Kulkukoira  Proturbo

E10-optimointia?

  • 44 Vastauksia
  • 23872 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #30 : 03.01.2011, 21:30:46 »
Tuo kuulostaakin liian hyvältä ollakseen totta suomessa. Tai varsinkin ettei verottaja pilaisi koko juttua. Muualla noi flexifuel-autot onkin ihan yleistynees jo...
Onhan Volvolla ja Fordilla hinnastossa ollu jo pari vuotta melkein nuo flex fuel mallit suomessakin. Hinta lisäkään ei ollut mikään hirveä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #31 : 03.01.2011, 23:24:33 »
Onhan Volvolla ja Fordilla hinnastossa ollu jo pari vuotta melkein nuo flex fuel mallit suomessakin. Hinta lisäkään ei ollut mikään hirveä.

On toki, en mä sitä meinaa... mutta kaiken hyödyn täällä on verottaja siitä vienyt pois! Muualla niitä verotetaan kevyemmin mutta ei tietenkään täällä ja silloin hankinnan kannattavuus on vähintään kyseenalainen.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #32 : 04.01.2011, 20:43:52 »
Täällä menee ihan höpöhöpö puheiksi kohta tämä...

95E10 on edelleenkin ysivitosta, ei sillä voida saavuttaa mitään tehollista hyötyä 95E vs 95E10. Oktaanilukuhan tuossa on edelleenkin 95.

Sitten taasen tämä RE85 (85%etanoli, 15% bensiinin komponentteja),
jota täällä pk- seudulla (toivottavasti kohta muuallakin) myydään on aivan totaalisen eri asia...
Oktaaniluku on 106,
happipitoisuus moninkertainen versus bensat 95/ 98, niissä ei saa olla kuin max. 3% muistaakseni.
Tämä siis käytännössä on "parempaa" kuin perus kisabensa esim. rallivehkeissä...

Tällä bensalla saadaankin tehoa jo turbollisesta vakioautosta keskimäärin 15% enemmän kuin 98:lla, softan(+suutinpäivityksen ehkä) vain vaatii. Sama pätee korkeasti viritettyihin. Lisäksi huippumomentti kasvaa, alue on laajempi ja auto on selvästi virkeämpi kaikilla kierroslukualueilla.
Heikomman energiasisältönsä vuoksi tätä polttoainetta poltetaan/syötetään keskimäärin n. 20-25% enemmän kuin bensaa, eli siis kulutus kasvaa tuon verran.
Kylmäkäynnistyvyys on aivan yhtä hyvä kuin bensallakin, säädöistä se vaan on kiinni.
Täältä esim. voi katsella mitä kaikkia softia löytyy näihin volvoihin eri bensoille, moniin autoihin voi valita joko bensa- , multifuel- tai E85softan (Suomessa ei vielä vastaavaa ole):
http://www.websitefolder.net/atechmotor/VOLVO.asp

Et ihan tarkkaan lukenut mitä kirjoitin, tai sitten selitin asian epäselvästi:

”Vakioautoissa etanolin käytöllä ei saavuteta mitään muuta hyötyä, kuin juuri noiden fossiilisen polttoaineen palamisesta johtuvien hiukkas- ym. päästöjen pieneneminen. Tehollista tms hyötyä etanolin käytöstä ei saa muuttamatta moottorin perusrakennetta. Ja vapaastihengittävissä koneissa hankalasti silläkään.”

Tällä tarkoitin juuri sitä, että tankkaamalla vakio-Corollaan millä tahansa seos-suhteella olevaa etanolibensaa, sillä ei saavuteta mitään muuta kuin vihreämmät päästöt. Huonolla tuurilla teho jopa hieman tippuu jos softa ei ymmärrä lisätä soppaa, ja ihan pahimmassa tapauksessa jotain voi rikkoutua. Mielestäni softa ja suuttimet kuitenkin kuuluvat moottorin perusrakenteeseen.
Eri asia on sitten ne autot, jotka soveltuvat viinan käyttöön, ja joihin voidaan pienillä muutoksilla (softa, suuttimet esim.) tankata jopa E85:ttä. Ja jos vielä vehkeessä on turbo, niin silloin varmasti voidaankin saavuttaa tuo 15% tehonkasvu. Kuriositeettinä tietysti voidaan ajatella, että vaikkapa B230FK/FT:stä saadaan helposti tuo 15% lisää tehoa pelkällä bleed venttiilillä. Softakaan ei ole välttämätön.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #33 : 05.01.2011, 05:32:38 »
Lainaus
Tällä tarkoitin juuri sitä, että tankkaamalla vakio-Corollaan millä tahansa seos-suhteella olevaa etanolibensaa, sillä ei saavuteta mitään muuta kuin vihreämmät päästöt. Huonolla tuurilla teho jopa hieman tippuu jos softa ei ymmärrä lisätä soppaa, ja ihan pahimmassa tapauksessa jotain voi rikkoutua.
Jep,
pääpiirteittäin juurikin näin. Itse en pidä softaa/ suuttmia moottorin perusrakenteena.

Lainaus
Kuriositeettinä tietysti voidaan ajatella, että vaikkapa B230FK/FT:stä saadaan helposti tuo 15% lisää tehoa pelkällä bleed venttiilillä.
Varmaankin näin,
ja tuon lisäksi siirtymällä RE85:n saadaan vielä 15% lisää tehoa, kun säädetään sytkää kireämmäksi ja bensansyöttöä paksummaksi.
raw d

Poissa SamppaSport

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Aina menee tonni!
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #34 : 05.01.2011, 07:52:45 »

ja tuon lisäksi siirtymällä RE85:n saadaan vielä 15% lisää tehoa, kun säädetään sytkää kireämmäksi ja bensansyöttöä paksummaksi.

Edellyttäen, että rauta antaa myöden kasvattaa tehoa.
Esim. S40/V50 T5 tuskin tuottaa vakioahtimella 250-260hp enempää vaikka auton säätää etanolille.

(Tarkennuksena vain, ettei kukaan luule liikoja)

Erittäin mielenkiintoinen litku, etenkin tuo E85.


Volvot on hienoja. Ikinä ei tarvi korjata mitään, välillä tulee vaan vähän isompi huolto...

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #35 : 05.01.2011, 08:34:34 »
Etanolin sytyttämisen helpottamiseksi pitäisi saada sylinteriä lämmitettyä.
Hehkutulpille kairaa reiät kanteen.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #36 : 05.01.2011, 08:39:07 »
Hehkutulpille kairaa reiät kanteen.

K-Jetin kansi vinokoneeseen, siinähän ne on jo valmiina? :D :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa SamppaSport

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Aina menee tonni!
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #37 : 05.01.2011, 09:46:05 »
K-Jetin kansi vinokoneeseen, siinähän ne on jo valmiina? :D :D

Hehkutulpille kairaa reiät kanteen.

Jätkillä oli heti valmis ratkaisu asiaan. ;D ;D


Volvot on hienoja. Ikinä ei tarvi korjata mitään, välillä tulee vaan vähän isompi huolto...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #38 : 05.01.2011, 10:28:15 »
Edellyttäen, että rauta antaa myöden kasvattaa tehoa.
Esim. S40/V50 T5 tuskin tuottaa vakioahtimella 250-260hp enempää vaikka auton säätää etanolille.

Suuremman oktaaniluvun mahdollistamat suuremmat ennakot hyvinkin tuottavat lisätehoa kierroksilla. Vaikka ahtopaine on sama ja polttoaineen energiasisältö pienempi.

E10:n kanssa tällä kyllä jo aika vähän tekemistä, se on edelleen 95-oktaanista.

K-Jetin kansi vinokoneeseen, siinähän ne on jo valmiina? :D :D

Ei se imukanavan hehkuttaminen vielä taida sylinteriä juuri lämmittää. Deekun kannesta jos sahaa liiat pytyt pois (tai käyttää suoraan D16 kantta) niin siinä olis hehkutulpan paikat  ::)

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #39 : 05.01.2011, 11:15:10 »
Täällähän pursuaa ideoita ku Kumpulaisen Sepellä aikoinaan  :2funny: Hienoa että juttu ja ajatus lentää...

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #40 : 05.01.2011, 12:08:14 »
Tässä yksi versio etanoli optimoinnista

http://re85-muunnos.wikidot.com/
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #41 : 05.01.2011, 17:56:00 »
Lainaus
Edellyttäen, että rauta antaa myöden kasvattaa tehoa.
Esim. S40/V50 T5 tuskin tuottaa vakioahtimella 250-260hp enempää vaikka auton säätää etanolille.

(Tarkennuksena vain, ettei kukaan luule liikoja)
Täytys kokeilla,
mä luulen siltikin, että tulee yli 10% lisää tehoa pelkällä sopalla tuostakin. Hyötysuhde kasvaa, kun happea saadaan palamiseen polttoaineesta.
Kokeillaan mun matalapaineeseen vaikka keväällä? jos sult löytyy ph2 suuttimet testin ajaksi lainaan. Toki myrkky ei ole T5, mutta suunnanhan sillä kyllä saa...
raw d

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #42 : 06.01.2011, 14:55:21 »
Täytys kokeilla,
mä luulen siltikin, että tulee yli 10% lisää tehoa pelkällä sopalla tuostakin. Hyötysuhde kasvaa, kun happea saadaan palamiseen polttoaineesta.
Kokeillaan mun matalapaineeseen vaikka keväällä? jos sult löytyy ph2 suuttimet testin ajaksi lainaan. Toki myrkky ei ole T5, mutta suunnanhan sillä kyllä saa...

Jep, tossa kun on enempi 02:sta, niin hyötysuhde ja täytös kasvaa.

E85 kokemukset S/V40 virihommissa olleet todella hyvät ja toimii ko. kiesit "normiajollakin" paremmin E85:lla. Talvella ei tosin ilman lohkista oikein hyrähdä kunnolla käyntiin.. ::)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa SamppaSport

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Aina menee tonni!
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #43 : 06.01.2011, 18:30:25 »
Suuremman oktaaniluvun mahdollistamat suuremmat ennakot hyvinkin tuottavat lisätehoa kierroksilla. Vaikka ahtopaine on sama ja polttoaineen energiasisältö pienempi.

Juu,

Edellyttäen, että rauta antaa myöden kasvattaa tehoa.
Esim. S40/V50 T5 tuskin tuottaa vakioahtimella 250-260hp enempää vaikka auton säätää etanolille.

(Tarkennuksena vain, ettei kukaan luule liikoja)

Erittäin mielenkiintoinen litku, etenkin tuo E85.

Tällä ajoin takaa sitä, että kun muistan mm. BSR:n luvanneen aikanaan ko. autosta jo bensalla 280hp lukuja, jota en usko saavutettavan vakioturbolla ennenkun näen, niin kenenkään ei pidä olettaa, että etanolit tankkiin ja mulla on 300hp.

Nykyään BSR:n sivuilla lukeekin 258hp.

Mutta esim. kyseisellä moottorilla Fordin S-Max --> Klik
« Viimeksi muokattu: 06.01.2011, 18:33:32 kirjoittanut SamppaSport »


Volvot on hienoja. Ikinä ei tarvi korjata mitään, välillä tulee vaan vähän isompi huolto...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: E10-optimointia?
« Vastaus #44 : 06.01.2011, 21:35:26 »
Tällä ajoin takaa sitä, että kun muistan mm. BSR:n luvanneen aikanaan ko. autosta jo bensalla 280hp lukuja, jota en usko saavutettavan vakioturbolla ennenkun näen, niin kenenkään ei pidä olettaa, että etanolit tankkiin ja mulla on 300hp.

Nykyään BSR:n sivuilla lukeekin 258hp.

Isot pojathan puhuvat ottavan E85:llä samasta koneesta isompia tehoja kuin bensalla, joten jos BSR saa bensalla 258 hp niin E85:llä samasta koneesta saanee yli 260, ei tietenkään sillä samalla BSR:n lastulla.

BSR:hän kuulostaa joka vehkeelle lupailevan ties mitä japaninhevosia.

 

Carcom Oy  Ateho