Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Takomännät katukäytössä

  • 25 Vastauksia
  • 5046 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #15 : 24.11.2022, 20:30:19 »
Yleensä sylinterit on jo aika kuluneet, joskus niinkin paljon että on iha kunnon kantti yläpäässä.

Mut jos riittää ettei kone polta öljyä, ainakaan paljoo ni riittää et sylinterit on pyöreet ja uudet männänrenkaat+öljyrenkaat.

Tarvittaessa pakkohoonilla hoonaa pytyt pyöreeks.

Uusia mäntiä jos haluu laittaa, ni suosittelen hankkii ylikoon männät ja lohko porattavaks.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #16 : 25.11.2022, 06:06:43 »
Ne lohkon kulumat tuntuu olevan vähä herran hallussa, eräässä vähäisillä kilsoilla olevassa ft lohkossa oli yli kolmen kympin korkune rappu, taasen puolet enempi ajettu ja ihan miten sattuu pidolla olleesta b230k moottorista löytyi sitten lohko joissa se kynnys ei tuntunut, ainoastaan näkyi kiillottumana.

Lähinnä niistä mitä itte purkanu niin aika huonosti ennustettavissa kumpi siello pahempi, renkaat vai pytyt.
Materiaaleista ja vuosimalleista johtuvia ikäeroja vaiko pelkkää sattumaa ja ylläpidon&käytön sanelemaa?

rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5035
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #17 : 25.11.2022, 09:42:43 »
Jos porautukseen ja uusiin mäntiin päätyy niin miettii tarkasti mitä sinne koneistamolle kertoo.
Yhtä vaparia porautin ja sanoin että ihan vakiokäyttöön ja välykset sen mukaan.
Riitti että oli kireempi nokka ja tuplat niin johan kovassa pitkässä vedossa alko ahdistaan, se oli sit siinä.
Eikä otettu kierroksia kun semmoset 7 tonttua.

Siis riittävät välykset sylinteriin jos rankoo. :knuppel2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #18 : 25.11.2022, 15:15:15 »
Suuret kiitokset vastauksista!

Nyt pääsen vähän paremmin tuotteisiin kiinni, kun ei tarvitsekaan sitä ihan tehdasuutta hankkia!

T

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #19 : 25.11.2022, 16:39:34 »
Jos porautukseen ja uusiin mäntiin päätyy niin miettii tarkasti mitä sinne koneistamolle kertoo.
Yhtä vaparia porautin ja sanoin että ihan vakiokäyttöön ja välykset sen mukaan.
Riitti että oli kireempi nokka ja tuplat niin johan kovassa pitkässä vedossa alko ahdistaan, se oli sit siinä.
Eikä otettu kierroksia kun semmoset 7 tonttua.

Siis riittävät välykset sylinteriin jos rankoo. :knuppel2:
Mäntäpaketissa yleensä lukee mille välykselle tarkoitettu.

Oem ohjearvoilla jos tekee ni varmasti leikkaa kiinni.  ::)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #20 : 27.11.2022, 09:33:19 »
Tähän voin sen verran sanoa että, jos tarkoitus moottorilla ajaa myös -20 astetta kelissä käyttöajoa, ei takomäntä ole sillon vaihtoehtona tai ainakaan Wisecon 2618 materiaalista tehty.
4032 on hieman vähemmän laajeneva niin sen voi tehdä pikkusen tiukemmalle välykselle mutta kysymys aina kuuluukin että mikä on käyttötarkoitus.
Yleisesti lohkot porataan liian väljiksi mutta parempi niin kuin taas toisin että tarraa helmasta kiinni. 
Takomännän välys on yleisesti tarkoitettu niin että kone voi käydä hieman ylikuumanakin.

Minulla on moottoreita takomännillä ja vakio männillä ja kyllä sen takomännän kolinan kylmänä kuulee ja sellaisella ei pidä kylmänä lähteä vedättämään yhtään.


 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #21 : 27.11.2022, 14:51:55 »
No onpas tämä hankalaa, ylikoon männänrenkaat voivat aiheuttaa moottorivaurion. Männänrengas saa liikaa runtua ja saattaa tehdä ensin aikamoista naarmua sylinterin pintaan, männänrenkaiden reunat pyöristyvät ja lopussa jopa hajoavat. Eli siis ylikokomännät ja niihin renkaat lienevät ainoa oikea ratkaisu kestävyyttä ajatellen?
-T

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5035
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #22 : 27.11.2022, 15:09:38 »
En tiiä ymmärsinkö oikein mutta varmaan niin kun lohko on porattu.
Ei kai sinne ylikokoja ilman porausta yritetä?

Oon kyllä senkin tehnyt mutta vain mopoon. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #23 : 27.11.2022, 15:19:50 »
Ei toki. Kysymys koskee vain sitä, että pärjäisikö porauksella ja ylikoon männänrenkailla. Mutta taitaa olla turvallsinta teettää poraus ja ylikoon männät, jotta renkaille ei tule liikaa "painetta"
-T

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #24 : 27.11.2022, 16:50:49 »
"Toimii", mutta ääntä pitää melkosesti (kolisee) ja ei kestä kovinkaan pitkään.

0,27mm käyntivälyksellä yks kone ainakin piti melkosta kolinaa, ku oli hieman kulunut yks mäntä  :D

Alkaa kyllä renkaiden tiiveyskin kärsiä pahasti kun mäntä kilisee miten sattuu pytyssä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5035
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Takomännät katukäytössä
« Vastaus #25 : 27.11.2022, 20:05:50 »
Jos kerta porataan niin otetaan tuosta toimii lainausmerkit pois ja uudet männät kans.
Tai annat olla jollei ihan sohlo ole tai sitten ostat joltain parin männän hinnalla käypäsen koneen.

Jos uudet männät sinne haluat niin hommahan on ihan selkee sitten.
Itellä kävi kerran munkki, ostattelin konetta ja löysin fk:n 150 tkm ajetun moottorin yhdeltä harrastajalta jolla piha ja pari hallia täys tavaraa.
Otettiin pakosarja ja turbo pois kaupasta ja taisin maksaa 600€.
Ei kaduttanut yhtään. :)

Aika kovaa jalkaa kesti.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo