Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

"Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)

  • 214 Vastauksia
  • 41756 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #165 : 04.09.2022, 22:46:37 »
USAn öljyjä ei pitäisi verrata eurooppalaisiin, kun siellä on käytössä eri standardit. Yleisesti ottaen rapakon takana käytettävät öljyt ovat huonompia, jopa mineraaliöljyjä, ja siksi vaihtovälit lyhyempiä. Niin ja onhan siellä etelävaltioissa keskimäärin 20-30 astetta lämpimämpää kuin Pohjoismaissa. Voi hyvinkin olla hieman paksumpi voiteluaine paikallaan.

Tuo paksumman öljyn käyttö on vähän sama kuin ajaisi aina hieman viileällä koneella. Ei suoranaisesti haittaa muuten kuin tankatessa. En näe oikein mitään hyötyäkään, kun välykset on suunniteltu notkealle öljylle. Mutua kaikki. Hyvä se on jonkun koeponnistaa tämäkin asia. Katsotaan sitten 400 tkm nurkilla ilmeneekö eroja  ;)
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #166 : 04.09.2022, 23:48:03 »
Ei nyt taas malta...
Eihän se viileämpää konetta vastaa jos kuumana on vähän paksumpi öljy. Kulutusero, jaa,a?
Kone lämpiää ihan samalla tavalla, kolmekymppinen on vain kuumana vähän paksumpaa, tuskin siinä kitkaominaisuudet muuttuu. Paksumman öljyn ominaisuudet riittää paremmin jos mennään isoolujaa eikä lopu kesken niinkuin jossakin 20 öljyssä.
Tuskin tuo missään kilpamoottorissakaan kovin pitkälle veisi.

Mielenkiintoistahan olisi nähdä jossakin tuollainen kulutus/ moottorin kestovertailu. Aika hankala vaan toteuttaa, testiautoilla pitäisi ajaa aina täysin samassa lämpötilassa ja ilmankosteudessa ja ottaa vielä tuuliolosuhteet ja renkaat ja paineet huomioon. :P
Mutumutu.
Tämä nyt on ikuisuuskysymys, mullakin oma kestotesti menossa 5W/40 öljyillä 470 tuhatta teevitosella taulussa. Ei oo leikannu kiinni vielä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #167 : 04.09.2022, 23:52:39 »
Laatikkovian kanssa samoilla linjoilla, en itsekkään ymmärtänyt miten paksumpi öljy vastaa viileämpää konetta, kulutuserosta nyt puhumattakaan. En tiedä kuinka laboratorio-olosuhteet pitää olla, että 0W30 ja 0W20 -öljyjen aiheuttaman polttoainekulutuseron saa näkyville, mutta vähemmän yllättäen voin kyllä todeta, että minkään valtakunnan eroa en ole huomannut tässä V90:ssä enkä noissa vanhemmissa vehkeissä kulutuksen osalta, vaikka sisässä on pykälän paksumpaa tavaraa kuin mitä Volvo sinne suosittelee.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #168 : 05.09.2022, 09:09:27 »
Ei nyt taas malta...
Eihän se viileämpää konetta vastaa jos kuumana on vähän paksumpi öljy. Kulutusero, jaa,a?
Kone lämpiää ihan samalla tavalla, kolmekymppinen on vain kuumana vähän paksumpaa, tuskin siinä kitkaominaisuudet muuttuu. Paksumman öljyn ominaisuudet riittää paremmin jos mennään isoolujaa eikä lopu kesken niinkuin jossakin 20 öljyssä.
Tuskin tuo missään kilpamoottorissakaan kovin pitkälle veisi.
Sä justiin kielsit ja myönsit öljyjen ominaisuuksien lämpötilariippuvuuden samassa lauseessa. Viskositeetti tarkoittaa nimen omaan öljyn paksuutta tietyssä lämpötilassa ja jälkimmäinen luku kuumana. 0w30 on paksumpaa kuumana, mikä viskositeetin näkökulmasta tarkoittaa samoja ominaisuuksia kuin kone olisi hieman alilämpöinen. Näin siis maalaisjärjellä ajateltuna.

Paksummat öljyt täytyy työntää suuremmalla paineella laakereiden läpi => öljyn lämpötila nousee => viskositeetti pienenee. Lopputulos voi hyvin olla, että molempien öljyjen viskositeetti on käyntilämpötilassa likimain sama, ainoastaan paksumpi öljy on kuumempaa.

Käytännön erot ovat todella pieniä. Ero polttoaineen kulutuksessa lienee suuruusluokkaa 1-2 %. Kulutuksen minimoinnissa vaan on kaikki kivet käännettävä.

Täsmennyksenä vielä, että en kyseenalaista paksumpien öljyjen käyttöä, kunhan kysyin perusteita poiketa suosituksista.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #169 : 24.01.2023, 19:27:22 »
Tuli huomattua, että tuo VOC siirtyy lepotilaan puhtaasti ajan perusteella, eikä ota ollenkaan huomioon akun todellista varausta. Auto on toki seissyt nyt pitkään, mutta on toisaalta myös roikkunut ylläpitolaturissakin.


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #170 : 24.01.2023, 20:04:15 »
Mulla ainakin menee noin 4 vrk:n paikkeilla lepotilaan. Sen jälkeen yhteyksien saaminen autoon on hankalaa. Ajastus saattaa mennä läpi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #171 : 25.01.2023, 10:44:58 »
Samoin tämäkin menee siihen virransäästötilaan juurkin 4-5 päivän jälkeen, jolloinka vissiin tarkastaa VOC-pyynnöt noin tunnin välein. Vissiin sitten 22 päivää kun seisoo, niin pimennetään se vähäinenkin yhteys. :D Pitäs varmaan vähän herätellä tätä...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #172 : 25.01.2023, 13:10:45 »
En tiedä protokollaa mitä Volvo tuossa käyttää, mutta normi settiä IoT laitteissa että yhteys menee idleen jos siinä ei lähetetä mitään oikeaa dataa. Sanoisin että riittää että vaikkapa käytät kännykällä auton valot päällä ja pois päältä. Jos siis oikein toteutettu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #173 : 25.01.2023, 16:25:32 »
En tiedä protokollaa mitä Volvo tuossa käyttää, mutta normi settiä IoT laitteissa että yhteys menee idleen jos siinä ei lähetetä mitään oikeaa dataa. Sanoisin että riittää että vaikkapa käytät kännykällä auton valot päällä ja pois päältä. Jos siis oikein toteutettu.
Ei onnistu tuollainen kikkailu muutaman päivän ajamattomuuden jälkeen. On täräytettävä moottori käyntiin, jotta yhteydet autoon taas palaavat.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #174 : 05.04.2023, 02:52:09 »
Viime kesänä tämä pääsi nauttimaan Montenegron lämmöstä, vuorostaan tuleva kesä näyttää tarjoilevan V90:lle Italian lämpöä. Näillä näkymin on tarkoitus lähteä tällä vehkeellä heti kesäkuun alussa ajamaan kohti Italiaa ja pyöriä siellä kolmisen viikkoa, siinä ajassa kerkeää hyvin pörrätä koko maan lävitse, ainakin jos multa kysytään. :D Tulevana kesänä tämä pitää katsastaa ensimmäistä kertaa, joten käydään leimalla hyvissä ajoin ennen reissua. Leimaa ennen taas pitää vaihtaa eteen jarrupalat ainakin, tuskimpa muuta on. Öljyt toki myös vaihtuu ennen reissua, onha nykyisillä ajettu huimat 5 000km. ::)



Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #175 : 18.04.2023, 20:12:47 »
Kirjoitellaan nyt tänne, kun auto tähän liittyy vahvasti joka tapauksessa. Kesän suunnitelmat ovat alkaneet tarkentumaan. Matkalle olisi tarkoitus lähteä joko 6. tai 7. päivä kesäkuuta. Edellisistä puheista poiketen, hyllytin Italian matkakohteena sen korkeahkon hintatason takia ja itseäni tuo Italia ei ole ikinä niin säväyttänyt. Matkan pääkohteeksi vaihtui Kreikka. Manner-Kreikasta ei mielestäni taida tarjota mitään varsinaita rantakohdetta, joten suunnitelma on ajaa V90 rannikkokaupunki Igoumenitsaan ja laivata sieltä sitten Korfun saarelle. Tähän väliin on pakko mainita, että myös AKI-10 on käynyt tuolla Igoumenitsassa, se laivattiin sieltä aikanaan Italiaan. 8) Mutta takaisin aiheeseen...Korfu lienee matkan "pääkohde", mutta mahdollisesti myös jokin toinen lähistöllä oleva "lomasaari" olisi tarkoitus käydä kurkkaamassa, aikaa on kuitenkin kohtuullisesti käytettävissä.

Reitti on vielä hiukan auki, mutta alkumatka menee tuttuun tapaan Via Balticaa pitkin Varsovaan ja sieltä aina Tsekin ja Slovakian kautta Budapestiin. Suorin reitti tästä eteenpäin kulkisi ilmeisesti Serbian ja Pohjois-Makedonian kautta Kreikkan Thessalonikiin ja sieltä sitten Kreikan poikki rannikolle. Albania on niin kivenheiton päässä Kreikasta, niin luultavasti tulee sielläkin käytyä ensimmäistä kertaa. Itselleni on piirtynyt Albaniasta jotenkin hyvin kyseenalainen kuva, mutta kun muiden ihmisten kokemuksia luki, niin ilmeisesti se on nätti rantakohde ihan siinä missä muutkin naapurimaansa, hintataso vain on ilmeisesti huomattavasti huokeampi.

Matkakuumetta pukkaa, fiilistelykuva tähän loppuun viime reissulta. :D


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #176 : 30.04.2023, 00:01:09 »
Yöllisellä ajelulla tuli napattua mielestäni varsin tyylikäs kuva.  *W->


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #177 : 07.05.2023, 18:30:29 »
Perjantaina vaihtui moottoriöljyt, suodatin, moottorin ilmansuodatin sekä palat ja levyt eteen. Myös alkuperäinen käynnistysakku sai siirtyä eläkkeelle ja tilalle tuli Exiden 95Ah AGM akku. Vielä pitäisi lähiviikkoina käyttää leimalla, niin alkaa Volvo olemaan valmis reissulle! 8)

Huoltoväliksi muodostui sopivat 4 878km ja puolisen vuotta.  :D

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #178 : 09.05.2023, 07:56:52 »
Paljos tässä nyt on yhteensä mittarissa suht ongelmatonta menoa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #179 : 09.05.2023, 09:54:32 »
88 000km tulee ihan juuri mittariin, eli meidän ajossa tullut nyt 33 000km.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy