RallyBaron  Samppasport

Volvo S80 2,4D -07 automaatti

  • 50 Vastauksia
  • 18584 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #15 : 28.11.2014, 14:04:05 »
Tuosta oppivuudesta oli taas puhetta. Piti oikein googlata asiasta eikä tietoa tunnu löytyvän kovin helposti. Vidaa en jaksa alkaa tämän takia taas asentamaan ;) Mutta näin insinöörinä epäilisin sen "oppivuuden" tapahtuvat muutaman minuutin sisällä. Eli laatikossa on fläshättynä muutama esilaskettu vaihteistokartta mitä sitten vaihdellaan viimehetkien kaasunkäytön perusteella. Kaasuttelutrendin lisäksi kartat vaihdellaan myös vaihtoajan, lämpötilan, kuorman jne. perusteella. Eli laatikko pyrkii adaptoitumaan ympäristön sekä omien sisäisten muutoksiensa mukaan.

Nettifoorumeilla jotkut puhuvat muutaman viikon tai parin tuhannen kilometrin "oppimisesta" mikä omaan korvaan kuulostaa kummalliselta. Mihin ne tiedot kerätään? Joku terainen RAM piiri autossa? Tuo aika autolle on sama kuin tilaisin nyt pizzan ja saisin sen vuonna 2028 :D Harva nyt kuitenkaan oikeasti ajaa urheilullisesti (mitä helvettiä se edes tarkoittaa kun autoa ohjaavalle läskille ei tule edes hiki??) päivästä toiseen ja haluaa siksi pitää aina vähintään 3000rpm mittarissa.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2014, 14:43:51 kirjoittanut volvesteri »
-12 V60 D3A

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #16 : 28.11.2014, 18:19:55 »
Asia menee juuri kuten kirjoitit, paitsi täysin oppineisuus saavutetaan tosiaan pitkänkin ajan kuluttua, riippuu ajotapojen vaihtelevuudesta tänä aikana. Laatikko voidaan ohjatusti opettaa ja tällöinkin aikaa saattaa mennä 2-3h, jolloin käydään kaikki vaihteiston toiminnot läpi ja tämä sama tosiaan normaaliajossa saattaa kestää vaikka 2000km tai enemmänkin (jos ajaa 100km / siivu töihin maantietä pitkin niin ei siinä enää mitään uutta opi). Tieto mikä tallennetaan ei ole mustalaatikko-tietoa eli jokainen millin painallus kaasupolkimesta tallennetaan vaan hiotaan pieniä asetuksia suuntaan tai toiseen, esim. turbiinilukon avautuminen 10bar --> 10,5bar. Volvoissa en niinkään ole törmännyt oppineisuuden jämähtämiseen, mutta ilmiö on kovin yleinen mersuissa ja kun näissä oppineisuus nollataan niin vaihteisto alkaa taas toimia oikein, mutta se onkin mersu :D Oppineisuus riippuu myös merkistä, opetin vähän aikaa sitten Audin 6-vaihteisen kun ryski vaihtaessa pienempään ja se oli nopea tapahtuma: Moottori käy ja D kytketään ja pidetään auto paikallaan 5min, jonka jälkeen lähdetään ajamaan ja käydään kaikki vaihteet läpi ja moottorin vääntö 85-100Nm tänä aikana. 1km ja se oli siinä. Loppui ryskiminen ja nopeutui vaihdot.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #17 : 28.11.2014, 19:00:39 »
Tuli pari päivää sitten ostettu tälläinen Volvo, ja huomasin melkein heti että vaihteisto vaikuttaa jotenkin oudolta. Vaihteen vaihdot tapahtuu jotenkin "nykien" tai ainakin tuntee melko voimakkaasti kun laatikko vaihtaa vaihdetta, ei aina mutta välillä. Volvolla ajettu 258tkm ja 240tkm paikeella on vaihdettu automaattivaihteisto öjyt. En tiedä onko käytetty huuhtelu menetelmää tai onko vaan päästetty vanhat öljyt ulos ja uudet tilalle. Esimerkiksi ylämäessä kun painaa vähän enemmän kaasua, niin vaihteisto vaihtaa pienemmälle vaihteelle siten: ekaks tuntuu kun vaihde menee pois päältä ja sit taas seuraava nytkähdys kun menee toinen vaihde silmään.

Onko Volvoissa normaalia ns. "nytkähtävä" vaihteenvaihto tai pitäisikö täs alkaa keräämään rahaa vaihteistoremppaa varten?

Kiitän jo etukäteen vastauksista!
Kun käynnistät auton ja laitat D:lle Kytkeytyykö vaihde heti?

S80kuski

  • Vieras
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #18 : 28.11.2014, 23:39:12 »
Kun käynnistät auton ja laitat D:lle Kytkeytyykö vaihde heti?

Kyllä, se aikalailla heti kytkeytyy. Painaa jarrun pohjaan, vetää vaihteen D:lle ja päästä jarrun irti niin auto menee liikkeelle, eli niin kuin pitääkin. Olen Volvolla ajanut nyt n. 600km ja kyllä vaihteiston vaihdot ovat parantunut selvästi. Ei vaihda enään yhtä huonosti kuin ennen. Nyt vaihtaa melkein kuin automaatin pitääkin vaihtaa, ainakin mielestäni. Tällä hetkellä Volvo on huollossa paikallisessa Volvo-huollossa, pyysin korjaamon kavereita vielä, että kun menette koeajamaan niin kiinnittäkää myös huomioo vaihdelaatikon toimivuuteen. Maanantaina pitäisi olla auto valmiina, niin saa nähdä mitä ne sit sanovat.

Olen myös jossain vaiheessa menossa käymään Eero Jääskeläisen luona (www.eerojaaskelainen.com) Salossa, niin annan hänen kokeilla ajaa sillä Volvolla, sekä tehdään ehkä vaihteistoon jonkinsortin muistin nollaus.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #19 : 29.11.2014, 12:46:31 »
Mikäs kaveri tuo on? Mainitsee yhtenä referenssinä fiat stilon polttimonvaihdon. Hmm..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #20 : 29.11.2014, 21:51:27 »
off-topic, mutta todella hämmentävät sivustot. Pisteet webbisivun retrohenkisyydestä. Mutta muuten olen vielä sekavissa tunnelmissa  :o Itselle tuntematon suuruus vaikka samalla paikkakunnalla majaillaankin.
-12 V60 D3A

S80kuski

  • Vieras
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #21 : 29.11.2014, 23:48:09 »
Eerolla on ilmeisesti kokemusta myös Volvo S80, kylläkin vanhemman koppaisen vaihdelaatikon ventiilipöydän vaihdosta. (http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228) Sen verran mitä olen hänen kanssa sähköpostitse puhunut, niin kyllä vaikuttaa siltä että kaveri tietää volvon automaattivaihteistoista jotain.

Täytyy nyt ekaksi kuitenkin katsoa, että mitä Volvon-huoltokorjaamo sano siitä vaihteiston toimivuudesta, koska he ilmeisesti kokeilevat sitä silloin kun moottori ja vaihteisto ovat vielä melko kylmiä. Ajattelin vielä maanantai aamulla soittaa sinne korjaamolle ja sanoa, että jos niillä on aikaa niin voisivat tarkistaa laatikkoöljynmäärän, ettei ole liikaa tai liian vähän sitä siellä.

Poissa Pka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #22 : 30.11.2014, 13:35:26 »
"Mutta näin insinöörinä epäilisin sen "oppivuuden" tapahtuvat muutaman minuutin sisällä. Eli laatikossa on fläshättynä muutama esilaskettu vaihteistokartta mitä sitten vaihdellaan viimehetkien kaasunkäytön perusteella. Kaasuttelutrendin lisäksi kartat vaihdellaan myös vaihtoajan, lämpötilan, kuorman jne. perusteella. Eli laatikko pyrkii adaptoitumaan ympäristön sekä omien sisäisten muutoksiensa mukaan.

Nettifoorumeilla jotkut puhuvat muutaman viikon tai parin tuhannen kilometrin "oppimisesta" mikä omaan korvaan kuulostaa kummalliselta. Mihin ne tiedot kerätään? Joku terainen RAM piiri autossa?)"

Vidalla tuo vaihteiston keräämä informaatio on itse asiassa kuvattu, suosittelen sen asentamista.
Tavoite tuossa on "sujuva vaihtaminen ajotapojen mukaan". Tallennetaan arvot vaihteistonöljynpaineesta, kierroksista sekä nopeudesta. Varmaan insinöörinä tiedät myös että yhteen HDD diskettiin jonka tallennustila on siis 1,44mt mahtuu 12 raamattua muotoilematonta tekstiä? Ko. rivit CSV muodossa siis tuskin kovin paljon vaativat tallennustilaa ja tarpeellinen määrä pystytään tallentamaan varmaan jo alle 10 Mt:n bruttokapasiteetille - fronttidataa siis syntyy hyvin vähän. Tavoite on siis tasainen vaihtaminen öljyjen ikääntyessä niin että otetaan myös huomioon kuskin ajotapaa aina mahdollisuuksian mukaan. 2008 e91 320d:n BMW:n avaimessakin on enemmän muistia kuin tuo raamatun vaatima fronttidata.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #23 : 01.12.2014, 10:29:19 »
Pointti oli se, että jos puhutaan jostain viikkojen tai jopa tuhansen kilometrien loggaamisesta, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Tuohon matkaan mahtuu kaikkea mahdollista ajoa ja useampi kuljettajakin. 100km/h eteenpäin liikkuvalle tekniselle laitteelle riittäisi muutama minuutti ja kaikki varttia pidempää on esihistoriallista tietoa.

Kyllä meilläkin vaimo ihmetteli, että miksi meikän Volvo vaihtaa nopeammin, kun minä olen sillä ajanut. Vastaukseksi väittäisi, että hänen hypätessään autoon on kone ja laatikko jo valmiiksi lämpimänä :D

Mutta jos joku tietää, miten tuolla automaatilla voi ajaa taloudellisimmin, niin se olisi kova juttu. Nyt talvella kun lähtee liikenteeseen, niin ainakin omalla kohdalla laatikko luistattaa ensimmäiset 4km ja sitten olenkin jo työpaikan pihassa. Kulutusmittari näyttää 35 litraa sadalle. Ja sitten annetaan auton jäähtyä 8 tuntia firman pihassa ja sama toiseen suuntaan. Ainoa hyvä puoli on se, että koska laatikko ei lukitse niin voi valuttaa tyhjällä pidemmälle. Mutta eipä sekään ruuhkassa paljoa auta, kun jatkuvasti pitää jarruttaa tai kiihdyttää letkan mukana. Puhumattakaan lievästä ylämäestä toiseen suuntaan, missä kaasua annetaan koko ajan ja kierrokset ovat 2500-3000 pinnassa. EKologisempaa olisi ehkä asentaa webasto lohkon sijasta automaattiin :D
-12 V60 D3A

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #24 : 01.12.2014, 10:58:17 »
Kylmänä tuo luisto nyt kuuluukin asiaan kunnes laatikon öljyt ovat lämmenneet, tuolle ei voi mitään ja kaikki perinteiset laatikot tekevät tuon.

Tuhansien ja tuhansien, ei ehkä noin pitkään yleensä mene, mutta jos ohjatusti menee 2-3h niin mitäpä luulet normaaliajolla kestävän kun et tiedä mitä se on vielä oppimatta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #25 : 01.12.2014, 11:25:49 »
Tuhansien ja tuhansien, ei ehkä noin pitkään yleensä mene, mutta jos ohjatusti menee 2-3h niin mitäpä luulet normaaliajolla kestävän kun et tiedä mitä se on vielä oppimatta.

Voisi kuvitella, että kun on ajanut vaikkapa Turusta Parkanoon, niin tuskin siinä enää tarvitsee hirveästi odottaa mitä se kuski tekee seuraavaksi. :D Onhan siinä jo varmaan parisensataa vaihtoa takana ja konekin on ollut samassa lämmössä jo pari tuntia.

Citikalta löysin koulutusmateriaalit, missä käytiin läpi yhden automaatin softalogiikkaa ja parametrejä. Luin sitä hetken, mutta sitten tajusin ettei kukaan maksa minulle siitä hommasta. Mutta googlella se löytyi, kun laittoi jotain "automatic transmission adaptation...".

Taloudellisuuskysymyksellä hain lähinnä sitä, että kannattaako kylmällä laatikolla kiihdyttää nopeasti esim. ylinopeuteen ja sitten antaa rullata vapaalla, vai hitaasti kelata vauhtia. Eli miten lukittumattoman laatikon hyötysuhde vaihtelee kierroksittain.
-12 V60 D3A

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #26 : 01.12.2014, 15:37:14 »
Mä olen sitä mieltä että tuota oppimiskykyä hiukan liioitellaan ja monesti on turhaa hifistelyä yrittää saada siitä parempaa. Jos se öljy on punaista ja oikeanlaista niin se sitten vaihtaa miten vaihtaa. Ensimmäisissä uusinta korimallia olevissa oli jotain ohjelmavikaa ja meni vaihdot tökkien. Ei silloinkaan välttämättä vaihdelaatikossa ollut vika vaan moottori ja vaihteisto olivat hiukan eri paria.

Vikaa voi toki vaihteistossa olla, mutta on jonkinlainen ominaisuus ettei ne vaihdot aina mene ihan huomaamatta. Äänikin on eri vaihdelaatikoissa hiukan erilainen. Esim. ykkösvaihde pitää monessa aikalailla kuuluvaa ujellusta mutta toisissa on ihmeen hiljainen.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #27 : 02.12.2014, 11:42:43 »
Se on juurikin noin kuten Norttikin kertoo Volvojen suhteen. Ne tuntuu välillä jysäyttelevän ilman sen tarkempaa syytä. Mersu taas vaatii opettelun tai mistään ei tule mitään.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

S80kuski

  • Vieras
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #28 : 02.12.2014, 22:51:24 »
Mä olen sitä mieltä että tuota oppimiskykyä hiukan liioitellaan ja monesti on turhaa hifistelyä yrittää saada siitä parempaa. Jos se öljy on punaista ja oikeanlaista niin se sitten vaihtaa miten vaihtaa. Ensimmäisissä uusinta korimallia olevissa oli jotain ohjelmavikaa ja meni vaihdot tökkien. Ei silloinkaan välttämättä vaihdelaatikossa ollut vika vaan moottori ja vaihteisto olivat hiukan eri paria.

Vikaa voi toki vaihteistossa olla, mutta on jonkinlainen ominaisuus ettei ne vaihdot aina mene ihan huomaamatta. Äänikin on eri vaihdelaatikoissa hiukan erilainen. Esim. ykkösvaihde pitää monessa aikalailla kuuluvaa ujellusta mutta toisissa on ihmeen hiljainen.

Meinasitko että ensimmäisissä uusinta korimallia olevissa S80:ssa oli kyseinen ohjelmavika? Tietääkseni Volvossani ei ole kertaakaan päivitetty vaihdelaatikon softaa eikä se ole kai käynyt missän takaisinkutsuissa, koska eikö siitä pitäisi sitten tulla joku merkintä huoltokirjaan jos on tehty softan päivitys tai käyty takaisinkutsussa? Auto on vuonna 2010 tuotu Saksasta, ja melkein kaikki huollot on tehty jossain muualla ku Volvon-merkkihuolloissa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Volvo S80 2,4D -07 automaatti
« Vastaus #29 : 02.12.2014, 23:25:59 »
Mä olen sitä mieltä että tuota oppimiskykyä hiukan liioitellaan ja monesti on turhaa hifistelyä yrittää saada siitä parempaa. Jos se öljy on punaista ja oikeanlaista niin se sitten vaihtaa miten vaihtaa. Ensimmäisissä uusinta korimallia olevissa oli jotain ohjelmavikaa ja meni vaihdot tökkien. Ei silloinkaan välttämättä vaihdelaatikossa ollut vika vaan moottori ja vaihteisto olivat hiukan eri paria.

Vikaa voi toki vaihteistossa olla, mutta on jonkinlainen ominaisuus ettei ne vaihdot aina mene ihan huomaamatta. Äänikin on eri vaihdelaatikoissa hiukan erilainen. Esim. ykkösvaihde pitää monessa aikalailla kuuluvaa ujellusta mutta toisissa on ihmeen hiljainen.

joo..eikä tämä koske pelkästään näitä geartroniceja tämä liioittelu. vw dsg:kin kuulemma on niin oppivainen että vaimojen autoilun jälkeen töksii vaihteisto pitkän aikaa kun auto saa pitkästä aikaa kenkää :omutta mitään tällaista en koskaan havainnu. minusta se koskaan mitään oppinu. mulla muuten makeasti vonkaisee ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kun antaa kenkää. piiuuuuuu... tiedä sitten onko normaalia mutta itse vaihto sujuu hyvin. tämä tf80sc ei ole vissiin uusinta uutta niin kai tälle vähän kuuluu armoakin antaa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo