Autoracing  KL-varaosat

V70 2.4D -09 automaatti ravistaa veto päällä 80+ nopeudessa (ONGELMA RATKAISTU)

  • 7 Vastauksia
  • 12222 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pennola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Pikaisella etsinnällä en ihan identtistä vikaa löytänyt foorumiltanne, joten tässäpä ongelma pähkinänkuoressa:

- Otsikon mukainen n. 177 tkm ajettu yksilö ravistaa nyt kiusallisen paljon yli 80 kmh nopeuksissa, kun veto on päällä ts. kiihdyttäessä ja myös tasaisella vedolla
- Testattu automaatin manuaaliasennossa vaihteet 4,5,6 ko. nopeudessa ja kaikilla ravistaa melko lailla saman verran ja sitä jatkuu ainakin 120 kmh saakka
- Kaasulta jalan nosto lopettaa ravistelun/tärinän heti eli ei viittaa kyllä rengas-/vanneongelmaan
- Esiintyy siis vain kunnon maantienopeuksissa eikä esim. paikaltaan reilullakaan kiihdytyksellä lähdettäessä
- Ilmennyt vaihtelevasti tämän vuoden aikana, kesällä vaihdettiin tomaatin öljyt ja muunlaiset pienet tärinät poistuivat ja vaihtaminenkin hoituu elegantimmin, mutta tuo ravistelu on nyt herännyt entistä voimakkaampana kiusaksi
- Ylimääräisiä ääniä/kolinoita ei kuulu kiihdytyksissä eikä käännöissä

Itsellä ei ole mekaanikon taitoja, joten pajallehan tuo on vietävä, mutta olisi hyvä kuulla edes valistuneita arvauksia, mistä lähteä ongelmaa purkamaan, kun siihen "vaihdetaan osa kerrallaan" ei huvittaisi ryhtyä. Saa myös ehdottaa hinta-laatusuhteeltaan järkevintä paikkaa Oulussa.

Sisemmät vetaritko tekee tepposiaan? Vetoakseli vaihtoon? Vaan kumpi puoli...?
« Viimeksi muokattu: 08.12.2014, 18:02:47 kirjoittanut pennola »
Volvo S60 T6 -10/-11 Designed by Heico Sportiv
Volvo V70 2.4D -09

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Aikalailla tarkkaan kuvailit rikkinäisen vetoakselin tuottamaa tärinää. Se tulee noissa nopeuksissakin.

Kun kilometrejä on noin vähän, epäilen että jostain vetonivelestä on suojakumi hajonnut. Niitä ei aina edes huomaa. Se on saattanut olla rikki myös aikaisemmin ja on kulunut aiemmin. Suojakumista yleensä näkyy, onko sitä vaihdettu.

Jos suojakumit ovat ehjiä eikä välystä tunnu, niin niitä suojakumeja pitäisi kai avata ja tarkistaa puuttuuko jostain rasvat. Aloittaisin arvaamisen oikean puolen sisemmästä nivelestä ;).

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Eikö se vetonivel yleensä oireile enemmän parkkipaikoilla, kun hitaassa vauhdissa kääntää kaikki jommalle kummalle puolelle? Itsellä on yleensä kuulunut tässä vaiheessa rutinaa hajonneelta puolelta.
-12 V60 D3A

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Ei, koska sisempi nivel ei juurikaan käänny. Ulompi kääntyy samassa kulmassa renkaan kanssa. Viallinen ulompi tosiaan voi pitää ääntä parkkipaikalla pyöriteltäessä. Viallinen sisempi yleensä aiheuttaa kuvailemaasi tärinää.

Poissa pennola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
C70 ehti näköjään jo vastata volvesterille. Itsekin olen ymmärtänyt, että sisemmät vetarit saattavat aiheuttaa vain ravisteluita tmv. ongelmaa ilman poikkeavia rahinoita tai muita ääniä. Jotain ylimääräistä metallista kahinaa olen kyllä viime kesänä kuullut ikkunan ollessa auki kävelynopeuksissa, joten liekkö sama vika, joka nyt vain "tuli ajon myötä esille".

Viestiketjun yksilö käväisi Wetterin mekaanikolla eilen aamusta ja jo koeajon perusteella ensisijainen epäily on viallinen vetari. Maanantaina uuteen pidempään arvioon ja mahd. loppuviikosta kuntoon, jos hyvin käy. Informoin.
Volvo S60 T6 -10/-11 Designed by Heico Sportiv
Volvo V70 2.4D -09

Poissa pennola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vika varmentui tämän viikon maanantaina ja Nortin valistunut veikkaus osui täydellisesti nappiin: oikealla sisempi vetonivel rikki - vaihtoon menee koko oikean puoleinen vetoakseli. Vian etsintöineen, osineen ja töineen kustantaa näillä näkymin 850 euroa Oulun Wetterillä. Muualta en edes kysellyt tarjouksia, koska haluan saada kärryn mahdollisimman nopeasti kuntoon.
Volvo S60 T6 -10/-11 Designed by Heico Sportiv
Volvo V70 2.4D -09

Poissa pennola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Auto haettu tänään Wetteriltä korjattuna: ravistelut/täristelyt jäivät uuden vetoakselin myötä historiaan. Olipa mahtava ajaa! :)

Kaikkiaan tälle vialle tuli kustannuksia hieman alle 830 euroa.
Volvo S60 T6 -10/-11 Designed by Heico Sportiv
Volvo V70 2.4D -09

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Melko kohtuuhintaan se Wetteri laittaa sentään. Muualla olisi voinut tulla kalliimmaksikin. Hienoa kun toimii. Itsellä ne ehkä on edessä kun ostin tuon V70 T5.n Se kun on" suomen halvin manuaali". Autoa vielä nähnytkään kuin kuvissa. Kaveri testaa sitä Joensuun ympäristössä että mitä siitä löytyy? :pomo:

JK:Minulla tuo reisu olis jo ollut 50% koko auton ostohinnasta. Ikäero kun on n.10vuotta.

Mieluimmin sitä hoitaa auton ajoon kuin pähkälee sitä missä se saataisiin halvimmalla kuntoon. Sitten ne varmaan Vetterillä sanoi että se toinen vetoakseli on seuraava vaihtokohde. Ei niillä yleensä ole sataatuhatta enempää vaihtoeroa.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2014, 18:48:38 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

 

KL-varaosat  Race.fi