Futurez  Kulkukoira

Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"

  • 611 Vastauksia
  • 445867 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sähköjänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #555 : 30.08.2021, 17:07:32 »
Joskus osahankinnat osuu vain kohdalle, niin tälläkin kertaa.
Alkuviikosta multa kyseltiin että minkä arvoinen X70 mukitelineellinen takakäsinoja olisi, päädyin ostamaan sen itselleni :P
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tälläistä on tullut jokunen vuosi aina välillä katseltua ja nyt sen sain  S*

Millä osanumerolla tällaista pitäisi etsiä tai mistä te näitä katselette? V70:n takapenkki voisi olla etevämpi kun olisi nuorison juomille pidikkeet  ELK

Poissa Sähköjänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #556 : 20.09.2021, 14:17:00 »
Millä osanumerolla tällaista pitäisi etsiä tai mistä te näitä katselette? V70:n takapenkki voisi olla etevämpi kun olisi nuorison juomille pidikkeet  ELK
Nyt kun asiaan tarkemmin perehdyin niin minullahan olikin tällainen jo valmiiksi  V:>

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #557 : 29.01.2022, 23:17:02 »
Tänään tuli kuluneeksi 10 vuotta auton hankinnasta ja tämän projektipäiväkirjan aloittamisesta;
Projektipäiväkirjan auto on allekirjoittaneen lapsuuden unelma, tipunkeltainen vuoden 1995 Volvo 850 T-5R Sportswagon.

Kesä 2021 tuli ja meni joten kuulumiset voisi kai päivittää jälkikäteen  :)

Auto tuli otettua tallista ajoon ja aikalailla ajellessa ja fiilistellessä meni koko ajokausi;



Kesälomalla tuli luonnollisesti ajettua eniten, joskin vanhempien taloa remppaillessa ärrä kävi talvitallin suojissa evakossa ja ajot tuli tehtyä pappadieselillä.


Lappeenrannassakin auto oli ensi kertaa sitten vuoden 2016(?);


Koko vuoden ainoa tekniikkamurhe tuli koettua H-hetkellä eli katsastuksessa kun kytkimen työsylinteri laski nesteet pihalle männän pulahtaessa ulos. Tuli sitten ajettua kolmosella ilman kytkintä auto kotiin haavoja nuolemaan. Muutoin katsastuksessa ei muuta ilmennyt  ::)

Hetken etsimisen jälkeen löytyi oikeanlainen työsylinteri tilalle ja loppuaika menikin ajaessa.


No mitäs seuraavaksi? No ensimmäiseltä omistusvuosikymmeneltä on noita osia jäänyt jonkin verran asentamatta, mm. nämä;

Ettei "alustahuollossa" joutuisi kunnostettujen Brembojen ja Pegasuksien lisäksi likaamaan käsiään vanhoja osia pyöritellessä, on kaikenlaista puhdasta osaa tullut hankittua.
Kuten vaikkapa nämä tarvikevakaajat  ::);


Eli jos nyt seuraavana saisi sen 2017 ylimaalauksessa aloitetun alustajumpan kunnialla maaliin. :)

Eli ei tämä täysin unohdettu ole, omistaja on vaan ollut vähän laiska raportoimaan ja keskittynyt lähinnä ajamiseen  :D
« Viimeksi muokattu: 29.01.2022, 23:20:33 kirjoittanut JoonasH »

Poissa Volvo4321

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #558 : 30.01.2022, 08:16:43 »
ai ei tämä olekkaan paalattu vielä :D

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #559 : 30.01.2022, 10:03:39 »
Kyllähän tuo fiilistely myös näin lumisateen keskellä virkistää mieltä..

Jossain varmaan on muuten mainittukin, mutta mikä/mistä toi haineväantenni on sulla katolla? Mullakin on joku vanha puhelimen antenni sinne ilmeisesti survottu ja mietin että tulevassa maalauksessa laittaisi sen reiän umpeen ja piiloon, mutta toisaalta ei tuokaan pahalta näytä.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #560 : 30.01.2022, 14:43:13 »
Kyllähän tuo fiilistely myös näin lumisateen keskellä virkistää mieltä..

Jossain varmaan on muuten mainittukin, mutta mikä/mistä toi haineväantenni on sulla katolla? Mullakin on joku vanha puhelimen antenni sinne ilmeisesti survottu ja mietin että tulevassa maalauksessa laittaisi sen reiän umpeen ja piiloon, mutta toisaalta ei tuokaan pahalta näytä.
Joo kyllä se mieltä virkistää, ja oikeastaan kiinnostus autoa kohtaan on ollut vain nousussa ylimaalauksen aiheuttaman motivaatiokadon jäljiltä.
Käytettävissä oleva aika on vaan mennyt ehjällä autolla ajeluun ja fiilistelyyn kun tämä on ollut niin paljon pukeilla tallissa ja tätä nykyä työelämässä vapaa-aikaa ei ole ihan yhtä rajattomasti kuin opiskellessa  ::)

Haineväantennihan on tuommoinen C70-evä, ostin Ghostilta parilla kympillä;
Kattoantennin tilalle tuli jo aikaisemmin hankittua C70 avon sirompi hainevä, tulee korinväriin :)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #561 : 30.01.2022, 17:20:32 »
Haineväantennihan on tuommoinen C70-evä, ostin Ghostilta parilla kympillä;

No näin arvelinkin, että jossain se lukee. :) Kiitos tiedosta!
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #562 : 06.09.2022, 14:54:25 »
"Intensiivinen" päivitystahti jatkuu - tämä on edelleen olemassa;

Katsastettu huomautuksitta jälleen kerran  :)

Kesälomalla oli taas kaikenlaista puuhaa mutta R ulkoili aina tilaisuuden tullen kelien salliessa;


Jotta päivitystahti vähän paranisi ja autoon saisi tehtyä haaveilemansa päivitykset ennen fossiilisten polttoaineiden loppumista, niin palaset loksahti viimein kohdalleen ja 5v haaveilu konkretisoitui;

Eli oma hallitila :) 50 neliötä, 5m kattokorkeus, täyttää tulityötilan vaatimukset, ilmalämpöpumppu jne. eli aika peruskauraa.

Varustelu on ollut kovassa käynnissä ja tällä hetkellä parvi rakentuu hyvää tahtia, eilen aloittelin työpäivän päälle ja tähän jäätiin;


Eli ennen auton vuoroa tänne tulee varmaan lisää raksailua (jota on tullut tehtyä enemmänkin viime vuosina kesäisin auton ropaamisen sijasta :D ) ja raportointia hallin edistymisestä ja jatkuu sitten auton jatkamisella kun ajokelit loppuu :)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #563 : 06.09.2022, 22:04:27 »
Hienoa. Kyllä kunnon talli tarvis kaikilla olla  ELK

Upea edelleen sun T-5R  S*
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #564 : 25.10.2022, 01:44:11 »
Tästähän alkaa tulemaan melkein tapa. :)

Palkkatyöt kun luisti niin mallikkaasti viiden viikon lomailun jäljiltä niin tuli arki-iltojen mittaan painettua 40h parvea kasaan  :P



Portaiden "mallailua", reisipuut syntyi metritavarasta ja halusin portaat keskelle takaseinää että ylänurkkaan saa jääkaapille paikan.

Kompressorikin testisovituksessa, tarkoituksena oli saada kaikki turha tilaa vievä pois jaloista.

Reisipuut ja parven runko valmiina tolppien poikkitukia myöten


Lattialaudat paikoilleen ja kaidepuiden mallailua;




Viimeisenä oli pintojen käsittely ja kaidepuut paikoilleen.

Näin saavutettiin eräänlainen välietappi ja 10. arki-illan pakertamisen päätteeksi valmiille parvelle pääsi kävelemään :)

Seuraavaksi leikkautin polykarbonaattia mittojen mukaan ja tein taulunkehykset, jotta sain 6 vuoden hartaan säilönnän jälkeen tämän esitteille;

Alkuperäinen markkinointijuliste vuodelta 1995  :)

Koska työreissut painoi päälle ja talli oli tässä vaiheessa lähinnä suuri varasto puuttuvan nosto-oven takia, sain ärrälle "päivähoitopaikan" naapurista. Eli sehän mahdollisti auton paluun Lappeenrantaan;





Ajamisen ohessa tuli laiteltua lisää tallia - Parven alle sai valaistuksen, paineilma- & jatkojohtokelat asentui seinälle ja tavarat alkoi löytämään paikoilleen. Ulko-oven läheisyyteen tuli vedettyä vesijohto ettei tarvitse takaseinältä asti ottaa painepesurille vesiä.


Lopulta ihme tapahtui - Nosto-ovi asentui ja ilmalämpöpumpunkin asennus tuli maaliin.


Siispä tavaksi tullut alustapesu ja auto talliin talveksi (tai niin luulin);



Viimeisenä tuli sitten kasattua ruotsalaista designia työpöydäksi ja hylly lopuille tavaroille;


Poikkeus vahvistaa säännön - tänään oli niin hyvä ilma että tuli vielä kerran otettua auto ajoon ennen liikennekäytöstä poistoa :)


Nyt pitäisi tallissa vielä muutama pikkuhomma viimeistellä ja sitten saisi kait nostaa tämän pukeille ja alkaa tekemään kaikkia niitä päivityksiä mistä tässä on ylimaalauksesta asti haaveillut :)
« Viimeksi muokattu: 25.10.2022, 01:53:32 kirjoittanut JoonasH »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #565 : 29.01.2023, 23:57:40 »
Tällä päivämäärällä 11 vuotta omistajuutta takana  :)

Edellisen postauksen jälkeen tämä saikin odottaa omassa tallissaan vuoroaan kun pääsi aloittamaan kasikymppisen ohjausvaihdejumpalla;


Ensimmäisenä tuli aloiteltua takajarruadapterien "ominaisuudesta" jonka vuoksi jarrulevyn ja laakerin väliin olisi pitänyt laittaa millin shimmi ja täten jarrulevy ei olisi keskittänyt itseään laakerin olakkeeseen. Ruotsin R-harrastajat kun todisti modauksen toimivaksi niin itse sitten perässä ja jyrsimellä milli tavaraa koroketorneista pois;

Ei muuta kuin kokeeksi kasaan, toiselle puolelle laitoin vielä jarrukilven ja käsijarruhilut varmistukseksi että on ok;


Kerta tallissa oli tilaa niin ärränkin sai siirtää keskelle ja nostaa pukkien varaan;


Taka-akseli poistui viimeistä kertaa paikaltaan, uusi akseli muutamaa pisteosaa vaille valmis.

Iskarien alapäät vastusti ja tapit piti sahata kylmästi puukkosahalla poikki. Sen verran oli BC:n kartio haukannut kiinni että 7 tonnia sai prässilla tarjota apua ennen kuin natsa irtosi alapäästä.

Yleiskuvaa pohjasta;

Voi sanoa että 2013 suoritettu ruostesuojaus on kohdellut pohjaa hyvin, ei ole tullut vastaan yllätyksiä.

Putkisto ekaa kertaa omistusaikana kokonaan irti autosta;

Tämänkin varalle on suunnitelma, vähän lisää pitäisi saada ääntä maailmaan ikääntyvälle ihmiselle ::)

Tämän jälkeen tuli otettua lämpösuojapellit irti pohjasta. Seuraavaksi pitäisi pudottaa Ardic oheislaitteineen, tankki ja luultavimmin vetokoukun runko alas kun sekin nyt on kerran käsien ulottuvilla. Sitten pääsisi hinkkaamaan pohjaa niiltä osin mihin ei ammattilaisen käsi ylttänyt 2013 ja suihkia uusi kerros massaa pintaa.
Muutama irto-osa (kuten Ardicin asennuskehikko) pitää käyttää hiekkapuhalluksessa kun ei enää kaikkea uutenakaan saa ja sittenpähän tätä pääsisi laittamaan kasaan päin.

Pegasuksillekin tilasin renkaat, Contisportcontact5:t koossa 215/40R18. Olisi tehnyt mieli laittaa ruotsalaisten tapaan 215/35, mutta sellaista rengasta ei ole missä olisi tämän akselimassojen mukainen kantavuusluokka niin piti tinkiä järkisyistä - sen tietää että tämän auton kohdalla se kuitenkin tarkastetaan katsastusinsinöörin toimesta.

Kohta ollaan kai pisteessä missä pääsee näyttämään kaikkien kuvissa vilkkuvien pahvilaatikoiden sisällön ;)
« Viimeksi muokattu: 30.01.2023, 00:06:31 kirjoittanut JoonasH »

Poissa always BB

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #566 : 02.02.2023, 23:22:31 »
HIENO ON MINUSTA PISTE
EBR garage

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #567 : 27.03.2023, 20:16:24 »
Edistyy. Renkaat ja pari muuta pakettia saapui edellisen päivityksen jälkeen ja nyt osat alkaisi olemaan aikalailla koossa. GCP:ltä luultavimmin pitäisi tilata muutama muoviosa alkuperäisten hapertuneiden tilalle, siinä aikalailla kaikki.

Ruotsin foorumeiden selailun lopputuloksena taka-akselin sävy ei miellyttänyt niin viimeisen kerran sai osat väriä olka-akselien kera;



Tankki ja Ardicci alas ja sivuun;

Ardicin jäähyletku oli hieronut ittensä auton pohjaan, varmaan olis ensi kesän ajoilla sylkenyt nesteet pihalle eli hyvin ajoitettu huolto ellen sanoisi


Tankki sai osakseen hiilivetyliukkaria ja painepesuria;

Klemmarit ja muutama muu osa kätevä vaihtaa nyt tankki irtaallaan niin ei tartte sitten auton alla taistella.
Massoja tuskin sen enempää jaksan alkaa kaapimaan kun siinä on PVC-massatkin tehtaalta. Tuli nyt purkaessa sekin havaittua että autossa on ollut tehtaalla tankki, bensalinjat ja lämpösuojat tietyiltä osin pohjassa kiinni siinä kohtaa kun muovimassat on suihkittu pohjaan.

Pohja oli mitä olettaa saattoi - sinne mihin ei hiukkasuihku osunut 2013 oli nyt sitten työlistalla;


Koska varusteitahan autosta ei voi vähentää vaikka kesäauto onkin niin Ardic sai uuden putkiston pohjaan ja tällä kertaa hierottiin muotoa liiaksi asti;


Olkavarsia aloittelin vähän ottamalla rolocilla laakeripinnat kokeeksi puhtaaksi, pitää vetää ohut kerros mustaa spraytä ennen laakerin paikoilleen laittoa, josko ruoste pysyisi kaukana edes kesän.

"Romulaari" seinällä odottelee naftaliiniin siirrettävien osien, kuten jarrulänkien pesua;

10 vuotta paikallaan olleet Volvolaiset tukivarret menee kanssa säilöön, jos vaikka joskus sattuisi hädässä laittamaan paikoilleen käytettyjä osia  ::)

Oikean puolen tunkin korvallinen tuli palautettua käyttökelpoiseksi;

Eli tunkin korvallinen tuli hitsattua takaisin kiinni. Aikanaan lattiamattoja pestessä mietin outoa nyppyä lattiassa ja syvällisempi analyysi paljasti että haitaritunkki on taittunut joskus alle ja nypännyt korvallisen irti lattiasta. Nythän se oli helppo korjata kun ei massauksen polttamista tarvinnut pelätä mutta sisustan silti puratti pois.
Vasen puoli tuli varmistettua samalla ettei ongelma ole molemminpuolinen.

Edestä pyöräntuennat veks, helmat pois, takapuskuri pois, sisälokarit/roiskeläpät pois ja puoliväli on aikalailla saavutettu;



Kun parven kalustaminen on kestänyt niin voi käyttää vaikka pahvilaatikkojen varastona ja säilöä maalatut osat siellä  V:>

Sitten sitä ihanuutta eli pohjan hinkkausta ja puhallusta kestikin monta iltaa ja aina kun luuli olevansa valmis, näki uuden kohdan mutta sellainen siittä nyt sitten tuli;


Seuraavaksi sais sitten ruuttailla kotelosuojaa ja massaa, lopuksi auto kasaanpäin uusilla osilla? Vappuna tuskin on ajossa mutta eihän tällä vuosiin olekkaan ajettu ennen juhannusta  :D


Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #568 : 24.04.2023, 23:58:47 »
Kevätkuva;


Ja massattu on;



Mahtaa olla tämän auton osalta se niin sanottu viimeinen voitelu? :D

Massan kuivuessa on tullut pidettyä pesutalkoita niiden osien kohdalla jotka autoon vielä saa laittaa takaisin  :)


Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3444
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #569 : 25.04.2023, 00:19:28 »
Minkä valmistajan massaa? Jääkö tuo pehmeäksi kuivuttuaan?
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron