilastot ja niiden pohjalta tehdyt havainnot on ikävä juttu siinä mielessä, että ne pätevät muuallakin kuin Suomessa.
-
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
Nyt autolla on jo mallinimi ja teaseria pukkaa
https://www.youtube.com/watch?v=Hqj2UdK6Jso
-
Taas on vuodettu hallitusti kuvia ja muuta infoa julkisuuteen. Pari poimintaa tekniikanmaailman jutusta: "Kiinassa Volvo asemoidaan markkinoilla Zeekrin alapuolelle" ja "Tämänhetkisen tiedon mukaan Volvo EM90 jää vain Kiinan markkinoille"
-
EM 90, skandinaavinen olohuone on esitelty Kiinassa :).
Tuosta, kuten muutamasta aiemastakin tulee mieleen lähinnä skandinaavinen maalaiskeittiö, sieltä se pakastearkku.
No, tila ja avaruus on mukavaa, varsinkin miljoonakaupunkien ruuhkissa.
EX30 on jo hieman liian kiinalainen, tämä...