Samppasport  Futurez

tuulilasin vaihto.

  • 58 Vastauksia
  • 29652 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa orhi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #45 : 26.05.2016, 18:06:51 »
Auto-artas Seinäjoella Lasin hinnaksi tuli 150€+työ 50€+kliparehet 19€. Ei palijo itte kannata soholata :).

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #46 : 13.03.2017, 18:40:50 »
Onko kukaan suorittanut onnistuneesti 240 tuulilasin vaihtoa omatoimisesti?
Kävin tänään kysymässä paikallisesta lasiliikkeestä tuulilasin vaihtoa ja sanoivat hinnaksi asennuksineen tasan 300€. Homma tyssäsi kuitenkin siihen kun asentaja sanoi että uusi lasi on -91-93mallia, johon siis ei tule sitä alkuperäistä kromilistaa.
Ihan fiksun näköinenhän se uudempikin olisi, mutta haluan pitää auton alkuperäisenä ja mahdollisesti museokatsastaa tulevaisuudessa. Haluan säilyttää kromilistan koska se kuuluu olla -87 mallissa.
Asentaja kertoi kuinka hankalaa sitä on saada pysymään kiinni ja selitti että uudet kiinnikkeet ovat ihan paskoja. Kertoi myös että he eivät asenna kuin uudentyyppistä ikkunaa.
Minulle ei jää nyt vaihtoehdoksi kuin vaihtaa se itse tai etsiä sellainen liike joka laittaa myös noita vanhan mallisia.
Jos joku tietää jonkun liikkeen Turusta tai lähialueelta niin voi vinkata.
Onko muuten kaikissa 240 vuosimallista riippumatta samanlainen tuulilasin aukko? Eli käyvätkö kaikkien vuosimallien lasit ristiin?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #47 : 13.03.2017, 18:51:43 »
Täällä on vaihdettu itse. Listan laittaminen oli ikävä homma, varsinkin kun kaveri ei ollut tilannut uusia kiinnikkeitä mulle samalla kun tilasi lasin. No sai sen listan siihen niillä vanhoillakin (mitä säily ehjänä) melko hyvin. Jos listan kulmat on käpertyneet, niin on vähän vaikeampi saada paikalleen hyvin.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #48 : 14.03.2017, 04:46:15 »
Vaihdoin enkä saanut listaa istumaan enää kunnolla. Jäi nurkista irvistämään ja suhisi ajoviimassa.

Muovikiinnikkeiden väliin pitää laittaa liimaa myös ettei vesi vuoda sitä kautta. Mutta samalla niiden pitää olla täydellisesti oikeassa asennossa jotta lista menee paikalleen.

Ja kolmas juttu että liimaus irtosi kolmesti nurkasta. En tiedä oliko mun 240 niin laho vai kori alkujaankin niin löysä ettei uudet kovat liimat pysy kiinni.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2017, 04:50:53 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #49 : 14.03.2017, 05:34:51 »
Kuuluuko ne muovikiinnikkeet laittaa samaan aikaan kun se itse lasikin liimataan siihen kehykseen, vai vasta sen jälkeen?
Tulevatko ne kiinnikkeet siis lasin ja ikkunankarmin väliin?
Mitä liimaa olette käyttäneet?
Tuo Huikkosterin kertomus kuulostaa juurikin siltä mitä ne lasiliikkeessä selittivät. En vain ymmärrä miksi sitä listaa ei uusilla kiinnikkeillä saisi enää pysymään kiinni. Vai ovatko uudet kiinnikkeet niin surkeita ettei sen vuoksi pysy. Nykyinen alkuperäinen lista on hyvin kiinni kaikista nurkistaankin.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #50 : 14.03.2017, 07:23:43 »
Samaan aikaan. Reunat menee lasin alle. Ne on noin 3mm korkeita kynsiä. Kun otat listan irti niin se vääntyilee varmasti yli sen 3mm eikä enää asetu kynsien pohjaan.

Ehkä voisi onnistua paremmin jos leikkaa klipseistä takaosan, eli ne ois tasaisia muovilevyjä. Liimaa ne listan kanssa lasin pintaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #51 : 14.03.2017, 09:10:47 »
Onko tuulilasi alunperin liimalla kiinni vai sellaisella elastisella butyylimassalla kuin kolmiomalliset  takasivulasitkin?
Millä tekniikalla uusi lasi kannattaisi laittaa kiinni? Jotkut puhuvat että liima voisi olla liian jäykkää ja lasi saattaa näin helpommin murtua rikki.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #52 : 14.03.2017, 12:15:47 »
Onko tuulilasi alunperin liimalla kiinni vai sellaisella elastisella butyylimassalla kuin kolmiomalliset  takasivulasitkin?
Millä tekniikalla uusi lasi kannattaisi laittaa kiinni? Jotkut puhuvat että liima voisi olla liian jäykkää ja lasi saattaa näin helpommin murtua rikki.
butyyliliimanauhalla alunperin ja aurinko lämmittää niin yleensä vas,alakulma aina irti ja vuotaa,liimalla kiinni niin ei vuoda!eikä ne lasit siitä murru, kaikki lasit liimataan tänäpäivänä,ei se museointi siihen uudenmalliin lasiin kaadu,eli ehdottomasti järkevin vaihtoehto! p.s mä museoin 140-sarjalaisen mihin laitoin 240sen lasin ja just sun mallin listan eikä ketään kiinnostanut se lista. ;)
« Viimeksi muokattu: 14.03.2017, 12:20:28 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #53 : 17.03.2017, 18:03:45 »
Liimalla vaan kiinni. Uudemmat autot on suunniteltu siten, että lasi on ikäänkuin osa korin rakennetta. Siksi niissä harvemmin pitää esim. reiän poraus halkeamaan. Vanhoissa (ainakin volvoissa) kori on sen verran jämäkkä ettei tee lasille juuri mitään. Uudemman mallin lasin itsekkin laittasin, niitten listakiinnikkeitten kanssa puljaus voi olla yhtä helvettiä. Jos vanha butyylillä kiinni ni irtoaa helposti kun kaveri sisuksiin penkille ja jalallla reippaasti puskee ulospäin, mielellää lämpimänä päivänä, antaa periks sen verran et saa mattopuukon väliin. Nopeesti irtoo. Ei tosin ehjänä. Jos kärsivällisyys riittää niin kandee irrottaa se kiinni jäänyt butyyli sinitarratyyliin, eli hanskat käteen, nyppii irti ja sit sillä kasvavalla pallerolla nyppii loputkin. Putsaa sit jollain liuottimella loput. Sit vielä liuottimen jämät veke, primeri lasiin ja koriin, liimat lasiin tai koriin, kiilat alaosaan ja painaa lasin kiinni ja ihan vaan taputtelee/painelee kohdalleen. Jos tarttee säätää ni esim. se oranssi suojateippi sit kattoon ja lasiin kiinni kuivumisen ajaks. Ei tartte millään kuormaliinalla tiukata, liimaa levittäessä vuolee suuttimen niin et jättää sellasen 1-1,5cm korkean v-muotoisen palon, ja mahd. yhtenäinen veto ettei jää rakoja.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #54 : 20.03.2017, 14:02:52 »
Liimalla vaan kiinni. Uudemmat autot on suunniteltu siten, että lasi on ikäänkuin osa korin rakennetta. Siksi niissä harvemmin pitää esim. reiän poraus halkeamaan. Vanhoissa (ainakin volvoissa) kori on sen verran jämäkkä ettei tee lasille juuri mitään. Uudemman mallin lasin itsekkin laittasin, niitten listakiinnikkeitten kanssa puljaus voi olla yhtä helvettiä. Jos vanha butyylillä kiinni ni irtoaa helposti kun kaveri sisuksiin penkille ja jalallla reippaasti puskee ulospäin, mielellää lämpimänä päivänä, antaa periks sen verran et saa mattopuukon väliin. Nopeesti irtoo. Ei tosin ehjänä. Jos kärsivällisyys riittää niin kandee irrottaa se kiinni jäänyt butyyli sinitarratyyliin, eli hanskat käteen, nyppii irti ja sit sillä kasvavalla pallerolla nyppii loputkin. Putsaa sit jollain liuottimella loput. Sit vielä liuottimen jämät veke, primeri lasiin ja koriin, liimat lasiin tai koriin, kiilat alaosaan ja painaa lasin kiinni ja ihan vaan taputtelee/painelee kohdalleen. Jos tarttee säätää ni esim. se oranssi suojateippi sit kattoon ja lasiin kiinni kuivumisen ajaks. Ei tartte millään kuormaliinalla tiukata, liimaa levittäessä vuolee suuttimen niin et jättää sellasen 1-1,5cm korkean v-muotoisen palon, ja mahd. yhtenäinen veto ettei jää rakoja.
tähän ei ole mitään lisättävää! O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #55 : 26.07.2017, 19:55:45 »
Nyt on lasi sitten vaihdettu Raision autolasi nimisessä liikkeessä. Hyvää työtä kaverit tekivät siellä.
Tuli juuri niin kuin alkuperäinenkin, butyylinauhalla kiinni, kiilat lasin alareunaan ja uudet klipsut, joista neljä kpl (lasin yläreunaan tulevat) olivat sellaista mallia jossa oli muutaman millin säätö reunalistan asennuksen helpottamiseksi/elämisen takia.
Alkuperäinen kromireunalista tulee ensin alareunoistaan kiinni ja sitten lasin keskustaa kohden klipsuihin kiinni, sitten reunat alhaalta ylöspäin, sitten ylänurkat ja siitä järjestyksessä lasin keskustaa kohden. Nyt on alkuperäinen asennus ja hieno uusi ikkuna sävytetyllä yläreunalla. Kiva ajaa kun näkee ulos 8).
Jos tuo auto olisi käyttis niin olisin varmaan päätynyt siihen uuden tyyppiseen kasettilasiin.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Beergyrs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #56 : 30.01.2023, 13:23:26 »
Morjes, työnalla on vuosimallin 74 nappisilmä 245, eli ihan ensimmäisiä 200-sarjalaisia. Tuulilasi pitäisi jostain etsiä uusi, ja aiheuttaa vähän harmaita hiuksia. Ilmeisesti liimalasit näissä kaikissa ollu? Onko uudempien laseissa mitään eroa, haluaisin kuitenkin säilyttää tuon alumiinilistan mikä kuuluu olla, tulee liian uuden näköinen jos on vaan musta kumilista.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #57 : 30.01.2023, 14:18:47 »
Morjes, työnalla on vuosimallin 74 nappisilmä 245, eli ihan ensimmäisiä 200-sarjalaisia. Tuulilasi pitäisi jostain etsiä uusi, ja aiheuttaa vähän harmaita hiuksia. Ilmeisesti liimalasit näissä kaikissa ollu? Onko uudempien laseissa mitään eroa, haluaisin kuitenkin säilyttää tuon alumiinilistan mikä kuuluu olla, tulee liian uuden näköinen jos on vaan musta kumilista.
Ostat vaan liikkeestä vanhanmallin lasin ja uudet kiinnikkeet, niin saat samanlaiseksi kun aiemmin. Ainakin täällä on uudempi lasi erikseen ja hieman kalliimpi sen mustan listan kanssa.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: tuulilasin vaihto.
« Vastaus #58 : 02.05.2023, 16:20:50 »
Tämä ehkä sopivin ketju tälle, kävin tosiaan tänään lasiliikkeessä kyselemässä jos sais tuohon omaan 240:iin lasin kiinnitettyä uudestaan kun valahtanut vasemmasta ala laidasta irti. Meinasin siinä hetken katseltuaan, että ennen kuin aletaan toimiin niin olisi hyvä korjata pellit ympäriltä. Aika rapealta tosiaan näyttää pelti ikkunan alla, löytyisiköhän tuohon autoon vielä ikkunan karmia korjauspeltinä vai metsästänkö vain jostain toisen korin korjauspelliksi?

 

Autoracing  KL-varaosat