Carcom Oy  Ateho

Sähköautot, joko?

  • 3032 Vastauksia
  • 412746 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 354
  • Volvo V60 D6 Hybrid 2014
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3000 : 19.01.2023, 15:58:33 »
Volvo lanseeraa Kiinan markkinoille tänä vuonna  täyssähköisen minibussin, vielä on epävarmaa tuleeko globaleille markkinoille.

https://carnewschina.com/2023/01/15/volvo-to-sell-an-electric-mpv-in-china/

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12037
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3001 : 19.01.2023, 21:43:37 »
Volvo lanseeraa Kiinan markkinoille tänä vuonna  täyssähköisen minibussin, vielä on epävarmaa tuleeko globaleille markkinoille.

https://carnewschina.com/2023/01/15/volvo-to-sell-an-electric-mpv-in-china/
Veikkaan että jenkkilään menee, siellä crossoverit ja tila-autot myy.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 492
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3002 : 24.01.2023, 12:54:18 »
Lightyear 0:n taru päättyi, ja Ugissa "vapautuu" lisää tuotantokapasiteettia. Ei tuolta kai suuria odotettukaan, mutta onkohan näiden valmistuksesta saatu edes kuluja peittoon?
Think oli floppi, josta jäi mittavat saatavat. Fisker Karma hybridinä myi kai pari tuhatta, takkiin taisi tulla kaikille osallisille.

Ei näytä oikein ruusuiselta "sähköautoihin erikoistuneen" tehtaan kannalta. Mercedes fossiilisine poistunee linjalta lähitulevaisuudessa, mitähän seuraavaksi?

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 308
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3003 : 25.01.2023, 00:21:05 »
Onko maailmalla arvioita miten pitkäikäisiä sähköautot ovat?
Joillain polttomoottorivanhuksilla voi ajella puoli miljoonaa ilman suurempia pulmia.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3330
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3004 : 25.01.2023, 12:06:55 »
Onko maailmalla arvioita miten pitkäikäisiä sähköautot ovat?
Joillain polttomoottorivanhuksilla voi ajella puoli miljoonaa ilman suurempia pulmia.
Ja tämän voi tehdä 20 vuoden tai 2 vuoden aikana.

ts. mikä on auton elinkaariodote? Milloin sen arvo = 0? Eikö sähköauton pitäisi tehdä tähän muutos ja tehdä autoista "ikuisia" kun autossa ei enää olekaan sitä vanhentunutta saastuttavaa polttomoottoria? Eikö?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12037
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3005 : 25.01.2023, 12:57:00 »
Ja tämän voi tehdä 20 vuoden tai 2 vuoden aikana.

ts. mikä on auton elinkaariodote? Milloin sen arvo = 0? Eikö sähköauton pitäisi tehdä tähän muutos ja tehdä autoista "ikuisia" kun autossa ei enää olekaan sitä vanhentunutta saastuttavaa polttomoottoria? Eikö?
Samalla tavalla sähköautot ruostuu ja muutenkin kuluu kuin polttomoottoriautotkin. Suurin ongelma on ettei TeeSeItse-miehet voi noita niin ropata. Vähän aikaa sitten Kokkolassa oli korjaamolla Model S Tesla akun korjauksessa kun yhdessä moduulissa oli pari kennoa joissa jännitteet oli matalat. Autolla oli taidettu ajaa +400tkm. Samalla pajalla oli myös sähkö mersu, oli pettänyt moottorin tiiviste ja jäähdytin neste pääsi laakereihin, onneks ei ollut eletroniikan sekaan vielä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 308
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3006 : 26.01.2023, 03:36:16 »
Ja tämän voi tehdä 20 vuoden tai 2 vuoden aikana.

ts. mikä on auton elinkaariodote? Milloin sen arvo = 0? Eikö sähköauton pitäisi tehdä tähän muutos ja tehdä autoista "ikuisia" kun autossa ei enää olekaan sitä vanhentunutta saastuttavaa polttomoottoria? Eikö?

Tuohon elinkaariodotteeseen voisi nimenomaan huomioida akut, kauanko ne kestää?
Onhan se ajettaessa sähkäri päästötön mutta jos useat akut pitää tehdä koko elinkaaren aikana niin ei olekaan enää niin puhdas kyyti.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12037
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3007 : 26.01.2023, 07:08:14 »
Tuohon elinkaariodotteeseen voisi nimenomaan huomioida akut, kauanko ne kestää?
Onhan se ajettaessa sähkäri päästötön mutta jos useat akut pitää tehdä koko elinkaaren aikana niin ei olekaan enää niin puhdas kyyti.
Akut ei huonone ajan mittaan vaan kuinka monta kertaa ladataan ja ladataanko pikalatausta. Nyt kun esim. Teslan akut on liian huonoja auto käyttöön niin mennyt aurinkopaneli käyttöön. Akut alkaa olla siinä 400tkm kohdalla sen verta hyytyneitä että kannattaa vaihtaa. Esim. ottaa vähemmän ajetusta autosta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3008 : 26.01.2023, 10:16:04 »
Onhan se ajettaessa sähkäri päästötön mutta jos useat akut pitää tehdä koko elinkaaren aikana niin ei olekaan enää niin puhdas kyyti.

Volvon oman mainosmateriaalin mukaan sähköauto ohittaa polttomoottorivehkeen päästöissä 40-80 tkm ajosuoritteen jälkeen, vähän sen mukaan kuinka vihreää sähköä autoon lataa. Akuston osuus koko auton valmistuksessa syntyvistä päästöistä on about kolmasosa, eli luonnon kannalta uusi akusto kuittaantuu 15-25 tkm ajolla polttomoottoriin verrattuna.

Toki, jos luontoa ja maapalloa haluaisi oikeasti säästää, järkevintä olisi vähentää ajamista ja kulutusta kokonaisuudessaan. Ei sähköauto ole kuin laastaria tässä tuhon tiellä.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2023, 10:17:40 kirjoittanut JJJ »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5477
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3009 : 26.01.2023, 10:21:23 »
Paikallispäästöihin eli keuhkosyöpähiukkasiin asutuskeskuksissa kuitenkin vaikuttaa suuresti mennäänkö fossiililla vai sähkömoottorilla. Mut joo Dimefield voisi kyllä lukea ketjun alusta asti kun kaikki nämä kysymykset on jo moneen kertaa käyty läpi
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1689
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3010 : 26.01.2023, 11:29:41 »
Akut ei huonone ajan mittaan vaan kuinka monta kertaa ladataan ja ladataanko pikalatausta. Nyt kun esim. Teslan akut on liian huonoja auto käyttöön niin mennyt aurinkopaneli käyttöön. Akut alkaa olla siinä 400tkm kohdalla sen verta hyytyneitä että kannattaa vaihtaa. Esim. ottaa vähemmän ajetusta autosta.

Tuohon akun hyytymiskilometriin vaikuttaa se akun kapasiteetti.

Kun ne on ne lataussyklit jotka akkua kuluttavat, siitä seuraa että puolet pienenmällä akulla lataussyklejä tulee tuplamäärä enemmän. Lisäksi pienellä akulla varustettun auton ranhe on alunperinkin ollut vaatimaton, ja kun siitä raapaistaa vielä esim kolmasosa pois alkaa kulkine olemaan jo hankala.

Nissan Leafeja pienellä 20kwh akulla on kuitenkin tuollaisiin 300tkm lukemiin ajettuna orkkis akulla, jolloin se kapasiteetti alkaa olla ongelma. Jos akun koko on esim 60kwh, siinä on sama määrä syklejä vasta 900tkm kohdalla, ja edelleen kolminkertainen kapasiteetti.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12037
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3011 : 26.01.2023, 13:21:14 »
Paikallispäästöihin eli keuhkosyöpähiukkasiin asutuskeskuksissa kuitenkin vaikuttaa suuresti mennäänkö fossiililla vai sähkömoottorilla. Mut joo Dimefield voisi kyllä lukea ketjun alusta asti kun kaikki nämä kysymykset on jo moneen kertaa käyty läpi
Juurikin tämä, tähän ei auta biopolttoaineet yhtään vaan ne on yhtä haitallisia kuin normipolttoaineet
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 492
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3012 : 26.01.2023, 13:54:44 »
Juurikin tämä, tähän ei auta biopolttoaineet yhtään vaan ne on yhtä haitallisia kuin normipolttoaineet
Itse asiassa esimerkiksi "bio"etanoli on hiukkaspäästöiltään pahempaa. Ja kun koko valmistusketjua katsotaan, toiminta taitaa perustua paljolti tukijärjestelmien hyödyntämiseen?
 
Katupölystä syytetään nastarenkailijoita, mutta huomattava osuus hiukkasista on peräisin kemikaaleista, lähinnä tiesuolasta. Kitkarenkaiden kitkamateriaalit ovat myös sangen ikäviä keuhkojen kannalta. Jollain aikavälillä tiesuola tavoittanee myös pohjavesiä, mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu.

Vihreä energia on pitkälti poliittinen näkemys. Vesivoima on sangen oivallista, mutta patoja vaaditaan purettavaksi. Metaanipäästöjen talteenotto olisi huomattava ympäristöteko, mutta soiden kattaminen keräimillä ei ole kovin ajan hengen mukaista. Soiden ennallistamisesta syntyviä metaanipäästöjä ei tietenkään lasketa, niissä velka muuttuu saatavaksi.

Tuulivoima pilaa maiseman ja aiheuttaa merkittävää haittaa lähialueille. Siirtolinjat rakennetaan massiivisilla ilmajohdoilla, koska maanomistaja on niille voimaton. Kannattaisi ehkä miettiä kriisiturvallisempaa vaihtoehtoa?

Uusin villitys ovat aurinkovoimalat. Ulkomaalaiset ovat ihastuneet tukijärjestelmiimme ja lähes ilmaiseen maapohjaan. 

Viimeksi pääkaupungissa käydessäni näin vielä isoja hiilikasoja, millä ymmärtääkseni ladataan seudun autot ja liikutellaan raideliikennettä. Tuulimyllyjä ei näkynyt yhtään. Ehkä niitä Inkooseen rakennetaan, jos norjalainen niin haluaa?

Asiakas ison veden takaa naureskeli meidän touhujamme: "Eihän täällä ole edes ihmisiä, autoista puhumattakaan.."

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12037
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3013 : 26.01.2023, 14:39:44 »
Kitkarenkaiden kitkamateriaalit ovat myös sangen ikäviä keuhkojen kannalta.
Samaa kitkamateriaalia on myös nastarenkaissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1689
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3014 : 26.01.2023, 18:22:25 »
Ei kai niitä hiilikasoja enää ole kuin varavoimaa varten? Ja niitä voimaloitakin turhan vähän.

Samaa kitkamateriaalia on myös nastarenkaissa.

Kyllähän kitkarenkaiden kumi on pehmeämpää kuin nastallisten, ja niistä kumipölyä irtoaa enemmän.

Kovin toteuttamiskelpoisia keinoja hiukkaspäästöjen vöhentämiselle kaupunkiympäristössä ei vaan oikein ole. nykyaikainen polttomoottori ei ole kovin merkittävä hiukkaspäästölähde, eikä niiden täyskieltäkaan merkittävästi tilannwtta muuttaisi.

 

Kulkukoira  Proturbo