Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 440652 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa l4t3z11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #840 : 17.03.2022, 16:36:21 »
Silmälaakeria ei M90 laatikko käytä

Mikä laakeri siellä vauhtipyörän takana sit oli, vanha laakeri siis oli jumahtanu, kyllä se mun mielestä on silmälaakeri joka lohkossa vauhtipyörä akselissa ennen vauhtipyörää.. Alakerta siis on B230FD
« Viimeksi muokattu: 17.03.2022, 16:39:28 kirjoittanut l4t3z11 »

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #841 : 17.03.2022, 17:21:30 »
Mikä laakeri siellä vauhtipyörän takana sit oli, vanha laakeri siis oli jumahtanu, kyllä se mun mielestä on silmälaakeri joka lohkossa vauhtipyörä akselissa ennen vauhtipyörää.. Alakerta siis on B230FD
No kyllähän se silmälaakeri siellä on ollu. Sitä ei tarvita sen m90 kanssa, mutta vanhastaan jäänyt tonne alakertaan se. Se ei myöskään haittaa siellä mitään.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5019
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #842 : 17.03.2022, 18:55:49 »
Jos se on sinne jäänyt alakerran vaihdossa niin sittenhän se siellä on mutta turha.
Sulla on tuo kaksoismassa niin varmaan jäänyt sinne taakse se vanha mikä ollut kiinteen pyörän kanssa.

En minä tiiä! :D
« Viimeksi muokattu: 17.03.2022, 19:03:03 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #843 : 19.03.2022, 08:30:35 »
Joo, no tulipa nyt sit kytkinremppa tehtyä, kaksoismassa vauhtipyörä rikki, välystä joku 5cm, palanu siniseks, montuilla... samalla silmälaakeri juntturassa, eiku vauhtiksen metsästykseen että auton saa takasin ajoon, onneks tampereelta löytyi sitten sopivalla rahalla hyvässä kunnossa oleva vauhtipyörä, ei välystä eikä luistamisen merkkejä, reilu 300km ajelua illasta.. Seuraavana päivänä kasausta uusilla osilla.. Laatikko punnerrettu paikalleen ja muut oheistuotteet siinä samalla kiinni, kytkimen säätö / ilmaus, auto käyntiin... rouskuttaa käydä hassusti, mitä vit... Netistä selailua hetki ja toteamaan että kampiakselin asentoanturi ei varmaa ollu kohdallaa kun YKK, ainut vaihtoehto pudottaa koko laatikko takas lattialle ja kiroilla siinä hetki että miksi ei voinut tarkistella etukäteen netistä tietoa tulevasta rempasta ennen ku lähtee vaa tekemään että missä kohtaa vauhtipyörän pitää olla kun asentelee paikoilleen, noh nyt sit menee tuollanen kytkinremontti (4h, purku + kasaus, ajoon)

Tää nyt ei oo tän ketjun aiheita mutta laita ajotusmerkit kohdalleen, startti pois ja katso näkyykö ne poraamattomat reiät startin aukosta, jos näkyy nii vauhtipyöräoikein ja vika muualla. Jos oli akku kauan irti niin LH hukannut säädöt ja mulla ei käyny kaikilla ko kasteli tulppia ennenkuin oppi taas.
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa l4t3z11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #844 : 19.03.2022, 11:28:11 »
Tää nyt ei oo tän ketjun aiheita mutta laita ajotusmerkit kohdalleen, startti pois ja katso näkyykö ne poraamattomat reiät startin aukosta, jos näkyy nii vauhtipyöräoikein ja vika muualla. Jos oli akku kauan irti niin LH hukannut säädöt ja mulla ei käyny kaikilla ko kasteli tulppia ennenkuin oppi taas.

ajoitusmerkit kohdillee saatu, auto toiminu hyvin ja kytkin pitää :)

Poissa l4t3z11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #845 : 19.03.2022, 11:28:48 »
Jos se on sinne jäänyt alakerran vaihdossa niin sittenhän se siellä on mutta turha.
Sulla on tuo kaksoismassa niin varmaan jäänyt sinne taakse se vanha mikä ollut kiinteen pyörän kanssa.

En minä tiiä! :D

Asia selvä, olkoot siellä.. :D

Poissa ravolta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • alumiinihitsaus palvelua
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #846 : 22.04.2022, 22:47:38 »
tuli noista puristuksista mieleen että takavuosina oli räppäysautosa b230A kone -87vm. ilmesesti ne 10.3  tai jotain puristukset.
h-veivit laitoin, laakeroin ja rengastin vakiomännät. ahtimena oli hx40 16" pesällä ja 1,5barin ahdoilla sutiteltiin. tehoja ei koskaa mitattu.
polttona oli 100% ruotsin re85  ja maxxecu ohjasi sytkät syötön.
viilattu isoventtiili 530 ja k-nokka.

samanen kone makailee tallissa edelleen eikä männisä kannesa  ongelmamerkkejä.

ite en puristuksia turhia laskis ku 8-tappinen muutenki hitaanlainen heräileen multivalveen verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2022, 22:50:37 kirjoittanut ravolta »
s80 t5 -00, v70 d5 -02 purkuosaa , kysy

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #847 : 06.05.2022, 15:29:06 »
Tämmöstä kokoonpanoa olisin tarjoamassa 240:n keulalle. Tavoitteena olisi n. 350hv ja kohtuullinen käytettävyys.

- B230fk, täysin vakiona 13mm kangilla ja öljysumuilla
- 531 46/38 venttiileillä, seetit myös tehty, laskettu 1,5mm jolloin puristukset n. 9.2:1
- A-nokka
- vakio imusarja
- pulssisarja bilteman hukkaportilla
- master power r545-7, kompressori 54 x 77, 7+7 lapasella alumiini billet siivellä, turbiini 59 x 70, 12 lapanen, 13,6cm3 jaettu pesä
- 3" putkisto  kahdella läpivirtaavalla vaimentimella, viimeisen vaimentimen jälkeen 2,5" mutka
- MS 1 v2.2 ohjaimena, VAG 106b puola, 1100cc E85 sopivat sumut
- polttoaineena E85
- voimansiirtona pottapyörä, SRE 763 + dieselin levy, M90, G80

Ahtopaineina tullaan käyttämään maksimissaan 1,6bar, koska megassa 1,5bar map-anturi.
 
Onko tässä jotain suuria pullonkauloja havaittavissa? Nokka-akseli myös mietityttää, mitä suosittelette?

Vakiokanget kestää toivon mukaan, kun nyt ei ole oikeen paikkaa alkaa nostamaan tekniikkaa pois. Tämä toimittaa kakkosauton virkaa jolla kuljen 11km työmatkaa, joten ajo ei ole rajotinrallia päivittäin.

Sain tämän vihdoin niputeltua ja täytyy sanoa, että tuli ihan miellyttävä ajaa. Alipaineella vetoja ihan hyvin ja kerkee normi liikenteessä mukana. Isolla vaihteella ahtaa 0,5bar jo vajaa 3000rpm kierroksilla. Logista katottuna meni lievään ylämäkeen 3 vaihteella 80-120km/h väli 2,5s 1,4bar paineella niin kait siellä pauhuakin on.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Beergyrs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #848 : 09.09.2022, 10:01:43 »
Morjes. Itsellä tässä syksyn/talven aikana rakenteilla B230Ft nappisilmä kartanon keulille. Reseptinä toimii pitkälti tämä. Tehotavoitteena sen verran että vakiomännät vielä kestäisi :D

Holset HX35 #12 pakopesällä, mahtaako olla liian pieni? ilmeisesti vinokoneet tykkää isommistakin pesistä.

Hattuna 530, kevyesti porttailtuna, jäykemmät venajouset, nenäksi kaavaillut jotain kirjainnokkaa, mutta tarjolla olis myös Kl-racingin T3. Onkohan liian raju?

Kellariin uudet laakerit ja lensun kanget.

850cc dekat, bilteman 044 kopiota, ym perus härpäkkeet. Viinalla olis tarkotus ajella, sais valtiolta hakea muutostukea eikä välttämättä nakupeikko kävis kylässä niin helposti. :D

Imusarjana näillä näkymin vakio ft, pakosarjaksi perus tuubisarja ulkoisella hukkiksella.

Ja moottorinohjauksen virkaa toimittaa sitten microsquirtin v3, hukkakipinäsytkällä.

Meneekö aivan mehtään tämmösellä setillä, ja miten syvälle sinne?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #849 : 09.09.2022, 18:01:58 »
300hv menee vaikka koskemattomalla 530 kannella, A-nokalla ja ~1.5bar paineella rikki ja HX35 ahtimella. Sillon ku hain muutoskatsastukseen laput muutama vuosi sitten tohon toiseen seiskaan niin koskematon 530 + T-nokka, 1.2bar ja HX35 vakiosarjassa antoi vähän reilu 280hv. Imusarja vakio, 668cc Dekat ja ATecu V3, polttoaineena 98. Sittemmin tuli vaihdettua suuttimet 1000cc ja kansi päivitettyä pikkuisen portattuun 531:een missä 46/38 venat ja KLR T3 nokka. Tällä tuli 2bar paineella vähän yli 400hv. Pakosarjan päivittämisella sais varmaan lisää / parempaa käytöstä
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa korbimotors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • Volvo 240 Turbo -83
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #850 : 19.11.2022, 17:40:31 »
Alkujaan tehdas mallin 240 turbo(b19et) vaihdettu aikoinaan B23ET kone, vakio 405 kans A-nokalla ainoastaan jäykemmät jouset, 900 suuttimet, garretin GT37 ahdin, Boschin 044 pumppu,maxxecu, BMW GS6-37DZ laatikko, 3" putki alusta loppuun asti
1.8bar penkitetty ja ainoastaan 346/465.
Nyt odottelee paikalleen laittoa 530 NPS headin porttaama kansi 46/38 venttiileillä,  k-linerit, jäykemmillä jousilla, vx3 nokka mut se vaihtuu ennen paikalle laittoa vähän muokattuun H:n arvoilla olevaan nokkaan.
Mitä luulette irtoaisko tuolla setillä 2bar paineilla se haaveissa oleva 400+hv?
Tuo ahdin on Scania malleihin tarkoitettu turbo ja ar .99 ja siivet isommmat mitä esim. HX35. 
Ajatuksena ois ainakin aluksi kokeilla kestäiskö nuo vakiot Tako männät ja kanget sen 400 tai jopa +400 hv.

Tämäkin projekti sai edistystä nyt kahtena edellis viikonloppuna. Tuli käytettyä kone pukissa ja alakertaan vaihtui h-profiilit, kansi vaihtui myös tuohon yllämainittuun ja nokka myös.
1.6bar sai vedettyä kun alkoi isommalla paineella avautumaan hukkaportti. Kannessa riittäis virtaukset minne asti lie.. jäykemmällä hukkiksen jousella saattais saada paineet nousemaan/pysymään 1.9-2bar tai sitten tuo ahdin alkoi vaan oleen tapissaan..
Takarenkailta kuitenki irtos 355/470whp, konetehoa päälle 400hv ja vääntöä myös yli 500. Tuo on todella "raaka" penkki, ei tule myynti heppoja. Oisko jossain 420/540 kone tehot jos käyttäis toisessa penkissä mikä laskee konetehot. Saatan kokeilla vielä jäykemmällä jousella saisko paineita nostettua vielä ylemmäs ja antaako paljon lisää tehoa. Tai sitten ajella tällä ahtimella tämä kesä ja ostaa jossain vaiheessa uus ahdin sitten..
« Viimeksi muokattu: 05.06.2023, 06:23:10 kirjoittanut korbimotors »

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2191
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #851 : 15.03.2023, 15:01:38 »
Milläs tulpilla turbovinokoneilla on ajeltu E85 kanssa? Varmasti riippuu kaikesta mitä kokoonpanossa on, mutta ylipäänsä.

Vakio B230FT tarjoais bensalle:
Ngk BPR6ES
Denso W20EPR-U

Ja iridiumina
Ngk BPR6EIX
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Beergyrs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #852 : 21.03.2023, 20:01:35 »
En tiedä kuuluuko nyt varsinaisesti tänne, mutta omaan maamoottoriin (b230ft) on nyt hyllyssä oottelemassa tuo Kl racingin T3 nokka, ja sen kanssa pitäis käyttää niitä 2.5mm lash cappeja. Jos oikein ymmärsin niin tulevat venttiilivarren kumien tilalle? Mutta eikös tässä tule sitten ongelmaksi öljyn palaminen ja sinisen tupsauttelu :idiot2:

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #853 : 21.03.2023, 20:11:07 »
En tiedä kuuluuko nyt varsinaisesti tänne, mutta omaan maamoottoriin (b230ft) on nyt hyllyssä oottelemassa tuo Kl racingin T3 nokka, ja sen kanssa pitäis käyttää niitä 2.5mm lash cappeja. Jos oikein ymmärsin niin tulevat venttiilivarren kumien tilalle? Mutta eikös tässä tule sitten ongelmaksi öljyn palaminen ja sinisen tupsauttelu :idiot2:

Ei.

Lash capit tulevat venttiilien päälle, eli vaimennuskumien tilalle, ohjureihin jää normi varrenkumet.

Capit siis asennetaan venttiilin ja paininkupin väliin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #854 : 21.03.2023, 22:25:04 »
Milläs tulpilla turbovinokoneilla on ajeltu E85 kanssa? Varmasti riippuu kaikesta mitä kokoonpanossa on, mutta ylipäänsä.

Ngk BPR6ES
Toimii, ehkä silti laittaisin BPR7ES jos tulee kovempaan käyttöön.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Kulkukoira  Proturbo