Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Käyttiksen kansipahviremontti

  • 47 Vastauksia
  • 13836 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Käyttiksen kansipahviremontti
« : 15.07.2014, 22:07:28 »
Moro

Olen epäillyt tuossa pidempään että käyttis 940 classicissa (B230FT perusvirit) on kansipahvi sökö. Nestettä hukkaa hurjia määriä mutta lätäköitä näy. Öljy kuitenkin tervettä. Tänään koitettiin mitata päästöjä paisuntasäiliöstä niin alkoivat CO-luvut nousta ja jossain 30+ kohdalla nosti sellaisen 0,5m vesipatsaan sieltä.  :-[ Oiskohan termostaatti auennu siinä kohtaa? Eikös se nyt ole selvä homma että kone avataan?

Eli koittanu tässä katsella videoita ja lueskella aiheesta. Ensi kertaa kun olisin tekemässä.

Ostoslistaa:
-Kansipahvi
-Kannenpultit
-Imusarjan tiiviste
-Pakosarjan tiiviste
-Kampiakselin hihnapyörän irroitustyökalu

Osat suoraa Volvolta?

Tarvitaanko/suositellaanko jotain muuta, mitä? Hyviä vinkkejä? Henkistä tukea?

Onneksi on toi projekti 242 ajokunnossa ja leimassa niin pääsee sillä töihin...

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • 940 230FT -98
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #1 : 15.07.2014, 22:33:37 »
Onko alkuperäinen pahvi? Minkä väriset tulpat sulla on?
Täällä rupes vuotaan jo 190tkm kohdalla, eli kuuluu ns. huolto-ohjelmaan :)
Osta koko yläpään tiivistesatsi esim Elring lähimmästä fiksuksesta, myös uudet pultit saat samasta liikkeestä.
Tietty samalla voi vaihtaa nokkahihnaa, vesipumppua jne.
Ekaa kertaa tein itekkin pahvin vaihdon, ei ole paha rasti jos avaimet pysyy käsissä.
Katkeavat pakosarjan/turbon pinnapultit saattavat aiheuttaa sattunnaista kiroilua ;)

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #2 : 15.07.2014, 22:45:57 »
Mikä tuo kampiakselin hihnapyörän irroitustyökalu oikein on?
itse olen laittanut normaalin hylsyn pultin päähän ja siitä pitkä vääntörauta "runkopalkin" päälle ja startannut konetta vähän. jos ei ole käsivoimin auennut
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #3 : 15.07.2014, 22:53:25 »
B-Man:
Pahvi tuskin on kun 2-3v vanha. Edellinen omistaja teki remontin tohon. Toki se myös ajeli bleedatuilla paineilla jokka karkaili melki 1.5bar asti eikä ollu mikään kevytkenkäsen olonen tyyppi... Samaten jakopää kuulemma tehty silloin. Pakosarjan pultitkin saattavat jopa lähteä irti kun melko vasta availtu.

Tulppia en kyllä oo hetkeen vilkaissut.

Voisihan tuota fiksustakin miettiä jos sieltä asiallisen pahvin kerran saa.

240-gl:
Käyttäjä jogiin oli näemmä tehnyt tuollaisen työkalun itse, mutta vastaavan näköinen oli originaalikin kun intternetissä näin:

Ehkä sitä starttaamallakin selviää.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #4 : 16.07.2014, 00:10:40 »
Mikä tuo kampiakselin hihnapyörän irroitustyökalu oikein on?
itse olen laittanut normaalin hylsyn pultin päähän ja siitä pitkä vääntörauta "runkopalkin" päälle ja startannut konetta vähän. jos ei ole käsivoimin auennut
Mutta kunnolla kiinni ei ilman työkalua saa. Mikäli siis pulttikone ei väliin mahdu tai sitä ei ole käytettävissä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #5 : 16.07.2014, 22:05:23 »
Hyvä pointti Lankku.

Tilasin työkalun Volvolta. Ei ihan ilmanen, 54e tms.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #6 : 16.07.2014, 22:13:15 »
Pojan Volvosta irrotin kampiakselin päästä mutterin normaaliholkilla ja pitkällä varrella, joka nojasi runkopalkkiin. Puolan johto irti ja lyhyt napautus virta-avaimella startista. Ei siinä kauan nokka tuhissut.

Mutterin kiinnitystä varten irrotin starttimoottorin ja lukitsin vauhtipyörän paksulla ruuvimeisselillä. Vauhtipyörässä oli reikäkin sitä varten.

Erityisiä työkaluja ei tarvinnut.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #7 : 27.07.2014, 22:58:13 »
Noniin. Irtosi se kansi. Näin ensikertalaisella aikaa meni arviolta sellainen 6h.

Saisko jotain kommenttia kuvista kun itellä ei oo minkäänlaista vertailukohtaa? Etenkin toi toisen kuvan karsta tossa sylinterin reunassa ihmetyttää. Aika mustaa muutenkin on? Ja kannentiivisteessä en näe selkeetä lovea mistä se pakokaasu sinne jäähdytykseen pääsisi.






Pitäs huomenna varmaan viiä toi kansi Tammer-Dieseliin tasotukseen...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #8 : 27.07.2014, 23:23:13 »
Onko tuo nyt ykkös-sylinterin liekkirengas, joka ainakin näyttäisi olevan vääntynyt kehältään tuossa ensimmäisessä kuvassa.

Karsta taas saattaa olla palaneen jäähdytysnesteen tepposia. Glykoli sekoittaa lambda-anturin hyvin nopiaa ja tällöin saattaa ruisku annostella moottorille vähän "mitä sattuu". Toki voisi myös vuotavat imuventtiilien kumit tehdä tuommoista öljyistä karstaa, tai ahtimen öljyvuoto (näkyisi imusarjan öljyyntymisenä).

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #9 : 27.07.2014, 23:55:25 »
Niinpä onkin kyllä vääntynyt. En edes livenä huomannut  :)

Just tolla samalla kohtaa oli toi, onko se nyt sitten vesikanava, vähän outo. Niinku ruostunut, hapero. Täytyy varmaan varoa vähän ettei pudottele alakertaan mitään roskaa kun tota irrottaa.

Miten ahtimen öljyvuoto tekee imusarjan öljyyntymisen? Tulee siis ilman mukana? Ainakaan suodattimessa ei ole mitään öljyjä näkynyt. Aivopieru, eihän se suodattimessa tietenkään näkyisikään...

TD saa oman maun mukaan katsoa tarviiko venttiileille tehdä jotain.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2014, 23:58:14 kirjoittanut pelleeee »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #10 : 28.07.2014, 15:07:50 »
Tammer Diesel taitaa olla melkosen tyyris paikka teettää yhtään mitään. Mulla makso kannen oikasu 20e ja Tammer Dieseliin en edes harkinnu vieväni kun tiedän et pelkkä kysyminenkin maksaa varmaan jotain.
V70 TDI

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #11 : 28.07.2014, 15:15:25 »
Tuskin noin pienestä tarttee kantta oikaista, älä hätäile vaan mittauta ainakin ensin.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #12 : 28.07.2014, 17:23:50 »
Tuskin noin pienestä tarttee kantta oikaista, älä hätäile vaan mittauta ainakin ensin.

Aivan, ja itekin voi alustavasti mitata silmällä kun laittaa vaikka peilin päälle. Jos rakoo löytyy omasta mielestä liikaa niin sitten oikasuun. Itellä lähti 0.2mm, ei olis välttämättä vaatinu edes mitään toimenpiteitä.
V70 TDI

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #13 : 20.08.2014, 15:20:50 »
Noniin homma taas "etenee" lomareissun jälkeen. TDstä ilmoittivat ensin että tarttee tehdä venttiilitöitäkin, hinta-arvio pikkusen vajaa 400e yhteensä. Totesin että sittenhän teette. Tänään soitti että kansi on muutenkin romu, ei nokka akseli istu kunnolla paikoilleen tms.

Onneksi on tuo varaosa (2.0l vapari)745 pihassa. Täytyy vissiin purkaa siitä. Näissähän kannet sopii ristiin kaikissa? Onkos nokalla väliä?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Käyttiksen kansipahviremontti
« Vastaus #14 : 20.08.2014, 15:24:57 »
Käyhän nyt itsekin tarkastamassa se kansi ennenkuin annat heidän "heittää koppaan" sitä. ???

 

Elekma  Autoracing