RallyBaron  Samppasport

Volvo diesel 100Kw

  • 12 Vastauksia
  • 50556 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa isosilta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Volvo diesel 100Kw
« : 25.12.2014, 23:07:09 »
Nyt olisi mukavaa saada tietoa kun olisi vaihto mielessä ja tarjolla olisi 2.0l  100Kw diesel autoja.  Mikä moottori tämä on ja miksi sitä ei kovin ole tarjolla?? Yleisesti 163hv.ja 181hv
Olisi mukava saada tietoa moottorista.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #1 : 25.12.2014, 23:26:34 »
Nyt olisi mukavaa saada tietoa kun olisi vaihto mielessä ja tarjolla olisi 2.0l  100Kw diesel autoja.  Mikä moottori tämä on ja miksi sitä ei kovin ole tarjolla?? Yleisesti 163hv.ja 181hv
Olisi mukava saada tietoa moottorista.

Tuo on PSA:n moottori, jota käytetään Sitikoissa ja Pösöissä HDI-merkinnällä, Mazda käyttää (harvinaisempi) MZR-CD-merkintää, Ford TDCI. Siis paljon käytetty moottori, erittäin hyvä! S/V50-malleissa faceliftin yhteydessä on tullut viimeisin moottoripäivitys (Volvossa). Ohjausjärjestelmänä hieman harvinaisempi Siemens ja piezo-suuttimet. Pääosin toimiva moottori, mutta EGR vaivaa löytyy ja DPF-malleissa myös ongelmia, kummatkin pystyy tarvittaessa poistamaan ohjelmallisesti käytöstä, joten ei ole syytä pelätä noiden vuoksi ko. moottoria. S/V50-mallissa kulutus pyörii ilman DPF olevissa malleissa 5,5L korvilla, DPF-malleissa puolisen litraa enemmän. DPF-suodattimen vaihtoväli on 120tkm. Jakohihnan vaihtoväli 120tkm (muistaakseni). Voisin melkein väittää, että 2.0D on kestävämpi kuin Volvon omat dieselit, koska noita on tehty ja hiottu sen 1000x enemmän kuin Volvon omaa. Kauhean vähän noissa ainakin on ongelmia ollut.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa KiPu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • No ku mä luulin et mä osaisin...
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #2 : 26.12.2014, 08:53:45 »
Ja jos taas haluat Volvon moottorin niin...

Aikaisemmin D3 oli 2.0l viisisylinterinen 163hv moottori ja 2013 D3 muuttui 136hv (100kW) viisisylinteriseksi versioksi.
2014 tuli siis uusi 2.0l neljäsylinterinen 181hv D4 (paitsi neliveto D4 on 2.4l viisisylinterinen 181hv) ja D3 pysyi viisisylinterisenä 136hv.

Versiot tulee ja menee Volvolla aika tiuhasn tahtiin. Taitaa olla myyjilläkin perässä pysymistä...

Eli ei ole 100kW Volvon omaa konetta paljoa tarjolla, sillä melko uusi tapaus.

Volvotdi kertoikin jo faktat aikasemmin tarjolla olleesta 2.0l nelisylinterisestä "Ford" dieselistä, jota sai mm. V70 ja V50 koreihin.
Entiset Volvot: V70 2.4T AT -00, V70 2.5T AT -04, V50 1.6D Drive -09, V70 2.4D Geartronic -10 ja S60 D5 Geartronic -12.

Hei! Se oli jo rikki, kun mä tulin tänne!

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #3 : 26.12.2014, 08:58:31 »
2.0 litraa ja 100kW spekseillä löytyy myös viisisylinterinen versio, mikä on iskunpituutta pienentämällä muutettu 2.4D moottori ja versioltaan D3. Tuli vissiin 2013 malleihin (missä iso keskinäyttö). Samasta moottorista löytyy 120kW D4 versio. Hyvä ja kestävä kattila. Jakohihna 180tkm välein.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2014, 09:01:05 kirjoittanut Taksari »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #4 : 26.12.2014, 10:36:40 »
Voisin melkein väittää että d5-tekniikasta downgreidattu moottori kestää kauemmin kuin se muu auto. D5 kestää vähintään miljoona kilometriä ja siitä iskunpituutta pienentämällä tehty tehottomampi jotain ihan muuta :).

Psa-moottorista ei ainakaan mulle ole tullut mikään laadukas kuva: vuotavia injektoreja, vuotava kannentiiviste, hajoavat vesiletkut, valtavasti rihmoja ja piuhoja ympäri moottoria kuin olisi peilikuvaksi tehty. Siemens ei ole ihan Boschin veroinen injektorien ja ohjaimien valmistajana.

Jo ihan käyntiäänen takia oma valintani kohdistuisi 5-sylinteriseen :).

 

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #5 : 26.12.2014, 11:00:14 »
Löytyy sitä Siemenssiä Volvon 5-sylinterisestä D4-moottorista kun taas D3 on Bosch.  ;)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Häjy71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #6 : 28.12.2014, 19:54:27 »
2.0 litraa ja 100kW spekseillä löytyy myös viisisylinterinen versio, mikä on iskunpituutta pienentämällä muutettu 2.4D moottori ja versioltaan D3. Tuli vissiin 2013 malleihin (missä iso keskinäyttö). Samasta moottorista löytyy 120kW D4 versio. Hyvä ja kestävä kattila. Jakohihna 180tkm välein.

Juuri näin. Omassa V60 -13:ssa juuri tämä kone, 2l, 5-syl, mallimerkintä D3 (100kW). Ihan hyvin riittää tämänkokoiseen koppaan tavallisessa maantieajossa. Pari vuotta ajoa takana, mittarissa 108tkm. Takuukorjauksia ei ole tarvinnut tehdä, vain normihuolloissa käynyt 30tkm välein. Eniten olen tykännyt kulutuksen tippumisesta, edelliseen V70 2,4D -08 verrattuna keskikulutus pudonnut 6,5 =>5l/100km.
V90 D4 Momentum -17
V60 D3 Summum -13, S60 D3 Momentum -11
ex V70 2.4D Summum -08
ex V70 D5 Kinetic -05

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #7 : 30.12.2014, 01:55:42 »
Nyt olisi mukavaa saada tietoa kun olisi vaihto mielessä ja tarjolla olisi 2.0l  100Kw diesel autoja.  Mikä moottori tämä on ja miksi sitä ei kovin ole tarjolla?? Yleisesti 163hv.ja 181hv
Olisi mukava saada tietoa moottorista.

Mulla on tuo PSA:n 100kw-versio V70:ssä ja on osoittautunut kyllä ihan mainioksi käyttöpannuksi nyt 15.000km perusteella. Matka-ajossa kulkee todella pienellä tarpeella ja (180hp) softalla piristettynä kulkee meikäläisiin tieolosuhteisiin sopivan rivakasti. Juuri palattiin joulun vietosta ja yli 700km keskikulutus n. -20 asteen pakkasilla ajeltuna oli kotipihassa 5,3l/100km - webaston käyttöineen kaikkineen. Tosin ajotietokone valehtelee noin puoli litraa, mutta silti mennään helposti alle 6 litralla täydellä lastilla pakkaskeleillä. Kesällä pääsee pihistelemällä helposti ja yrittämättä alle 5,0 litran lukemalla ajotietokoneen mukaan. 

Tämä Siemens-VDO-yhdistelmä on kyllä todella yleinen kombinaatio vaikka kuinka monessa nykyautossa, eikä varmastikaan käytännön tasolla poikkea kestävyydeltään/ajotuntumaltaan vastaavista Boschin versioista. Siemensillä on pitkä historia ECU:jen toimittajana mm. Bemarin 6-pyttyisiin bensakoneisiin. Siemens-VDO on käsittääkseni nykyään osa Continental-ryhmää.

Mutta asiaan... Samanlaisia pommeja ne on halutessaan kaikki kun mittarissa alkaa olla yli 200tkm... Aina kannattaa pitää varalla n.3000 euron korjausbudjettia :) Tähän mun autoon jouduttiin uusimaan ostettaessa - 225tkm kohdalla - ruiskupumppu (VDO), mutta niin jouduttiin myös edelliseen autooni, Audin A4:seen Boschin pumppu 30tkm pienemmällä kilometrilukemalla. Pumpun vaihdon jälkeen Volvo on palvellut todella luotettavasti. Tietääkseni tuo pumppuvika ei ole mikään tyyppivika vaan kyseessä oli yksittäinen maanantaikappale. Tätä "HDi-pohjaista maailmanmoottoria" on prässätty maailmalla paljon - siinä missä volkkarin TDi-koneitakin. Joten kyseessä on varsin koeteltua tekniikkaa. Nykydieselit ja etenkin niiden komponentit on lopulta aika samankaltaisella tekniikalla tuotettuja - riippumatta järjestelmäntoimittajasta. Joten taitaa olla lopulta vähän tuuripeliä minkä verran kukin yksilö kestää ilman merkittäviä ongelmia. Asentajat ja alan ammattimiehetkin tuntuu olevan kovin erimielisiä siitä, mikä on se kestävin ja paras nykydiesel. 

Jakohihnan vaihtoväli on V70 2,0D-koneissa niinkin pitkä kuin 240.000km. Omaan vaihdoin hihnan 220.000km kohdalla ja vanha hihna oli edelleen kuin uusi. Luulen että sillä olisi painanut ongelmitta pitkälle yli 300.000km.   
« Viimeksi muokattu: 30.12.2014, 01:58:26 kirjoittanut JKK74 »

Poissa volvo99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #8 : 05.01.2015, 11:10:43 »
Siis onko nämä 2,0l kone psa;n valmistma ja 2,4 volvon oma? Kunpi parenpi?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2125
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #9 : 05.01.2015, 15:08:19 »
Siis onko nämä 2,0l kone psa;n valmistma ja 2,4 volvon oma? Kunpi parenpi?

2.0 4-sylinterinen on PSA:n (perässä 2.0D) ja 2.0 5-sylinterinen on Volvon moottori (perässä D3 tai D4).
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #10 : 05.01.2015, 17:58:07 »
Siis onko nämä 2,0l kone psa;n valmistma ja 2,4 volvon oma? Kunpi parenpi?

Tuosta paremmuudesta tuskin kukaan pystyy mitään suurta totuutta lausumaan. Kestävyydeltään Molemmat varmasti ihan yhtä hyviä nykydieseleitä.

5-pyttyistä D3:sta koskaan ajamatta veikkaisin että tässä Volvon omassa pannussa saattaisi olla vähän nöyrempi alavääntö alle 1500rpm:n. Ainakin omassa PSA-2,0D:ssä tämä on ainoa ominaisuus, joka vähän häiritsee. Koko ajan täytyy pitää huolta ettei kierrokset putoa alle 1500rpm:n. Sama ongelma tuntuu vaivaavan kaikkia 4-pyttyisiä yksiturboisia nakuttimia. Matka-ajossa tämä ei tosin ole haitannut yhtään.

Poissa apuustin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #11 : 09.01.2015, 13:22:38 »
2.0D -08 V70 ollut käytössä nyt kolmevuotta ja ihan tyytyväinen olen ollut tehoon sekä moottorin laatuun. Laturin jännitteen säätöön vaikutava sähkövika on ollut ainut vika, mitä autossa on ollut 120 tkm --> 240 tkm välillä. Ongelmat siis aivan olemattomia verrattuna mihin Audiharrastuksessa tottui :-)

Aiempina autoina olivat Audi S4 ja Audi Allroad, molemmat 2.7T koneilla 250 hv:lla. Normiajossa 2.0D menee kyllä ihan siinä missä nuo Auditkin. Ohitukset sujuu näissä Suomen nopeusolosuhteissa ihan riittävän hyvin. Aika harvoin tulee tilannetta eteen että: "Tuosta olisin S4:lla vielä hyvin lähtenyt ohittamaan". Tokihan siinä huippukiihtyvyydessä on huima ero, mutta olin heti alkuun kyllä yllättynyt kuinka hyvin tuo 140 hv riittää V70:n kokoiselle autolle.

Polttoaineenkulutus (n. 7 L/100 km) on aina n. litran enemmän kuin mitä keskikulutus näyttää (n. 6 L/100 km). Luulen että D5:ssa kulutuslukemat ovat jopa pienempiä.
V70 2.0 TDi, ex-Audi Allroad 2.7T ja ex-Audi S4 Avant.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo diesel 100Kw
« Vastaus #12 : 10.01.2015, 00:28:54 »
2.0D -08 V70 ollut käytössä nyt kolmevuotta ja ihan tyytyväinen olen ollut tehoon sekä moottorin laatuun. Laturin jännitteen säätöön vaikutava sähkövika on ollut ainut vika, mitä autossa on ollut 120 tkm --> 240 tkm välillä. Ongelmat siis aivan olemattomia verrattuna mihin Audiharrastuksessa tottui :-)

Millainen tuo laturiongelma oikein oli tarkemmin? Kiinnostaa ihan ennakoivasti jo tietää mitä on ehkä itsellä odotettavissa? Kilometrit alkaa kuitenkin jo hipomaan lukemaa 230tkm.

Itsellä on myös aika surullinen "Audi-historia", jonka johdosta on vaikea kuvitella että siihen merkkiin enää koskaan kajoan. Itselläni oli 2009-mallinen, uudempikoppainen A4 2,0TDi, jonka ruiskupumppu leipoi kiinni ja aiheutti n.5000€ hintaisen moottorivaurion. Audi-Centerin korjausarvio oli 9700€ ko. damagelle... Tämä rinkelinokka lähti vaihtoon heti seuraavana päivänä kun saatiin pannu pakettiin. Tämä rinkelinokka lähti vaihtoon heti seuraavana päivänä kun saatiin pannu pakettiin.

Asennutappa virisofta siihen Volvoosi niin auto päivittyy kertaheitolla samaan sarjaan kuin uusimmat verrokit. 180hp vie tuota 2,0D:tä tosi mukavasti.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2015, 00:32:15 kirjoittanut JKK74 »

 

Kulkukoira  Proturbo