Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: leka - 15.02.2011, 13:45:41

Otsikko: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: leka - 15.02.2011, 13:45:41
Moi!

Ei sitten lähtenyt 850 volvo käyntiin aamulla.
No rykäisin väkisin ilman lohkolämmitintä (ei ole) vollen (144-71) käyntiin ja tuli pikku probleema.
Ei pidä mitään pahaa ääntä mutta tyhjäkäynnillä syttyy ö-paineen valo. :(
Onko kiertokangen laakerit vai mitkä menneet?
Kone on originaali ja ajettu 89tkm.

Meneekö takuuseen?

Jos öljynsuodatin jäässä/tukossa, estääkö paineiden nousun?

Nostanko tyhjäkäyntiä ja jatkan ajamista? ::)

Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: J-VP - 15.02.2011, 14:43:32
Muuhun en lähde nyt arvaamaan mutta itsellä on parista autosta mennyt öljynsuodatin tukkoon kun olen pyörittänyt huuhteluaineita yms. moottorissa. Yksi tapaus oli ihan ajon jäljiltä ja öljyillä ajettu noin 10tkm eli huoltovälinsä päässä. Poltti öljypaineen valoa tyhjäkäynnillä. Uudet öljyt ja suodatin masinaan niin johan sammui.

Toinen vaihtoehto on että öljypaineen anturi vetelee viimeisiään/ hämääntyy kylmästä kelistä.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Jani O. - 15.02.2011, 15:53:43
Kyl pitäis mennä takuuseen noin vähä ajettuna, muista pysyä tiukkana vaikka bilian pojat koittais jotain vastaan väittääkkin. Kerrot niille vain että iiinterneetissä sanottiin näin niin yleensä uskovat.

Voi kannattaa myös katsoa ihan öljynpainemittarilla mitä siellä niitä paineita on. Mullakin rupes sytytteleen valoa palaan tyhjäkäynnillä, mutta varmistin mittarilla ja sen lisäksi vielä toisella anturilla ja vanha anturihan se sohlas. Kone tosin oli muutenkin jo väljä, mutta oli siellä öljynpaineita, mikäs se pahan tappais...
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: leka - 16.02.2011, 15:31:22
Kiitos kommenteista.

Tänä aamuna auto tulille omin voimin taas ilman lohkolämmitystä (-28 C), eikä ongelmaa enää ole.
Siellä oli varmaan joku väliaikainen ongelma, jonka auton ecun diagnostiikkajärjestelmä ilmaisi moottorin "häiriövalona"... :)

Meinasin vaihtaa öljyt + suodattimen, jos nyt siirtyis vaikka semisynteettisiin kun on vähän kylmä...
Viikonloppuna perheen kanssa tuolla joensuuhun. Ei jaksa edes yrittää tuota 850:stä käyntiin...
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: JuHaU - 16.02.2011, 21:35:09
Tänä aamuna auto tulille omin voimin taas ilman lohkolämmitystä (-28 C), eikä ongelmaa enää ole.
Siellä oli varmaan joku väliaikainen ongelma, jonka auton ecun diagnostiikkajärjestelmä ilmaisi moottorin "häiriövalona"... :)

Kait kävit sinisellä lukemassa vikakoodit.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: The_OttoB - 16.02.2011, 22:09:23
Kiitos kommenteista.

Tänä aamuna auto tulille omin voimin taas ilman lohkolämmitystä (-28 C), eikä ongelmaa enää ole.
Siellä oli varmaan joku väliaikainen ongelma, jonka auton ecun diagnostiikkajärjestelmä ilmaisi moottorin "häiriövalona"... :)

Meinasin vaihtaa öljyt + suodattimen, jos nyt siirtyis vaikka semisynteettisiin kun on vähän kylmä...
Viikonloppuna perheen kanssa tuolla joensuuhun. Ei jaksa edes yrittää tuota 850:stä käyntiin...

Öljypumpun paineenrajoitusventtiili jumahtanut auki-asentoon? Siltikin, huoli pois jos valo sammuu kierroksia annettaessa.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: leka - 17.02.2011, 09:38:58
Kait kävit sinisellä lukemassa vikakoodit.

Tottakai. Oli todella hyvä / nopea asiakaspalvelu ja edullinen hinta.

Öljypumpun paineenrajoitusventtiili jumahtanut auki-asentoon? Siltikin, huoli pois jos valo sammuu kierroksia annettaessa.

Tämä on hyvä veikkaus!
En mä ole huolehtinut, lähti tänäkin aamuna käyntiin (-29) eikä valo pala enää.
Purin ja putsasin kaasarin eilen. Nyt se käy vähän paremmin.
Ei tosin lähde läheskään yhtä hyvin käyntiin kuin ruiskuversio, vaikka tuossa on alkuperäinen kärjetön sytkä...
Käy aluksi tyyliin kahdella sylinterillä ja aika kauan saa startata ennen kuin hörähtää käyntiin...

Ei taida musta tulla kyllä kaasarifania millään kun on tottunut noihin ruiskuihin...

Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: leka - 21.02.2011, 09:59:02
Katson peiliin.
Kaikki pelaa mainiosti nyt kun vaihdoin öljyt / suodattimen ja tulpat + johdot.
JKL-Joensuu-JKL reissu meni perheen kanssa mainiosti.
Lämppäriä piti matkalla pienentää vaikka ulkona oli ~30 astetta pakkasta... :)
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: puotha - 28.02.2011, 21:20:40
muistuipa mieleen.70-80 luvulla aloittelevana autotrokarina sattui kohdalle useinkin melko loppuun ajettuja b18 ja b20 moottorisia volvoja.tyhjäkäyntiä noin 1200rpm ei vielä valo palanut,mutta alle 1000 jo vilkutti iloisesti.no ei hätää.volvon kello kytkeytyi jossain 0,6-0,8kiloa,mutta vauxhall vivan kello vasta 0,3kiloa.sopi suoraan paikalleen ja eikun myyntiin.huom.rikos on vanhentunut.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Voimarauta - 17.07.2011, 17:12:34
Pannaas tähän perään omat ongelmat.
Eli ahdistettu tappikone, jossa öljyinä Valvolinen 20W-50. Kone on täysin uusiksi tehty uusilla hiluilla (myös orkkis ö-pumppu) ja ajettu joku 100-150km hyvillä öljynpaineilla. Sitten kerran huolimattomuuttani polkaisin puolilämpimällä koneella kierrokset tappiin. Kone kiekaisikin tosi kirkkaasti (normaalia herkemmin?) mutta samalla syttyi öljynpainevalo. Kone seis ja uudestaan käyntiin niin valo ei sammu. Kone uudelleen seis ja vaihdoin samalla öljyt ja uuden suodattimen. Kone käyntiin ja öljynpainevalo sammui normaalisti, mutta nyt lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä paineet on alle 1bar mutta esim. 3000 rpm on n.3bar ja 5000rpm 5bar. Eli kierroksilla painetta tulee mutta tyhjäkäynnillä menee aika alas. Ennen tuota "polkaisua" oli tyhjäkäynnilläkin paineet jossain 2-2,5bar.

Mitähän siellä kävi? Öljynsuodattimen alla on termostaattiryöstölaippa öljyjäähylle. Uudet öljyt jotka laitoin on samat kuin edelliset, joten se ei selitä. Anturiongelmat on mielestäni pois suljettuja. Ihmetyttää se kun silloin ryntäytin sitä puolilämmintä konetta, niin se tosiaan kiekaisi oktaavia korkeemmalta kuin ennen kun se öljyvalo syttyi, ihan kuin joku tukos olisi lähtenyt jostain :) Koneesta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä, ei huohota ja nesteet on omissa "lokeroissaan".
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Ralli B 20 - 17.07.2011, 17:41:13
Ensimmäisenä tulee mieleen öljypumpun venttiili etenkin jos venttiili on mallia mäntä,ei tarvi iso jyvä olla ku jämähtää jumiin.Kuulamallinen paineenrajoitinventtiili ei ole niin helposti jumittuva.Omakohtainen kokemus aiheesta on että öljynpaine käyttäytyi muuten samalla tavoin mutta ei noussut kierroksillakaan aivan 3 kiloon saakka.Se tietty vaikuttaa paineseen ihan suoraan mihin kohtaan se venttiili on jämähtänyt.
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Kulmamies - 17.07.2011, 19:31:40
Pannaas tähän perään omat ongelmat.
Eli ahdistettu tappikone, jossa öljyinä Valvolinen 20W-50. Kone on täysin uusiksi tehty uusilla hiluilla (myös orkkis ö-pumppu) ja ajettu joku 100-150km hyvillä öljynpaineilla. Sitten kerran huolimattomuuttani polkaisin puolilämpimällä koneella kierrokset tappiin. Kone kiekaisikin tosi kirkkaasti (normaalia herkemmin?) mutta samalla syttyi öljynpainevalo. Kone seis ja uudestaan käyntiin niin valo ei sammu. Kone uudelleen seis ja vaihdoin samalla öljyt ja uuden suodattimen. Kone käyntiin ja öljynpainevalo sammui normaalisti, mutta nyt lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä paineet on alle 1bar mutta esim. 3000 rpm on n.3bar ja 5000rpm 5bar. Eli kierroksilla painetta tulee mutta tyhjäkäynnillä menee aika alas. Ennen tuota "polkaisua" oli tyhjäkäynnilläkin paineet jossain 2-2,5bar.

Mitähän siellä kävi? Öljynsuodattimen alla on termostaattiryöstölaippa öljyjäähylle. Uudet öljyt jotka laitoin on samat kuin edelliset, joten se ei selitä. Anturiongelmat on mielestäni pois suljettuja. Ihmetyttää se kun silloin ryntäytin sitä puolilämmintä konetta, niin se tosiaan kiekaisi oktaavia korkeemmalta kuin ennen kun se öljyvalo syttyi, ihan kuin joku tukos olisi lähtenyt jostain :) Koneesta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä, ei huohota ja nesteet on omissa "lokeroissaan".

Olisiko öljypumpulta lähtevän metalliputken tiivisteet pullahtaneet pois urastaan?
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Voimarauta - 17.07.2011, 19:43:21
Olisiko öljypumpulta lähtevän metalliputken tiivisteet pullahtaneet pois urastaan?

Tätähän sitä tuolla toisaalla arvuuteltiin. Antaisiko se siinä tapauksessa yläkierroksilla kuitenkin normaalit paineet?
Otsikko: Vs: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Kulmamies - 17.07.2011, 19:46:09
Tätähän sitä tuolla toisaalla arvuuteltiin. Antaisiko se siinä tapauksessa yläkierroksilla kuitenkin normaalit paineet?

Paljon mahdollista. Tyhjäkäynnillä on muutenkin tappikoneen öljyvalo aika herkillä, että palaako vai sammuuko. Jos jossain on pieni vuoto, niin korkeammilla kierroksilla pumpun tuotto riittää korjaamaan tilanteen. Paineenrajoitinventtiili kuitenkin päästää väkisinkin läpi korkeilla kierroksilla.