Kulkukoira  Proturbo

Kytkin ei irrota

  • 21 Vastauksia
  • 16529 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonski.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Kytkin ei irrota
« : 07.01.2013, 00:24:11 »
Nyt tarvis apuja loppu oma ammattitaito kesken.

Tommonen ongelma on, pakettina -618 asetelma, m90 ja m90 painelaakeri haarukkaa nostettu 10mm. Poljin on puoleen väliin asti löysä, sitten tulee tuntuma. Järjestelmässä ei ole ilmaa. Painelaakeri painaa liikkeen alusta asti asetelmaa, katsottu kytkinkopan reiästä. Haarukasta varmaan sais esijännitettyä löysän liikkeen verran että poljin ottaisi alusta asti, mutta meneekö sitten painelaakeri rikki? Ongelma on oltava asetelmassa, mutta mikä siinä on vikana, esijännitys?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #1 : 07.01.2013, 01:13:08 »
Mikä levy sulla on ja paljonko asetelman kiinnityspintaa on upotettu kitkapintaan nähden?

Poissa Jonski.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #2 : 07.01.2013, 11:49:33 »
Uusi turbodieselin massalevy, aiemmin kun tuo paketti oli ajossa m45 laatikolla, oli myös massalevy. Tuosta upotuksesta ei ole varmuutta, mutta voisiko se johtua juuri siitä?

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #3 : 07.01.2013, 20:09:49 »
Haarukasta varmaan sais esijännitettyä löysän liikkeen verran että poljin ottaisi alusta asti, mutta meneekö sitten painelaakeri rikki?

Alkuperäisessä työsylinterissähän on sisällä jousi joka painaa kevyesti juuri nämä "löysät" pois. Painelaakerin pitäisi siis olla kevyesti asetelmaa vasten koko ajan.

Poissa Jonski.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #4 : 08.01.2013, 00:18:07 »
Kyllä aivan, mutta niinkun kirjoitin painaa haarukka heti liikkeen alusta asetelmaa, eli työsylinterin jousi ottaa ilmat pois välistä, mutta ei se jaksa asetelmaa painaa yhtään. Meinasin tuolla kommentilla että jos laittas kytkin koppaan jonkun korvakkeen mihin pultti ja painas sillä pultilla haarukkaa sen asetelman löysän osuuden verran niin että kytkin ottaisi heti polkimen alusta. Mutta eikö tuo painelaakeri oo suunniteltu niin että se pyörii vain sillon kun kytkintä painetaan ja silloin jos haarukassa on hiemankin suurempi jännitys, pyörii laakeri kokoajan? Eikö bemareissa oo työsylinterin päässä säätö näin muistan joltain kuulleeni? Volvossahan sen säädön kylläkin tekee juuri se jousi siellä työsylinterissä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #5 : 08.01.2013, 01:06:49 »
Vähän kuullostais siltä että tarvitsisi kytkimen shimmausta... (varsinkin jos eri autoista eikä yhtenä pakettina ostettu) Eli asetelmaa pitäis nostaa tai laskea vauhtipyörään nähden.

Eli kuten JuhaU mainitsi.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #6 : 08.01.2013, 01:23:19 »
Mulla samoja ongelmia -698 asetelman kanssa.

Mun kokoonpano on seuraava
- m90 ja vakiohaarukka korotettuna.
- 940 pää/työsylinteri ( molemmat tarvikkeena ) ja näiden välissä alkuperäinen letku/putki.
- SRE -698 asetelma ja 240mm 940 turbon sachs jäykkä m90 massalevy.
- sachs vakiopainelaakeri

Mulla on asetelma shimmattu kovimmalle puristusvoimalle ja haarukka/painelaakeri säädetty niin lähelle asetelmaa kun uskaltaa. Poljintuntuma hyvä alusta asti, ei tyhjää liikettä ja tanko liikkuu heti kun polkimeen koskee.

En saanut työsylinterin liikettä riittämään MITENKÄÄN vakiopalikoilla ja jouduin tekemään työsylinterin ja haarukan väliin kierretangosta säädettävän palikan jolla mun pitää ruuvata melkoisenpaljon esijännitystä pakettiin että saan kytkimen edes irroittamaan.
Kokeiltu myös alkuperäisillä pää- ja työsylinterillä ja lopputulos sama.

Ajoin viimekesänä moottorin sisään tolla kokoonpanolla ja voin sanoa että oli perseestä. Kun paikat kuumenee niin kytkin lopettaa välillä irroittamisen ja kun säätää lisää esijännitystä niin kytkin luistaa :-\

Ongelmana on myös se että kytkin makaa nyt kokoaika vähän painettuna, rasittaa kampuran päittäislaakerointia ja virittää ei pysty kun palikat luistaa jo nykyisellä ~600Nm.

Luulen että volvon kytkinosien liike ei vaan vakiona riitä tälle bmw:n asetelmalle?

Ajattelin seuraavaksi kokeilla:
- isompituottoista pääsylinteriä (rallyrace tms.) jolla saan liikettä työsylinterissä pidemmäksi?
- erilaista asetelmaa joka todettu toimivaksi näillä palikoilla -765?, AP-Racing?
- Zf vaihteistoa jossa tulee samalla bmw työsylinteri?

Munmielestä paketti täytyisi saada toimimaan sillälailla että painelaakeri ei ole lainkaan "painuneena" asetelmaa vasten lepoasennossa.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2013, 12:47:58 kirjoittanut Jaakko »
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa Jonski.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #7 : 09.01.2013, 23:26:19 »
Kai se tarvii tiputtaa laatikko pois ja ruveta tutkimaan asetelmaa. Ei kellään ois neuvoja tuohon shimmaukseen?

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #8 : 10.01.2013, 17:06:07 »
Onhan kytkin ilmattu kunnolla? Meinaan jos painelaakeri on kiinni asetelmassa niin poljinta painaessa asetelman kuuluisi myös heti painua.

Poissa Jonski.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #9 : 10.01.2013, 20:18:38 »
Järjestelmässä ei ole ilmaa. Painelaakeri painaa polkimen liikkeen alusta asti asetelmaa, katsottu kytkinkopan reiästä.
lisäsin ton sanan poljin tonne selventämään, eli kyllä.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #10 : 10.01.2013, 20:26:34 »
Miltä vaikuttaa, olisiko asetelmaa varaa painaa enemmän ja olisiko työsylinterissä varaa tulla enemmän ulos? Tähän vaivaan voisi auttaa isompi pääsylinteri tai pienempi työsylinteri. Työsylintereitä ainakin on ymmärtääkseni kahdella erikokoisella männällä.

Massalevyssä on se ongelma, että se "paisuu", kun kytkintä painaa. Siis kitkapintojen välissä oleva metellilevy toimii tavallaan jousena. Tästä syystä asetelman liikevaran lisääminen voisi auttaa. Mulla on omassa autossa myös 618 asetelma johon väsäilty kaksi massalevyä. Tästä syystä liikerata on tosi pitkä, mutta toimii siitä huolimatta oikein hienosti.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013, 20:28:47 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #11 : 10.01.2013, 20:34:40 »
Eihän myöskään paina niin pitkälle että ottaa asetelma kiinni levyyn? Jos vanha ja uusi levy on ollut saman paksuiset niin ei asetelman asetuskorkeuden pitäisi muuttua. Tutulla aikanaan painoi asetelman noin yli ja sillä kesti tovi tajuta se.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #12 : 11.01.2013, 08:12:42 »
Oletteko säätäny pääsylinteristä koko käyttöalueen käyttöön. Eli kun poljin ylhäällä on pääsylinterin tanko stopparissa ja kun poljet polkimen pohjaan niin mäntä menee pohjaan asti sylinterin sisällä?

   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #13 : 04.01.2014, 18:45:17 »
Mulla samoja ongelmia -698 asetelman kanssa.

Mun kokoonpano on seuraava
- m90 ja vakiohaarukka korotettuna.
- 940 pää/työsylinteri ( molemmat tarvikkeena ) ja näiden välissä alkuperäinen letku/putki.
- SRE -698 asetelma ja 240mm 940 turbon sachs jäykkä m90 massalevy.
- sachs vakiopainelaakeri

Mulla on asetelma shimmattu kovimmalle puristusvoimalle ja haarukka/painelaakeri säädetty niin lähelle asetelmaa kun uskaltaa. Poljintuntuma hyvä alusta asti, ei tyhjää liikettä ja tanko liikkuu heti kun polkimeen koskee.

En saanut työsylinterin liikettä riittämään MITENKÄÄN vakiopalikoilla ja jouduin tekemään työsylinterin ja haarukan väliin kierretangosta säädettävän palikan jolla mun pitää ruuvata melkoisenpaljon esijännitystä pakettiin että saan kytkimen edes irroittamaan.
Kokeiltu myös alkuperäisillä pää- ja työsylinterillä ja lopputulos sama.

Ajoin viimekesänä moottorin sisään tolla kokoonpanolla ja voin sanoa että oli perseestä. Kun paikat kuumenee niin kytkin lopettaa välillä irroittamisen ja kun säätää lisää esijännitystä niin kytkin luistaa :-\

Ongelmana on myös se että kytkin makaa nyt kokoaika vähän painettuna, rasittaa kampuran päittäislaakerointia ja virittää ei pysty kun palikat luistaa jo nykyisellä ~600Nm.

Luulen että volvon kytkinosien liike ei vaan vakiona riitä tälle bmw:n asetelmalle?

Ajattelin seuraavaksi kokeilla:
- isompituottoista pääsylinteriä (rallyrace tms.) jolla saan liikettä työsylinterissä pidemmäksi?
- erilaista asetelmaa joka todettu toimivaksi näillä palikoilla -765?, AP-Racing?
- Zf vaihteistoa jossa tulee samalla bmw työsylinteri?

Munmielestä paketti täytyisi saada toimimaan sillälailla että painelaakeri ei ole lainkaan "painuneena" asetelmaa vasten lepoasennossa.

Nyt käytössä ZF valmistama GS6-37DZ vaihteisto samalla -698 asetelmalla, mutta bmw:n työsylinterillä/haarukalla ja 4lapaisella sintterilevyllä.
Painelaakeri shimmattu lähes asetelmaan kiinni ja nyt haarukassa pieni vapaaliike.

Kytkin toimii nyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin, poljintuntuma on aivan erilainen ja kytkin toimii nyt kuten sen kuuluu.

Ei ehkä helpoin tai halvin ratkaisu ongelmaan, mutta ainakin tuntuisi toimivan.
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa Shikaka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 218
Vs: Kytkin ei irrota
« Vastaus #14 : 11.11.2014, 12:18:55 »
Hopsista, itsellä semmoinen ongelma kun ei saa kytkintä irroittamaan. Asetelmana 765 ja blingfactory vauhtis, pääsylinteri on volvon ja työsylinteri bmw:n oma. Työsylinterin tankoa jatkettu 5mm eli tyhjävara otettu pois. Työsylinteri ei riitä painamaan asetelmaa loppuun asti, kokeiltu myös liian pitkällä työtangolla.

Bmw työsylinteriin vaihdoin tiivisteen koska aikaisemmasta oli palanen lähtenyt ja päästi mehut läpi.

Mitähän vippasta tuossa kokeilisi, joutuuko kytkinsaikaraa nostamaan toisesta päästä hitusen vai hankittava pitemmälle työntävä työsylinteri.

 

Proturbo  Autodiagnoosi