Ei sitä polttoainetta tarviis ilmaiseksi saadakkaan, mutta veronkevennykset nyt käyttöön jotta osoitettas kansalaiselle että yritetään konkreettisesti helpottaa tilannetta.
Raakaöljyn hinta ei ole poikkeuksellisen korkea. Huima pumppuhinta johtuu markkinavoimista, eli jalostusmarginaalista ja kauppiaiden myyntituottotavoitteista. Näille hallitus ei voi yhtään mitään.
Tavalliselle työssäkäyvälle voisi ajatella lääkkeeksi vuotuisen ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron alentamista tai ainakin dieselin käyttövoimaveron poistamista, sillehän ei nykyhinnoilla ole mitään perustetta. Valitettavasti tilanne on niin, että maata hallitaan talouden kannalta kestämättömästi ja ilmeisesti useimmilta puuttuu ymmärrys ja ainakin kokemus talouden perusasioista. Epäterveet tuloratkaisut ovat viimeinen niitti inflaation kiihtymiseen ja korkotason nousuun. Veikkaan, että vuoden lopussa yleisimmät peruskorot alkavat luvulla 3. Meille 90-luvun rakentajille tulivat tutuksi yli 15% korot ja useimmat meistä tunnistivat merkit jo hyvissä ajoin, mutta kukapa jotain boomerien juttuja jaksaa, oli hän sitten tasavallan presidentti tai kuka tahansa. Myöhäisteini tietää kaiken paremmin!
Kun julkinen meno kasvaa hallitsemattomasti ja velkataakka lisääntyy holtittomasti, ei ole mahdollisuutta kokonaisveroasteen alentamiseen, päin vastoin. Pyytäjien ja vapaamatkustajien määrä kasvaa päivä päivältä, ja samaan aikaan lisääntyvät uutiset muutosneuvotteluista, toisin sanoen maksajat vähenevät. 37,5% verotuksella ja tavanomaisilla sivukuluilla teen yhteiskunnalle 10,2 päivää ja itse saan 11,8 päivän hedelmät, joista maksan työmatkabensat ja muut elämisen kustannukset, joista veroluoteiset osuudet ovat jo huomattavia. Ei ole juuri kannustavuutta työn teossa, kun kuvainnollisesti selässä riippuu apinan sijasta kaupungin laiska rakennusmies ja syyrialainen kotoutettava
Vastahan eduskunta päätti liikenneturvamaksun korotuksesta, jonka vakuutusyhtiö perii. Kun liikennekuolemista poistetaan itsetuhoiset, päideongelmaiset ja sairaskohtaukset, jäljelle jää sangen vähän tapauksia. Silti onnettomuuksia ehkäisevät toimet kohdistuvat lisääntyvin rajoituksina riskiryhmien ulkopuolisiin ja Liikenneturvan kaltaisten loisorganisaatioiden turpoamiseen, ei yhteiskunnan perusongelmiin. Ja me maksamme.