Autoracing  KL-varaosat

volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?

  • 26 Vastauksia
  • 11968 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Tällähetkellä ei ole kumpaakaan? Ja vaihdettavaihtaessa käy rikkaalla ja kierrokset nousee? Voiko johtua dumpin tai bybassin puutteesta?
Mitäs te suosittelette?
Volvo 850 T-5R

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
ja jostain kuulin että dumpin asennuksen jälkeenkin saattaa ilmentyä sitä että käy rikkaalla ja välikaasulla kierrokset nousee 3000rpm? :o
Volvo 850 T-5R

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Se vakio bypass toimii ihan hyvästi, joten itse suosittelisin sitä. Miten se entinen bypass on poistettu?

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Miten se toimisi sillä osaksi kierrättävällä dumpilla?

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
En oo kokeillu, mutta käsittääkseni nuo dumpit monesti sotkee tuon järjestelmän. Dumpilla puhalletaan imm mittaamaa ilmaa pihalle ja tuo käsittääkseni sotkee tuon tsydeemin (seokset heittelee). Saahan sitä toki kokeilla vaan minkä takia pitää rueta "keksimään pyörä uudelleen" :D Onko autolle tehty jotain muitakin muutoksia vai minkätakia tuo pitää modailla?

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
http://www.ahtoja.com/product/250/forge-split-r-style-osittain-kierrattava-by-pass

tuohan saattaisi jopa toimia. tai sitten ihan normaali pässi letkuun jos on semmoinen turbo vaihdettu missä ei pässiä ole.

itseä ainakin kiinnostaisi toimisiko tuo dumppi vitoskoneessa kun itselläkin on tulossa semmoinen turbo missä pässiä ei ole.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
No se ulospuhallettu ilma on jo ilmamassamittarin mittaamaa, joten aiheuttaa seoksen heittelyä. Jos osittain ulos puhaltava niin sekoittaa hieman vähemmän, kumminkin sekoittaen. Bypass vaan kiinni. Turha sen teinikkään suhahduksen takia mielestäni on alkaa moottorinohjausta kiusaamaan. Teet tietysti niinkuin haluat, mutta totuus on ettei se dumppi nuissa vehkeissä hyväksi ole.

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Entinen omistaja sanoi että ei ole kumpaakaan, eli siellä on avonainen hukkaportti? Selittääkö se myös miksi välikaasulla kierrokset huitelee 3000? Kyseessä siis ensimmäinen volvo,ja peukalo syvästi keskellä kämmentä :D
Volvo 850 T-5R

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Entinen omistaja sanoi että ei ole kumpaakaan, eli siellä on avonainen hukkaportti? Selittääkö se myös miksi välikaasulla kierrokset huitelee 3000? Kyseessä siis ensimmäinen volvo,ja peukalo syvästi keskellä kämmentä :D

Välikaasulla hutelee 3000rpm, tarkoittaa mitä? No jos avonainen olisi, ei siellä kyllä silloin ahtopainetttakaan olisi.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Entinen omistaja sanoi että ei ole kumpaakaan, eli siellä on avonainen hukkaportti?
Otetaanpas nyt alusta.
Hukkaportti on pakopesässä ja ohjaa pakokaasun virtausta turbiinin ohi kun haluttu ahtopaine on saavutettu.

By-pass venttiili tai dumppi on taas ahtoputkessa, tai näissä pikkumitsuissa (by-pass) suoraan ahtimen kompressorikotelossa. Tämän tehtävänä on aueta kun kaasu nostetaan vedosta jotta ahtimen tuottama ilma ei törmää kaasuläppään ja aiheuta paineiskua ahtimen kompressoriin. By-pass kierrättää ilman ahtimen imupuolelle eli ilmansuodattimen ja ahtimen väliin ja dumppi taas laskee sen suoraan ulkoilmaan.

Vakioahtimessa sulla siis pitäisi olla by-pass siellä kompressorikotelossa joka pelaa ihan täysin kunhan siinä on ehjä kalvo. Jos suhinaa haluat niin kartiofiltteri auttaa siihen nälkään, voimaa sillä ei kylläkään tule lisää.

Tuo kierrosten leijuminen vaihtaessa tuntuu olevan tinavitosissa ihan ominaisuus. Sitä oppii kyllä ajallaan hieman hillitsemään sopivalla kytkimen/kaasun käytöllä. ;) Vai sitäkö tarkoitit? Ei nyt tuo välikaasujuttu ihan auennut?
« Viimeksi muokattu: 16.12.2014, 20:30:50 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
edellinen omistaja sanoi että tällä hetkellä siellä on vaan hukkaportti joka päästäs paineet pakosarjaan? onko kellään kokemusta tosta forgen dumppi valmis kitistä? tähän dumppi bybassi keskuteluun ei löydy näköjään yhtä oikeata ratkasua mutta mikä olisi kestoa ajatellen paras ratkasu? minua ei niin kiinnosta ne äänet vaan se ettei turbo sano itteään irti, moottorissa tällä hetkellä alkuperänen ahdin.
Volvo 850 T-5R

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
moottorissa tällä hetkellä alkuperänen ahdin.

Sit siellä on se bypass kiinni. Kuvat selkeyttäs aika paljon taas vaihteeksi

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
pitääkin tutkia se ahdin tarkemmin kun pääsen volvon luokse. ihmetyttää vaan miksi siinä ei olisi mitään?
Volvo 850 T-5R

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
elikkä autossa kiinni tuo t16 ahdin.
Volvo 850 T-5R

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
elikkä onko tuossa t16 ahtimessa sitä bybassia? suhina on kyllä aika kova ettei vaikuta että olisi.. kuulostaa sellaselta metallimaiselta ääneltä?
Volvo 850 T-5R

 

Elekma  Autoracing