Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: zombiland - 08.05.2020, 09:30:07

Otsikko: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: zombiland - 08.05.2020, 09:30:07
Moro! Kiinnostaisi minkälaisia kilometrejä olette ajaneet VEA koneilla, kun olen lukenut etteivät kestä samalla tavalla kuin viisi pyttyiset  ::)
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: 311 - 09.05.2020, 14:07:49
Joo, tämä olisikin kovin aiheellinen asia, jos käyttäjät kertoilevat autojensa ja koneittensa toiminnasta.
Eikös näitä VEA-masiinoitakin ole eri tyyppejä/malleja (joku tietää listata tarkemmin ?), joten sekin olisi hyvä tuoda esiin aina, kun näitä pohditaan.
Ei varmaan olisi huono, jos vielä olisi mahdollisuus mainita ajoneuvon historiikista, onko ollut esim. monella käyttäjällä, taksissa tms., jolloin
jäisi kenties jonkinlainen käsitys sen matkaamamien kilometrien laadusta (pikitie, kaupunkipyöritys, maaseutumatkailu jne.)
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: mulugren - 09.05.2020, 15:47:36
Tämä voi olla hiukan arka aihe.

Eikös teillä molemmilla ole VEA? Kilometrit?
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: zombiland - 09.05.2020, 18:30:38
Tämä voi olla hiukan arka aihe.

Eikös teillä molemmilla ole VEA? Kilometrit?
No minulla on 233tkm  -14  S80 D4 ja vielä toimii hyvin!
Ajattelin vaan,että voiko näillä ajaa samoja kilometrejä kuin 5- pyttyisillä ?
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: 311 - 09.05.2020, 20:16:42
Joo, unohtui tuosta aiemmasta postauksesta:
Auto siis V70 D4 man -15 ja rullattu 147tkm ja ainakin vielä ihan ok.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: M141 - 10.05.2020, 20:03:12
Niin versioita tosiaan löytyy ja kestävyyskin lienee nykyäänkin jossain suhteessa viritysasteen kanssa. Listaa Wikissä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: volvoandy - 11.05.2020, 00:21:47
Minä en näistä Volvojen moottoreista kyllä vielä hirveitä tiedä, mutta koneen kestävyyteen liittyen varmaan aika tärkeä seikka - öljyt. Mitä öljyjä suositte tai mitä kannattaa käyttää? Aiemmissa autoissa melko monessa pärjäsin Mobil (ESP) 5W-30 ja sitä jopa ostin huoltoon viedessä aina itse. Ei kyllä tarvinnut katua, kun aina kesti kaikki moottorit ja se kelpasi hyvin moneen aiempaan autoon mitä on ollut. Käytin kyllä myös öljyn lisäaineita eli "STP Oli Treatment" (musta purkki ja punainen korkki). Pelas kyllä hyvin ja juuri mikään auto ei ole syönyt öljyä ainakaan mitään mahdottomia määriä, korkeintaan muutaman desin per öljynvaihtoväli ja vain pari kertaa niitäkin muistan tapahtuneen...
Nyt on tuo Volvon D4 mylly VEA alla ja siinä on suositeltu Castrolin 0W-20. Kuinka naimisissa sen kanssa pitää olla tai onko mitään huonoa/parempaa sanottavaa tuosta tai muista? Sen verran edellisessä kuitenkin huomasi, että on niissä öljyissä eroja! Mobilin 5W-30sta meni taas ja heti kun vaihdettiin joku ihme Q8 merkkinen, niin kulutus nousi melkein 5 desiä sillä öljynvaihtojaksolla? Kyseessä oli BMW X3 30d 6syl moottorilla vm. 2015.

Tuossa olis se Q8 mitä nyt tarjoaisi, jos paikassa X vaihdattaa... Joko Q8 Formula Special FE 0W-20 tai Q8 Formula Ultra V 0W-20
https://www.okq8.se/foretag/oljeguiden/#/result/3e748fa06f4eb51a?lang=fi (https://www.okq8.se/foretag/oljeguiden/#/result/3e748fa06f4eb51a?lang=fi)

Mobilillakin on se omansa tälle moottorille/omalle D4 eli Mobil Super™ 3000 Formula VC 0W-20
https://www.mobil.fi/fi-fi/b2b-product-recommendation?query=api/v1/fi-FI/khws/equipment/v90_ii_estate_235_236_2_0_d4_awd_140kw_FawEcBQuX/1/b2b&isvrm=true (https://www.mobil.fi/fi-fi/b2b-product-recommendation?query=api/v1/fi-FI/khws/equipment/v90_ii_estate_235_236_2_0_d4_awd_140kw_FawEcBQuX/1/b2b&isvrm=true)

Eli lyhennettynä - mitä öljymerkkejä ja kokemuksia on D4 koneen VEA kanssa ja onko tuo Castrol 0W-20 se "öljyraamattu mitä pitää lukea?..." Vai voisiko tuota moottorin kestoa ja myös taloudellisuutta parantaa jollain muullakin?
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: ATK - 12.05.2020, 00:03:21
Eli lyhennettynä - mitä öljymerkkejä ja kokemuksia on D4 koneen VEA kanssa ja onko tuo Castrol 0W-20 se "öljyraamattu mitä pitää lukea?..." Vai voisiko tuota moottorin kestoa ja myös taloudellisuutta parantaa jollain muullakin?
Mitään noista oikeasti tietämättä kommentoin. Ajoin Volvoilla 32 vuotta, kunnes vaihdoin 2017 Subaruun. Siinäkin oli öljysuosituksena tuollainen ohut litku. Ekassa huollossa kysyin öljyistä ja merkkihuollossa mulle suoraan sanottiin, että he laittavat tuota 0W-20 öljyä, jos asiakas sitä ehdottomasti haluaa, mutta eivät suosittele sitä. Sen öljyn tarkoitus on alentaa polttoaineen kulutusta, mutta moottorin kestävyyden kustannuksella, koska öljykalvo on niin ohut, ettei se suojaa riittävästi moottoria. Suosittivat 5W-30 öljyä, jonka sitten pyysinkin. Kyllä tuolla nollaöljylläkin takuuajan pääsee ilman ongelmia, mutta miten sen jälkeen?
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Leo - 12.05.2020, 06:01:25
Mitään noista oikeasti tietämättä kommentoin. Ajoin Volvoilla 32 vuotta, kunnes vaihdoin 2017 Subaruun. Siinäkin oli öljysuosituksena tuollainen ohut litku. Ekassa huollossa kysyin öljyistä ja merkkihuollossa mulle suoraan sanottiin, että he laittavat tuota 0W-20 öljyä, jos asiakas sitä ehdottomasti haluaa, mutta eivät suosittele sitä. Sen öljyn tarkoitus on alentaa polttoaineen kulutusta, mutta moottorin kestävyyden kustannuksella, koska öljykalvo on niin ohut, ettei se suojaa riittävästi moottoria. Suosittivat 5W-30 öljyä, jonka sitten pyysinkin. Kyllä tuolla nollaöljylläkin takuuajan pääsee ilman ongelmia, mutta miten sen jälkeen?
Varmaankin tuo 5W-30 myös toimii kun ei vielä paljon paksumpaa tavaraa ole. Öljyjen kehitys menee kuitenkin koko ajan ohuempiin. 0W-16 alkaa oleen Toyotassa, lähitulevaisuudessa nekin siirtyy 0W-8 öljyihin. Jopa 0W-0 öljyä kehitellään.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: puliukk0 - 17.05.2020, 13:39:36
Ei paksumpi viskositeetti tarkoita automaattisesti parempaa tai kestävempää moottoria...
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: hessu80 - 17.05.2020, 15:28:40
Eihän VEA moottorissa mitään vikaa ole. Pääsee yhtä pitkälle kuin 5-mukisellakin, kunhan päästöjen vähennyslaitteet on otettu pois käytöstä jo elinkaaren alkupuolella.

Varsinkin parin ensimmäisen vuoden EGRrät puskevat turhan paljon pakokaasua koneeseen.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Maxxxed - 17.05.2020, 16:49:14
Omalla ex taksilla oli menty joku 275tkm myin pois, kulutti n. 0.5l/1l öljyä per 6000km. Tutulla edelleen taksina V70 D4 VEA ja 515tkm mittarissa, tuohon on vaihdettu moottori joskus 240tkm kohdalla öljynkulutuksen vuoksi. Nykyisellä ajettu kohta se 300tkm ilman mitään ongelmia.

Kyllä se on moderni ja kestävä kone. Saatelaitteet tappaa sen omaan paskaansa vaan.

Edit: Ex XC70 D5 AWD Polestar kulutti myös öljyä.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Ribbe - 17.05.2020, 19:14:53
Ei kai semmoista moottoria ole joka ei kuluttaisi öljyä? Tietty yhdessä välissä volvon dieseleissä öljy lisääntyi :D
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: hessu80 - 17.05.2020, 21:16:06
Ei kai semmoista moottoria ole joka ei kuluttaisi öljyä? Tietty yhdessä välissä volvon dieseleissä öljy lisääntyi :D
Ei nämä VEAt kuluta uutena öljyä, niin kuin ei kuluta mikään muukaan kunnossa oleva moottori. Öljynkulutuksesta voi alkaa puhua, jos täytyy lisätä huoltovälillä.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: janne81 - 17.05.2020, 21:24:37
Ei kai semmoista moottoria ole joka ei kuluttaisi öljyä? Tietty yhdessä välissä volvon dieseleissä öljy lisääntyi :D
On niitä, esimerkiksi D5252T ja D4204T(PSA).
Nykyisestä D5244T16 en sanokaan vielä mitään kun on huoltoväli kesken, kun on huollon aika niin otan mittakannuun öljyt niin näen heti jos on hävinnyt.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Ribbe - 17.05.2020, 21:38:09
Ei nämä VEAt kuluta uutena öljyä, niin kuin ei kuluta mikään muukaan kunnossa oleva moottori. Öljynkulutuksesta voi alkaa puhua, jos täytyy lisätä huoltovälillä.
sitten voin omakohtaisesti sanoa että esim volvon bensa vitonen on huono. 150tkm jälkeen saa olla lisäämässä öljyä

Edit: niin ja nykyinen D5 halusi öljyä kesken huoltovälin
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: mulugren - 17.05.2020, 22:12:24
Eihän VEA moottorissa mitään vikaa ole. Pääsee yhtä pitkälle kuin 5-mukisellakin, kunhan päästöjen vähennyslaitteet on otettu pois käytöstä jo elinkaaren alkupuolella.

Minun logiikalla moottori on täysi susi jos sitä on loppukäyttäjän muokattava laittomaksi että saa kestämään.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: zombiland - 18.05.2020, 14:14:23
Moro! Kiinnostaisi minkälaisia kilometrejä olette ajaneet VEA koneilla, kun olen lukenut etteivät kestä samalla tavalla kuin viisi pyttyiset  ::)
Lähinnä sen vuoksi olen kiinnostunut asiasta, kun oma on ollut ensimmäiset kolme vuotta taksissa, nyt on ajettu 233tkm ei kylläkään vielä vaadi öljyn lisäystä huoltojen välillä !Taksissahan on huolto väli  20tkm kolmen kympin sijaan voisi olla ehkä vaikuttava tekijä  ::)
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: hessu80 - 18.05.2020, 17:16:43
Minun logiikalla moottori on täysi susi jos sitä on loppukäyttäjän muokattava laittomaksi että saa kestämään.
Monen (muun) valmistajan moottorit eivät ole olleet laillisia uutenakaan. Eivät silti välttämättä sen kestävämpiäkään.

Tämä on vähän samanlainen asia, kun maratoonarilla menee kivi kenkään. Ottaako mieluummin kiven heti pois ja jatkaa iloiten eteenpäin vai antaako kiven olla, kunnes rakko jalkapohjassa on niin suuri, että juoksu keskeytyy. Kaikille VEA koneille ei mene kivi kenkään missään vaiheessa, mutta kannattaa se ottaa heti pois, jos alkaa ilmetä kipua.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: hessu80 - 18.05.2020, 17:23:32
Lähinnä sen vuoksi olen kiinnostunut asiasta, kun oma on ollut ensimmäiset kolme vuotta taksissa, nyt on ajettu 233tkm ei kylläkään vielä vaadi öljyn lisäystä huoltojen välillä !Taksissahan on huolto väli  20tkm kolmen kympin sijaan voisi olla ehkä vaikuttava tekijä  ::)
Öljynvaihtovälin lyhentäminen on varmasti hyvä juttu elinkaaren kannalta. Taksejakin on vain niin monenlaisessa ajossa. Pääsääntöisesti maantiellä ajavalle tuo kilometrimäärä on vasta sisäänajo. Tyhjäkäyntiä päivästä toiseen raksuttavalle alkaa olla jo suuri määrä käyttötunteja takana. 
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: 8-pätkä - 18.05.2020, 20:59:06
Pääsääntöisesti maantiellä ajavalle tuo kilometrimäärä on vasta sisäänajo. Tyhjäkäyntiä päivästä toiseen raksuttavalle alkaa olla jo suuri määrä käyttötunteja takana.

Tuo tyhjäkäynti on aika myrkkyä näille nykyisillä saastelaitteilla varustetuille moottoreille. Kylmään vuodenaikaan riittävä esilämmitys webastolla ja sitten ajamaan moottori mahdollisimman nopeasti normaaliin käyttölämpötilaansa. Jos tarvitsee jäädä autoon odottelemaan jotain niin ei muuta kuin webasto tuhisemaan ja kone seis. Auton liikuttamiseen se moottori on tarkoitettu eikä suinkaan lämmittämiseen.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Scraab - 19.05.2020, 08:59:43
Eihän VEA moottorissa mitään vikaa ole. Pääsee yhtä pitkälle kuin 5-mukisellakin, kunhan päästöjen vähennyslaitteet on otettu pois käytöstä jo elinkaaren alkupuolella.

Varsinkin parin ensimmäisen vuoden EGRrät puskevat turhan paljon pakokaasua koneeseen.

Kaverin puolesta kyselen.. ::):

Onkohan näistä EGR-ongelmista varmempaa tietoa, miten toimii esimerkiksi S/V90 -malleissa? Niihinkin näkyy nykyisin olevan tarjolla EGR-poistoa, mutta lieneekö tarpeen? Ihan ongelmattomia nämä eivät virallisestikaan ole, koska ensimmäiset vuosikerrat kuuluvat takaisinkutsun piiriin. Onko näitä hajonnut merkittävissä määrin, vai puhutaanko yksittäistapauksista? Vai ollaako "Esson baarin" tasolla otannassa? Ja mita moottorille tapahtuu? Pilaako noki öljyn > moottorivaurio vai mitä on odotettavissa?

Jos EGR poistetaan ohjelmallisesti, mitä tapahtuu koneelle, jos toiminnan palauttaa katsastuksen ajaksi? Entä ellei palauta, näkyykö arvoissa testerin näytöllä? Entä jos kilometrit alkavat olla 180 tuhannen nurkilla, onko peli jo menetetty? Ongelmia ei ole, ja autolle tie maittaa. Ecolla ajetaan, mutta nurkka-ajoa ei ole ja varmuuden vuoksi huollatan "taksitahtiin" eli 2kympin välein. Auttaako asiaa, jos vaihtaa öljyt kympin välein?

Entä jos jättää koneen alkuperäiseksi, voiko sen terveyttä edistää esimerkiksi omatoimisella puhdistuksella vaikkapa kerran vuodessa?

Pieni epäluuloisuus vaivaa, koska esimerkiksi Saab-foorumilla kerrottiin BSR:n softan olevan varma tuho. BSR ei valmistajana tiennyt ongelmista ja tarjoaa moottoritakuuta.

Mutta tosiaan, kaverin puolesta...
 
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.05.2020, 10:02:28
Egr ei näy katsastuksessa mitenkään, kun sehän on enemmän kylmäkäynnistykseen liittyvä juttu, kunhan vikakoodia ei näy ruudulla. Dpf sitten on jotain mitä uusissa autoissa katsastuksessa enemmän jatkossa kyttäävät. Vähiten ongelmia kaikilla nykydieseleillä tulee, kun esilämmittää autoa kylmillä keleillä, välttää turhaa tyhjäkäyntiä, ajaa pitkää matkaa ja vaihtaa öljyt joka vuosi ja n. 15tkm välillä sekä pitää auton akut kunnossa.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Ribbe - 19.05.2020, 10:49:28
Egr ei näy katsastuksessa mitenkään, kun sehän on enemmän kylmäkäynnistykseen liittyvä juttu, kunhan vikakoodia ei näy ruudulla. Dpf sitten on jotain mitä uusissa autoissa katsastuksessa enemmän jatkossa kyttäävät. Vähiten ongelmia kaikilla nykydieseleillä tulee, kun esilämmittää autoa kylmillä keleillä, välttää turhaa tyhjäkäyntiä, ajaa pitkää matkaa ja vaihtaa öljyt joka vuosi ja n. 15tkm välillä sekä pitää auton akut kunnossa.
Mitä se esilämmitys auttaa kun webasto ei lämmitä moottoria.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: hessu80 - 19.05.2020, 11:23:27
Kaverin puolesta kyselen.. ::):

Onkohan näistä EGR-ongelmista varmempaa tietoa, miten toimii esimerkiksi S/V90 -malleissa? Niihinkin näkyy nykyisin olevan tarjolla EGR-poistoa, mutta lieneekö tarpeen? Ihan ongelmattomia nämä eivät virallisestikaan ole, koska ensimmäiset vuosikerrat kuuluvat takaisinkutsun piiriin. Onko näitä hajonnut merkittävissä määrin, vai puhutaanko yksittäistapauksista? Vai ollaako "Esson baarin" tasolla otannassa? Ja mita moottorille tapahtuu? Pilaako noki öljyn > moottorivaurio vai mitä on odotettavissa?

Jos EGR poistetaan ohjelmallisesti, mitä tapahtuu koneelle, jos toiminnan palauttaa katsastuksen ajaksi? Entä ellei palauta, näkyykö arvoissa testerin näytöllä? Entä jos kilometrit alkavat olla 180 tuhannen nurkilla, onko peli jo menetetty? Ongelmia ei ole, ja autolle tie maittaa. Ecolla ajetaan, mutta nurkka-ajoa ei ole ja varmuuden vuoksi huollatan "taksitahtiin" eli 2kympin välein. Auttaako asiaa, jos vaihtaa öljyt kympin välein?

Entä jos jättää koneen alkuperäiseksi, voiko sen terveyttä edistää esimerkiksi omatoimisella puhdistuksella vaikkapa kerran vuodessa?

Pieni epäluuloisuus vaivaa, koska esimerkiksi Saab-foorumilla kerrottiin BSR:n softan olevan varma tuho. BSR ei valmistajana tiennyt ongelmista ja tarjoaa moottoritakuuta.

Mutta tosiaan, kaverin puolesta...
Vuosimallien 2014-2016 VEA moottoreissa EGR:t saattavat hajota 40 tkm välein. Toki ongelmattomia autojakin on paljon. Vuosimallista 2017 alkaen EGR:n rakenne on erilainen eikä niitä ole enää hajonnut läheskään samaan tahtiin. 

Katsastuksessa mitataan nokiarvo, joka mittaa karkeasti ottaen näkyvän savun määrää. EGR ei vaikuta tähän testiin mitenkään jo yksistään sen takia, että kun tehdään täyskaasupolkaisu, EGR on joka tapauksessa silloin kiinni. EGR on toiminnassa ainoastaan osakaasulla ajettaessa.

EGR:n toimintaperiaate on syöttää pakokaasua sylinteriin, jossa pakokaasu toimii inerttinä (palamisreaktioon osallistumaton kaasu), jonka tavoitteena on laskea palamislämpötilaa. Tällä tavoitellaan sitä, että polttoaine poltetaan ilmassa olevalla hapella ja vähemmässä määrin typellä, jonka palaminen tuottaa haitallisia typen oksideja (NOx, näkymättömiä hiukkasia). Kun tarvitaan hetkellisesti suurempaa tehoa esim. ohituksessa, EGR menee kiinni ja polttoainetta poltetaan puhtaalla ilmalla. Samalla syntyy enemmän myös päästöjä.

Perussääntö on tietysti, että ehjää ei kannata korjata. Jos omassa tulisi EGR vaiva vastaan, niin silloin se saisi luvan lähteä pois ohjelmasta.

Mikä on lopulta EGR:n rooli öljynkulutusongelmiin? Siihen ei ole kenelläkään tyhjentävää vastausta. Öljynvaihtovälin lyhentämisestä tuskin on haittaa. Uuden auton omistaja ei toisaalta näe tiheämmän huoltovälin hyötyä, koska hyödyn korjaa luultavasti vasta toinen tai kolmas omistaja. Jos öljynkulutusongelma on jo olemassa, siihen ei enää auta huoltovälin tihentäminen. 
 
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: hessu80 - 19.05.2020, 11:26:21
Mitä se esilämmitys auttaa kun webasto ei lämmitä moottoria.
Tämä ominaisuus tuli vasta 2019 => autoihin. Vanhemmissa toki lämpiää myös moottori.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Scraab - 19.05.2020, 12:02:14
Öljynkulutus on ainakin toistaiseksi normaalia, näytössä pinta laskee, mutta lisätä ei vaihtovälillä tarvitse. Moottori myös esilämpiää Webastolla, joten taidan jatkaa entiseen malliin. Käyn EGR:n kimppuun, mikäli aihetta ilmenee.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.05.2020, 12:21:14
Tämä ominaisuus tuli vasta 2019 => autoihin. Vanhemmissa toki lämpiää myös moottori.

Ja letkulämmittimenkin saa.
Otsikko: Vs: VEA koneiden kesto
Kirjoitti: Leo - 19.05.2020, 23:14:20
Tämä ominaisuus tuli vasta 2019 => autoihin. Vanhemmissa toki lämpiää myös moottori.
Saako mitenkään ohjelmoitua lämmittämään myös moottoria vai vaatiiko mekaanisia muutoksia? Eikös saksalaisiin autoihin tehdä jotain ohjelmia, jotta alkaa myös moottori lämpeneen webastolla niin onko sama tyyli uusissa Volvoissa mahdollinen?