Race.fi  Puotilan autokorjaamo

AW72L dieselin perässä. Liian korkeat vaihtokierrokset

  • 8 Vastauksia
  • 1380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sumsar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Tere,

En löytänyt haulla sopivaa keskustelua niin kokeillaan näin.
Ongelmana liian korkeat kierrokset ennen vaihteen vaihtumista.

AW72L on lähtöisin B234F moottorin perästä. Nyt se on istutettu 1.9TDI moottorin perään.
Sopivalla vedätyksellä kierrokset nousevat punarajalle ennen kuin vaihde vaihtuu 2->3 tai 3->4.

Osaisiko joku kertoa miten laatikkoa saisi säädettyä niin, että vaihtaisi isommalle vaihteelle aikaisemmin? Jotain linjapainetta pitää kai säätää johonkin suuntaan...

Kommentteja/arvauksia saa heitellä. Nauretaan/pohditaan sitten yhdessä. Myös txt tai whatsup toimii numeroon O5O3142942.

Trev.
Tero

Ps. Lisäksi löytyy 70L ja 71L, jos niiden muokkaaminen olisi helpompaa (epäilen...)
« Viimeksi muokattu: 10.08.2022, 08:50:43 kirjoittanut Sumsar »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: AW72L dieselin perässä. Liian korkeat vaihtokierrokset
« Vastaus #1 : 10.08.2022, 11:08:28 »
Kickdown-vaijerin säätö on se joka vaikuttaa tilanteeseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: AW72L dieselin perässä. Liian korkeat vaihtokierrokset
« Vastaus #2 : 10.08.2022, 17:04:17 »
Eihän tuo kickdown vaijeri tuohon ole tarkoitettu, mutta sillä sitä pystyy hieman huijaamaan niin että vaihtaa aiemmin.

Jos ihan oikealla tavalla haluaisi niitä avihtokohtia säätää, niin jollekkin vaihteistospesialistille se pitäisi viedä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: AW72L dieselin perässä. Liian korkeat vaihtokierrokset
« Vastaus #3 : 10.08.2022, 17:12:10 »
Tosiaan, bensanoneen laatikolla vaihtokohdat voi olla liian korkealla. ZF dieselin perästä olisi ollut siinä mielessä helpompi vaihtoehto.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: AW72L dieselin perässä. Liian korkeat vaihtokierrokset
« Vastaus #4 : 10.08.2022, 20:10:54 »
En varmaksi tiedä , mutta eikö tuollaisessa sähköttömässä automaatissa vaihtamisajankohdan määrää governor niminen osa, joka pyörii ulostuloakselin mukana? Jos näin, niin saisiko sellaista jotenkin modifioitua?

Poissa Sumsar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: AW72L dieselin perässä. Liian korkeat vaihtokierrokset
« Vastaus #5 : 11.08.2022, 20:16:56 »
Mittauksia suoritettu

Linjapaine on valmistajan sallimissa rajoissa (4,6-5,4 bar D:llä)
Governorin paine sensijaan on matalahko:
-40km/h vauhdissa 1,8 bar kun ohjearvo on 1,6-2,2 bar
-80km/h vauhdissa 3,5 bar, kun ohjearvo on 4,1-5,3 bar
Voisko governorin jousi olla väsynyt? AW72L governorissa on tuplajousi, numerot 6814938 ja 6814939. Pitää etsiä, jos noille jousille löytyisi jotain arvoja.

Koska governorin purkaminen on työläämpi juttu kiinnostaisi tuo kickdown vaijerilla säätäminen.
JULE; mihin suuntaan vaijeria pitää säätää, jotta saa vaihtamaan isommalle vaihteelle aikaisemmin?

Terv.
Tero

Ps. Kulkineen tarkempia speksejä voi käydä lukemassa projektikertomuksesta:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=165915&highlight=toywagen

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: AW72L dieselin perässä. Liian korkeat vaihtokierrokset
« Vastaus #6 : 11.08.2022, 21:41:50 »
Mitä löysemmällä vaijeri on sen aiemmin vaihtaa isommalle. Sinkki kireellä vedättää pidemmälle. :D

Poissa Sumsar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: AW72L dieselin perässä. Liian korkeat vaihtokierrokset
« Vastaus #7 : 19.08.2022, 07:27:17 »
Vaijeria säädetty sinne ja tänne. Mitähän siitä nyt sanoisi. Jos se nyt aikaisemmin vaihtoi, niin vaikutus ei ollut riittävä. Samoiten auto meni tukkoisen tuntoiseksi (kiihtyvyys heikkeni). Toisella palstalla veikkailtiin, että vaijerin löysääminen voi aiheuttaa laatikon luistamista.

Auton tärkein käyttö tapahtuu jakolaatikon hitaalla puolella, joten vaihto saisi olla korostetun aikainen. Eli taidan rääpäistä laatikon lattialle ja katsoa miten governoria saa säädettyä. Jos haluan korkeamman governorin paineen niin tarvitsen jäykemmän jousen?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: AW72L dieselin perässä. Liian korkeat vaihtokierrokset
« Vastaus #8 : 19.08.2022, 08:32:30 »
Vastata en osaa, mutta kiinnostaa ihan helv... himputisti, kun itsellä tulossa myös hidaskäyntisen moottorin perään vieras automaatti  :)

Se governor toimii ymmärtääkseni keskipakoisperiaatteella, niin silloin luulisi, (huom. luulisi), että löysempi jousi vaihtaisi aikaisemmin ???

edit. Epämääräisen Guuglettelun tuloksena sain selville, että governorin paine nousee nopeuden noustessa. Tätä painetta olisi kai tarkoitus saada nousemaan aikaisemmin?
« Viimeksi muokattu: 19.08.2022, 17:06:17 kirjoittanut Kulmamies »

 

Elekma  Autoracing