Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 -88 turbottaminen

  • 79 Vastauksia
  • 24787 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hammer_man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
240 -88 turbottaminen
« : 09.08.2011, 05:14:52 »
Eli hetken aikaa ollut suunnitteilla turbotus. Ennen ei ole tullut sellaista tehtyä joten tehdessä sitten vasta oppii. Mitäs kaikkea tuossa pitää alustaan vaihtaa kun turbon iskee pellin alle? Edestä löytyy valmiiksi jäähdytetyt levyt.

Olisi tarjolla 2.2 litran moottori(porattu), vaparin kansi, kevyt vauhtipyörä, uusi kytkin, peltisarja, turbo, hukkis, putkisto, cooleri yhteishintaan 1200e. Sitten samoihin kauppoihin voisi vielä ynnätä hestecin sekä suuttimet toiseen 1200e hintaan.

Sanokaas viisaammat näin aloittelijalle, että miltä tuollainen paketti kuulostaa. Omasta mielestäni ei ainakaan mikään mahdottoman hintainen ole. Vai kannattaako unohtaa tuo hestec ja etsiä jostain lh2.4 moottoria ohjaamaan, ainakin halvemmalla taitaa päästä mutta saako yhtä toimivan paketin??

Tällä hetkellä aihiossa kiinni b200e ja m47. Tuolla koneella saa ainakin heittää vesilintua, mutta mikäs tuon laatikon kohtalo olisi tuolla uudella paketilla?

Ja seuraava kysymys kuuluu kuinka helposti tuohon koneeseen sitten löytäisi loput osat. Puuttuu imusarja, laturia, starttia yms sekä koko sytkäpuolen osat. Ei taida kuitenkaan nykykoneesta kauheasti osat uuteen pakettiin sopia...
ex 240 -88 b23e
ex 240 -86 b200k

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #1 : 09.08.2011, 15:59:19 »
Eli hetken aikaa ollut suunnitteilla turbotus. Ennen ei ole tullut sellaista tehtyä joten tehdessä sitten vasta oppii. Mitäs kaikkea tuossa pitää alustaan vaihtaa kun turbon iskee pellin alle? Edestä löytyy valmiiksi jäähdytetyt levyt.

Olisi tarjolla 2.2 litran moottori(porattu), vaparin kansi, kevyt vauhtipyörä, uusi kytkin, peltisarja, turbo, hukkis, putkisto, cooleri yhteishintaan 1200e. Sitten samoihin kauppoihin voisi vielä ynnätä hestecin sekä suuttimet toiseen 1200e hintaan.

Sanokaas viisaammat näin aloittelijalle, että miltä tuollainen paketti kuulostaa. Omasta mielestäni ei ainakaan mikään mahdottoman hintainen ole. Vai kannattaako unohtaa tuo hestec ja etsiä jostain lh2.4 moottoria ohjaamaan, ainakin halvemmalla taitaa päästä mutta saako yhtä toimivan paketin??

Tällä hetkellä aihiossa kiinni b200e ja m47. Tuolla koneella saa ainakin heittää vesilintua, mutta mikäs tuon laatikon kohtalo olisi tuolla uudella paketilla?

Ja seuraava kysymys kuuluu kuinka helposti tuohon koneeseen sitten löytäisi loput osat. Puuttuu imusarja, laturia, starttia yms sekä koko sytkäpuolen osat. Ei taida kuitenkaan nykykoneesta kauheasti osat uuteen pakettiin sopia...


Kun tietäisi mikä on kone mitä olet ostamassa ? Helpottaisi vastaamista. Apulaitteet laturi startti oletettavasti käy vanhasta.

Laatikon kesto riippuu käyttäjästä sekä tehoista/väännöstä. Paketin toimivuus Hestecilläkin riippuu säätäjästä mutta itse lähtisin ohjelmoitavaan ruiskuun koska nälkä kasvaa syödessä ja vakioboxin kanssa kikkailu menee hankalaksi.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011, 16:39:48 kirjoittanut VT86 »
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #2 : 09.08.2011, 16:33:01 »
Millaiset tavoitteet ja suunnitelmat tässä on? Se vaikuttaa myös aika paljon.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #3 : 09.08.2011, 17:00:03 »
Olisi tarjolla 2.2 litran moottori(porattu)

B200 ei kestä porata 2,2 kokoon joten kyseessä on B19 tai B21 pohjautuva kone

Vakio laatikolle ei kannata tarjota paljoa 300Nm enempää vääntöä.
Jos rakennat moottorin jonka suurin vääntö 300Nm esiintyy kierros nopeudella 8000rpm niin tehoa on käytettävissä 250kW ja laatikko kestää teoriassa. Tosin tuollaisen vinomoottorin rakentaminen onnistuu vain teoriassa

Helppo, halpa ja nykypäiväinen ratkaisu on AW 71 automaattivaihteisto
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Paikalla mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2122
    • Instagram kuvat
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #4 : 09.08.2011, 17:01:06 »
Jos haluat 300hp tai karvan yli voi lh vielä mennä jos haluat mennä pidemmälle osta hestec.. Tai harjoittele megasquirtilla, jonka saa 300 eurolla. Eli pähkinänkuoressa osta hestec tai megasquirt ja unohda lh..

Muuten tarvittais tosiaan aikalailla enemmän spekkoja koneesta.

M47 menee varmaan jossain 300hp vielä jotenkin tuon yli saa rikki varmaan kunnon nykäisyllä tai kahdella.
Apulaitteet luulisi sopivan, jos vaan osaa irroittaa ja asentaa.. Sytkärojut kannattaa hommata heti vaikka hukkakipinä versiona. Näistä kaikista löytyy tietoa vaikka megasquirt topikista tuolta lastutus ja moottorinohjaus puolelta..

Imusarjaksi käy vinokoneen oma sähköruiskullinen. Käy kanteen kuin kanteen ja virtaa perus kuolevaiselle tarpeeksi. Iosmpi bensatukki vaikka am worksilta maksaa muutaman kympin reijät porattuina.

Alustaan tuskin tarvii tehdä mitään.. Voi hipoilla turbon vakaajat jos haluaa, mutta en tie onko nekään pakolliset.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011, 17:06:04 kirjoittanut mista »

Poissa hammer_man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #5 : 09.08.2011, 21:31:22 »
Onkos tuolla sitten kauheasti eroa kun pääsen projektissa vauhtiin että tuleeko moottorinohjaukseen mega vai hestec? Muuta kuin että hinnassa tuntuu... Onko esimerkiksi jompikumpi ensikertalaiselle helpompi vai onko loppujenlopuksi mielipiteitä yhtä paljon kuin on vastaajiakin  ;D

Näin ensimmäiseen projektiin riittäisi kunhan pääsisi tuonne +200hp tehoihin. Pysyisi voimansiirtokin paremmin ehjänä. Sattui vaan tulemaan kyseinen paketti vastaan millä pääsisi kerralla hiukan ylemmäs. Alunperin ajattelin ihan perus b** moottoria, t03 turbo, suuttimet, lh/mega jne.... Eli jos jollain sattuisi sopivaa aihiota löytymään ja tietysti mieluiten täältä tampereen seudulta niin yv:tä kehiin ::)
ex 240 -88 b23e
ex 240 -86 b200k

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #6 : 09.08.2011, 21:47:16 »
Jos et tapa sen laitteen suorituskykyä invalidivaihteistolla vaan pidät tuon 47:n, 200hp tehoilla se laite liikkuukin, ja niihin pääset meleko helposti, ja voimalinja pysyy kivasti kasassa sinne johonkin vajaan 400Nm tienoolle.
Jos osat on uudehkoja ja kone on hyvin hiljan rempattu tuollein, ei tuo 1200 nyt kamala hinta ole. Ruiskuksi sitten mitä mieli tekee, LH on plug&play, mutta sillä ei kuuhun mennä. Toisaalta nollabudjettiratkasuna sinne sanotaan 250hp pääsee LH:lla(tarvii lastun ja suuttimet) ja M47:lla, jonka jälkeen molemmat alkaa joutaa päivitykseen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #7 : 09.08.2011, 21:56:34 »
Tietysti, en yhtään väheksymättä TVS:n/ muiden mielipidettä,
otan esille poikkeustapauksen, mm. Toni on ottanut ilman lastua LH:lla 400hv ulos.
Joutuu leikkimään kyllä bensanpaineiden, suutinten koon ja IMM koon kanssa. Ehkei niin helppoa..

Ja jos laitat sinne sen voittajavaihteiston, esim AW71-L, niin se on shift-kitin kanssa todistetusti
kestänyt 400hv/500Nm tehoisessa autossa, lukotta varttimailivetäisyn.
Ja tuon shift-kitin voi itse tehdä, netissä on ohjeetkin siihen, suomenkielisinä.

Eli tässä ei mitään provoa, tuodaan vain eri vaihtoehtoja esille.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

EVO8

  • Vieras
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #8 : 09.08.2011, 22:31:55 »
Kyllä LH:llakin voimaa saa huomattavasti paljon kysyjän tavoitetta enemmän, mutta jos autossa ei sitä jo valmiina ole niin kannattaneeko alkaa hankkimaan/asentamaan/säätämään. Immut ja erilliset sytkälastut. Ei .....tana :buck2:


Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #9 : 09.08.2011, 22:36:36 »
JuhaU 2,3 turbossa 348 hv 4991 rpm ja 534 Nm 3969 rpm vapari LH 2.4 ruiskua muokkaamalla
Itse laittainsin jonkun helpommin säädettävän

Sit jos pitää olla handicapped-vaihteisto niin seuraavissa autoissa on ollut ihan kestävän oloisija:

-Corvette
-Supra
-Bemari

Huomioiden dollarin nykytilan taipuisin itse kattelemaan Corvetten laatikoita

Edit. Otin linkin pois
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011, 22:40:15 kirjoittanut Veksi »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #10 : 09.08.2011, 22:40:02 »
Ja Tonilla 403hv @ 5020RPM/ 573Nm @4873RPM LH2.4:llä muokaten, ja AW71-L shift-kitillä.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011, 22:42:10 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Paikalla mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2122
    • Instagram kuvat
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #11 : 11.08.2011, 12:56:01 »
Kysmys kuuluukin, että miksi maksaa rahaa LH:stä (kun ei kerran kirjoittajalla varastossa ole) kun voi samaan rahaan ostaa esim megasquirtin, joka ei tarvi kun asennuksen niin toimii. Ei tarvi LH:n immuja ja muita kikkailuita ja Juhaullakin taisi olla kuitenkin ongelmia seoksien vai sytkän kanssa..

Megan kanssa on kuitenkin helppoa ja halpaa opetella auton säätäminen ja apua on saatavilla monestakin paikasta. Tuolta vaan kattelee palikkaa http://www.finsquirt.net/forum/viewforum.php?f=9&sid=e35b36b24884cae38444786ee61b0a2d

Tomaattilaatikot toimii kaupunkikäyttiksinä tai sitten kun aletaan ajamaan hiukan kovempaa esim stripillä. Hiukan vauhdikkaampiin käyttöautoihin tomaatti on lähinnä hauskantappaja.

Markkinapaikalla on nytkin bolt on Getrag 262 ja ei maksa hunajaa. Kestää sitten tappiin asti vaikka mopo lähtisi keulimaan kovempaakin.

« Viimeksi muokattu: 11.08.2011, 13:02:33 kirjoittanut mista »

Poissa hammer_man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #12 : 11.08.2011, 19:48:03 »
meni tuo ensimmäinen kauppa puihin, mutta uusi tuli jo vastaan. -84 740 volvosta täytyisi käydä hakemassa b23e kone itselle parilla sataa. Talvi aikaa rakennella. Eiköhän se tuo mega ole mikä sitten tulee ruiskuksi. Jostain vaan täytyy vielä katsella sähköruiskun kansi+imusarja tai pelkkä imusarja ja tulpata nuo mekaanisten suutinten koloset. Kannattaako alakertaa sen kummemmin alkaa purkamaan atomeiksi ja laakeroimaan uudestaan ennen turbotusta? Koneella ajettu ~300tkm. Myöskin pakosarja, turbo yms ahtamiskilkkeet tulevat sitten hankintalistalle...

Ja tarkoitus ei ole tosiaan tehdä mitään kilpuria, ensimmäinen rakennelma lähdössä liikkeelle mutta kunhan nyt yli 200hv päästäisiin projektissa...
ex 240 -88 b23e
ex 240 -86 b200k

Poissa hammer_man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #13 : 11.08.2011, 22:07:46 »
Ja voi sittenkin olla että tullaan toimeen lh:lla. Olisi sähköruiskun imusarja, täydellinen lh 2.4 sekä ilmamassamittari satasella. Eipä taida tuohon rahaan kuitenkaan vielä megaa saada. Ja teksteistä päätellen tuollakin pitäis se ~250hp irrota kunhan vain lastuttaa ja suuttimet ostaa. Niin siis turboa unohtamatta  :buck2:
ex 240 -88 b23e
ex 240 -86 b200k

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #14 : 11.08.2011, 22:14:14 »
Ja voi sittenkin olla että tullaan toimeen lh:lla. Olisi sähköruiskun imusarja, täydellinen lh 2.4 sekä ilmamassamittari satasella. Eipä taida tuohon rahaan kuitenkaan vielä megaa saada. Ja teksteistä päätellen tuollakin pitäis se ~250hp irrota kunhan vain lastuttaa ja suuttimet ostaa. Niin siis turboa unohtamatta  :buck2:

Tietty jos haluat lh:lla mennä, minulta saisit 400€:lla täydellisen B230F koneen ja ihan kaikki mahdolliset hilppeet mitä lh2.4 ruiskuun liittyy. Mukana seuraisi myös -91 mallinen 245 jossa leimaa syyskuun loppuun asti ja jossa noi osat on kiinni. :D

Eli osta tosta koko auto, saat koko lh-jetin ja koneen kaikkine hilppeineen, lisäksi tosta saat helposti jokusen satasen kun purat ja myyt tarpeettomat osat, mm. toimiva ABS, tehostettu ohjaus, korin osia ym.

Vaikka vähän pilke silmäkulmassa tän heitinkin, niin jos oikeasti kiinnostaa niin pistä privaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron