Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola

  • 42 Vastauksia
  • 9865 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #30 : 06.07.2022, 23:01:31 »
Muutama paketti tippui samana päivänä.









EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #31 : 12.12.2022, 17:19:13 »
Volvo S60 johon tätä projektia suunnittelin tuli myytyä loppukesän tienoilla, mutta kaikki ajovalomodaukseen tilatut osat saapuivat ja jäivät ylimääräisiksi.

Nykyään ajelen VW Jetalla jossa oli vakiona tehtaan bi-xenonit. Nämä bi-xenonit olivat loppupeleissä suhteellisen heikot, vaikka projektoreiden heijastinpinnat olivat ehjät, ja polttimot ainakin kuntonsa puolesta eivät kovin vanhoilta vaikuttaneet.

Tilalle tuli siis juurikin edellämainitut NHK:n IV Plus - bi-LED-projektorit. Muutostyö oli kohtuullisen simppeli, ajovalonpesurit ja automaattinen korkeudensäätö toimivat kuten alunperinkin on tarkoitettu. Näiden tehosta voin sanoa sen verran että hyvin uudehkon Mersun useammilla projektoreilla olevat "high-end" LED-ajovalot jäivät moottoritiellä ohittaessa himmeämmiksi. Kaikkeen se kiinanpoikakin kykenee!








EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Taipsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #32 : 17.12.2022, 18:05:51 »
Lainaan ketjuasi, olisi tosiaan tarkoitus v70 mk2 faceliftin d2r xenonit vaihtaa bi-xenon projektoreihin.
Jos joku on tehnyt tälläisen vaihdon, kuuntelisin mielellään modaus ehdotukset projektoreille?  tarviikohan nuo kytkennöissä erilliset ballastit kun eikö d2s ole yleisesti ottaen ole tehokkaampia. Mitenhän nuo saisi toimimaan vielä auton alkuperäisen korkeudensäädön kanssa, ei varmaan ihan suoraan mene vain vidalla kalibroi
945 Classic OEM

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #33 : 17.12.2022, 18:29:37 »
Lainaan ketjuasi, olisi tosiaan tarkoitus v70 mk2 faceliftin d2r xenonit vaihtaa bi-xenon projektoreihin.
Jos joku on tehnyt tälläisen vaihdon, kuuntelisin mielellään modaus ehdotukset projektoreille?  tarviikohan nuo kytkennöissä erilliset ballastit kun eikö d2s ole yleisesti ottaen ole tehokkaampia. Mitenhän nuo saisi toimimaan vielä auton alkuperäisen korkeudensäädön kanssa, ei varmaan ihan suoraan mene vain vidalla kalibroi

Faceliftin bi-xenonit ovat tosiaan D2R-xenonpolttimoilla toteutetut. Niiden kaksoisominaisuus toimii siten, että umpioiden sisällä oleva moottori kallistaa heijastinkulhoa kaukovaloille vaihtaessa, kipaten sitä kulhoa ylöspäin. Se kippaava moottori tulee lähtökohtaisesti kytkeä pois päältä (johdotus katkaisemalla) - tässä tuleekin sit ongelma sen suhteen että ajotietokone tulee herjaamaan ajovalovikaa, jonka suhteen en nuista faceliftin malleista osaa sanoa. Netissä olen nähnyt myös sellaisen ratkaisun että se anturi mikä tunnistaa ajovalojen heijastimen kallistumisen kytkettäisiin ihan fyysisin metodein (liimaamalla joku juttu pitämään anturi painettuna tms) pysyvään "kaukovalotilaan", mutta ton suhteen en voi antaa mitään varmuutta kuinka toimiva toi kikka oikeasti sit on.

Jos kuitenkin aiot tämän projektin toteuttaa, komponenttien osalta itse lähtisin näillä liikenteeseen. Morimoton Mini D2S 5.0 -bi-xenonit olivat itselläni käytössä noin vuoden ajan, ja en oikeastaan keksi mitään syytä minkä takia muita projektoreita kannattaisi edes harkita:

- Laadukkaat valmistusmateriaalit (lasilinssi jossa heijastumia estävä (AR) pinnoite, heijastinpinnan laatu, lämmönkestävyys, runko metallia).
- ECE-valokuvio.
- Helppo asentaa kierrevarren avulla.
- Optiikkansa puolesta priimaa, valokuvio jakautuu lähivaloilla oikeaoppisesti (ei valaise liikaa etualaa, valokuviossa ei huomattavia länttejä, valo yltää just sopivan matkan päähän oikein kohdistettuna).
- 3 vuoden takuu.

Itse ajoin nuita projektoreita DLT:n F3-T -ballasteilla pidemmän tovin - noi ballastit pyörii n. 45W antoteholla, joten valoteho nousi lineaarisesti n. 28%. Heijastinpinnat kestivät lisätyn tehon hyvin, ja jo valmiiksi hyvä valokuvio vahvistui entisestään.

D2S ja D2R ovat muuten samoja polttimoita, mutta D2R:stä löytyy tuollaiset maalitäpät polttimosta jotka ehkäisevät häikäisyä. D2R on tarkoitettu heijastinoptiikalla varustettuja xenonajovaloja varten. Eli ne samat Valeon ballastit käyvät myös D2S-polttimoiden kanssa ilman ongelmia.



Mikäli tulee lisää kysymyksiä niin kysy ihmeessä pois :)
« Viimeksi muokattu: 17.12.2022, 19:11:58 kirjoittanut Rola »

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #34 : 13.02.2023, 09:08:06 »
Nykyään ajelen VW Jetalla jossa oli vakiona tehtaan bi-xenonit. Nämä bi-xenonit olivat loppupeleissä suhteellisen heikot, vaikka projektoreiden heijastinpinnat olivat ehjät, ja polttimot ainakin kuntonsa puolesta eivät kovin vanhoilta vaikuttaneet.

Tilalle tuli siis juurikin edellämainitut NHK:n IV Plus - bi-LED-projektorit.

Päivittele sitten joskus miten on kestänyt (tyyliin 1v. jälkeen?). Kiinnostaisi asentaa moiset, mutta ensin täytyy päästä kärryille onko asennus edes mahdollista. Autossa on kääntyvät ajovalot mukautuvalla ajokuviolla niin tämä kombo hiukan hidastaa  :D

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #35 : 14.02.2023, 01:57:55 »
Päivittele sitten joskus miten on kestänyt (tyyliin 1v. jälkeen?). Kiinnostaisi asentaa moiset, mutta ensin täytyy päästä kärryille onko asennus edes mahdollista. Autossa on kääntyvät ajovalot mukautuvalla ajokuviolla niin tämä kombo hiukan hidastaa  :D

Täytyy yrittää muistaa, veikkaan että muuttuva kuvio on vähän ongelmallinen kun tietsikka rupeaa hyvin todennäköisesti valittamaan asiasta ja lyö parhaimmillaan pillit pussiin kokonaisuudessaan.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #36 : 14.02.2023, 14:03:16 »
Täytyy yrittää muistaa, veikkaan että muuttuva kuvio on vähän ongelmallinen kun tietsikka rupeaa hyvin todennäköisesti valittamaan asiasta ja lyö parhaimmillaan pillit pussiin kokonaisuudessaan.

Joo ei sitä mekanismia voi sieltä pois jättää. Tietysti sen voisi ohjelmoida pois käytöstä, mutta downgreidaus ei kiinnosta  :D Kokonaisuudessaan on aika yksinkertainen mekanismi; 90 astetta kerrallaan kääntyvä rulla, joka on jokaiselta sivulta on lovettu. Näillä lovilla saavutetaan haluttu kuviomuoto.

Enemmänkin kysymys on tilasta. Mitä nyt nopeasti vertailin niin ainakin tuota NHK:ssa olevaa muovista linssinpidikettä joutuu teurastamaan, tuon kuviomekanismin takia. Tästä taas päästään seuraavaan kysymykseen, että mitä tapahtuu polttopisteelle/kohdistukselle? Eli onko kuvion terävyyden kannalta tuo varjostin(mikälie) oikeassa kohdassa.

Pitäisi löytää joku varaosaumpio ja siihen kokeilla  ::)

Poissa marvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • Se. Varma. Kotimainen.
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #37 : 02.05.2023, 14:21:59 »
Täällä kun tuntuu tietoa olevan niin meneekö pahasti vikaan jos hankin

-P2 faceliftin halogenumpiot (uudet tarvikkeet tai hyvät käytetyt alkuperäiset)
-esimerkiksi nuo aloitusviestissä mainitut Sinolynin bi-led projektorit.

Tarkoitus on pitää budjetti hillittynä, siksi faceliftin umpiot joissa tulee suoraan rihlaamaton linssi. Samalla pitäisi säilyttää alkuperäiset umpiot katsastusta ja "lähtöruutuun" palaamista varten. Auto on vm. 2002 V70 halogeeneilla.
V70 D5 -02, S60 T5 -01
In Memoriam: 240 GLi -87, V70 -97, V70 D5 -05

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #38 : 03.05.2023, 16:13:51 »
Täällä kun tuntuu tietoa olevan niin meneekö pahasti vikaan jos hankin

-P2 faceliftin halogenumpiot (uudet tarvikkeet tai hyvät käytetyt alkuperäiset)
-esimerkiksi nuo aloitusviestissä mainitut Sinolynin bi-led projektorit.

Tarkoitus on pitää budjetti hillittynä, siksi faceliftin umpiot joissa tulee suoraan rihlaamaton linssi. Samalla pitäisi säilyttää alkuperäiset umpiot katsastusta ja "lähtöruutuun" palaamista varten. Auto on vm. 2002 V70 halogeeneilla.

Nuiden umpioiden muovilinssit on kuulemani mukaan todella paskamaiset poistaa, siihen en ota kantaa koska en ole itse moista tehnyt.

Kattelisin ite suoraan uudempia, noi alkaa olla jo kohtuu vanhentuneet verrattuna tuoreimpiin malleihin. Jos haluat tollaiset kierrevarrella olevat hommata niin kattele AliExpressistä NHK:n vastaavia.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa mik4

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #39 : 13.06.2023, 01:15:45 »
Sitä kaukovaloa täytyisi polttaa niin alhaisella jännitteellä että lamppu olisi pian musta, eli jos se huomiovalo tehdään siellä kaukovaloumpioon, niin kaksilankainen polttimo on oikeastaan pakko.

Ei sielläkään kai ihan perus etuparkki, tyyliin 5w lamppu ajovaloumpiossa huomiovaloksi käy, mutta se ei kai ole varsinaisesti lakusääteinen juttu siellä, joten toteutuksia on monenlaisia, kuten esim tää xc60 volvon lednauha nokassa, joka suomessa toimii etuvalona, ts. parkki.
Ei pidä paikkaansa. Halogeenipolttimo pitkien umpiossa 50% jännitteellä on ihan yleinen päiväajovalo myös suomessa. Esim bemareissa, Audeissa, Skodissa, Toyotoissa ja volkkareissa tuota on käytetty.
Kuvassa Audin toteutus A4:ssä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #40 : 13.06.2023, 06:31:56 »
Ei pidä paikkaansa. Halogeenipolttimo pitkien umpiossa 50% jännitteellä on ihan yleinen päiväajovalo myös suomessa. Esim bemareissa, Audeissa, Skodissa, Toyotoissa ja volkkareissa tuota on käytetty.
Kuvassa Audin toteutus A4:ssä.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Pikaisella googletuksella kuvan autossa on päivävalossa sama 21w poltin kuin esim. jarruvaloissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mik4

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #41 : 15.06.2023, 07:45:00 »
Pikaisella googletuksella kuvan autossa on päivävalossa sama 21w poltin kuin esim. jarruvaloissa.
Näköjään Audissa onkin erillinen polttimo, oli huono esimerkki siis.
Ainakin BMW E46 käyttää ihan vaan H7 polttimoa. Bemariin itse koodannut tuon ominaisuuden käyttöön joten sen polttimosta olen 100% varma. (Vakiona vain Kanadassa päällä) ja hyvin se toimii. Ei niille polttimoille mitään käy vaikka ne palaa 50% teholla. Samaa kikkaa käyttää ainakin Lexus vanhemmissa malleissaan (kanadassa sekä amerikassa) tai suomessakin esim vuoden 2011 VW Golf. Yleisempi siis vanhoissa autoissa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #42 : 16.06.2023, 06:32:28 »
Onkohan noissa sitten jokin spesiaali lamppu? Normaali halogeeni 6v jännitteellä vetää sen lampun kuvun ihan mustaksi.

 

Proturbo  Autodiagnoosi