Race.fi  Puotilan autokorjaamo

D5 öljytikku

  • 3 Vastauksia
  • 2271 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Paatelainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
D5 öljytikku
« : 25.05.2020, 21:12:27 »
Tervehdys kaikille.
Autoni on 2012 v60 D5 ja pitäisi varmistaa öljyn määrä autosta. Epäilen että pitääkö se digitaalinen paikkaansa niin koittanut katsoa siitä tyngästä tikusta mutta mitkä siinä on minimi ja maksimi? Onko ne nuo pallojen välit vai mikä tuo poikittainen paksu viiva on?


Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 öljytikku
« Vastaus #1 : 25.05.2020, 21:36:24 »
Voi olla ettei tuo ole alkuperäinen tikku.
Minulla V70 tynkätikussa on xxxxx-merkkejä joista pitää täytettäessä jättää vähintään kaksi xx-merkkiä kuiville. Silloin mittariston palkki näyttää MAX-öljymäärää eikä öljyä saa laittaa enempää koska siitä seuraa myös hälyytys liiasta öljymäärästä.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 öljytikku
« Vastaus #2 : 26.05.2020, 09:47:44 »
Väsäsin selkeän kuvan joka pitäisi kertoa


Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa Thai-ilu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Mukavan lämmintä 32C
Vs: D5 öljytikku
« Vastaus #3 : 28.05.2023, 07:54:51 »
Tervehdys täältä kaukaa myös lukijoille.

Tämä öljytikkujuttu näyttää olevan monelle aika mystinen asia, kuin myös minulle, joten ajattelin kertoa tuntoja myös.
Vanhaan juttuun, mutta näitä moottoreita taitaa kuitenkin vielä olla  melkoinen määrä liikenteessä.

Thaimaa on siitä erikoinen paikka, että Thaikut pelkää koskea eurooppalaiseen autoon ja Volvo huoltoja löytyy kyllä isommista kaupungeista,  mutta edes öljynvaihtoa he eivät halua tehdä.

Joten päätin vaihtaa öljyt itse, kun sen ei pitänyt olla mitään "rakettitiedettä".

Päästin vanhat pois, vaihdoin suodattimen ja uudet öljyt sisään.
Homman jälkeen emäntä ajeli autolla reilun 60 km, sen jälkeen katsoin digimittarista pinnan tasoa.
Mittari näyttää ylä/alamerkkien keskelle.  Vuotoja ei ole.
Mittakannulla mittasin 5.8 litraa uutta öljyä, kun kaikki opukset sanoo sen olevan oikea määrä.
Moottori on D5244T / 5204T3
Auto on XC60 mallia Malesia

Nyt sitten löysin täältä tämän kirjoituksen tästä tynkätikusta.
Otin sen ylös ja .. kas kummaa öljytaso on juuri tuon paksun viivan alareunassa, eli lienee siinä 50% tasossa.

Aikaisemmin en ole tätä tikkua koskaan katsonut, vain sitä digimittaria, se on näyttänyt jo monet vuodet ylämerkkiä.
Sitä määrää, minkä huolto laittaa, en tiedä.


Lopuksi vielä huomautus, Öljyn suodattimen kiristyksen kanssa kannattaa olla tarkkana.
Kannessa oleva vääntömomentti on syytä ottaa tosissaan.
25 k newtonin kireys tuntui olevan selkeä maksimi ko kupin kiristykseen.
Otin sen auki useamman kerran ennenkuin kannen juuresta vuoto loppui.
Luulen, että muovinen kuppi muuttaa muotoaan ja vuotaa pikkuisen,  jos sen kiristää liian kireälle.
ilu ...  Suomessa V70-2004 ...  Thai V50- 2010... ja nyt  xc60 D4-2014

 

Samppasport  Futurez