Ateho  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3015 : 26.01.2023, 18:40:31 »
Kovin toteuttamiskelpoisia jos pitää ajaa 2000kg painavilla autoilla jokaisen yksin siis.. Mut se ei ole tämän topicin aihe.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3016 : 26.01.2023, 20:27:27 »
Kovin toteuttamiskelpoisia jos pitää ajaa 2000kg painavilla autoilla jokaisen yksin siis.. Mut se ei ole tämän topicin aihe.

No onko se yksitysautoilun kieltäminen mielestäsi oikeasti toteuttamiskelpoinen vaihtoehto?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3017 : 26.01.2023, 20:31:27 »
No onko se yksitysautoilun kieltäminen mielestäsi oikeasti toteuttamiskelpoinen vaihtoehto?

hittojako multa kysyt, en minä ole sitä kieltämässä mutta moneen matkaan on muitakin ja usein parempia vaihtoehtoja ihan vapaaehtoisesti

RIBS lightyear 0 https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/9400faf9-96a5-4b3d-98b9-89351e3a27a6
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3018 : 26.01.2023, 21:14:02 »
Fb:ssä on kirjoituksia:
Lainaus
Yli 4 vuotta vanhaa käytettyä sähköautoa ei kannata ostaa koska sähköosat ovat jo elinkaarensa lopussa. Näin voi tulkita erään isomman autoliikeketjun väittämää kun kyse 6 kk:n virhevastuulle kuuluvan VW Egolfin korkeajännitekaapelin vaihtokustannuksista. Eivät halua korvata mitään koska heidän mukaansa latauspistokkeen ja akun välinen korkeajännitekaapeli on kuluva osa, jonka oletettu kestoikä on 4 vuotta. Vaihtokustannus noin 2800 euroa.

Lainaus
Mulla 2018 kona…
Juuri vaihdettiin pistoke ja siitä lähtevä osa 2kpl
Korjaus 2880€

Tämähän näissä se huonoin puoli on että vaikka ostaa edullisemmin käytetyn takuun ulkopuolisen sähköauton, uusi voi tulla halvemmaksi. Vielä ei ole korjaamoita jotka noita korjaisi vaikka nuokin on varmaankin yksinkertaisesti toteutettavia korjauksia.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3019 : 26.01.2023, 21:25:23 »
Uuden teknologian edelläkävijänä takuu on aina kova juttu.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3020 : 27.01.2023, 09:41:20 »
Fb:ssä on kirjoituksia:
Tämähän näissä se huonoin puoli on että vaikka ostaa edullisemmin käytetyn takuun ulkopuolisen sähköauton, uusi voi tulla halvemmaksi. Vielä ei ole korjaamoita jotka noita korjaisi vaikka nuokin on varmaankin yksinkertaisesti toteutettavia korjauksia.

Jotenkin tuntuu myös että jotkut ihmiset ei näe sähköautoa autona, vaan pitävät kännykkänä tms halpislaitteena.

Jos polttisautosta 4 vuoden iässä menee vetoakseli poikki ja merkkihuolto sanoo että tämä nyt suunniteltu käyttöikä vetoakseleille, niin siitä nousee helvetillinen haloo ja kipitetään pää kolmantena jalkana kuluttajansuojaneuvojille vaahtoamaan asiaa, mutta kun se on sähklauto, niin menihön mun iifonekin 3 vuoden iässä jo vaihtoon, ja itketään lärvärissä kuinka sähköautot on kalliita.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3021 : 27.01.2023, 10:05:21 »
Samaa kitkamateriaalia on myös nastarenkaissa.
Rengasseokset ovat pitkälti suuria salaisuuksia, mutta salaisuus ei ole se, että kitkarenkaiden materiaali poikkeaa merkittävästi nastarenkaiden materiaalista.

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3022 : 27.01.2023, 12:59:57 »
VW:n kieltäytyminen jonkun asian korjaamisesta, ihan ennen kuulumatonta.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3023 : 29.01.2023, 09:23:50 »
I
Katupölystä syytetään nastarenkailijoita, mutta huomattava osuus hiukkasista on peräisin kemikaaleista, lähinnä tiesuolasta. Kitkarenkaiden kitkamateriaalit ovat myös sangen ikäviä keuhkojen kannalta. Jollain aikavälillä tiesuola tavoittanee myös pohjavesiä, mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu.
Ahh, taas on kaivettu esille nämä vanhat valheet. Kumia ovat niin nastajyrsimet kuin kitkarenkaat. Molemmissa on kovuudeltaan erilaisia seoksia ja seosaineita (mikromuovit) renkaan eri osissa. Kirkarenkaissa käytetään runsasta lamellointia ja pehmeää seosta pinnassa. Vaan kas kummaa, samaa rakennetta on kopioitu myös nastajyrsimiin. Tosin nastajyrsimissä pitää käyttää kovempaa kumia nastojen kohdalla. Itse kumin "päästöjen" kanssa tuskin isoaja eroja on. Mutta tien kulumisessa on hurja ero. PUOLET katupölystä on nastajyrsimien tuottamaa. Loput on peräisin hiekoitushiekan jauhautumisesta renkaiden alla, jarruista, ympäristöstä jne. Ao lukema saatiin perusteellisessa Nastaa -tutkimushankkeessa joku puolenkymmentä vuotta sitten ja tämä on linjassa myös ulkomailla jo vuosikymmeniä aikaisemmin tehtyjen tutkimusten kanssa. Nastajyrsimien puolestapuhujat tuppaavat vetoamaan paljon vanhempiin VTT:n tutkimuksiin, jossa mm. todistettiin, ettei nastajyrsimet lainkaan kulutua tienpintaa. Moiseen saavutukseen ei kukaan muu ole kyennyt... samoin tekivät onnettomuustilastoja, joissa "kitkarenkaiksi" laskettiin myös liian kuluneet nastarenkaat ja kesärenkain ajelleet. Näin saatiin haluttu tulos eli nastajyrsimet näyttämään ainoalta turvalliselta vaihtoehdolta. Pari vuotta sitten olikin uutisena "yllättävä" tulos - kitkarenkaiden turvallisuus näytti loikanneen hurjasti paremmaksi (kun tilastohuijaus lopetettiin) ajokilometreihin suhteututettuna kitkarenkailla ajetaankin vähemmän kuolonkolareita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3024 : 29.01.2023, 23:06:26 »
Juurikin tämä, tähän ei auta biopolttoaineet yhtään vaan ne on yhtä haitallisia kuin normipolttoaineet

Etanoli hapettuu palaessaan lopulta aina vedeksi ja hiilidioksidiksi, joista kummastakaan ei ole haittavaikutuksia ellei pitoisuudet ole liian korkeita. Hepen puutteeseen kuolee, oli sitten veden alla tai CO2:lla täytetyssä tilassa.  ;)

Bio-dieselistä en osaa sanoa, mutta ainakin se on huomattavasti tasaisempaa koostumukseltaan kuin maaöljystä tehty versio.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3025 : 30.01.2023, 09:08:03 »
Tuossa nyt vissiin viitattiin pienhiukkasiin yms, joita polttomoottorit tuottavat riippumatta polttoaineesta.

Sinänsä kaupunki-ilma ei ikinä ole yhtä puhdasta ollut kuin nykyää , joten siihen nähden huonosti perusteltua tuo hyökkäys.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3026 : 30.01.2023, 10:39:22 »
Etanoli hapettuu palaessaan lopulta aina vedeksi ja hiilidioksidiksi

Meinaat että bensa ja diesel eivät?

Juttuhan on juuri siinä että ne eivät ikinä pala 100%, edes ehjien ja toimivien saastelaitteiden läpi tullessaan. Käytännön elämässä merkittävän kaukana 100%:sta.

Sinänsä kaupunki-ilma ei ikinä ole yhtä puhdasta ollut kuin nykyää , joten siihen nähden huonosti perusteltua tuo hyökkäys.

Kaupungeissa on myös hyvin tiheä ihmispopulaatio ja enemmän autoja kuin ikinä. Nykyään myös halutaan pikemmin 90 v. eliniänodotetta kuin savupiippujen aikakauden 40 v. Karsinogeenit alailmakehässä ei hirveesti edistä elämänlaatua.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2023, 10:42:22 kirjoittanut TOK »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3027 : 30.01.2023, 12:08:52 »
Kaupungeissa on myös hyvin tiheä ihmispopulaatio ja enemmän autoja kuin ikinä. Nykyään myös halutaan pikemmin 90 v. eliniänodotetta kuin savupiippujen aikakauden 40 v. Karsinogeenit alailmakehässä ei hirveesti edistä elämänlaatua.

No kyllähän se myös tuosta puhdistuneesta ympäristöstä johtuu tuo pidentynyt elinikä, vaikkei se nyt tietenkään se merkittävin ole.

Ei myöskään maaseudulla elävien ihmisten eliniässä ole merkittävää eroa kaupungissa asuvaan, joten ei se kaupunkipöly ihan mahdottomasti ihmisiä saa lakoamaan.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3028 : 30.01.2023, 16:28:15 »
Ei myöskään maaseudulla elävien ihmisten eliniässä ole merkittävää eroa kaupungissa asuvaan, joten ei se kaupunkipöly ihan mahdottomasti ihmisiä saa lakoamaan.

Nykyään näin, koska kaupunki-ilma on merkittävästi läpinäkyvämpää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3029 : 30.01.2023, 16:31:34 »
Jotenkin tuntuu myös että jotkut ihmiset ei näe sähköautoa autona, vaan pitävät kännykkänä tms halpislaitteena.

Jos polttisautosta 4 vuoden iässä menee vetoakseli poikki ja merkkihuolto sanoo että tämä nyt suunniteltu käyttöikä vetoakseleille, niin siitä nousee helvetillinen haloo ja kipitetään pää kolmantena jalkana kuluttajansuojaneuvojille vaahtoamaan asiaa, mutta kun se on sähklauto, niin menihön mun iifonekin 3 vuoden iässä jo vaihtoon, ja itketään lärvärissä kuinka sähköautot on kalliita.
Riippuu varmaan vähän osasta. Kyllä mun järkeen vaikka sen vetoakselin, pitäisi kyllä kestää vähän pidempään, järkevällä matkapainotteisella ajolla puhutaan sadoista tuhansista kilometreistä. Samoin kuin pitäisi kestää ko. sähköjohdon tai vaikkapa kytkimen, mittariston, ohjausvaihteen, vetopyörästöjen, etu sekä taka -umpioiden JNE YMS kalliiden komponenttien mutta tuntuu nykypeleissä olevan aika yleistä kauraa uusia mokomia osia muutaman vuoden iässä ja pienillä kilsoilla. Jos joku sähkökaapeli tai sen liitos hapettuu tai se vaikka hankaa itsensä rikki johonkin kulmaan niin onhan se nyt käyttäjästä riippumaton asia mikä kuuluisi valmistajan kuitata. 12v järjestelmän piirissä jos valmistajan puolelta vaihtoehto on maksaa merkkiliikkeessä vajaan 3k€, saattaa olla että lyödään kotona/korjaamolla uutta apikoa tai kutistesukkaa ja matka jatkuu...

Kokkolan autohuollossahan oli Teslan akku avattu, aika hapettuneet oli alle viisivuotiaan auton akut, ei ihme jos tuon näköset akut joskus roihahtaa? Meillä totuttu näkemään saman näkösiä patteriroskiksessa  :D

E. vm 2019 / 100tkm oli teslan iäksi kerrottu
« Viimeksi muokattu: 30.01.2023, 16:39:50 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

RallyBaron  Samppasport