Autodiagnoosi  Carcom Oy

XC60 Mittariston vaihto

  • 163 Vastauksia
  • 26130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #30 : 16.12.2019, 19:37:09 »
Elikkäs tänään taas vähä arvottiin. Pinneille tulee virta, mutta niissä pinneissä nyt joku häikkä. Liittimen kun laittaa mittariin nousee toinen pinni irti sieltä. Eli joko toinen tai molemmat pinnit ei ota kontaktia mittariston kanssa  :tickedoff:

Alkaa siis syyllinen pikku hiljaa hahmottua.. Mulla oli ne pinnit aikas pieniä mitkä sinne sain aikoinaan menemään  ::)
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa tommi k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #31 : 17.12.2019, 07:55:34 »
Ite joudui SAH:lta hommaamaan sopivat kaapelinpätkät kun tietokoneesta puretut ei pysynyt paikoillaan. Hiukan teetti töitä nuo uudet kaapelit kun olivat sen verran paksummat kuin paikkalla olevat (ei meinannut mahtua liittimeen), hintaakin nuilla oli yli 3€ kappale
Volvo 340 DL 1981 -> Volvo 242 DL 1979 -> Volvo V70 1997 -> Volvo V70 2,5T 2004 -> Volvo XC90 D5 2007 "Möykky" -> Volvo XC60 D3 AWD 2012 -> Volvo XC60 T6 LR 2023

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #32 : 29.12.2020, 21:50:56 »
Jossakin vaiheessa keväällä olisi tarkoitus tämä tehdä myös. Aihiona allekirjoituksen XC60 D5 AWD R-Design MY2012, jossa keskikonsolissa Sensus. Ensimmäisten TFT-retrofittien tekemisestä on jo vuosia ja näitä on varmasti asennettu tuhansia ympäri maailman. Onko tässä välissä selvinnyt jotain uusia reunaehtoja millaista mittaria ja mistä tähän kannattaisi alkaa hommaamaan, tai pikemminkin niin päin että mitä pitäisi välttää?

Luin jostakin, että mittaristossa tulisi olla vähemmän kilometrejä kuin autossa, kun muuten ne mittariston vanhat kilometrit jäävät voimaan. Ei kai tämä pidä enää paikkaansa?

Varaosahaku löytää Suomesta kohtuuhintaan yhden MY2014 S60 AWD D4:ssä olleen TFT-mittariston. Eikös tuossa pitäisi olla aika todennäköinen onnistumisprosentti?

VDASH on luonnollisesti käytettävissä ja sen wizardin avulla oli tarkoitus homma hoitaa (+ tämän videon avulla tietenkin).

Edit.
Mikäs tämä "VesperVolvo mod" oikein on, josta joissakin keskusteluissa höpistään?

Ilmeisesti kyse on tästä, mutta onko tuossa siis ideana, että sen kanssa ohitetaan VDASHin tarve kokonaan? En löytänyt juurikaan lisätietoja, enkä myöskään mahdollisuutta ostaa sitä erikseen, joten voi olla turhaa pohdintaa, mutta onhan tuo mielenkiintoinen, jos sillä voisi hoitaa suoraan plug &play -tyyliin koko homman.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2020, 23:08:11 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #33 : 30.12.2020, 01:07:35 »
Jossakin vaiheessa keväällä olisi tarkoitus tämä tehdä myös. Aihiona allekirjoituksen XC60 D5 AWD R-Design MY2012, jossa keskikonsolissa Sensus. Ensimmäisten TFT-retrofittien tekemisestä on jo vuosia ja näitä on varmasti asennettu tuhansia ympäri maailman. Onko tässä välissä selvinnyt jotain uusia reunaehtoja millaista mittaria ja mistä tähän kannattaisi alkaa hommaamaan, tai pikemminkin niin päin että mitä pitäisi välttää?

Jos käyttää Vdashia, speksit ovat tässä:

Lainaus
used or new TFT DIM from car S/V60, XC60, S80II, XC/V70III model year 2014 - 2017 (the unit from x40 series cannot be used - it has different mechanical shape)
make sure that you located the TFT DIM that matches the transmission type of the target car - Automatic (PRND display) or Manual (+ Gear -) on the right side of the display.
Diesel/petrol fuel type of the donor car does NOT matter.

(https://d5t5.com/wiki/tft-retrofit/article-tft-retrofit, lihavoinnit omat)

Jos yrittää saada mittariston toimimaan ilman Vdash-ohjelmointia, niin sitten saattaa säkällä onnistua, jos mittaristo on peräisin mahdollisimman samanlaisesta autosta kuin oma.

Oman mittaristoni löysin https://www.varaosahaku.fi/ kautta Suomesta ja maksoin siitä 200€. Suomessa hintaskaala tuntui muutaman viikon seuraamisen perusteella vaihtelevan 200-400€ välillä. Kannattaa katsoa tarjonnasta kaikki mahdolliset mallit läpi; S60/V60 osalta tarjontaa tuntui olevan enemmän, oma mittaristoni on peräisin V60 D4:stä.

Luin jostakin, että mittaristossa tulisi olla vähemmän kilometrejä kuin autossa, kun muuten ne mittariston vanhat kilometrit jäävät voimaan. Ei kai tämä pidä enää paikkaansa?

Saamani vastauksen perusteella ei pidä, vaan Vdash kopioi asennusvaiheessa vanhan mittariston sisällön talteen, tyhjentää sen jälkeen uuden mittariston ja syöttää tarvittavat tiedot siihen.

Varaosahaku löytää Suomesta kohtuuhintaan yhden MY2014 S60 AWD D4:ssä olleen TFT-mittariston. Eikös tuossa pitäisi olla aika todennäköinen onnistumisprosentti?

VDASH on luonnollisesti käytettävissä ja sen wizardin avulla oli tarkoitus homma hoitaa (+ tämän videon avulla tietenkin).

Pitäisi onnistua, kunhan vaihteisto on oikea, eli automaattivaihteiseen automaattivaihteisesta peräisin oleva mittaristo tai manuaalivaihteiseen manuaalivaihteisesta peräisin oleva.

Eco- ja Power-mittareita ilmeisesti ei saa edelleenkään toimimaan mitenkään pre-facelifteissä (osoitin pysyy alareunassa eikä erillinen täppä liiku), mutta kumpikin on ainakin omasta mielestäni varsin tarpeeton. Käytän itse lähinnä R-Design -väreihin muutettua Elegance-teemaa, jossa vasemmalla pikkunäytöllä on lämpötila ja oikealla kierroslukumittari.

Toimivan kulutusmittarin saa MY12/MY13 Sensukseen My Car -valikon taakse käymällä huollossa asennuttamassa päivityksen, jolla saa ladattua itse karttapäivitykset USB:ltä, ja kyseinen kulutustilastoruutu on noin miljoona kertaa havainnollisempi kuin Eco-teeman eco-mittari:


« Viimeksi muokattu: 30.12.2020, 01:15:48 kirjoittanut NNH »
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #34 : 30.12.2020, 02:26:06 »
Jos käyttää Vdashia, speksit ovat tässä:

(https://d5t5.com/wiki/tft-retrofit/article-tft-retrofit, lihavoinnit omat)

Jos yrittää saada mittariston toimimaan ilman Vdash-ohjelmointia, niin sitten saattaa säkällä onnistua, jos mittaristo on peräisin mahdollisimman samanlaisesta autosta kuin oma.

Oman mittaristoni löysin https://www.varaosahaku.fi/ kautta Suomesta ja maksoin siitä 200€. Suomessa hintaskaala tuntui muutaman viikon seuraamisen perusteella vaihtelevan 200-400€ välillä. Kannattaa katsoa tarjonnasta kaikki mahdolliset mallit läpi; S60/V60 osalta tarjontaa tuntui olevan enemmän, oma mittaristoni on peräisin V60 D4:stä.

Saamani vastauksen perusteella ei pidä, vaan Vdash kopioi asennusvaiheessa vanhan mittariston sisällön talteen, tyhjentää sen jälkeen uuden mittariston ja syöttää tarvittavat tiedot siihen.

Pitäisi onnistua, kunhan vaihteisto on oikea, eli automaattivaihteiseen automaattivaihteisesta peräisin oleva mittaristo tai manuaalivaihteiseen manuaalivaihteisesta peräisin oleva.

Eco- ja Power-mittareita ilmeisesti ei saa edelleenkään toimimaan mitenkään pre-facelifteissä (osoitin pysyy alareunassa eikä erillinen täppä liiku), mutta kumpikin on ainakin omasta mielestäni varsin tarpeeton. Käytän itse lähinnä R-Design -väreihin muutettua Elegance-teemaa, jossa vasemmalla pikkunäytöllä on lämpötila ja oikealla kierroslukumittari.

Toimivan kulutusmittarin saa MY12/MY13 Sensukseen My Car -valikon taakse käymällä huollossa asennuttamassa päivityksen, jolla saa ladattua itse karttapäivitykset USB:ltä, ja kyseinen kulutustilastoruutu on noin miljoona kertaa havainnollisempi kuin Eco-teeman eco-mittari:


Kiitos näistä. Muuten kuvio oli aika selvä, mutta tuo kilometrien siirtyminen on ollut epävarmaa, jos mittaristossa on isompi lukema. Tuntuisi typerältä, jos sillä olisi vaikutusta, mutta näin eri foorumien vanhemmissa postauksissa muutamat ovat höpisseet.

Tuo Sensuksen update oli suunnitelmissa muutenkin ja teema tulee olemaan täälläkin se R-Design.

Varaosahausta näyttää löytyvän 200 eurolla sopiva luovuttaja vuosimallia 2015, laitanpa tilaukseen saman tien.

Swedespeedin foorumilla joku muuten sanoi 8kk sitten ( https://www.swedespeed.com/threads/2014-tft-dim-retrofit-into-2011-2013-s60.516273/post-7569315 ), ettei XC60:ssa saisi muutoksen jälkeen luistonestoa pois päältä, vaikka autossa olisi Sensus. On kuulemma joku XC60:n erikoisuus. Mahtaneeko pitää oikeasti paikkaansa?
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #35 : 30.12.2020, 18:34:38 »
Mikähän tuo ohjeissa oleva "twisted pair wire" maininta johdoista oikein tarkoittaa?

Videollakin heppu näyttää ensin normaalia johtokelaa ja toteaa että se ei kelpaa. Myöhemmin videolla tämä on sitten tehnyt kahdesta jäykemmästä johdosta itse porakoneella pyörittämällä kierrejohdon. Tarkoituksena on varmaankin häiriösignaalien estäminen, vai mitä tuolla tavoitellaan?

Ei muuten, mutta vähän veikkaan ettei se alkuperäinenkään obd-liitttimelle tileva johto ole sen kummemmin suojattua, kuten ei ole se mittarin päähän liitettävä Volvon tarvikejohtokaan, joten tuon tarkoitus on vähän epäselvä.

Kaapissa olisi valmiina tavallista suojattua 1mm2 johtoa. Luulisi sen kelpaavan tähän käyttöön? Pitää katella vielä joku näppärä liitin, jotta saa tarvittaessa purettua kytkennän siististi. RCA-liitin kävisi muuten kivasti, kun siihen saa johdon suojavaipankin kiinni, mutta ei siitä ole mitään hyötyä, jos sellaista ei ole toisessa päässä kuitenkaan. Eli siinä mielessä normaali lattaliitin-uros/naaras on varmaan ihan ok.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12489
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #36 : 30.12.2020, 19:00:02 »
Kyllä sinne obd-töpselille CAN-väylä tulee kierretyllä parikaapelilla. Muuten ottaisi todella helposti häiriöitä. Mutta ei varmasti kaikki johdot tule. Tottakai sitten liittimellä pitää vähän kierrettä aukaista, mutta mitä vähemmän sen parempi.
Lainaus
All nodes are connected to each other through a physically conventional two wire bus. The wires are a twisted pair with a 120 Ω (nominal) characteristic impedance.

This bus uses differential wired-AND signals. Two signals, CAN high (CANH) and CAN low (CANL) are either driven to a "dominant" state with CANH > CANL, or not driven and pulled by passive resistors to a "recessive" state with CANH ≤ CANL. A 0 data bit encodes a dominant state, while a 1 data bit encodes a recessive state, supporting a wired-AND convention, which gives nodes with lower ID numbers priority on the bus.
Jos oikein muistan niin osa uuden mittariston toiminnoista vaatii tuon CAN high signaalin jota ei vanhemmissa ole. En muista missä vuosimallissa tuli.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #37 : 30.12.2020, 22:22:55 »
Kyllä sinne obd-töpselille CAN-väylä tulee kierretyllä parikaapelilla. Muuten ottaisi todella helposti häiriöitä. Mutta ei varmasti kaikki johdot tule. Tottakai sitten liittimellä pitää vähän kierrettä aukaista, mutta mitä vähemmän sen parempi.Jos oikein muistan niin osa uuden mittariston toiminnoista vaatii tuon CAN high signaalin jota ei vanhemmissa ole. En muista missä vuosimallissa tuli.
OK, hyvä tietää.

Alla on kuva tuosta ohjevideon V70:sta. Tuosta ei selviä ovatko ne CAN-bussin piuhat olleet kierrettynä suojakuoren sisällä, mutta oletan että ovat. Kolvaukset ja liitännät ovat jotain hepun aiempia testejä, joten ilmeisesti siksi tuollainen erikoinen sekamelska.


Kaksi erillistä suojattua johdinta hoitaisi varmasti saman asian ihan hienosti, mutta taidan silti kaivaa ohjeistuksen noudattamiseksi kaapista erilaista piuhaa ja tehdä tarkalleen ohjeen mukaan, niin ei tule sanomista jos jotain menee pieleen ja pitää selvitellä.

Ja tässä vielä saman tyypin twisted pair -viritelmä:

« Viimeksi muokattu: 30.12.2020, 22:28:29 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12489
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #38 : 31.12.2020, 08:46:53 »
OK, hyvä tietää.

Alla on kuva tuosta ohjevideon V70:sta. Tuosta ei selviä ovatko ne CAN-bussin piuhat olleet kierrettynä suojakuoren sisällä, mutta oletan että ovat. Kolvaukset ja liitännät ovat jotain hepun aiempia testejä, joten ilmeisesti siksi tuollainen erikoinen sekamelska.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kaksi erillistä suojattua johdinta hoitaisi varmasti saman asian ihan hienosti, mutta taidan silti kaivaa ohjeistuksen noudattamiseksi kaapista erilaista piuhaa ja tehdä tarkalleen ohjeen mukaan, niin ei tule sanomista jos jotain menee pieleen ja pitää selvitellä.

Ja tässä vielä saman tyypin twisted pair -viritelmä:

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jösses minkälaisia liitoksia kuvissa. Veikkaan että voi jossain vaiheessa tulla mielenkiintoisia datavirheitä  ???. Mitä netistä katseli erilaisia CAN-väylä totetutuksia niin ei sillä kaapelilla niin väliä ole kunhan on tuollai kierrettyä johtoa.

Itse en ole niin tähän asiaan perehtynyt mutta mistä mihin pitää johto saada vedettyä? OBD-liittimeltä mittarille?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #39 : 31.12.2020, 09:40:04 »
Jösses minkälaisia liitoksia kuvissa. Veikkaan että voi jossain vaiheessa tulla mielenkiintoisia datavirheitä  ???. Mitä netistä katseli erilaisia CAN-väylä totetutuksia niin ei sillä kaapelilla niin väliä ole kunhan on tuollai kierrettyä johtoa.

Itse en ole niin tähän asiaan perehtynyt mutta mistä mihin pitää johto saada vedettyä? OBD-liittimeltä mittarille?
Uusi mittaristo tarvitsee can-väylää ja se hoidetaan tuossa lisäämällä mittarin taakse tulevaan liittimeen pari pinniä ja niistä sitten piuhat jonnekin mistä saa liitettyä ne can-väylään. Helpoiten se onnistuu tuossa tarkoituksessa sieltä obd-liittimen takaa.

Ja tosiaan nuo videolla näkyvät liitokset ovat ihan kuraa. En tiedä miten tyyppi kehtaa tuollaisia edes esitellä. Muuten näissä sen videoissa tehdään kaikki todella siististi, joten varmaan tuokin on lopulta hoidettu paremmin, mutta videolle on päätynyt tuollainen risukasa.

Btw. Onko täällä kenelläkään kokemuksia Positap-rosvoliittimistä? Tuntuvat niitä kehuvan jekkivideoissa yllättävän paljon, mutta meikäläisistä kaupoista niitä ei tunnu löytyvän. Ovatko ihan kakkelia, vai miksi niitä ei saa täältä?

Ja kyllä, juotettu liitos on paras, mutta ei aina mahdollinen ja jos kuivissa asennuksissa rosvoliitoskin toimii, niin mikäs siinä.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #40 : 31.12.2020, 10:25:34 »
Kaapissa olisi valmiina tavallista suojattua 1mm2 johtoa. Luulisi sen kelpaavan tähän käyttöön? Pitää katella vielä joku näppärä liitin, jotta saa tarvittaessa purettua kytkennän siististi. RCA-liitin kävisi muuten kivasti, kun siihen saa johdon suojavaipankin kiinni, mutta ei siitä ole mitään hyötyä, jos sellaista ei ole toisessa päässä kuitenkaan. Eli siinä mielessä normaali lattaliitin-uros/naaras on varmaan ihan ok.

Minulla se OBD:n ja mittariston liittimen välille tuleva johto on koottu juuri tuollaisesta 1 mm² suojatusta johdosta, Volvon omista repair terminaleista (P/N 30656697), Würthin jatkoliittimistä repair terminalien ja suojatun johdon päiden välillä (jos repair terminalien johdot olisivat n. 20 cm pidemmät, koko jatketta ei tarvittaisi!) ja UB2A Scotchlok -liittimistä OBD:n johtojen päässä. Kannattaa testailla yleismittarilla, että signaali varmasti menee läpi: omassa asennuksessa eka yhdistettävä johto toimi kerralla, mutta toinen vaati kaksi yritystä. Joka tapauksessa kierreviritystä ei tarvinnut tehdä, vaan tuntuu toimivan hyvin ilmankin.

Jos oikein muistan niin osa uuden mittariston toiminnoista vaatii tuon CAN high signaalin jota ei vanhemmissa ole. En muista missä vuosimallissa tuli.

Facelifteissä eli MY14 alkaen on johdot valmiina. MY13 ja vanhempiin tarvitaan nuo lisäkytkennät. Ilman johtoja siis selviää ainoastaan, jos on vaihtamassa digitaalimittariston faceliftiin, jossa on ollut uutena susiruma "hinnat alkaen" -analogimittaristo yhdellä pyöreällä mittarilla ja Eco-mittarilla sen vasemmalla puolella. Siis tämä:



Btw. Onko täällä kenelläkään kokemuksia Positap-rosvoliittimistä? Tuntuvat niitä kehuvan jekkivideoissa yllättävän paljon, mutta meikäläisistä kaupoista niitä ei tunnu löytyvän. Ovatko ihan kakkelia, vai miksi niitä ei saa täältä?

Yritin aikanaan asentaa vm. 2004 XC70:een Yatouria niin, että se olisi ottanut virran tupakansytyttimen 12V-johdolta Positapilla. Ei toiminut luotettavasti. Se Scotchlok UB2A -liitin, jota D5T5-sivustolla suositellaan, vaikuttaisi toimivan moitteettomasti ja löytyy Suomestakin. Ei tosin ollut helppoa löytää paikkaa, joka myy liittimiä muutenkin kuin tukkukokoisissa erissä, mutta ainakin yksi löytyi:

https://www.partco.fi/fi/liittimet/puhelin-liittimet/ect-liittimet/16335-ect-ub2a.html
« Viimeksi muokattu: 31.12.2020, 10:28:14 kirjoittanut NNH »
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #41 : 31.12.2020, 11:14:48 »
Minulla se OBD:n ja mittariston liittimen välille tuleva johto on koottu juuri tuollaisesta 1 mm² suojatusta johdosta, Volvon omista repair terminaleista (P/N 30656697), Würthin jatkoliittimistä repair terminalien ja suojatun johdon päiden välillä (jos repair terminalien johdot olisivat n. 20 cm pidemmät, koko jatketta ei tarvittaisi!) ja UB2A Scotchlok -liittimistä OBD:n johtojen päässä.
Minulla oli ajatuksena, että laitan siihen välille jonkin sellaisen liittimen, jonka voi myös avata tarvittaessa jos esim. tarvitsee testata yhteyttä tai palauttaa vanha mittaristo käyttöön. Posi-tap toimisi siinäkin tarpeessa, mutta voi olla että eivät tosiaan ole riittävän luotettavia. Ehkä niitä ei siksi Suomessa myydäkään.

Abikon rosvoliittimet ja nuo Scotchlockit ovat siinä mielessä huonoja, että niitä ei ihan noin vain availlakaan, ainakaan siististi.

En tosin ole ihan varma onko siitä mitään haittaa, jos nuo liittimet olisivat paikallaan vanhallakin mittaristolla, mutta siitä huolimatta ajattelin tehdä purettavan rakenteen.

Voi olla parasta, jos tekee alkuperäisiin johtoihin juottamalla muutaman sentin haarat ja niiden päähän vaikkapa tällainen liitin ja vastakappale mittaristosta tuleviin johtoihin.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2020, 11:17:58 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #42 : 31.12.2020, 11:24:59 »

Btw. Onko täällä kenelläkään kokemuksia Positap-rosvoliittimistä? Tuntuvat niitä kehuvan jekkivideoissa yllättävän paljon, mutta meikäläisistä kaupoista niitä ei tunnu löytyvän. Ovatko ihan kakkelia, vai miksi niitä ei saa täältä?

Ja kyllä, juotettu liitos on paras, mutta ei aina mahdollinen ja jos kuivissa asennuksissa rosvoliitoskin toimii, niin mikäs siinä.

Mä oon käyttänyt Positappeja hyvällä menestyksellä ja edellisessä oli mittarikin niillä kiinni OBD-väylässä. Samoin subbarin signaalit ja herätteen kaikki nappasin Positapeilla. Huomattavasti parempi ja varmempi liitos kuin millään perinteisillä rosvoliittimillä. Voi olla, että noita ei täällä siksi näy, kun taitaa olla jenkeillä patentti siihen. Ja kiinalaisethan ei ole ennenkään niistä välittäneet, joten ebaysta niitä saa.

Mittaristo oli minulla ihan vaan vanhasta tietokoneesta kaivetuilla kaapeleilla kiinni ilman mitään kiertämisiä sun muita ja hyvin pelasi. Liittimetkin oli sieltä mitkä tuli sitten mittaristoon oikeisiin paikkoihin kiinni
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #43 : 31.12.2020, 12:44:40 »
Sama rosvoliittimen ongelma noitakin koskee, liitos ei ole tiivis ja altistuu syöpymiselle.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #44 : 31.12.2020, 13:04:46 »
Sama rosvoliittimen ongelma noitakin koskee, liitos ei ole tiivis ja altistuu syöpymiselle.
Toki, mutta liitokset sijaitsevat kuitenkin auton pääosin kuivissa sisätiloissa, joten ongelmien ilmaantuminen lienee tällaisessa käytössä aika teoreettista.

Mutta oli miten oli, ei noita Positappeja täältä saa mistään, enkä viitsi mitään kiinakopioita tilailla, joten täytyy varmaan edetä kolvilla ja kunnon liittimellä.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

 

Ateho  Elekma