Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua

  • 204 Vastauksia
  • 25097 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #165 : 22.07.2023, 15:57:45 »
Askartelin pohjan kanssa ja johan alkoi sopimaan. Ensin päistä siivut pois ja sen jälkeen alareuna mäkeen, niin kilpi alkaa sopimaan paikoilleen.

Siinä sitten tuumatessani totesin, että kun alkuperäinen pohja kerran on, niin ankkuroin tuon uuden sen päälle, niin ei tarvitse kiinnikkeistä katsoa muuta, kuin että sopivat.

Siitäpä sitten tuunaamaan, alkuperäiseen pohjaan avasin reiän johdoille. Kokolailla kätevintä ne olisi nyt vetäisi suoraan kontin läpi, niin tulisivat piiloon. Tätä varten kävin jo hakemassa Motonetistä kartioterän ja läpivientikumeja.

Totesin, että uusi pohja on järkevintä rakentaa niin, että se uppoaa mahdollisimman hyvin entisen pohjan päälle.. Hiukan leikkailua, viilailua ja kas, tipahtaa suhteellisen hyvin paikalleen.

Tein kilvelllekin reiät vanhaan pohjaan, mutta nylonruuvit olivat liian lyhyet tuohon leikkiin. Täytyy hakea old-school -malliset, niin eiköhän nuo ala piisaamaan. Syy reikien mallaamiselle oli lähinnä se, että entisessä kilvenpohjassa oli mutterit valmiiksi paikallaan, joten mitään läpipulttiviritelmää ei tarvitse tehdä.

Paikalleen lähinnä mallasin, mutta into ei riittänyt alkaa purkamaan verhoilua ja etsimään herätettä, joten jätetään projekti toiseen kertaan. Alusta on nyt joka tapauksessa sovitettu kilvelle ja siten, että se on asennettavissa suoraan entisen taustan päälle.

Kuvia:











Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #166 : 23.07.2023, 16:27:46 »
Vielä hiukan mietityttää tuo reiän tekeminen konttiin. Voisi vielä mallailla, että tuleeko kovin törkeän näköinen, jos johdot vetää läpi kahvan/rekkarikilven valojen muovista, muita reikiä ei taida tuossa kontissa tuossa kohtaa olla. Valmiiseen kohtaan avattu reikä kilven tauksessa tulee vieläpä pokkauksen kohdalle, joten ei kovin optimaalinen paikka.

Sen verran tutkailin jo valmiiksi, että herätevirran näytölle saanee tupakansytyttimen liittimestä helpoimmin. Kameran virta taas lienee parhainta ottaa suoraan pakkivaloista, niin ei sotke muuta.

Vähäsen kehtuuttaa myös alkaa vetämään kaapelia koko auton läpi, vaikkei tuo nyt todennäköisesti kovin ihmeellinen homma ole. Luulisi lähettimien tulevan ensi viikolla kun jo nyt alkuviikosta olivat Tullissa. Silloin homma yksinkertaistuu jonkin verran ainakin johdotuksien osalta.

Surffaillessani eksyin tutkailemaan hiukan muutakin - Näkyyhän noita olevan valmiita Android-purkkeja sovitemuovin kera RTIn tilalle mm. Aliexpressissä. Yhdessä videossa tosin menetetään ohessa yksi kaiutin keskeltä ja näyttö on luonnollisesti koko ajan ylhäällä. Eikä nuo varsinaisesti aivan ilmaisia ole, joten perus-Raspberry saattaa tulla vielä halvemmaksi.

Tulisi nyt edes se kaukosäädin, jonka tilasin ebaysta jo ennen lomaa. Sillä pitäisi onnistua kappaleen vaihto Spotifysta kun ohjaa puhelinta. Sitten kun vielä soivan kappaleen saisi näkymään jostain.

Viimeksi kun virittelin, hankin tarkoitukseen halvan tabletin ja virittelin sen heräämään kun auto käynnistetään ja sammumaan kun auto sammutetaan. Toimi ihan ok, joskaan äänen voimakkuutta ei oikein saatu futaamaan kunnolla ja auto oli perusstereoilla. Tässä saattaisi tuokin toimia paremmin.


Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #167 : 23.07.2023, 21:52:57 »
Autoa puunatessa huomaa monta paikkaa, jotka eivät ole ihan optimaalisessa kunnossa. Vanteet ovat yksi niistä. Aika on jo tehnyt tehtävänsä ja lakka tahtoo alkaa hilseilemään muutamista paikoista. Kolhua ja iskemääkin riittää ihan kohtuullisesti.

Googlasin sen verran, että auton alla ovat ilmeisesti R-design -pakettiin kuuluneet Volvo Odysseust 18" koossa. Ainut oikea tapahan nämä olisi viedä kunnostettavaksi kun painoakin näyttää olevan ainakin yhden vanteen kyljessä melkoinen rivi.

Toisaalta nämä eivät taida ihan elämää kalliimpia olla, vaan suht. ehjäkuntoisen sarjan hinta pyörii viiden sadan kieppeillä. Kunnostuksen hinnalla alkaa jo lähtemään etenkin ebaysta ihan kelvollista sarjaa ja rahtikulutkaan eivät päätä huimaa.

Kesärenkaathan tuossa kietaisiin autokaupan toimesta alle ja niillä on nyt ajeltu tämä kesä. Siispä ajattelin tehdä vanteille jonkinlaisen ehostuksen. Mietin kumimaalia, mutta täytyy tutkia vielä tarkemmin sopivuutta. Itsellä ei näistä ole kokemusta että täyttävätkö miten hyvin koloja. Toki ainakin hilseilevä lakka kannattaa ensin rapsutella pois.

Eipä tuossa toisaalta kovin korkealta tipu, jos käy pari purkkia maalia Motonetista ja testaa. Muutenkin pitäisi vielä pohjaa putsailla ja kiristellä ohjaustehostimen säiliön klemmareita yms, niin siinähän tuota nappaa renkaat irti ja suihkaisee maalit pintaan samalla. Kokeilemallahan tuo sitten sleviää, miten toimii.


Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #168 : 25.07.2023, 11:41:59 »
Laittaisihan tuon kameran jollain tavalla paikalleen, kun vihdoin ja viimein saapuisivat ne langattomat palikat. Viikko sitten tullattu, mutta ei näytä olevan suuri kiirus toimittaa.

Katselin, että menee johdotukset enemmän tai vähemmän uusiksi, jos nyt piuhalla laittaa, plus että takakontin uusia kiinnikkeitä ei sitten edelleenkään kannata laittaa paikoilleen.

Noh, viikko vielä lomaa niin josko tuota ensi viikolla pääsisi tekemään.

e. No nyt on kaikki palikat, tosin enää en viitsi lähteä säätämään tuon kanssa ja huomenna ei ehdi. Katsellaanpa sitten viikon lopulla. Sentään sain viskattua ledit takaisin lisäpitkiin kun ne ovat olleet keväästä asti irti kun ei uskaltanut katsastukseen viedä niiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2023, 17:49:39 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #169 : 27.07.2023, 22:12:00 »
Asensin kameran - tai siis yritin. Vedin piuhat liittimestä, joka menee pakkivaloille ja sumuvalolle.

Kilpi meni aiemman säädön takia suht. helposti paikoileen, tosin piti hakea rekisterikilven ruuvit Puuillosta, kun nailonruuvit olivat liian lyhet.

Sillä asentui takakontti nätisti paikoileen - niputin piuhan nätisti ja adapteri mahtui nätisti lokeroon. Hyvä- ajattelin.

Sitten aloin etsimään edestä herätevirtaa. Ei kovin helpolla antaudu edestä se tupakansytytin. Irroittelin taaemman konsolinkin ja totesin että piuhoihin olisi kyllä päässyt käsiksi ja tajusin vasta sitten, että takanakin on tupakansytytinpistoke. Kasattuani entiset purkamiset tein abico-liittimistä adapterit, johon juotin olemattomat piuhat kiinni, oma hommansa on vielä tunkea ne yhtenäiseen liittimeen, mutta murehditaan sitä myöhemmin.

Sitten oli aika ottaa ensisavut, jotka ei menneet kyllä kauhean hyvin. Langattomilla adaptereilla näytössä ei tapahdu mitään, kun pakin laittaa päälle. Vetäisin kokeeksi suoran piuhan kameralta näytölle, niin sen verran heräsi henkiin, että vilkuttaa.

Aika loppui kesken, joten täytyy tutkia huomenna lisää. Kertokaa viisaammat sillä aikaa, että tuleeko tuo virta jotenkin pulsseissa liittimeenkin, eli vaatii jonkun lisäpalikan? Vai tinaanko piuhan suoraan polttimon kantaan? Lähettimellä näyttö tosin oli täysin pimeä, mutta vedetään sitten suora piuha jos eivät toimi. Toki tuossa meni virta vielä kameralle vielä adapteirin läpi, mutta jotain häikkää virrassa todennäköisesti on, kameran nyt luulisi lähettävän sellaista signaalia, että näytöllekin sopii. Sellaisia tekstejä paketeissa kuitenkin luki.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #170 : 27.07.2023, 23:10:17 »
Tarkemmin tutkittuani totesin että lienee jotain CEM-hommia, mutta on tämä huomattavasti armollisempi kuin uudempi mersu, joka kyllä sytytti ihan huolella valoja, jos oli valokaapeli vähän huonosti kiinni.  ;D

e. Latailin Vdashin niin jos katsoisi hiukan sillä, että miltä näyttää. Tässä voi joutua puukottelemaan hiukan enemmänkin.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2023, 00:30:58 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #171 : 28.07.2023, 15:03:59 »
Luovutin kameran osalta tältä erää, kun auto pitää saada ajoon.

Vedin sentään piuhat siten valmiiksi, että voi jatkaa myöhemmin.

Kovin on heikosti videoita kameran asennuksesta uudempiin autoihin, mutta ainakin yhdessä laitettiin rele jotta kamera saisi enemmän virtaa.

Sitten ajattelin käyttää subin ja vahvistimen irti. Vaan tarvitsee irroittaa 8-milliset pultit penkin puolen kiinnikkeistä ja niihin ei sopinut sen enempää räikkä kuin mikään muukaan avain. Luovutin näin ollen homman tältä erää kun kerran toimivat.

Vielä voisi käyttää vasemman takapuolen kahvan auki, kun ei avaimeton lukitus toimi siitä. Toivotaan että on vain hapettumaa, eikä tarvitse käydä johtosarjan kimppuun.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #172 : 28.07.2023, 19:44:41 »
Kahvan irrotus ei oikein ottanut onnistuakseen ja toisaalta en oikein viitsinyt lähteä ruuvailemaan oven sisällä olevaa ruuvia, kun ei tietoa, että irtoaako se vai jääkö paikalleen.

Luovuin sitten ideasta ja otin VXNanon käsittelyyn. Palikka on nyt päivitetty ja toiminee VDashin kanssa, jahka pääsee autoon testaamaan.

Kaupasa käydessä tai lähinnä tullessa huomasin, että kamerassa kyllä palaa valot ja vähän ajan päästä sammuvat. Eli virta on varmaan juurikin pulssimaista. Taloudesta ei tähän hätään löytynyt yhtään kondensaattoria, mutta voisihan tuota ainakin testata huvikseen. Perinteisempi tapa taitaa olla rele, johon jatkuva virta ja ohjaus pakkivalosta.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #173 : 01.08.2023, 20:56:32 »
Toimiihan se kamera kun vihdoin päätin tarttua hommaan (sain muut alta pois) ja katsoin, missä vika.

Olemattomat lähettimen/näytön maajohdot olivat irronneet, kun niitä viimeksi työn ja tuskan kanssa tungin keskikonsolin puolelle. Totesin ne jo muutenkin liian lyhyiksi mihinkään järkevään näytön sijoitukseen nähden joten ei muuta kuin konsolia uusiksi auki tänään, kun kotiin pääsi.

Totesin, että laitetaanpa hiukan lisää johtoa väliin ja pistin hiukan paksumpaa piuhaa kiinni liittimiin, jotka askartelin viimeksi takana olevalle tupakansytyttimelle jatkoiksi. Tai yritin melko pitkään, ei tahtonut halpoihin liittimiin oikein tina tarttua.

Mutta menivät ne sinne lopuksi ja sitten ne piuhantapaiset jatkoihin kiinni ja kutistesukkaa päälle. Ja kas, näyttö heräsi henkiin - kameran olin todennut jo aiemmin sytyttelevän valoja.

Seuraava ongelma selviteltäväksi tosin on, että muuten kyllä ajaessa toimii kuten pitää, mutta kamera näyttää käynnistyvän jarruvaloista. On varmaan tullut iloisesti välkyteltyä takana tuleville.  ;D

Mielestäni kyllä oikein asioikseen mittasin liittimestä, että 12v tulee kun laittaa pakin päälle. Että olisiko nyt siten, että tuplatsekataan huomenna että varmasti on pakkivaloissa, muistaakseni oli jotain violetti/harmaa -yhdistelmää. Pitää joka tapauksessa verhoiluun laittaa jo kiinnikkeet samalla kun sitä tuskin tarvitsee enää suuremmin aukoa hetkeen ja roikkuu jo hiukan.

Onhan tuossa tieten sellainenkin mahdollisuus, että kun se jarru pitää katoksessa olla pohjassa, olen vaan mitannut väärin enkä ajatellut asiaa siinä vaiheessa niin pitkälle, monesti kun tuppaa touhottaa menemään asentaessa vähän turhankin vauhdikkaasti.

Voiton puolella joka tapauksessa. Kameraa pitää vielä suunnata alaspäin, mutta kuvanlaatu näyttää jopa kohtuullisen riittävältä tarkoitukseen. Helppohan tuo on sitten viahtaa jos kaipaa HD-kuvaa peruuttamiseen. Tuo ajaa kuitenkin asiansa tässä vaiheessa, kunhan kamera saadaan käynnistymään oikeasta funktiosta ja suuntaus on oikea + näyttö on sijoitettu johonkin. Yritän napsia kuvia kun teen nuo viimeiset vaiheet.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #174 : 02.08.2023, 15:29:15 »
Aamupäivästä jälleen auton kimppuun ja uusi yritys. Väärissä piuhoissahan siellä oli johdot kiinni joten ensin korjaamaan sitä. Sen jälkeen kamera suostui toimimaan oikein joten verhoiluun uudet kiinnikekeet ja kontti kasaan.

Näytölle onnistuin löytämään kohtuullisen paikan joskin yksi ilmastoinnin suulake jää sen taakse. Kiinnikkeeseen sopiva pallopää oli juuri sopivan kokoinen sujahtamaan tuuletussuulakkeen rimojen välistä. Välttäköön toistaiseksi. Piuhojen piilottaminen onkin hiukan suurempi urakka, mutta sain ne kuitenkin kohtuullisesti pois näkyvistä. Innostuin vieläpä samalla vetämään usb-johdon bluetooth-sovittimesta taakse. koko purkki menee hyvin johtojen sun muiden kanssa keskikonsolin lokeron kumimaton alla olevaan tilaan.

Muuten aivan täydellistä, mutta puhelinpa ei sitten ottanutkaan yhteyttä sovittimeen. Ajattelin että liekö takapenkin tupakansytkä sitten virraton pienen haaroitusoperaation jälkeen, peruutuskameran näytölle sieltä kyllä tulee hyvin virta. Eikun pujottamaan johto pois ja totesin, että antaa olla sitten kiinni edessä. Muuten hyvä, mutta edelleenkään ei herännyt henkiin. Eikä kyllä herännyt mikään muukaan, vaan tupakansytkä on mykkänä myös edessä.

Tässä kohtaa olin tusannut jo useamman tunnin auton kimpussa, joten huumorintaju meinasi loppua ja nälkä iskeä.

Pitää käydä tutkimassa sulake kohtapuoleen ja jos se, on mennyt, pikku koeajolla että josko nyt kaikki toimisi kuten pitää. Ehkä sitten niitä kuvia.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #175 : 03.08.2023, 00:09:08 »
Ei ollut sulake ei. Ensimmäisissä tutkimuksissa totesin, että aiemman säädön aikan olin onnistunut kytkemään takana olevan 12V-liitännän navat väärin päin ja pistoke sai näin ollen -12V. Noh, korjataan. Sitten jatkoin tutkimista, miksei tuo BT-palikka suostu toimimaan takana. Siinä mittailin ja koestin USB-adapteria eikä tuntunut mitään eloa tulevan mistään. Lopun viimein vaihdoin adapterin ja kas, valo tuli.

Eli siis virtaa alkoi löytymään. Mutta ei siihen BT-sovittimeen, jolle olin jo valmiiksi ujuttanut piuhankin keskikonsolin läpi.

Aikani noiduin ja kävin sitten hakemassa uuden johdon. Ja kas, heti toimi. Eli johto rikki.

No uusi johto paikalleen, ja kokeilemaan. Ei toimi. Tässä vaiheessa alkoi jo usko loppumaan.

Lopun viimein sain tuon toimimaan myös konsolin läpi pujotetun johdon kanssa, mutta vaikutti siinä määrin epävarmalle, että luovuin ideasta, ja siirsin tuon takaisin eteen. Tarkoitus oli siis vapauttaa etupistoke muuhun käyttöön.

En kyllä äkkiseltään keksi mitään muuta, kuin että kamera on haaroitettu tuosta takapistokkeesta, ja väylä ohjaa nyt jotenkin hassusti ja tuo sisäkäyttöön tarkoitettu BT-palikka ottaa vähän reilusti virtaa. Mutta kyllä meinasi sähköinsinöörillä jo luottamus loppua.

Mutta lupasin kuvia. Eipä tuo asennus kovin kaksinen ole muun tappelun takia, mutta toimii:




Lisänäyttö nyt on lähinnä väliaikainen siihen asti, että joskus on aikaa tutkia näytön vaihtoa RTI:hin. Tuntuu hiukan nyypältä laittaa siihen pelkät kamerat, joten täytyy hiukan pohtia.

Sen verran kuitenkin innostuin siitä, ettei tuossa suurempaa säätöä tarvittu, että tilasin eilen etukameran. Minkäänlaista käryä ei ole, että miten asentaa, mutta pohdin että jos herätteeen koettaisi hakea etututkalta kun koko ajan päällä oleva kamera ei oikein sovellu. Tämäkin on siis ihan kiinakamaa ja huvikseni turailen mutta tiedoksi muillekin asian kanssa painiville, että ainakaan näissä ensimmäisissä mk3-malleissa ei mitään lisävirityksiä tarvitse aftermarket-kameralle.

Häiriötähän nuo 11e langattomat lähettimet ottavat toki sangen huolella mm. radiosta. Huomasin myös, että iPhonella häiriötä ei tullut AUXin kautta soitettaessa, mutta Android liitettynä kuva värisi.  ;D

En enää jaksanut tutkia asiaa tarkemmin. Tarvittaessa voi vetää piuhan, mutta ihan pienessä tingassa ne kyllä takaverhoilua enää aukaise, kun siellä on nyt uudet kiinnikkeet paikoillaan.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #176 : 24.08.2023, 21:20:21 »
Näiden jälkeen ei ole tullut paljoa muuta kuin ajeltua, sitäkin vähän laisesti kun loma oli ja loppui ja töihin kannattaa mennä pienempikulutuksisella autolla.

Sen verran kuitenkin jaksoin vielä väsätä, että T6-merkki lähti pois takaluukusta ja tilalle tuli kohokuvioinen hirvilogo. Nyt enää tietäjät tietää että mistä on kyse - putkenpäät ovat hiukan isommat kuin uudemmissa, ja vanhemmassa mallissa ei taida tuplaputkia juurikaan olla, en tosin ole tutkinut että missä malleissa.

Viime viikolla alkoivat ahdistaa lähinnä kilikalilla maalatun näköiset peilinkuoret, jotka eivät paljoa kirkastuneet vahauksestakaan. Tilalle tulivat tänään Vpartsin kiiltävän mustat kuoret, kun ne ovat kokolailla halvemmat kuin alkuperäisten hiominen ja maalaus korinväriin. Ihan mukavan näköiset peilit nyt noilla Vpartsin dynaamisilla vilkuilla varustettuna, kun koko peili on musta. Kuvaa en taaskaan muistanut napata, mutta pitää ottaa vaikka huomenna.

Etukamera on kyllä saapunut ajat sitten, mutta en ole oikein löytänyt mistään aikaa ja motivaatiota sen asennukseen. Ehkä vielä ennen talvea.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #177 : 25.08.2023, 21:14:38 »
Kuvat jäi sitten taas ottamatta mutta vielähän tässä ehtii.  :)

Kauppareissulla kiinanxenoni jätti syttymättä mennessä ja valmistauduin jo henkisesti ottamaan umpiot taas kerran irti ja laittamaan aidot Osramit tilalle.

Säikähti kuitenkin ja lähti toimimaan kaupassa käynnin jälkeen. Ei tuo tähän asti ole temppuillut joten josko olisi tilapäinen mielenhäiriö. Seurataan, vaihdetut polttimot eivät nekään olleet mitenkään järkyttävän vanhat joten välttävät, jos nuo uudet alkaa temppuamaan.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #178 : 09.09.2023, 19:21:52 »
Sen verran olen tuota xenonin toimintaa seurannut, että muuten kyllä toimii, mutta jos auto ehtii seistä käynnissä paikallaan niin kauan, että ehtii ilmoittaa palaneesta lähivalosta, niin toisen puolen xenon sammuu. Syttyy "bootilla" eli sammuttamalla ja starttaamalla. Lienee siis joku kuormaan liittyvä asia, en ole ehtinyt tutkailla tarkemmin kun kerran toimii.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #179 : 19.10.2023, 22:03:36 »
Aikamoista hiljaiseloa taas toista kuukautta, lähinnä pelkkää kovaa ajoa.

Olen jo hetken ihmetellyt nypytystä ajaessa ja ajatellut että jotain on varmaan taas alustassa löystynyt.

Eilen sain sitten kotiin tullessa aikaiseksi käydä tarkistamassa ilmanpaineet. Näemmä ei kannata kotipihassa työntää painetta kylmään renkaaseen, vasemmassa etusessa oli puolisen baria liikaa painetta joten laskin tehtaan ohjeen mukaiseen 2,1bar ja taakse 2,3bar. Nypytys loppui sen sileän tien ja auto oli taas entisensä ajettavuudeltaan. Näköjään tarkkaa.

Tiistaina aloittelin paremman tekemisen puutteessa myös talvivanteiden ehostuksen. Kuvassa ensin liuottimella pestynä ja CRC:n rasvanpuhdistusaineella pyyhittynä.




Lakka on jo hilseillyt muutamasta paikasta ja ohjaustehostimen öljy lie sotkenut vuotaessaan yhden vanteen. Nyt ovat myös sisäpuolelta kohtuullisen puhtaat. Jaksoin jopa ajella toffeelaikalla vanhoja tasapainotuspunnusten liimoja pois. Puhaltelin puhtaaksi ja pyyhin vielä Sinolilla ja sen jälkeen vahaa perään ja melko saastaisista vanteista tuli ihan suht. kelvolliset. Tilasin tiistaina uudet keskikupit, Dezentin vanteeseen ei saa valitettavasti Volvon logolla olevaa jos ei itse askartele, joten tyydyin merkin omiin kuppeihin jotka ovat tänään lähteneet tulemaan postissa.

Totesin vahaamisen jälkeen, että samalla vaivalla nuo heittää kyllä jo allekin kun kelit on kylmenemään päin. Aiemmin olen jo todennut, että pyörän navat ja -pultit alkaisivat kaipaamaan jonkinlaista voitelua ja tänään kesävanteita irrotellessa tulin asiasta vielä enemmän vakuuttuneeksi. Onneksi lipastin vahan lisäksi kuparitahnan mukaani tiistaina entisestä osoitteesta. Sutaisin sitä niin napoihin kuin pultteihin ja johan alkoivat kierteet notkistumaan. Kesävanteiden pultit voisi pestä ultraäänipesurissa - saman käsittelyn olisi kyllä voinut tehdä talvivanteiden pulteillekin, mutta ensi kerralla sitten. Sitten pitää öljytä kierteet ja saavat viettää talven lämpimässä varastossa.

Autoon heitin jo lämmitysjohdon ja sisätilan lämppärin paikalleen. Viikonlopulle jäikin enää kumimattojen pesu ja vaihto kankaisten tilalle talveksi. Penkkeihin ostin eilen Motonetistä Autoglymin pesuaineen ja balsamin, niin josko hiukan pehmenisivät. Myös ovitiivisteet ajattelin pestä ja puhdistaa kunnolla sekä käsitellä Autoglymin Rubber / Vinylillä. Lukkoihin ja saranoihin öljyä ja jotain paksumpaa rasvaa, niin sitten voi talvi tulla  ja toivotaan, ettei suurempia ongelmia ilmaannu sen aikana. Kulmavaihde olisi ehkäpä hyvä huoltaa, eikä laatikon öljyjen vaihtokaan varmaan olisi pahitteeksi vaikka ne on kyllä kertaalleen vaihdettukin. Katsellaan jos teettäisi talven aikana.

Niin ja lätäkkövaloihin ostin ledit, pitää katsoa jos jaksaa kairata ne lauantaina irti ja vaihtaa - eivät taida palaa tällä hetkellä ollenkaan joten vanhat polttimot lienevät entiset. Vaihdellaan ja tutkitaan, josko nuo saisi toimimaan, olisivat ihan mukavat. Lienen menuja renatessa laittanut myös saattovalot päälle, jotka ovat kyllä kokolailla onnettomat tuikut.  ;D

Auto on kyllä kopkop toiminut nyt niinkuin Volvon pitääkin. Alustaa voisi toki parannella mutta kyllä tuo käyttöpelinä välttää noinkin.

 

KL-varaosat  Race.fi