Elekma  Autoracing

Randsin 244 ikuisuusprojekti

  • 125 Vastauksia
  • 39374 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #90 : 05.12.2022, 18:27:24 »
Noniin. Nyt alkas maalaus hommat olla voiton puolella. Konepelti jää lämpösemmille keleille operoitavaksi, kun nytkin oli maalaus lämpötilan saanti ja ylläpito tiukassa. Lokarit kävi uuden kittaus kierroksen kun jälki ei miellyttänyt, mutta kyllä kannatti jaksaa hieroa. Pari pientä valumaa kuuluu taas asiaan, mutta isossa kuvassa onnistui hyvin  ;D.







Saranat pitäisi vielä katsoa, että hommaako vähemmän kuluneita tilalle ennen niiden putsausta ja maalausta.

Moottorikin saapui koneistamolta ja tulevana viikonloppuna pitäisi se kasata. Osia maalailin ja sävy näyttää ehkä hieman hurjalle, mutta katsotaan miltä näyttää paikallaan  :D.



Aikaisemmin ollut runkolaakeri välys ongelma parani kingin laakereilla 7 satkun välykseksi, joka nyt toivottavasti pelittää.

Apulaitteita käpistellessäni ja putsatessani tuli mieleen, että käyköhän vinokone peräiset ohjaustehostimen letkut tuohon vitosen ohjaustehostimen pumppuun? 960 letkut ovat ilmeisesti ainakin käypät ja yksi vaihtoehto on tietysti teettää sopivat.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2022, 18:32:03 kirjoittanut Rands »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #91 : 06.12.2022, 13:56:41 »
Uutta maalia on aina yhtä kiva katsella  S* Arvostan korkealle tätä itse tekemisen määrää  O0

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #92 : 06.12.2022, 20:28:00 »
Uutta maalia on aina yhtä kiva katsella  S* Arvostan korkealle tätä itse tekemisen määrää  O0

Kiitos. Alkaa itselläkin tulemaan jo ehkä tämä tästä fiilis, kun pääsee kasailemaan puhtaaseen koriin osia paikalleen  :)

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #93 : 07.12.2022, 19:06:41 »
Hyvältä näyttää 8)

Millainen ilmanvaihto ja lämmitys tuossa tilassa on?

Jos et vanhoja saranoida kunnosta, niin tuon ikäisissä takaovien saranat sopii myös eteen. Yleensä kun edessä ne on sohlot, niin takasaranoilla tulee jämäkät :)
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #94 : 07.12.2022, 21:40:19 »
Hyvältä näyttää 8)

Millainen ilmanvaihto ja lämmitys tuossa tilassa on?

Jos et vanhoja saranoida kunnosta, niin tuon ikäisissä takaovien saranat sopii myös eteen. Yleensä kun edessä ne on sohlot, niin takasaranoilla tulee jämäkät :)

Tallissa maalausta varten kaksi kanavapuhallinta koteloituna poistamassa ilmaa, joihin saa suodatinkankaan estämään pölyn päätymistä puhaltimeen. Tila ei ole millään tavalla eristetty, eikä ole mitään jatkuvaa lämmitystä. Tila on kuitenkin ilmatiivis ja tälle talvea sähkön hintojen takia siirryin ihan rehelliseen puulämmitykseen  ;D.



Grillin raadon päälle kyhätty lämmönvaihdin ja kanavapuhallin työntää toistaiseksi ulkoilmaa vaihtimen läpi talliin. Kylmemmille keleille tarvitsee varmaan tehdä sisäkierto.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2022, 21:44:20 kirjoittanut Rands »

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #95 : 18.12.2022, 00:10:43 »
Moottori kasattiin kaverin kanssa viime viikonloppuna... tai siis kasattiin, purettiin ja kasattiin. Periaatteessa oli tiedossa ettei kiertokanget mahdu pyörimään, mutta jostain syystä en sisäistänyt sitä  ;D. Eli pienet väistöt sylinteriputkien alapäihin ja ne sai näppärästi tehtyä sähköviilalla.



Lauantaina en päässyt ostamaan viilaan nauhoja, niin mittailin hieman ja mallinsin, jotta näkee paljon tarvitsee ottaa pois



Kuvassa väärä iskupituus, mutta keskeltä 3 mm seinämästä ja 4 mm syvä ja 20 mm leveä kolmion muotoinen pala kun otetaan pois niin jää minimi etäisyydeksi 2 mm kiertokangen ja sylinteriputken väliin. Kiertokangen pyöristyksen tein hieman varmuuskertoimella eli isommalla säteellä ja männäntapin sijoitin keskelle. Itse hioin kuitenkin varuiksi millin suuntaansa isomman palan pois.

Lohkoon öljynpaluuseen työkaveri sorvasi an 12 nipan 3 satkun sovitteella ja varuiksi laitoin vielä liiman väliin.



Ahtimen öljynpaluun sai juuri ja juuri mahtunaan pakosarjan läpi ilman että osuu pakosarjaan.



Loppuun toki viilis kuva moottorista



Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #96 : 06.01.2023, 20:10:33 »
Pikkuhiljaa sano mummo lumessa... Ei se kyllä niin tainnu sanoa. Oli miten oli niin moottori oli jo hyvää matkaa menossa paikalleen, mutta silmälaakerin jatkoholkki oli jostain syystä liian pitkä. Minulla olevan kokonaispituus on 36 mm, kun sopiva olisi 32 mm. Mittasin ettei holkin kaulus tule pohjaan lyötäessä pohjaamaan, mutta jostain syystä päätin lyödä silti paikalleen ja vasta sitten mitata, että kytkinakseli jäisi kantamaan tai toisin sanoen laatikko ei menisi paikalleen ilman että jotain hajoaa. Hieman pois ottaessa otti kipeää, mutta saisi tuosta varmaan sorvaamalla ja uudella laakerilla toimivan.



Imusarja tuli muokattua mkm tyyliseksi ja tehtyä samalla reseptillä kaasurulla 960 kaasuläppään.

« Viimeksi muokattu: 06.01.2023, 20:12:36 kirjoittanut Rands »

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #97 : 08.01.2023, 17:09:08 »
Muljahtihan se loppuviimein paikalleen. Vähäiseltä maalin ja hiusten lähdöltä ei vältytty, mutta molempia pystyy nykypäivänä paikkaamaan  :).

Eilen työkaveri ehti sorvilla pyöräyttämään jatkoholkin kapeammasta osasta neljä milliä pois ja mittailujen perusteella silmälaakerin sisäkooli jää kytkinakselin kartiosta 1,5 - 2 mm päähän, eli ei jää kantamaan. Painelaakeria piti saada noin 3,5 mm lähemmäs asetelmaa, jolloin välys on noin 5 mm. Hieman joutui kytkinkoppaa hiomaan ja apurunkoa laskemaan ,että paketti mahtui menemään paikalleen. Jälkiviisaana öljypohjasta olisi kannattanut ottaa pieni siivu sumpun etupäästä, niin olisi menny helpommin paikalleen.







Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #98 : 20.02.2023, 22:53:41 »
Vähän tehty eteenpäin sen mitä keretty. Paljon pikkuosia tullut putsailtua ja maalailtua kun ei kehtaa ruosteisia takaisin laittaa.

Nestekytkimen asensin paikalleen ja polkimen muokkasin. Taka tulipelti tuli maalattua ja asennettua paikalleen. Imusarja on alipainelähtöjä vaille valmis ja arviolta tehty kaasurulla osui kohtuu hyvin kohdalleen, kun liikerataan jäi vain pari senttiä huttaa. Pakoputki on lambda-anturin holkkia vaille valmis, dp 3,5" ja loput 3".Välissä yksi resonaattori jonka hyödyllisyydestä ei mitään hajua ja alkuperäisen polttoainetankin tilalle sijoitin yhden äänenvaimentimen pystyyn kun ei juuri osto hetkellä sattunut sopivampaa, joka olisi mahtunut piiloon (myöhemmin kyllä löytyi)  :D. Perä vaihtui a-omegasta muokattuun kitkalukkoon ja samalla sain aikaiseksi ottaa selvää että kyseessä on kuitenkin 1031 (ehkä), jossa ei ole pahkaa lautaspyörän väistölle, joku fiksumpi voi varmistaa. Perän kopasta nappasin nopeusanturin pois ja hitsasin umpeen. Siniset ipd tukivarret ajattelin ainakin maalata vielä mustaksi kun ei ne oikeen satu silmään vaikka ovatkin auton alla. Jotenkin maalaus vaiheessa muovi repsottanut, kun maalipölyä päässyt akseliston luokse niin päältä kaikki ovat ihan valkoisia, mutta voisi nekin samalla pestä mustalla fiksumpi olisi ehkä purkanut pois maalauksen ajaksi. Suunnitelmissa olisi tehdä pakopuoli loppuun ja sen jälkeen laittaa jarrutus puoli kuntoon, jonka jälkeen voisi siirtyä polttoaine puolelle  :).





Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #99 : 20.02.2023, 23:30:37 »
Pakko kommentoida kaikkien muidenkin puolesta että on kyllä mykistävää jälkeä  P>
Ja kyllä perä taitaa 1031 olla, 1030:ssä ei ole lautaspyörän kohdalla tuota syvennystä sisäpuolella.

« Viimeksi muokattu: 20.02.2023, 23:39:28 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #100 : 20.02.2023, 23:38:24 »
Pakko kommentoida kaikkien muidenkin puolesta että on kyllä mykistävää jälkeä  P>

Kyllä sinne mukaan mahtuu huonompaakin jälkeä ja hutilointia, mutta pääasia että paranee pikkuhiljaa :).

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #101 : 05.04.2023, 22:51:56 »
Vähäsen kerrallaan taas. Alusta alkaa olla vakaajia vaille valmis, yritin tonkia varastosta takavakaajan kiinnitys "kynsiä", mutta muistinkin ettei tässä ikinä ollutkaan vakaajaa takana. Siniseltä sai onneksi kohtuu hintaan, vaikka hädän tullen olisi ne voinut tehdä itsekkin.

Jarrut kaikki asennettu, pösön satuloihin tuli kaikki uutta ja rungot kävivät lasikuula puhalluksessa. Jälkeenpäin laskettuna taisivat tulla 40€ halvemmiksi, kuin uudet kunnostetut, mutta sitten ois jäänyt tekemisen ilo pois  8). Jarruputki kiinnikkeet tulostelin itse, koska itse tehty on aina huonompi :). Akselin, ipd varret ja kardaanin maalasin mustalla. Ipd varret sai maalata kahteen kertaan, kun maali ei ottanut tarttuakseen tehtaan siniseen maaliin.









Vaihdekeppille tuli kokeiltua paria eri veneen läpivientikumia pussiksi, mutta loppujenlopuksi vakiosta hieman muokattu istui parhaiten tuon kepin kanssa.



Pakopuolen sain nyt toistaiseksi lopullisesti kasattua, jälkiviisaana ahtimen perään olisi voinut laittaa yhden v-panta liitoksen, koska nyt joutuu ahtimen asentamaan dp kiinni ahtimessa.





Seuraavaksi pitäisi katsoa sopivia liittimiä ja letkuja polttoaine puolelle, sekä porailla työkaverin kanssa suutintukki. Imusarjakin pitäisi saattaa loppuun lisäämällä paine lähdöt ja muokkaamalla kaasuläppää, kun tuli tehtyä siihen liikkeen rajoitin, joka estää ahtoputken kiinnityksen  ;D. Yksi haastavampi hankinta olisi etsiä jostain diesel/prv vakaaja. e36 vakaajaa tuli mallailtua, mutta vaatisi kohtalaisen rankkoja muutoksia sopiakseen.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #102 : 30.06.2023, 22:46:47 »
Hiukan tuli hiljaiseloa kouluhommien ja töiden takia. Piti siis vetää harrastukset jäihin  >:(.

Ehdin kuitenkin värkätä toisen valkuaisen ajokuntoon. Nokka tosiaan haihtui viime syksynä ja uuteen käytettyyn A-nokkaan verrattuna ei vanha oikeastaa ollut mistään kohtaa mitoissaan. Nostimetkin olivat kaikki käytännössä piloilla ja etummaisin laakeri oli ottanut siipeensä, mutta muut näyttivät endoskoopilla katsottuna ihan ok kuntoisilta.



Öljypumpun kunto jäi hieman arveluttamaan, mutta vaihdoin riskillä vain laakerin, nokan ja nostimet. Auto ei meinannut myöskään millään pysyä käynnissä ja mikä oudointa käynti vaihteli koko ajan. Viaksi selvisi kaasuttimen neulan löystynyt lukitusruuvi, jolloin alla olevan kuvan numero 8 pääsi tippumaan männän sisästä, eikä mäntä päässyt sulkemaan kanavaa. Löystyi varmaan syksyllä, kun potki imusarjaan nelosen aukeamattoman pakoventtiilin takia.



Takimmaisin ristikkonivel oli myöskin vetänyt jumiin, mutta vaihdoin samalla kaikki uusiin. Samalla tuli myös uusittua etujarrusatulat, levyt, jarruputket sekä vasen etupyörän laakeri. Autolla ajettu nyt tuhannen kilometriä ja tuntuisi pelaavan ihan ok  :).



Toista kerkesin nyt myös hieman jatkamaan tekemällä ahtoputkia ja pari säiliötä. Polttoainelinjat, pumput ja tankit on myös asennettu. Ettei tulisi kauhean pitkä päivitys niin kirjoittelen myöhemmin lisää ja laitan loppuun vain kuvia :).







Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #103 : 18.07.2023, 21:40:06 »
Jotakuinkin konehuoneen puolella alkaa olla suurimmat hommat tehty. Vielä uupuu suutintukki ja saisihan niitä ostettuakin, mutta työkaverilla (oli) akateemista mielenkiintoa porata reijät jyrsimellä. Pitänee hieman motivoidan häntä asian tiimoilta. Viimeisimpänä tein flekteille tunnelin alumiinista ja kevyesti kiillottelin, niin ei tule ihan pelkkää mustaa.





Alunperin ajatuksena oli tehdä jäähdytysnesteelle pelkkä ylivuotosäiliö, mutta 960 vesiputkeen jäi paisuntasäiliön paluu tukkimatta, jonka takia päädyin tekemään paisuntasäiliön ja ihan kohtalaisesti sen sain mahtumaankin. Hieman joutui Ahtimen imuputkella väistämään säiliötä.



Tein myös lisä huohotussäiliön, joka on oikeastaan suora kopio Tuntsalta :). Eli vakio pöntöltä tulo alhaalla ja lähtö imuputkeen ylhäältä. Imusarjan puolella meinasi olla ahdasta, mutta hyvin sai kaiken mahtumaan toistaiseksi. Eniten tuskaa tuotti 960 peräisin oleva ohjaustehostimen letku, jota sai hieman taivutella, että mahtui menemään hammastangon päästä paikalleen.



Moottorinohjaus tuli tilaitua mallia Maxxecu RACE. Aluksi meinasin ottaa SPORT version, jossa olisi ollut kyllä kaikki tarvittava tähän. Päädyin kuitenkin RACE versioon sisäänrakennetun nakutustunnistusykksikön takia. Seuraavaksi olisi tarkoitus katsella kojelautaa paikalleen ja siihen liittyviä asioita. Pitäisi myös ehtiä hyödyntämään lämpimät kuukaudet konepellin maalaukseen  :D
« Viimeksi muokattu: 19.07.2023, 01:49:11 kirjoittanut Rands »

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #104 : 06.08.2023, 22:53:10 »
Moottorin johtosarjaa tullut tässä nyt tehtyä. Ainoat kysymykset liittyvät nokan ja kampiakselin asentotunnistimien pinneihin. Nokan hall anturin liittimessä ei lue pinnien numeroita, mutta siitä löysinkin kuvan järjestyksestä. Onko 850 nokan asentotunnistimen referenssi jännite 12 V vai 5V? Kampiakselin VR asentorunnistimelle en ole millään löytänyt kumpi pinni on kumpi. Osaisikohan joku auttaa näissä  :-\.

 

Carcom Oy  Ateho