Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: vetako - 22.01.2023, 10:17:30

Otsikko: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: vetako - 22.01.2023, 10:17:30
hei.kannattaako lisätä polttoaineeseen 2t öljyä,aiempiin mb autoihin kyllä suositeltiin nyt kun olen volvon laittanut niin mitenkähän on
Otsikko: Vs: 5d ja 2t öljy
Kirjoitti: Mepi - 22.01.2023, 10:27:18
En ole koskaan kuullut että kukaan laittaisi. Ilman pärjää vallan hyvin
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: Pumba - 22.01.2023, 14:38:53
Mä käytän,joka diesel autossa,voitelee pumppua ja suuttimia. Nyky diesel on niin kuivaa eko paskaa että kirkollinen on ihan toimiva juttu tankkauksessa. Ihan ammattilaisen toimesta saanut ohjeet ja suositukset. Toki nuoremmat ei ymmärrä sitä laittaa  :2funny:
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: laatikkovika - 22.01.2023, 14:51:28
Se on vähä pumppu mallista kiinni.
Tulee kalliita tankkauksia kun pitää naftan lisäks vielä mopoöljyä ostaa. :2funny:

Ei ol pakko käyttää hei. :)
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: Mepi - 22.01.2023, 16:01:39
Silti miljoona ajetaan nyky kuivalla dieselillä. Kaikkea sitä kuulee  ;D
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: jak900 - 22.01.2023, 19:35:19
Kyllä tuota 2t öljyä on käytetty iät ja ajat dieselin seassa. Monessa pumpussa näki aikoinaan heti missä oli käytetty ja missä ei, varsinkin työkoneissa jotka kävi 24h vuorokaudessa. Nykyisin tuota ei taida käyttää enään kukaan.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: tuomaril - 22.01.2023, 21:13:20
En itse laittaisi 2T-öljyä, mutta RedLinen dieseliin tarkoitettua lisäainetta lisäilen silloin tällöin tankkiin hoitamaan juurikin pumpun ja suuttimien voitelua.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: Duke - 23.01.2023, 12:54:13
En oo kyllä ikinä 2t laittanut. Mut nykyään olen käyttäny x1r dieselin sekaan tulevaa ainetta. Todella hyvin käynti tasaantui ja kulutus tippu. On kyllä moottorissa kin x1r:ät
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: volvotdi - 28.01.2023, 21:29:28
hei.kannattaako lisätä polttoaineeseen 2t öljyä,aiempiin mb autoihin kyllä suositeltiin nyt kun olen volvon laittanut niin mitenkähän on

Ne ketkä käyttää niin ongelmia ei ole suuttimissa eikä pumpuissa, eikä tule. Käyntiääni on pehmeämpi. Jos on hiukkassuodatin niin 2T-öljyn pitää olla tuhkaamatonta ettei pönttö mene tukkoon.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: juho82 - 29.01.2023, 00:14:01
Ne ketkä käyttää niin ongelmia ei ole suuttimissa eikä pumpuissa, eikä tule. Käyntiääni on pehmeämpi. Jos on hiukkassuodatin niin 2T-öljyn pitää olla tuhkaamatonta ettei pönttö mene tukkoon.

Eli dpf hyväksyttyä 2T-öljyä? Löytyykö jostain :o
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: Jule - 29.01.2023, 11:09:59
Eli dpf hyväksyttyä 2T-öljyä? Löytyykö jostain :o
Ei, mutta tuhkaamatonta 2t öljyä on. Liekö sitten tarkoitetta 2t laitteisiin joissa on katalysaattori tms.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: 8-pätkä - 29.01.2023, 15:58:11
Eiköhän siitä ohjekirjassa lukisi jos sinne tankkiin pitäisi jotain ylimääräistä sotkea?
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: tuomaril - 29.01.2023, 20:27:05
Eiköhän siitä ohjekirjassa lukisi jos sinne tankkiin pitäisi jotain ylimääräistä sotkea?
Yhtälailla siellä kirjassa lukee ettei esim. lootaöljyjä tarvitse normaalissa kuluttaja-ajossa vaihtaa.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: jak900 - 29.01.2023, 20:40:38
Yhtälailla siellä kirjassa lukee ettei esim. lootaöljyjä tarvitse normaalissa kuluttaja-ajossa vaihtaa.
Juuri näin.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: hessu80 - 29.01.2023, 21:03:26
Yhtälailla siellä kirjassa lukee ettei esim. lootaöljyjä tarvitse normaalissa kuluttaja-ajossa vaihtaa.
Tarkka sanamuoto taitaa olla, että normaaleissa käyttöolosuhteissa vaihteistoöljy kestää vaihteiston elinkaaren ajan. Näinhän se myös on. Suunniteltu 200 tkm saavutetaan ilman öljynvaihtoja. Suomessa vaan yritetään päästä useampi elinkaari samalla lootalla, niin pakkohan niitä öljyjä on välillä vaihtaa.

Minusta 2t öljyn lisäily dieselin joukkoon on vähän samanlaista elinkaaren jatkamista. Puoli miljoonaa kilometriä menee ilmankin. Kenties 2t öljyn kanssa pääsee täyden miljoonan?

Sitten jos laskee, että mikä kannattaa... 0,5 %  2t öljyä polttoaineen sekaan maksaa puolen miljoonan matkalle suuruusluokassa 2 tonnia eli enemmän kuin koko auto siinä kohtaa.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: jak900 - 29.01.2023, 21:23:31
No ei sitä ole koskaan ollutkaan tarkoitusta joka tankilliseen lotrata, ei ne kuitenkaan 2t vehkeitä ole  :D
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: hessu80 - 29.01.2023, 22:27:19
No ei sitä ole koskaan ollutkaan tarkoitusta joka tankilliseen lotrata, ei ne kuitenkaan 2t vehkeitä ole  :D
Mitäs hyötyä siitä sitten on, jos lisätään vaan vaikka kerran vuodessa? Jos se jotakin lisävoitelua tuo, niin luulisi tuota voitelua tarvittavan koko ajan?

Tarkennan vielä, että itse en lisäisi, mutta en näe siitä varsinaista haittaakaan koituvan. Käsittääkseni 2t öljy muuttaa hivenen setaanilukua ja siten syttymishetkeä, mutta niin vähän, että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Käyntiääni ehkä pehmenee tuon ilmiön seurauksena.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: Turbo 242 - 30.01.2023, 06:31:00
Mitäs hyötyä siitä sitten on, jos lisätään vaan vaikka kerran vuodessa? Jos se jotakin lisävoitelua tuo, niin luulisi tuota voitelua tarvittavan koko ajan?

Juuri näin. :tykkää:
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: jak900 - 30.01.2023, 07:22:36
Onhan tuossa muitakin vaihtoehtoja kuin kokoajan käyttää tai kerran vuodessa. Miettii miten niitä muita lisä aineita käytetään..
Joka tapauksessa 2t öljyjä on käytetty ja käytetään vieläkin työkone puolella ja hyvin pelaavat ja kestävät, käyttötunnit aivan eriluokkaa kuin näissä kauppakasseissa. Pumpuista kyllä näkee missä käytetty ja missä ei.
Vanhemmissa autoissa myös, toki se ikäryhmä joka näitä on enimmäkseen käyttänyt on jo katoavaa ikäluokkaa.
Jokainen saa olla omaa mieltä onko hyötyä vai ei.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: hessu80 - 30.01.2023, 08:25:05
Onhan tuossa muitakin vaihtoehtoja kuin kokoajan käyttää tai kerran vuodessa. Miettii miten niitä muita lisä aineita käytetään..
Joka tapauksessa 2t öljyjä on käytetty ja käytetään vieläkin työkone puolella ja hyvin pelaavat ja kestävät, käyttötunnit aivan eriluokkaa kuin näissä kauppakasseissa. Pumpuista kyllä näkee missä käytetty ja missä ei.
Vanhemmissa autoissa myös, toki se ikäryhmä joka näitä on enimmäkseen käyttänyt on jo katoavaa ikäluokkaa.
Jokainen saa olla omaa mieltä onko hyötyä vai ei.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että montako korkeapainepumppua olet avannut ja katsonut sisälle?
Ettei vaan mielikuva olisi menneeltä vuosituhannelta. Rivipumppuja tai jakajapumppuja ei ole asennettu Euro-normit täyttäviin moottoreihin yli 20 vuoteen.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: jak900 - 30.01.2023, 08:50:49
Olenko puhunut korkeapainepumpusta jotain? Rivi / jakajapumpuja olen kyllä avannut pitkän rivin ja näitä moottoreita on vielä käytössä paljon.
No enempää en viitsi asiasta alkaa kinaamaan, jokainen voi laittaa aineita lisäksi tankkiin tai olla laittamatta. Jään seuraamaan sivusta  ::)
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: Jule - 30.01.2023, 08:51:20
Sitten jos laskee, että mikä kannattaa... 0,5 %  2t öljyä polttoaineen sekaan maksaa puolen miljoonan matkalle suuruusluokassa 2 tonnia eli enemmän kuin koko auto siinä kohtaa.

Ainakin vanhemmissa autoissa joihin pystyi laittamaan "tavallista 2t" öljyä se hinta oli kyllämelko olematon. Siis dieselin ja 2t öljyn litrahinnan erotus, yhtälailla se 2t öljy tuottaa voimaa siellä moottorissa.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: laatikkovika - 30.01.2023, 08:58:12
Onko hyväkin hyötysuhde tuolla 2-t öljyllä? :)
Mikä sen puristuskestävyys on?

No joo, jatkakaa, kivahan näitä vääntöjä on lukee.
Ps. Nastat on paremmat kuin kitkat!
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: Jule - 30.01.2023, 09:14:57
Onko hyväkin hyötysuhde tuolla 2-t öljyllä? :)
Mikä sen puristuskestävyys on?


Tuskinpa sillä hyötysuhteeseen mitään vaikutusta on, eikä sen puristuksen kestävyydelläkään mitään käytännön merkitystä ole.

Aikanaan Cumminsin 11 ja 14l dieselit jotkut yksilöt edellyttivät jatkuvasti tuota 2t öljyä, jottei säädin hirttänyt. Tuo oli ihan Sisun ohjeistus siihen.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: hessu80 - 30.01.2023, 09:29:16
Jos nyt palataan lähes nykyaikaan ja otsikon D5 moottoriin, joka on kuitenkin commonrail moottori. Mitä hyötyä 2t öljystä on siinä?
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: Jule - 30.01.2023, 12:13:59
Jos nyt palataan lähes nykyaikaan ja otsikon D5 moottoriin, joka on kuitenkin commonrail moottori. Mitä hyötyä 2t öljystä on siinä?
Taiso nuo vanhat cumminsitkin olla commonraileja, mutta parempaa voiteluahan sillä öljyllä haetaan. Dieselmoottorin polttoaineensyöttölaitteistohan voidellaan pääsääntöisesti sillä naftalla, paremmasta voitelusta on yleensä seurauksena vähäisempi kuluminen.

Nuo hiukkassuodattimet vaan muuttavat sitä tilannetta, jos suti hajoaa tuon takia ennenaikaisesti, tuossa ei ole järkeä.
Otsikko: Vs: D5 ja 2t öljy
Kirjoitti: 8-pätkä - 30.01.2023, 12:59:36
Taiso nuo vanhat cumminsitkin olla commonraileja,
Ehkä enemmän kuitenkin pumppusuutintekniikkaa, koska ruiskutustapahtumahan noissa toteutetaan ihan mekaanisesti keinuvivun painaessa suutinta.