Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V90 ja subwoofer taakse

  • 9 Vastauksia
  • 2695 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HarriSu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Volvo V90 ja subwoofer taakse
« : 01.11.2022, 20:10:44 »
Suunnitelmissa on parantaa äänentoistoa tukevoittamalla bassoja takakontin lattian alla olevaan tilaan sijoitettavalla DLS ACW10 aktiivisubbarilla https://www.autostudio.fi/fi/product/dls-acw10-aktiivisubwoofer/ACW10 Tarkoituksena on vain tukevoittaa bassoja ei niinkään tehdä autosta poppikonetta. Mielelläni jättäisin tilaa sinne myös paikkaussarjalle ja työkaluille siksi mieluusti pieni ja riittävän tehokas tukevoittamaan noita bassoja.

Toimiiko paikassa vai pitäisikö laittaa hieman isompi esimerkiksi https://www.autostudio.fi/fi/product/jl-audio-acs110lg-tw1-10-aktiivisubwoofer/JLACS110LG-TW1 tai https://www.autostudio.fi/fi/product/audison-apbx10as2-10-koteloitu-aktiivisubwoofer/APBX10AS2 

Auton takayläkaiuttimet on asennettu kattoon. Onko jollakulla tietoa mistäpäin johdot ja millaiset on niihin vedetty signaalin varastamiseksi myös tuolle subbarille vai pitäsikö ottaa muualta?
« Viimeksi muokattu: 01.11.2022, 20:12:19 kirjoittanut HarriSu »

Poissa HarriSu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 ja subwoofer taakse
« Vastaus #1 : 11.11.2022, 18:34:00 »
Eikö löydy ketään joka olisi asentanut itse subwooferin tavaratilaan?

Poissa Iiaipii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 ja subwoofer taakse
« Vastaus #2 : 17.11.2022, 13:29:33 »
....
Auton takayläkaiuttimet on asennettu kattoon. Onko jollakulla tietoa mistäpäin johdot ja millaiset on niihin vedetty signaalin varastamiseksi myös tuolle subbarille vai pitäsikö ottaa muualta?

Minkä ikäinen Volvo on kyseessä ja onko autossa mikä hifi järjestelmä?

Itse etsisin mallikohtaisen kotelon varapyörätilaan ja asentaisin siihen kunnon subbarin. (Ground zerolla oli myös joskus hyviä yleismallisia varapyörä aktiivisubeja)

Nuo linkkaamasi varsinkin ensimmäinen penkinalus littanat on usein vähän sellaisia 'mid basso' kumisijoita, eli ihan niitä matalampia taajuuksia ei nuokaan välttämättä juuri tukevoita.
Toki muutamia hyviäkin vastaavia on joskus tullut vastaan ja noista yksilöistä ei ole kokemusta niin vaikea sanoa, laatumerkkejä kuitenkin.

Ja noihin taka ylä kaiuttimiin ei välttämättä tule koko taajuuskaistaa, niin etsisin alkuperäisen subwooferin johdon jos sellainen vain tuosta mallista löytyy. Tai sitten joutuu taka ovien midbassoilta varastamaan.

Poissa salot

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 ja subwoofer taakse
« Vastaus #3 : 29.11.2022, 15:32:02 »
Moro,

luulen, että signaalin ottaminen ovien midbassosta on turhaa, sillä kun mittailin etukaiuttimelle tulevaa signaalia, niin matalat oli leikattu pois 40 Hz kohdilta. Itse taklasin tämän ongelman Trioman Most-purkilla, mutta se ei ole mikään halpa kapine ja sen lisäksi sitten tarvitsee oman DACin tai DSP:n ja vahvistimet. Linkissä mittaustulos, verrokkina kotiteatterivahvistimen pukkaama taajuusvaste punaisella. https://photos.app.goo.gl/46Cim7Yvji4ozhP7A

Poissa Oxtar_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 ja subwoofer taakse
« Vastaus #4 : 04.12.2022, 00:25:13 »
Eikö löydy ketään joka olisi asentanut itse subwooferin tavaratilaan?


Alkuperäinen subi erillisellä vahvistimella juuri asennettu. Antaapa sekin uskomattoman paljon potkua tuohon perustason äänentoistoon.

Vahvistimessa kaiutintasoinen tulo, johon otettu signaali oikean takaoven bassolta.

Signaalijohto vedetty tavaratilasta takapenkin istuinosan alle ja siitä oikean takaoven kynnysmuovin alta apukuskin penkin alle ja yhdistetty alkuperäisen liittimen kohdalla.

Kaiutintasoinen tulo toimii hienosti muuten, mutta vahvistin ei herää signaalista kuten pitäisi. Pitää keksiä jostain muualta heräte vielä vahvistimelle.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2022, 01:11:19 kirjoittanut Oxtar_ »
V70 D2 R-Design -12

Poissa Iiaipii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 ja subwoofer taakse
« Vastaus #5 : 04.12.2022, 13:23:39 »
Moro,

luulen, että signaalin ottaminen ovien midbassosta on turhaa, sillä kun mittailin etukaiuttimelle tulevaa signaalia, niin matalat oli leikattu pois 40 Hz kohdilta. Itse taklasin tämän ongelman Trioman Most-purkilla, mutta se ei ole mikään halpa kapine ja sen lisäksi sitten tarvitsee oman DACin tai DSP:n ja vahvistimet. Linkissä mittaustulos, verrokkina kotiteatterivahvistimen pukkaama taajuusvaste punaisella. https://photos.app.goo.gl/46Cim7Yvji4ozhP7A

En nyt kuitenkaan sanoisi että turhaa, jos otetaan huomioon asennuksen kohteena olevat aktiivisubit jotka ei muutenkaan toista kunnolla alle 35hz.
Mielestäni sitä varten on taas aika turhaa asentaa 700e most adapterit ja despit, ellei muuta päivitystä lähde tekemään samalla tai tulevaisuudessa.
Lisäksi monissa järjestelmissä etukaiuttimilta on leikattu enemmän bassoa pois kuin taka ovien mideiltä.

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: Volvo V90 ja subwoofer taakse
« Vastaus #6 : 08.12.2022, 18:40:58 »
Moro,

luulen, että signaalin ottaminen ovien midbassosta on turhaa, sillä kun mittailin etukaiuttimelle tulevaa signaalia, niin matalat oli leikattu pois 40 Hz kohdilta. Itse taklasin tämän ongelman Trioman Most-purkilla, mutta se ei ole mikään halpa kapine ja sen lisäksi sitten tarvitsee oman DACin tai DSP:n ja vahvistimet. Linkissä mittaustulos, verrokkina kotiteatterivahvistimen pukkaama taajuusvaste punaisella. https://photos.app.goo.gl/46Cim7Yvji4ozhP7A

Hyi kauhistus, mitä käyrää vahvarista tulee... Olisko leivottu vakioelementeille säätöjä, kun noin mutkalla on vaste. Mikä äänentoistotaso sulla oli tossa (vakiona)?
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo V90 ja subwoofer taakse
« Vastaus #7 : 09.12.2022, 07:16:15 »
Moro,

luulen, että signaalin ottaminen ovien midbassosta on turhaa, sillä kun mittailin etukaiuttimelle tulevaa signaalia, niin matalat oli leikattu pois 40 Hz kohdilta. Itse taklasin tämän ongelman Trioman Most-purkilla, mutta se ei ole mikään halpa kapine ja sen lisäksi sitten tarvitsee oman DACin tai DSP:n ja vahvistimet. Linkissä mittaustulos, verrokkina kotiteatterivahvistimen pukkaama taajuusvaste punaisella. https://photos.app.goo.gl/46Cim7Yvji4ozhP7A
Onko tuo mitattu molemmat samalla tavalla samasta lähteestä?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa salot

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 ja subwoofer taakse
« Vastaus #8 : 27.12.2022, 17:24:17 »
Hyi kauhistus, mitä käyrää vahvarista tulee... Olisko leivottu vakioelementeille säätöjä, kun noin mutkalla on vaste. Mikä äänentoistotaso sulla oli tossa (vakiona)?

High performance. Luulisin, että on leivottu, koska orkkisvahvistimen sisältä löytyi signaalinkäsittelyprosessori (DSP) kun käytin vahvistinta auki.

Poissa salot

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V90 ja subwoofer taakse
« Vastaus #9 : 27.12.2022, 17:25:46 »
Onko tuo mitattu molemmat samalla tavalla samasta lähteestä?

Juu on, REWistä sweep-mittaus läppäriltä.

 

Carcom Oy  Ateho