Viitaten tuohon aiemmin linkitettyyn TM:n artikkeliin, päätin kysyä suoraan Nesteeltä Neste MY:n sopivuudesta ja testauksesta muissa Volvon dieseleissä, kuin mitä Volvo on virallisesti hyväksynyt. Tällaisen vastauksen, ja luvan julkaista vastauksen täällä foorumilla, sain Neste Fueltecin Santeri Muhoselta:
”Neste My ei tiheytensä puolesta täytä EN590 -dieselnormia, jossa tiheyden alaraja on 820 g/l. Neste MY:n tiheys vaihtelee (talvi-/kesälaatu) välillä 765-800 g/l. Kaikki muut ominaisuudet ovat selkeästi EN590-normia paremmat, mm. setaaniluku on Neste MY:lla 70, kun EN590 alaraja on 51. Neste MY tuottaa myös reilusti vähemmän pienhiukkasia verrattuna fossiilisiin EN590-dieseleihin, jolloin EGR ja hiukkassuodatin toimivat ongelmitta huomattavasti kauemmin.
Aasian maissa myytyjen/myytävien (samat kuin Euroopassa) dieselmoottoreiden polttoainevaatimuksena on japanilainen JIS K 2204 -normi, jossa ei ole tiheydelle alarajaa, joten Neste MY täyttää sen. Tällä haluan kertoa sen, että pienehkö tiheyden "vaje" ei ole ratkaiseva moottorin kestolle eikä toiminnalle.
Tuossa TM:n jutussa kerrottiinkin, miksi kerromme Neste MY:n sopivan kaikkiin dieselmoottorihin, eli ennen markkinoille tuontia sillä ajettiin eri merkkisillä (myös eri ikäisillä Volvoilla) miljoonia kilometreja ongelmitta. Markkinoille tuonnin jälkeen emme ole saaneet yhtään reklamaatiota, jossa Neste MY olisi aiheuttanut mitään ongelmaa moottoreille.”
PS. Selvitin asiaa siis omasta mielenkiinnosta ja ajattelin saattaa sen myös arvon foorumilaisten tietoon. Jos kysyttävää tai muuta asiaan liittyvää, kääntykää itse Nesteen puoleen.