Samppasport  Futurez

XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja

  • 150 Vastauksia
  • 23111 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #45 : 26.12.2022, 21:54:59 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=post;quote=1061652474;topic=136345.15

Erittäin tyylikäs XC70, onnittelut!  :tonttu:

Piti oikein tutkia ja tarkistaa.. Kyllä tässä pitäisi jonoaputoiminto olla.

Tarkoittaako se jonoaputoiminto tässä mallissa sitä, että sen lisäksi, että auto osaa pysähtyä jonon pysähtyessä, se osaa myös itse jatkaa matkaa, kun jono lähtee uudestaan liikkeelle? Vm. 2014 V60 D6-hybridi osasi, vm. 2012 XC70 D5 AWD Driver Assist Packilla ei. Vm. 2016 Land Rover Discovery ei myöskään osaa, jos siihen ei päivitä Range Rover Sportin adaptiivisen cruisen softaa.


Mitä BLIS:iin tulee, niin ainakaan itse en kokisi sen puutetta miinuksena, sitähän ei 70-sarjaan saanut ikinä kuin kameraversiona. Ainakin tuon vm. 2012 XC70:n kamera-BLIS ei toiminut nollakelillä luotettavasti, vaan meni varsin usein vikatilaan, josta sitä ei saanut pois kuin pysähtymällä, sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudestaan. V60-faceliftin tutkalla toteutettu BLIS toimi luotettavasti eikä sekoillut sinä aikana, kun kyseisen auton omistin.

Sama tosin päti adaptiiviseen cruiseen räntäsateella ajaessa: kun herja "tutkatunnistin peittynyt" tms. tuli, herja oli ja pysyi siihen asti, kun auton sammutti, vaikka loska olisi ehtinyt jo sulaa pois. Jos tuossa olisi edes mahdollisuus jatkaa cruisen käyttöä tavallisena cruisena tutkatunnistimen peityttyä, niin isompaa ongelmaa ei olisi, mutta sopivalla kelillä ajaessa tunnistin peittyy jo hyvin lyhyen ajamisen jälkeen ja vaihtoehdot ovat pysähtyä vähän väliä, sammuttaa auto, kaapia tunnistimen päältä loskat pois ja jatkaa matkaa, tai olla pysähtymättä ja jatkaa loppumatka ilman cruisea. Käsittämätöntä, ettei toteutuksessa ole mietitty ruotsalaisessa autossa talvikeliä lainkaan ja laitettu systeemiin lämmitystä.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #46 : 26.12.2022, 22:56:15 »
Kiitoksia  :)

Ihan pysähdykseen asti en ole tuota uskaltanut kokeilla mutta ainakin erittäin hiljaisessa vauhdissa/liikkeessä vielä toimi. (Edellä oleva auto hiljensi hidastetöyssyn kohdalla 40km/h --> noin 25km/h ja jatkoi eteenpäin).

Parkkitutka tuntuu huutavan melko herkästi jos anturien päällä on vähääkään jäätä/lunta. Melkein jo automaattisesti painan pois päältä kun lähden ajoon.. Muuten ei toistaiseksi avustimien kanssa ongelmia.

-----------------------

Tänään joutui sulatella tankin luukkua että sai käytyä tankkaamassa. Mk2 ei tätä ongelmaa ollut  ::)

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #47 : 26.12.2022, 23:17:45 »
Lainaus käyttäjältä: NNH
.

Sama tosin päti adaptiiviseen cruiseen räntäsateella ajaessa: kun herja "tutkatunnistin peittynyt" tms. tuli, herja oli ja pysyi siihen asti, kun auton sammutti, vaikka loska olisi ehtinyt jo sulaa pois. Jos tuossa olisi edes mahdollisuus jatkaa cruisen käyttöä tavallisena cruisena tutkatunnistimen peityttyä, niin isompaa ongelmaa ei olisi, mutta sopivalla kelillä ajaessa tunnistin peittyy jo hyvin lyhyen ajamisen jälkeen ja vaihtoehdot ovat pysähtyä vähän väliä, sammuttaa auto, kaapia tunnistimen päältä loskat pois ja jatkaa matkaa, tai olla pysähtymättä ja jatkaa loppumatka ilman cruisea. Käsittämätöntä, ettei toteutuksessa ole mietitty ruotsalaisessa autossa talvikeliä lainkaan ja laitettu systeemiin lämmitystä.

Ainakin omassa V70 saa adaptiivisen vakkarin muutettua normaaliksi vakkariksi painamalla vakionopeuden painiketta useamman sekunnin pohjassa. Siis sitä oikean yläkulman painiketta niistä neljästä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #48 : 27.12.2022, 09:00:27 »
Kiitoksia  :)

Ihan pysähdykseen asti en ole tuota uskaltanut kokeilla mutta ainakin erittäin hiljaisessa vauhdissa/liikkeessä vielä toimi. (Edellä oleva auto hiljensi hidastetöyssyn kohdalla 40km/h --> noin 25km/h ja jatkoi eteenpäin).

Parkkitutka tuntuu huutavan melko herkästi jos anturien päällä on vähääkään jäätä/lunta. Melkein jo automaattisesti painan pois päältä kun lähden ajoon.. Muuten ei toistaiseksi avustimien kanssa ongelmia.

-----------------------

Tänään joutui sulatella tankin luukkua että sai käytyä tankkaamassa. Mk2 ei tätä ongelmaa ollut  ::)

Omassa -15 V60 AWD:ssa adaptiivisen vakkarin jonoapu-toimintoon voi luottaa. Auto pysähtyy edellä menevän mukaisesti ja jatkaa matkaa jos pysähdys on kestänyt alle 3 sekuntia. Jos pysähdys on pidempi, pitää näpäyttää kaasua tai painaa ratista vakkarin "resume"-nappia.

Etuparkkitutkaan tuntuu riittävän vesipisarakin, että huutaa omiaan. :facepalm:




Mitä tulee tuohon vakkarin tutkan peittymiseen loskalla, minun autossa se palautuu toimintaan kun loska sulaa tai pyyhitään pois, sammuttamatta autoa. ???

Ainakin omassa V70 saa adaptiivisen vakkarin muutettua normaaliksi vakkariksi painamalla vakionopeuden painiketta useamman sekunnin pohjassa. Siis sitä oikean yläkulman painiketta niistä neljästä.

Näin sanoo ohjekirja myös V60:n kohdalla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #49 : 27.12.2022, 13:43:41 »
Niin, noin se taitaa tosiaan olla että saa "pakotettua" tavan vakkariksi.
------------------------------------------------

Käytiin pojan kanssa ajelulla Nurmijärvellä. Sieltä saatiin matkaan tällainen.



------------------------------------------------

Ja roiskeläpät ovat nyt asennettu



Konepellin alle ei ehtinyt enää tänään kurkkimaan mutta kotipihassa sain tuon öljymäärän näytön "kaivettua" esiin ohjeiden avulla. Se näytti näin (melkein heti sammuttamisen jälkeen)



Täytyy huomenna lisätä se puoli litraa vaikka ei ole enää pyytänytkään..
« Viimeksi muokattu: 27.12.2022, 20:10:50 kirjoittanut Juhizz »

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #50 : 27.12.2022, 21:11:08 »
Onko nuo Vpartsilta tulleet kuraläpät ihan samaa tavaraa kuin marmorilta? Mietin jos itsekin V60:seen laittaisi

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #51 : 27.12.2022, 21:32:14 »
Onko nuo Vpartsilta tulleet kuraläpät ihan samaa tavaraa kuin marmorilta? Mietin jos itsekin V60:seen laittaisi

Oletin näiden olevan originaalit mutta ovat "V-Collection" brändätyt. Istuvat kyllä aivan kuin orkkikset ja ovat laadukkaat.

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #52 : 27.12.2022, 22:24:34 »
Samanlaiset kiinnitys vermeetkin vissii tulee kuin originaaleissa, ainakin kuvien mukaan. Edit: jaa kyllä ainakin V60 2018 eteenpäin näyttää olevan brand Volvo ja kuvassakkin läpässä lukee Volvo. Ei siis mitään merkitystä tällä kunhan hyvin istuu, hinta lienee halvempi kuin marmorilta, jonkin verrankin
« Viimeksi muokattu: 27.12.2022, 22:29:25 kirjoittanut Volvocars97 »

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #53 : 28.12.2022, 18:32:29 »
Tänään tuli ensimmäinen yllättävä tilanne liittyen avustimiin.

Ajelimme paikalliseen parkkihalliin ja hetken päästä ruutua etsiessämme auto jarrutti yhtäkkiä voimakkaasti, mitään varoittamatta. Kaikki heilahdettiin kunnolla ja taisi itselläkin käsi lipsahtaa ratista.

Mittaristossa infoteksti: "Citysafety jarruttaa automaattisesti".

Tottakai heti pälyilin ympärilleni että mitä tapahtuu? Ketään tai mitään ei kuitenkaan lähistöllä näkynyt.

Hetken toivuttuamme totesin että ilmeisesti lämpötilaerosta johtuva ikkinoiden huurtuminen riitti laukaisemaan systeemin.

Tuonhan saa MyCar -valikosta pois päältä mutta uuden starttauksen jälkeen se aktivoituu uudelleen.

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #54 : 29.12.2022, 00:18:49 »
No ompas omituista, itselle ei ole vielä moista sattunu vaikka on ehtiny jo kertyä 40tkm käyttöä. Tuo taitaa aktivoitua hiljaisissa vauhdeissa. Sitä collision warning tjsp sattuu usein hälytysäänellä ja punaisilla varoitusvaloilla tuulilasiin, jos joku kääntyy edessä hitaasti sivuun ja järjestelmä tulkitsee että on peräänajo tapahtumassa.

Laitatko vaikka yv:llä tiedot keneltä noita jakopään suojarautoja saa? Pitäis itellekin asentaa molempiin kärryihin.

V70:aan löyty motonetista hyvin istuvat roiskeläpät edullisesti. On siellä xc70 myös niitä, mutta ei ole tullu mallattua sopivuutta, kun on tähän asti tullu ajateltua, että muovihelmat suojaavat kiveniskuilta hyvin. Mutta tuohan nuo aikaisempaa kuvaa katsellessa ajoneuvolle ihan tyylikkyyttä.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #55 : 29.12.2022, 06:58:55 »

Laitatko vaikka yv:llä tiedot keneltä noita jakopään suojarautoja saa? Pitäis itellekin asentaa molempiin kärryihin.


Nimimerkki: Stand-by tekee niitä.


Vuotaako juhizz auto jostain öljyä? Näissähän herkkä vuotopaikka on öljynsuodattimen jalka, se kun on muovia ja alkaa ajanmittaan vuotamaan. Pitää muistaa aina öljynvaihdon yhteydessä, ettei kiristä yli 25nm suodattimen kantta. Uusi jalka maksaa volvolla noin 200-250e.

"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #56 : 29.12.2022, 08:37:03 »
Tänään tuli ensimmäinen yllättävä tilanne liittyen avustimiin.

Ajelimme paikalliseen parkkihalliin ja hetken päästä ruutua etsiessämme auto jarrutti yhtäkkiä voimakkaasti, mitään varoittamatta. Kaikki heilahdettiin kunnolla ja taisi itselläkin käsi lipsahtaa ratista.

Mittaristossa infoteksti: "Citysafety jarruttaa automaattisesti".

Tottakai heti pälyilin ympärilleni että mitä tapahtuu? Ketään tai mitään ei kuitenkaan lähistöllä näkynyt.

Hetken toivuttuamme totesin että ilmeisesti lämpötilaerosta johtuva ikkinoiden huurtuminen riitti laukaisemaan systeemin.

Tuonhan saa MyCar -valikosta pois päältä mutta uuden starttauksen jälkeen se aktivoituu uudelleen.

Eka kerralla tuo Citysafety kyllä yllättää, joskus ajoin hiukan liian kovalla nopeudella talliin, niin se jarrutti ennenkuin ite oli tarkoitus jarrutella ja betonilla tökkää aika hyvin.
En kyllä oikein jaksa uskoa, että tuulilasin yläosan huurtuminen saisi tuon toimimaan. Olis tuossa omassakin muutama päivä sitten pitänyt jarrutella kun lasi alijäähtyneen veden takia osittain ummessa. Ettet siellä parkkihallissa kääntynyt sopivasti, jolloin anturi olis reagoinut johonkin hiukan etusivummalla olleeseen? Lieköhän se muuten ohjauksen mukaan kääntyvä vastaavasti kuin ajovalot?

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #57 : 29.12.2022, 10:12:37 »
No ompas omituista, itselle ei ole vielä moista sattunu vaikka on ehtiny jo kertyä 40tkm käyttöä. Tuo taitaa aktivoitua hiljaisissa vauhdeissa. Sitä collision warning tjsp sattuu usein hälytysäänellä ja punaisilla varoitusvaloilla tuulilasiin, jos joku kääntyy edessä hitaasti sivuun ja järjestelmä tulkitsee että on peräänajo tapahtumassa.

Laitatko vaikka yv:llä tiedot keneltä noita jakopään suojarautoja saa? Pitäis itellekin asentaa molempiin kärryihin.

V70:aan löyty motonetista hyvin istuvat roiskeläpät edullisesti. On siellä xc70 myös niitä, mutta ei ole tullu mallattua sopivuutta, kun on tähän asti tullu ajateltua, että muovihelmat suojaavat kiveniskuilta hyvin. Mutta tuohan nuo aikaisempaa kuvaa katsellessa ajoneuvolle ihan tyylikkyyttä.

Juu collision warning on aktivoitunut muutamankin kerran tuollaisessa tilanteessa.

Facebookista löytyy noiden rautojen myyjä nimellä Matti Kallioniemi. Tai sitten tosiaan täältä foorumilta tuolla Beaglen kertomalla nimimerkillä.

Nimimerkki: Stand-by tekee niitä.


Vuotaako juhizz auto jostain öljyä? Näissähän herkkä vuotopaikka on öljynsuodattimen jalka, se kun on muovia ja alkaa ajanmittaan vuotamaan. Pitää muistaa aina öljynvaihdon yhteydessä, ettei kiristä yli 25nm suodattimen kantta. Uusi jalka maksaa volvolla noin 200-250e.

En osaa sanoa vuotaako jostain. Oletan että sieltä on vain kulunut tuon verran edellisen huollon jälkeen. Kilometrejä edellisen öljyhuollon jälkeen on tullut 15900km.

Huolto tehty merkkiliikkeessä.

Eka kerralla tuo Citysafety kyllä yllättää, joskus ajoin hiukan liian kovalla nopeudella talliin, niin se jarrutti ennenkuin ite oli tarkoitus jarrutella ja betonilla tökkää aika hyvin.
En kyllä oikein jaksa uskoa, että tuulilasin yläosan huurtuminen saisi tuon toimimaan. Olis tuossa omassakin muutama päivä sitten pitänyt jarrutella kun lasi alijäähtyneen veden takia osittain ummessa. Ettet siellä parkkihallissa kääntynyt sopivasti, jolloin anturi olis reagoinut johonkin hiukan etusivummalla olleeseen? Lieköhän se muuten ohjauksen mukaan kääntyvä vastaavasti kuin ajovalot?

Kun sitä tilannetta katselin ja jälkeenpäin mietin niin en keksi muuta syytä kuin huurtuminen. Muuta "vaaraa" ei siinä tilanteessa edessä ollut. Laserilla tuo sitä mittausta tekee eteenpäin. Veikkaisin että jotenkin viuhkamaisesti säteet hajautuu.

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #58 : 29.12.2022, 10:37:41 »
Minulla ei välttämättä öljynsuodattimien jalat vuoda öljyä, enemmän epäilisin tätä jonka toiseen autoon jo syksyllä fiksasin https://www.youtube.com/watch?v=kLhsfrZ6vKE . Vaikuttaa edelleen tulevan vähän öljysumua mutta siinä taitaa nyt olla korjatun kohdan vieressä puristettava klemmarin paikka tällä kertaa syyllinen. Mutta on ainakin helppo pikku korjaus.

Täytyy alkaa tarkkailemaan myös suodattimen jalkaa. Ollut kuitenkin sen verran pientä mitä öljysumua tuolla alueella on esiintynyt. Enemmän huomasin vuotavan turbolta suunnalta koneen takana tulevan paksun muoviputken. Sen huomaa valuttaneen ajan kanssa reilummalti öljyä, kun otin pohjalevyn irti öljynvaihdossa. Siis sen verran että on varmasti vaikutusta öljyn lisäykseen 30tkm huoltovälillä. Ainakin siitä oli valuttanu alaspäin reilunlaisesti ja ei näe jos konetta katsoo konehuoneen puolelta. Voi olla putkilo halki, mutta vaikuttaa klemmarin kiristystarpeelta. Pyysi kyllä lisäämään puoli litraa vajaan 15tkm kohdilla, jota olen muutenkin pitäny vaihtovälinä. Sitä klemmarin kiristystä pitää ekana ainakin kokeilla tuohon vuotofiksaukseen. No se jäi vielä tekemättä kun ei houkuta tuo hangessa pyöriskely ja olin edellisessä öljynvaihdossa jo sen verran kylmissäni että silloin jäi noinkin pikku asia tekemättä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: XC70 D5 AWD 2016 huoltomuistio/päiväkirja
« Vastaus #59 : 29.12.2022, 10:38:18 »
Mulla on yksi kokemus City Safetyn toiminnasta kauppakeskuksen parkkihallissa. Kiersin jalankulkijat vasemman kautta ja käänsin takaisin oikealle mahdollisimman sivuun risteyksen lähestyessä. Oikeassa reunassa oli rivi pysäköityjä autoja. Vauhtia oli ehkä 7km/h. Auto löi liinat kiinni ja mittaristoon tuli teksti City Safetyn toiminnasta.

Noin niinkuin yllättäen tehtynä tuntuu aika rajulta pysähdykseltä. Taisi renkaatkin pitää elokuvatyylisen vinkaisun. Pikkumies nukkui turvakaukalossa takapenkillä ja taisi hetkeksi herätä äkkijarrutuksen takia.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Ateho  Elekma