Olen harkinnut siirtymistä Volvon leiriin ja omilla ajokilometreillä (n. 15000 / vuosi) ajattelin aluksi, että noinkin vähillä kilometreillä kannattaa ostaa selkeästi bensa-Volvo. Joka puolella nykyään pauhataan, kuinka diesel-auton hankinta ei enää kannata.
Noh, katselin sitten käytettyjä Volvoja ja totesin, että dieseleitä tuntuisi saavan hieman halvemmalla kuin bensa-versioita. Joka tapauksessa ne eivät ole ainakaan kalliimpia. Unohdetaanpa hankintahinta tässä vaiheessa ja tutkiskellaan kulutusta ja ajoneuvoveroa.
Esimerkki 1Otetaan esimerkkinä V50, koneina 2.4 bensa ja 2.0D. Tiedot otettu nettiautosta.
2.4:Keskikulutus: 9.7 l / 100 km
Ajoneuvovero: 359 e / vuosi
2.0D:Keskikulutus 6 l / 100 km
Ajoneuvovero: 641 e / vuosi
Ajatellaan, että bensa ja diesel maksavat molemmat 1.6 e / litra.
2.4 koneellinen maksaa tällöin (9.7 - 6) * 1.6 / 100 = 0.0592e / km enemmän kuin 2.0D.
Ajoneuvovero on 2.0D:ssä 641 - 359 = 282 euroa enemmän kuin 2.4:ssä.
Tuon kiinnikuromiseksi pitäisi ajaa vuodessa 282e / 0.0592e/km = 4764 km.
Eli alle 5000 km vuosiajolla kannattaisi ostaa diesel.
Esimerkki 2Otetaan toisena esimerkkinä ensimmäisen sukupolven V60 T3 vs D3 (vanhempi 163 hv):
T3:Keskikulutus: 7.4 l / 100 km
Ajoneuvovero: 260 e / vuosi
D3:Keskikulutus 5.7 l / 100 km
Ajoneuvovero: 686 e / vuosi
Näillä arvoilla vaaditaan samalla kaavalla laskettuna 15662 km/vuosi.
------------------
Toki laskut on yksinkertaistettuja ja esim. seuraavillakin asioilla on merkitystä (vaikka osa vaatisikin ennustajaeukon kykyjä):
- Miten verotus ja polttoaineiden hinta kehittyy
- Kumpi moottori kestää paremmin ja aiheuttaa vähemmän huoltokuluja
- Millainen ero on lopulta hankinhinnassa
- Kuinka auton arvo putoaa hankinnan jälkeen (jos ajaa "loppuun", niin ei väliä)
Joka tapauksessa käyttövoimavalintaa kannattaa katsoa tapauskohtaisesti. Varmaan foorumilaiset ovat hyvinkin valistuneita asian suhteen, mutta itselle tämä tuli yllätyksenä.
Korjatkaa jos olen väärässä!