Samppasport  Futurez

M4.4 pohdintaa

  • 14 Vastauksia
  • 2235 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kankaalla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
M4.4 pohdintaa
« : 26.09.2022, 22:58:22 »
Pitkän aikaa olen kysellyt vähän joka paikasta lastua 1997 v70 projektilleni tuloksetta. Vaihtoehtona on maxxecu (+1500€) tai alkaa itse tunerprolla värkkäämään ohjelmaa (maksaa vain sen verran, mitä kaljaan ja tupakkiin menee).

https://m44.fandom.com/wiki/M44_Wiki

Itse keräämieni tietojen peusteella tämä on varmaankin paras vaihtoehto, pitää siis alkaa opiskelemaan. Ilmottelen tuloksia myöhemmin. :idiot2:

Poissa Kankaalla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #1 : 26.09.2022, 23:01:02 »
Jos joku haluaa uhrata motronic 4.4 ecun turbo manuaalista korvausta vastaan, otathan yhteyttä yv.


Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #2 : 27.09.2022, 07:50:22 »
Ecun ei tarvitse olla välttämättä manuaaliautosta, käy myös automaattiauton ecu.

Vaparin ecua älä osta, sieltä puuttuu useita transistoreja jotka ohjaa TCV eli ahtopaineventtiiliä.

Näistä voi olla jotain apua;

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99005.135

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99005.175

V70 matalapaineturbo on todella helppo, muista asentaa seos- ja ahtopainemittari. Niillä saa osviittaa tilanteesta :) Sitten kun ei tuokaan riitä, niin sitten ostrich joka on mullakin tulossa kun vaan jaksaisi asentaa  :D

Poissa Kankaalla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #3 : 27.09.2022, 19:10:18 »
Ecun ei tarvitse olla välttämättä manuaaliautosta, käy myös automaattiauton ecu.

Vaparin ecua älä osta, sieltä puuttuu useita transistoreja jotka ohjaa TCV eli ahtopaineventtiiliä.

Näistä voi olla jotain apua;

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99005.135

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99005.175

V70 matalapaineturbo on todella helppo, muista asentaa seos- ja ahtopainemittari. Niillä saa osviittaa tilanteesta :) Sitten kun ei tuokaan riitä, niin sitten ostrich joka on mullakin tulossa kun vaan jaksaisi asentaa  :D
Vielä semmosta, että tarviiko ecun olla awd-mallista. Sain tänään tunerpron setupattua

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #4 : 27.09.2022, 22:10:49 »
Ei tarvitse olla. Auto ei tiedä mistään, onko se neliveto tai etuveto :)

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #5 : 27.09.2022, 23:47:33 »
Aihe kiinnostaa. Millasille tehoille muokattu 4.4 ecu riittää? Minkä verran esimerkiksi ahtoja ymmärtää tai suuttimia saa säädettyä?

Poissa Kankaalla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #6 : 28.09.2022, 09:31:15 »
Aihe kiinnostaa. Millasille tehoille muokattu 4.4 ecu riittää? Minkä verran esimerkiksi ahtoja ymmärtää tai suuttimia saa säädettyä?

Mun ymmärtääkseni eka seinä tulee vakio MAFilla vastaan, M44 wiki-sivustolta löytyy aikalailla kaikki mitä 4.4 ecun värkkäilyyn tarvii, tosin englanniksi. En kovia faktoja näin äkkiseltään muista, niin en mitään lukuja ala tähän laukomaan. ;D

Poissa Kankaalla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #7 : 28.09.2022, 09:33:46 »
Ei tarvitse olla. Auto ei tiedä mistään, onko se neliveto tai etuveto :)
Dodii sitä minäki, thänks

Poissa Kankaalla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #8 : 28.09.2022, 09:39:24 »
Meikäläisen setuppiin varmaan paras ois löytää v70 t5m ecu, kun siinähän on valkoiset suuttimet ja 16t turbo? Vois jo pikkusäädöillä saada pelaamaan hyvin. ???

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #9 : 28.09.2022, 14:00:35 »
Aihe kiinnostaa. Millasille tehoille muokattu 4.4 ecu riittää? Minkä verran esimerkiksi ahtoja ymmärtää tai suuttimia saa säädettyä?

Teoreettinen maksimi on siinä 360hp binin rakenteen (miten ecu lukee ohjelmaa) takia. Eräälle herralle jenkkeihin (Aaron Sommer) kun laittaa sähköpostia, häneltä saa maksua vastaan .bin tiedoston jossa ei enää tällaista rajoitetta ole.  :) loppu on kiinni maffista ja suuttimista paljonko tehoa halutaan.

Vakio maffilla raja tulee vastaan jo alle 300hp tehoilla. Tilalle kun vaihtaa S/V90 maffin niin pääsee hyvin lähelle tuota 360hp rajaa.


Suuttimissa ei ole rajoitetta, pitää vain kertoa eculle minkä kokoiset suuttimet siellä on, unohtamatta aukioloaikoja. Helpoimmalla pääsee jos laittaa jotkut "tunnetut" suuttimet, sillä niiden kaikki arvot (säätövakiot + aukioloajat) on jo selvitetty. Itse halusin olla erilainen ja hakata päätä seinään noilla 613cc suuttimilla, mutta se kannatt :)


Meikäläisen setuppiin varmaan paras ois löytää v70 t5m ecu, kun siinähän on valkoiset suuttimet ja 16t turbo? Vois jo pikkusäädöillä saada pelaamaan hyvin. ???

yv


edit: pitääpä harkita ihan ohjeen tekemistä M4.4 säätöön jos tästä alkaa olla enemmänkin kiinnostuneita  :)
« Viimeksi muokattu: 28.09.2022, 14:21:14 kirjoittanut razori »

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #10 : 28.09.2022, 15:39:27 »
Tätä jossain vaiheessa selvittelin ja keskustelut oli usein kymmenisen vuotta vanhoja jostain jenkkifoorumeilta. Usein selventävät kuvat oli jo kadonnu ja pelkästään tekstin varassa.

Oman ecun muokkaaminen vois olla mielekästä. En haluais lähteä tässä vaiheessa mitään ms3 kasailemaan.

Ajatuksena ei oo laittaa voimansiirtoa ihan uusiks. Mulla ois moottorivaurioinen V70 1997 awd matalapaine projekti johon oon suunnitellu 81mm lohkoa ja max ahtoja setille mitä saan kasaan.  Mutta homma on pitkissä kantimissa.


Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #11 : 29.09.2022, 12:41:56 »
Säätäminen on todella helppoa. Alkuun voi olla hankalaa ja toiminnot selviää lähinnä "yritys/erehdys" tyylisen lähestymistavan kautta.

Maltin kun pitää mukana, eli hienovaraisia muutoksia jossei oikeasti tiedä mitä tekee, niin konerikon vaaraa ei ole. Sitten kun homma alkaa sujua niin säätäminen alkaa käydä jopa tylsäksi  :D

Itsellä eskaloitui homma niin pitkälle, että auto ei toiminut yhteensopivuusongelmien vuoksi koskaan kunnolla, joten tein itse autooni xdf:n (omaan autooni ei ole sellaista julkisesti saatavilla) käyttäen binin lukemiseen tarkoitettua reverse-engineering ohjelmaa.

Tämä on vain ääriesimerkki, 99% M4.4 harrastavista ei joudu näin tekemään  :D

Poissa Volsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #12 : 10.10.2022, 12:51:31 »
Idallako teet tuota takaisinmallinnusta?
Itsellä ME7 ja jonkun verran yrittänyt sen sielunelämään perehtyä kiireiltäni, mutta tuosta kait se lähtisi.
S80 2.5T AWD VM. 2004. Only E85 by JC Performance.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #13 : 11.10.2022, 18:32:06 »
Idalla.

Tunnistaa 99.9% kartoista, pitää vain itse jaotella ne tunerpron puolella ja keksiä oikeat muunnoskertoimet, skaalat, akselit ym.

M4.4 on siinä mielessä helppo kun kaikki nuo on jo selvitettynä joten niihin riittää copy/paste :D

Poissa Volsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: M4.4 pohdintaa
« Vastaus #14 : 12.10.2022, 18:45:35 »
Heh! Kuulostaapi jo liian helpolta  :D
Nuo VAG puolella olevat ME7 vinkit ei täysin passaa volvoon. Eroja on karttojen paikoissa ohjelmassa.
Tosin en tuota IDAaa ole niin paljoa vielä koplannut, että löytyisikö sieltä kuitenkin suora vastaus volvon ME7:kaan.
S80 2.5T AWD VM. 2004. Only E85 by JC Performance.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo