Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jp_olli - 21.09.2014, 20:22:13
-
Täällä kun on asiantuntevaa väkeä, niin olisi vihjeiden kyselyn aika...
Auton tiedot: 2008 V70 D5 AWD 185hp, ajettu hieman yli 300tkm. Taksikilometrejä takana ensimmäisellä omistajalla ~170tkm. Loput enimmäkseen matka-ajossa.
Kuumana auto alkaa käydä epätasaisesti ja papattaa. Tiedän, että papatus johtuu mitä ilmeisemmin venttiilikoneistosta. Voisiko aiheuttaa myös käyntiä vajailla pytyillä? Kilisevää ääntä kuuluu myös koneesta lämpötilasta riippumatta, kun öljykorkin aukaisee. Kuuluu kyllä sisällekin kun kierrokset alle 3000rpm tuon jälkeen "hukkuu" muuhun moottorin murinaan.
Pari videon pätkää avuksi: http://1drv.ms/1yl9NEv http://1drv.ms/1yl9Obx
-
No eipä tuo arvailemalla parane, venttiilikoneisto auki ja tutkimaan mitä löytyy.
-
No eipä tuo arvailemalla parane, venttiilikoneisto auki ja tutkimaan mitä löytyy.
Noinpa tuo on.
On ollu tuolleen käyvä pukilla jossa oli venttiilikoneistovikaa.
Vajaakäyntisyytden yhteydessä kannattaa yleensä katsoa myös suuttimien liittimet, joskin ne kyllä jättää vikakoodinkin.
-
Kiitos tiedosta. Suutinta on kyllä pohdittu, mutta se tuskin tekee papatus-ääntä.
Toivotaan, että koneiston / kannen huolto riittää, valmiiksi on jo tosin katsottu Ruotsista kunnostettua kantta. Kilot vilisee silmissä... :P
-
Koneen huojuminen tuo mieleen kaukaisia (kalliita) muistoja... :buck2: Ottaako kierroksia normaalisti vai vaikeasti?
Toisinsanoen:
...voisko olla tankattu bensaa?
-
Normaalisti kiertää. Tekee tuota ontumista vain kuumana.
-
Kiitos tiedosta. Suutinta on kyllä pohdittu, mutta se tuskin tekee papatus-ääntä.
Toivotaan, että koneiston / kannen huolto riittää, valmiiksi on jo tosin katsottu Ruotsista kunnostettua kantta. Kilot vilisee silmissä... :P
Eikös tuohon venttiilikoneiston korjaukseen riitä kun vaihtaa uudet keinuvivut ja hydrauliset nostajat?
-
Riippuu siitä onko nostaja päässyt pomppaamaan kolostaan. Kaikki vaihtoehdot on selvitetty valmiiksi varmuuden vuoksi, että saa nopeasti uutta osaa jos tarve tulee.
-
Pajalla käyty tänään, kansi on irti ja ilmeisesti ok. Kolme kpl venttiilinpäitä on melko "ruvella" ja seitsemän kpl, joissa painumajälkiä.
Laitellaan raporttia miten etenee.
-
Kone kasassa, kilinä venttiilikoneistosta on kadonnut, huojuminen jatkuu. Kuulemma alkaa herkemmin huojua vaihteiston öljyn vaihdon jälkeen. Vaihde päällä ei huoju, no jatketaan tuumailua... >:(
-
Tyhjäkäynnin kierrosluku siis vaeltaa hiukan? Jos on paljon (taxi)kilometrejä, niin kuluneiden suuttimien korjaus/sytytys ei enää riitä ja suuttimien läpi menee oletettua enemmän dieseliä. Niinpä kierrosluku kiihtyy liikaa ja sitä joudutaan korjailemaan. Tämä siis melkein jokaisella sytytyksellä. Volvoksi hieman karkeanoloista ääntäkin tulee. Jos nuo suuttimet vuotavat tarpeeksi, niin kaasu pohjassa kierrokset eivät ole tasaista vaan syöttöä katkotaan.
ps. Ihan perseestä tuo aloitusviestin onedrive-palvelu. Ei videot oikein avaudu android-laitteella.
-
Juu, suuttimet on tarkistuslistalla.
-
Puristukset ja suuttimet kunnossa.
-
Teknisesti varmaan ovatkin kunnossa, mutta paljonko enemmän polttoainetta tulee avauspulssilla siihen nähden mitä siitä on alunperin tullut? Mahdettiinko sellaista mitata ollenkaan kun ei kaikilla suutintestereillä onnistu muu kuin tiiveyden ja sumutuskuvion tarkistelu. Niihin suuttimiin tarttis keksiä uudet IMA-koodit niin taas kävisi siististi :). Toinen vaihtoehto on laittaa vähemmänajetut ja koodata niiden tiedot vidalla.
-
Pitänee pyytää mittausraportti ihmeteltäväksi.
-
Noniin auto on taas kunnossa näiden muutamien viikkojen jälkeen.
Käyntihäiriön vuoksi ei ollut mitään vikakoodeja ja autoon kysyttiin päivitystä tällaisen oireen tiimoilta paikalliselta siniseltä kuukausi sitten ja siellä tehtiin pelkkä uudelleenlataus. Ei auttanut vaivaan.
Eilen sitten varaosia noutaessa päätin jututtaa sinisen mekaanikkoja ja sattui löytymään huoltotiedote juuri niillä oireilla, kuin tässä minun autossa. Huoltotiedotteessa mainitun ohjelmapäivityksen jälkeen ei enää käyntiongelmia ole ilmennyt. Softa oli nimellä suutinohjauksen päivitys.
Taas jatketaan autoilua awd:llä kahden kuukauden pit-stopin jälkeen. :)
-
Itselläni on 445 000 km ajettu S80 2.4 D, joka on -04 mallia. Sitä en tiedä on joku korjannut konetta aikaisemmin mutta ainakin se käy mielestäni edelleen siististi, ei papata ei kilistä. Olikos näissä jotain vuosimallieroja, tehoeroja kun ainakin on.
-
Moottori on täysin erilainen vielä 2004 malleissa. Näissä uudemmissa on ollut papatus ja vaikka mitä vaivaa. :)
-
mulla tää xc 90 d5 -03 käy melkei samallailla ku tuossa videolla.. ihanku pyöris 4 pytyllä ja kuuluu papatus selvästi(sisälle asti), ilmanputsarista ku ottaa päältä kopan pois nii papatus vaan kovenee..