ei siis olekkaan vakioahdin, sen verran kyselin entiseltä omistajalta.. elikkä tossa mitsun t16 on siis hukkaportti joka päästää paineet downpipeen? ymmärsinkö oikein?
onko turbon kestämisen kannalta kuitenkin parempi asentaa dumppi? Aikasempi myyjä suositteli sen asennusta ja ihmettelenkin miksi ei ollut asentanut?
Lue nyt ajatuksella tuo mun kirjoittama viesti edellisellä sivulla läpi. Jos ei vieläkään aukene niin kertaa.
Hukkaportti päästää PAKOKAASUA ahtimen turbiinisiiven ohi suoraan downpipeen kun haluttu ahtopaine on saavutettu, eli rajaa ahtimen pyörimisnopeutta. Tämä tapahtuu siis silloin kun se ahtopainemittari osoittaa vaikkapa nyt sitten tasaista 1bar lukemaa vedätyksessä. Muissa tilanteissa hukkaportti on kiinni.
By-pass tai dumppi päästää IMUILMAA pois ahtimen ja kaasuläpän välistä joko ahtimen imupuolelle (by-pass) tai ulkoilmaan (dump valve). Tämä tapahtuu silloin kun kaasuläppä menee kiinni ja ahtopainemittari putoaa alipaineelle. Eli tämä kapistus on siis kiinni täydessä vedossa ja aukeaa vain kun kaasuläppä suljetaan.
Kaksi eri asiaa siis. Tehdastekoisista bensaturboautoista löytyy aina hukkaportti ja yleensä myös by-pass joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.