RallyBaron  Samppasport

volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?

  • 26 Vastauksia
  • 11967 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4405
On siinä vakiona. Sellainen koppa kyljessä mihin tulee paineletku.

Kuvassa CBV. Suhisee tommonenkin sen verran, että kuuluu sisälle. 8-pätkä kirjoittikin jo hyvän selostuksen eroista.
Tossa mitsussa on siis sisäinen hukkaportti, joka päästää pakopaineita downpipeen. Ei ole tekemistä bypassin tai dumpin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014, 17:16:41 kirjoittanut Acke »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
moottorissa tällä hetkellä alkuperänen ahdin.
elikkä autossa kiinni tuo t16 ahdin.

T-5R:ssä pitäisi olla 15G ahdin vakiona? 16T löytyy vain manuaali-R:stä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
ei siis olekkaan vakioahdin, sen verran kyselin entiseltä omistajalta.. elikkä tossa mitsun t16 on siis hukkaportti joka päästää paineet downpipeen? ymmärsinkö oikein?
onko turbon kestämisen kannalta kuitenkin parempi asentaa dumppi? Aikasempi myyjä suositteli sen asennusta ja ihmettelenkin miksi ei ollut asentanut?
Volvo 850 T-5R

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
ei siis olekkaan vakioahdin, sen verran kyselin entiseltä omistajalta.. elikkä tossa mitsun t16 on siis hukkaportti joka päästää paineet downpipeen? ymmärsinkö oikein?
onko turbon kestämisen kannalta kuitenkin parempi asentaa dumppi? Aikasempi myyjä suositteli sen asennusta ja ihmettelenkin miksi ei ollut asentanut?

Lue nyt ajatuksella tuo mun kirjoittama viesti edellisellä sivulla läpi. Jos ei vieläkään aukene niin kertaa.

Hukkaportti päästää PAKOKAASUA ahtimen turbiinisiiven ohi suoraan downpipeen kun haluttu ahtopaine on saavutettu, eli rajaa ahtimen pyörimisnopeutta. Tämä tapahtuu siis silloin kun se ahtopainemittari osoittaa vaikkapa nyt sitten tasaista 1bar lukemaa vedätyksessä. Muissa tilanteissa hukkaportti on kiinni.

By-pass tai dumppi päästää IMUILMAA pois ahtimen ja kaasuläpän välistä joko ahtimen imupuolelle (by-pass) tai ulkoilmaan (dump valve). Tämä tapahtuu silloin kun kaasuläppä menee kiinni ja ahtopainemittari putoaa alipaineelle. Eli tämä kapistus on siis kiinni täydessä vedossa ja aukeaa vain kun kaasuläppä suljetaan.

Kaksi eri asiaa siis. Tehdastekoisista bensaturboautoista löytyy aina hukkaportti ja yleensä myös by-pass joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014, 19:16:53 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5880
Ja jos on muuten vakio,  niin suosittelen sitä by pässiä sinne, ennenkuin dumppia.

Dumpit sotkee suhteellisen hyvin seoksia.
Vaikkakin se ääni on niin eroottista toisille  ;)
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
henrikeu: alla linkki jossa kivoja kuvia ja perustietoa ahtimista. Toivottavasti on apua :)
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Asia meni perille, kiitoksia.
Sitten, mistä hankkia bybassi? Onko jotain mitä suosittelette?
Volvo 850 T-5R

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Tuossa ylhäällä olevassa kuvassa on nuolella merkitty osa turbossa. Eli CBV = Compressor Bypass Valve! Onko se rikki nyt kiinni olevassa turbossa? Eli siinä olemassa olevassa on sekä hukkaportti, että Bypass!
En nyt oikein hahmota, miksi tätä asiaa veivataan? Varaosina noita saa, jos kalvot etc on rikki :)

Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Siis turbossa ei ole bybassia kiinni ollenkaan.
Volvo 850 T-5R

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Siis turbossa ei ole bybassia kiinni ollenkaan.

oletko katsonut sitä turbon kompura puolta onko siinä toi koppa? jos on niin sitten on bypass, kuten oikeastaan kaikissa 16t ahtimissa.
kannattaa varmaan nyt oikeasti ottaa se kuva ettei tartte mutuilla loppuvuotta tämän asian kanssa..


Poissa henrikeu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Joo, vaikea itekkään selittää kun tosiaan seisoo muualla.
Volvo 850 T-5R

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Joo, vaikea itekkään selittää kun tosiaan seisoo muualla.
:facepalm: tuskinpä täältäkään kukaan pääsee sitä enempää katsomaan

 

Samppasport  Futurez