Elekma  Autoracing

2007 XC90, jos vihdoin pistäisi musiikkipuolen kuntoon...

  • 6 Vastauksia
  • 1948 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MSuomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Tekemisen puute, niin kai ne vähät rahat voisi tuhlata Vollen poppipuoleen...

Tilailin Kiinanpoikien (kaikkea on koitettava, paitsi siskoa ja kansantanhuja) Atoto S8 Premium soittimen ja hävyttömän kalliin sovitinpaketin (*tun MOST... Vai mikä lie  :D)

Aloitan varmaan tunkemalla ensiksi soittimen paikoilleen ja ehkäpä vielä nuo joku 20-vuotta vanhan Cerwinin subbasen ja vahvarin samalla takakonttiin... Ja kai ne sitten samalla vaivalla vaimentaa heti. Tähän asti kaikki enemmän tai vähemmän selvää...

Sitten tulee se vaikeampi puoli, eli pitäisi valita eteen erkkasarja ja vähän myöhemmin varmaan tulee tuo subbaspuoli pisteltyä uusiksi.
Jonkinlaista laatua kuitenkin haluaa, ei enää älytöntä painesysteemiä, mutta saa sieltä bassoakin tulla...

Erkkasarjaa jotain alle 300€ luokkaa... BLAM? Viimeksi itse ostellut jotain Rainbow:ta ehkäpä?
Subbari varmaan pakettina, kun itse en ala koteloita värkkäämään. Olisi vaan kauhean kiva saada vaikkapa pari vähän pienempää molemmille takakontin sivuille tms...

Ei oikein ole vielä noihin subbareihin sen kummemmin paneutunut, Hifitalon valmispaketteja hieman sillä silmällä vilkuillut...

Ensiksi tosiaan tuo eristys, soitin ja se etupään erkkasarja pitäisi saada kuntoon...

Onko yhtään aiheeseen perehtyneitä?
Yllättävän hiljaista on vanhempien XC90:en suhteen audiopuolen parantelut keskustelualueissa...

Poissa Jakelfin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • XC90 T6, Tesla S
Vs: 2007 XC90, jos vihdoin pistäisi musiikkipuolen kuntoon...
« Vastaus #1 : 28.12.2022, 01:04:08 »
Nehän on vakiona jo aika hyvät. :)

Mulla pimeni soitin jo vuosia takaperin ja jäi vähän niinku laittamatta.. No nyt ite joutunu ajeleen volvolla enempi ja tuli tilattua ne muuntimet ja adapterit, makso muistaakseni muutaman satasen kaikki. Soittimeksi alpinen 10+vuotta vanha huippumalli 2din dvd/cd ja sen taakse matchin joku alkaen mallin vahvistin dsp toiminnoilla ja esiasetetuilla setupeilla. Etuovesta oli toinen kajari mykkä ja purin ne käsiini, näemmä magneetit irtoaa rungosta ja ottaa puhekelaan kiinni. En saanu pelaamaan niin laitoin yhet dls elementit tilalle mitkä roikkunu tallissa jo toistakymmentä vuotta. Samalla heitin muutaman palan stp gold raskasmattoa oviin ja perään sitä retkipatjamallista tavaraa, muistaakseni 18mm vahvaa. Vaimensin myös takaovet samalla. Oikeastaan muuta ei tarvinnukkaan tehdä, soi ihan mukavasti vaikka dsp esiasetukset oli johonki ihan muuhun malliin, vois kyllä säätääkki mutta sen verran elävästi jo kuuluu ettei oikeastaan ole tarvetta. Työmatka on vajaa 3km niin ei ehdi juuri kuunteleen jos autolla satun meneen..

Poissa MSuomi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC90, jos vihdoin pistäisi musiikkipuolen kuntoon...
« Vastaus #2 : 28.12.2022, 15:11:12 »
Njoo. Mankka on paikoillaan ja etuovet tuli vaimennettua.
Autoviihteestä tuli ostettua DLE:n 15" elementti ja siihen kotelo, MDS:n D-luokan 1-kanavavahvari. Se on jo paikoillaan.
Sitten ostin vielä MDS Audiophile A6R erkkasarjan eteen (Pitänee ostaa takaoviin toinen, varmaan kesällä) ja noille erkkasarjoille MDS:n 4-kanavavahvarin... Keväällä jos koittaisi tuupata nuo paikoilleen ja samalla vaimentaa takaovet ja takaluukku.

Konkkaa pitää varmaan vielä hommata vahvareihin, koska jos oikein pistää tulemaan niin kaikki valot vilkkuu, vaikka ei ole vilkku päällä...  ;D
Ja kai sinne perään pitää hommata sellainen 180 asteen peruutuskamera, kun mankka sellaista tukee.
Eiköhän noilla pitäisi pärjätä.

Poissa Visakoivu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC90, jos vihdoin pistäisi musiikkipuolen kuntoon...
« Vastaus #3 : 05.01.2023, 16:16:39 »
Mul on tuo -05 XC90 karvalakkiaudiolla mm. ilman diskanttikaiuttimia. Tarkoitus on äänieristää ja laittaa erkkasarja jakosuotimella eteen ja aktiivisubbari taakse. Onnistuuko tässä ottaa vahvistimen lähdöistä linjamuuntimella aktiivisubbarille signaalin, kun tässä on tietääkseni aika tehokas vahvistin? Onko vahvistimen etu- ja takakanavien äänenlaadussa eroa, jos ottaa linjamuuntimella signaalin subbarille takakanavasta.
Onko kynnyslistojen alla miten tilaa ja irrotus helppoa?
Tähän tuskin saa Bt:a asennettua muuten kuin että laittaa prossun, jossa on se valmiina?
Otetaanko vahvistinprossulle tulosignaali ennen vahvistinta ja liitetään kaiuttimille lähteviin kaapeleihin ohittaen OEM-vahvistin vai mitenkähän kytkeminen?
« Viimeksi muokattu: 05.01.2023, 18:09:46 kirjoittanut Visakoivu »

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC90, jos vihdoin pistäisi musiikkipuolen kuntoon...
« Vastaus #4 : 06.01.2023, 12:39:13 »
Mulla on kokemusta hieman uudemmasta möhköstä. Selvittelin audiopuolen signaaleja ja vaikutti hankalalta saada audiosignaalia ja herätettä mistään. Asensin subbaria varten vahvistimen akun viereen joten isot virrat sai helposti akulta. Herätteen olisi voinut tehdä semmosella jännitehaistelijalla, joka mittaa onko moottori käynnissä. Netistä löysin vinkin, että takavalot palaa yleensä silloin kun poppikoneet on päällä. Heräte vahvarille siis takavalopiuhasta ryöstäjällä. Voisi ottaa fiksumminkin, noilla on tapana hapettua ajan myötä.
Audiosignaalin otin D-pilarien diskanteista. Niissä on jakosuotimena yksi kondensaattori ja tuntui bassotaajuudetkin löytyvän kun otin signaalin ennen sitä kondensaattoria eli vahvarin puolelta. Asensin siihen diskantin muovirunkoon liittimen, josta kaiutintasoisen signaalin saa pihalle. Juotin kumpaankin linjaan varuiksi 3,9 ohmin vastukset, jotta nämä omat viritykset eivät tapa auton pääteastetta oikosulussa tai muussa mokauksessa. Subbarivahvarin viereen ostin Bilteman tasomuuntimen 84-598. Avasin sen tietenkin ja katsoin kuinka halvasti se on tehty. Olikin positiivinen yllätys, siellä on signaalimuuntajat jotka tekevät galvaanisen erotuksen, ei tule laturin vinkunaa. Taajuustoisto riittää varmasti bassotaajuuksille. Koko asennuksen hyvä puoli oli se, ettei tarvinnut vedellä auton etuosaan piuhoja, laiskan miehen ratkaisu.
Subbari soi hyvin mutta on tavaratilassa viemässä tilaa. Pitää aina ottaa pois kun tarvii roudata enemmän tavaraa. Mun autossa ei ole varapyörää ja tavaratilan pohjapellin alla on suuri käyttämätön tila. Varapyörähissiä varten pohjassa on luukku 4:llä pultilla kiinni. Jos osaisin ja jaksaisin, tekisin band-pass-kotelon joka puhkuisi bassot sisälle siitä varapyörähissin luukusta. Suurilla äänenpaineilla aukon pinta-ala ei varmaan riittäisi ja alkaisi viheltämään. Kotelo pitäisi olla alumiinia tai hunajakennolevyä koska olisi vedelle alttiina. Joten tekemättä jää. Kärry on siis 7-paikkainen joten subbaselle ei ole hyvää paikkaa.
Möhkön takaluukun alaosassa ei ole mitään äänieristettä ja sen painoa voi surutta kasvattaa. Yläosa on hankalampi enkä ole sitä vielä avannut. Jos paino kasvaa paljon niin pumput ei jaksa pitää enää ylhäällä. Mielelläni kuulen miten muut ovat äänieristäneet ja onko niillä ollut vaikutuksia.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: 2007 XC90, jos vihdoin pistäisi musiikkipuolen kuntoon...
« Vastaus #5 : 08.01.2023, 11:05:32 »
Tuo on Helix-AAC on kätevä kapistus subbarin lisäämiseen, eikä tarvitse mitään viritelmiä vahvistimen herätteelle. Tuo haistaa äänisignaalin kaiutinjohdosta ja käynnistää/sammuttaa vahvistimen. Laitettiin tuo kaverin -03 V70:n ja signaali otetiin D-pilarin piuhasta, hyvin toimii subwoofer.

Löytyy myös ihan Motonetista https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501539/Helix-AAC3-aktiivi-Controlled-Highlevel--linjamuunnin

Fanatic audiossa sama
https://www.fanaticaudio.com/shop/tarvikkeet/rca-kaapelit/helix-aac3-linjamuunnin/?gclid=EAIaIQobChMIrueX4sm3_AIVREaRBR3x5ALnEAQYAyABEgKRufD_BwE

Tehokkaamman OEM-vahvistimen perään löytyy toinen malli https://www.fanaticaudio.com/shop/tarvikkeet/rca-kaapelit/helix-aac-3hp-linjamuunnin/

Tollanenkin purkki on https://www.fanaticaudio.com/shop/tarvikkeet/rca-kaapelit/dls-hlc4-2-linjamuunnin/

Tasonsäädin edelliseen jos vahvistimessa ei ole. https://www.fanaticaudio.com/shop/tarvikkeet/rca-kaapelit/dls-cp-ebc/
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Visakoivu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 XC90, jos vihdoin pistäisi musiikkipuolen kuntoon...
« Vastaus #6 : 24.02.2023, 14:57:23 »
Miten irrotetaan X90 -05 ovipahvit? Onko mahtunut hyvin näissä kaiutinkaapelit vetämään suojakumin läpi oveen vai kannattaako tehdä oma läpivienti oveen erillisellä suojakumilla?

Vastaan itse, sillä ovipaneelin irrotus löytyi mm. tuolta.
https://www.youtube.com/watch?v=-anpbwGvwz8
« Viimeksi muokattu: 01.03.2023, 18:37:24 kirjoittanut Visakoivu »

 

Samppasport  Futurez