Elekma  Autoracing

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 256122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #135 : 22.01.2012, 17:12:15 »
Kannet ei ole mitenkään erityisne herkkiä kieroutumaan, ovat melko lyhkäisä mötiköitä.
Jos lohkosta lähtee leikkaamaan, niin sitten täytyy todennäköisesti lyhtentää putkiakin, tai vaihtaa ohuemmat renkaat putkien alapäihin.

Laita jotkut tuet etreivät putket lähde alapäästään irti, mä käytin lattaraudan pätkiä joihin porsain reijät kannen pulttien kohdille. Jos uskot ettet kopistele sitä niin paljoa ettei putket irtoa, niin ole ainakin tarkkana ettet pyötäytä konetta, silloin putket osa putkista todnäk. nousee.

Ajoitus tehdään käyttäen kampiakselissa ja nokissa olevia kiiloja joilla hammasyyörät asettuvat paikalleen.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #136 : 22.01.2012, 19:58:45 »
Jepjep, tarttee askarella tuossa joku ilta ens viikolla tuet sinne.

Täytyy kysyä vielä siniseltä ja koneistajalta mielipidettä tuosta suoristuksesta. Isolla metalliviivaimella tai vatupassilla varmaan pystyy tuon suoruuden tarkistamaan? Ja kai ne siellä koneistamolla osaa sen tarkemmin mitata :D

Ei nuo kiilat ihan ehkä nyt täsmää tuon autodatan kanssa, kampuran kiila on kohdallaan, mutta nokkien kiilat ei oikeestaan. Mutta liekkö sillä väliä, jos ei nokkia pyörittele tai pura irti kannesta?

Ja sitten muutama foto tältä päivältä, sain kannet tosiaan irti ja toisesta kannesta pakosarjankin. Ens viikolla joku ilta jos jaksais käydä purkamassa venttiilit vielä irti niin sitten alkais osien perusteellinen puhdistus ja puunaus. Ja joillekkin osille maalia niskaan.

Ensiksi siis pakoputki pakosarjasta irti ja eikun kannenpultteja aukomaan ja kohta oli konehuoneessa tämän näköistä:


Ja tämmönen möhkäle oli lattialla


Ja samalla kaavalla toinenkin puoli irti, siitä en muistanut/kerinnyt kuvia ottamaan, mutta tältä se näytti kun sen työnsin pihalle odottamaan parempia aikoja


Lisää kuvia ja tarinaa tulossa kunhan menen putsailemaan osia ja purkamaan venttiileitä irti.

Ja tuli huomattua että tosiaan on juu melko onnettomat ne pakokanavat verrattuna imupuoleen, pakopuoli oli melkein kuin tuossa 1,0l Uunossa :D Katellaan nyt mitä uskallan ja keksin/jaksan rueta tekemään.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #137 : 25.01.2012, 19:27:48 »
Tänään kävin pikaseen irrottamassa venttiilit ja vent.varren kumit.

Muutama heikkolaatunen kännykkäfoto tuli napattua hommasta..

Alotin vänkärinpuolelta, pakopuoli lähti kivuttomasti, imupuolelle tartti napauttaa kevyesti vasaralla että jousi lähti.


Venttiilit yms irtaallaan


Kuskinpuolelta sain imuventtiilit irrotettua, pakosarja on tiellä toisella puolen. En jaksanu alkaa tappelemaan sen kanssa, lämpösuojan pultit on melko mukavasti ruostunu/menettäneet kierteet. Viimeistään perjantaina puran loppuun ja rupeen putsailemaan osia.


Toivottavasti adapteritkin kerkiäis tulla tällä viikolla, polttelis melko kovasti päästä sovittamaan noita vanteita alle uudemman kerran :)

Edit. Tänään tuli siniseltä kannen- ja imusarjan tiivisteet. Vielä on tulossa siis venttiilivarren kumit. Tilaamatta on sitten vähän kaikennäköstä, kuten venakoppien tiivisteet, jakokopan tiiviste ö-pohjan tiiviste yms
« Viimeksi muokattu: 26.01.2012, 15:57:27 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #138 : 29.01.2012, 21:04:32 »
Olipas taas sellanen vkl, ettei saanu mitään muuta aikaseks, kuin että menee hermot :D Tosin jotain pientä saatiin kummiskin tehtyä.

Elikkäs ekana irrottelin loput 3 venttiiliä mitkä jäi irrottamatta, kun sain ensin pakosarjan pois tieltä:


Sen jälkeen tuli tapeltua pakosarjojen kans, lämpösuojien pultit oli hiukan ruostunu kiinni pakosarjaan. Varmaan 2 tuntia ainakin meni neljän pultin irrotukseen. Koitettiin hitsata mutteria, paukutettiin vasaralla ees taas, löträttiin forten hehkujenirrotus ainetta kunnolla, pillilläkin annettiin lämpöö, mutta loppu kaasu sitten kesken kaiken. Viimesen pultin kans meni ylivoimasesti pisimpään, loppujen lopuks se porattiin pois, joka tosin sekin meni vituiksi. Vinoon tuli porattua ja nyt siinä on sitten varmaankin m12 reikä ja vielä sen lisäksi soikea.

Imusarjasta otin suuttimet kiskoineen irti, myös kaasuläpän irrotin samalla. Melko öljynen imusarja/kaasuläppä oli, täytyy putsailla.
Suuttimien O-renkaita aattelin kysellä Kuopiosta Savon-Dieselistä, isä oli ennen töissä siellä ja täten tuntee porukat, niin voisi saada melko edullisesti. Vai tietääkö joku jonkun todella edullisen paikan Boschin suuttimien O-renkaille?

Myös paisari tuli pestyä/putsattua, jotain forten evästä ja kuumaa vettä sisään ja eikun oottelemaan. Hieman pulloharjaa perään ja käsittely uusiksi. Vielä jäi hiukan likaiseksi, mutta kyllä siitä läpi näkee nyt :)

Kansista irrottelin pikkuosia ja teräsharjalla putsailin ja suihkin mattamustaa mastonia pintaan. Venakopat ja jakopään koppa saa myös saman käsittelyn, mutta todennäköisesti kiiltävällä mustalla. Ja imusarjalle kans samanlainen kohtelu. Tosin voi olla että nuo isommat osat sutasen pensselillä ja hammeritella.


Kannet lähtee huomenna koneistajalle tarkistettavaksi/putsattaviksi ja vissiin venttiilien tiivistyshommelit saavat hoitaa siellä. Jos hyvä tuuri käy ja venttiilivarsien kumit tulee ensiviikolla, voi olla että viikonloppuna saan kannet nostettua hollille :)


Näköjään Victor Reinzin tiivisteet.. Noh, katoin örumnetistä, niin 50e oli siellä tiivisteiden hinta. Siniseltä siis 60e/kpl

Sitten tuli myös otettua hiukan itteään niskasta kiinni ja annoin rakkautta noille nahkapenkeille.

Vänkärin penkin selkänoja sai kaksi kerrosta tuota Liberonin Nahanhoitoainetta, ja se saa luvan kelvata nyt. Istuin osa sai vasta yhden kerroksen, huomenna tai ylihuomenna se saa toisen.

Vasen ennen, oikea jälkeen.

Takapenkin selkänoja sai kans tänään ensimmäisen kerroksen tuota ainetta, huomenna tai ylihuomenna toinen.

Sama homma, vasen ennen, oikea jälkeen.

Niskatuet ja takapenkin käsinoja on käsitelty myös, niistä ei oo kuvia kylläkään.

Tarkotus olisi perjantaina tai lauantaina saada vaihettua takapenkki nahkaiseen, vihdoin ja viimein :D

Eihän tuo aine niitä niin punaiseksi värjännyt, kuin olisin tahtonut. Mutta saavat nyt tälläkertaa kelvata tälläisenään, jos rupee tympimään, niin hommaan oikeet maalit ja suihkin noihin värit pintaan.

Adaptereita ei sitten näkynyt :( Toivottavasti ensi viikonloppuna pääsisi sovittamaan vanteita adapterien kans.

Hmm, olikohan vielä muuta.. Täytyy muokkailla tähän, jos tulee vielä jotain mieleen :D


EDIT. Tänään hinkkasin tuon takapenkin selkänojan valmiiksi, ja myös vänkärin penkki sai istuinosaansa viimeisen kerroksen. Huomenna koitan jaksaa hinkata tuon takapenkin istuin osan kertaalleen ja jos käsinojan kuluneimmat paikat käsittelis toiseen kertaan.


Vähän huono kuva, mutta kyllä siitä sen verran erottaa että selkänoja käsitelty ja istuinosa käsittelemätön.


Kuva vääristää väriä, ei se ihan noin vaalee kummiskaan ole... Ei todellakaan :D Samansävyinen kuin tuo takapenkin selkänojakin..


Tälläsellä tavaralla noita olen siis käsitellyt. Ennen tuota pesin penkit pariin kolmeen kertaan prismoista yms löytyvällä "kissasaippualla".

EDIT2. Isä oli kuulema puottanut kannet tänään koneistamolle, ja siellä siis oikastaan kannet, venttiilit tiivistetään kanteen yms. Ja kuulema oli tuttu koneistaja luvannut kasattakkin venttiilit, kunhan saadaan venavarren kumit vaan.
Kuulema noista pystyy ottamaan ihan normaalin oikasun verran, mitä se nyt onkaan, millin luokkaa vai alle? Jenkki V6 ja V8 koneissa kuulemma vara ottaa paljon reilummaltikkin, ennenkun tulee imusarjan tms kanssa mitään ongelmaa.
Sain lainaksi myös suoraksi sorvatun mirkelin hiomakiven, sillä kuulema pystyy hankaamaan tuosta lohkosta tiiviste yms jämät irti tekemättä vahinkoa.
Uskallan luottaa kyllä näihin neuvoihin yms, sen verran paljon on kaverilla kummiskin kokemusta mm. kilpa-autojen yms kansista.

Jotain kommenttiakin olis kiva välistä saada!
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 18:04:22 kirjoittanut Sawo »

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #139 : 30.01.2012, 19:14:55 »
Normaalissa kannen oikaisussa otetaan yleensä jotain millin kymmenyksiä pois. Yleensä tuollaisessa pienessä kannessa riittää jopa 0.1mm.

Onpa muuten tyylikkään väriset penkit sinulla! Kelpaisi omaankin autoon :P
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #140 : 30.01.2012, 19:23:27 »
Aika öky-penkit kyllä  :D Mutta älä niitä punaisiksi värjää, sen verran hyvää jälkeä tuli etten kannata värjäämistä

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #141 : 30.01.2012, 20:20:36 »
Kiitoksia, en mää muuten sitä värjäystä miettiskään, mutta kuskinpenkissä on aika pahat kulumat, niin voi olla hankala saada pois. Mutta katellaan nyt mitä teen.

Sain äsken juuri vedettyä takapenkin istuinosankin ekaan kertaan tuolla aineella. Huomenna jos koittais tehdä sitten loppuun.

EVO8

  • Vieras
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #142 : 30.01.2012, 21:04:28 »
Kannattaa tarkastaa pakosarjojen tiivistepinnat nyt samalla että suorat. Olen muutamasta omasta autosta irrotellut pakosarjat ja hionut suoraksi.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #143 : 30.01.2012, 21:28:44 »
Juu, tarttee tuokin tehdä siis :)

EDIT. Liekköhän tuo GHOST:in myymä viininpunainen käsinoja 740:iin edes suunnilleen samaa väriä, mitä nämä mun penkit? Tuskin noihin on kovin montaa erisävystä punasta nahkasisustaa saanu kyllä.. http://i958.photobucket.com/albums/ae65/Harri1953/101_6802.jpg tämä siis

Taidan kyllä sittenkin hommata mustan, ei ainakaan tämän hetkisen värin kanssa oikein satu yksiin. Tuon käsinojan väriset noiden penkkien kuuluisi minun mielestä olla..
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 19:13:30 kirjoittanut Sawo »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #144 : 31.01.2012, 16:19:34 »
Joltain gurilta voisi kysyä pitääkö ne putkien alapäiden tiivisteetkin vaihtaa jos putket liikahtaa. Todennäköisesti et saa pidettyä putkia liikkumatta kun alat kaapia niitä pahvin jäämiä.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #145 : 31.01.2012, 16:21:50 »
Millähän siitä sitten ne tiivistejämät mahtaisi saada pois, jos siihen ei uskalla koskeakkaan?

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #146 : 31.01.2012, 16:35:36 »
Tuohon tarkoitukseen on olemassa kemikaaleja. Ainakin CRC:ltä löytyy, oli jotain gasket remover nimistä.

Edit, linkki! Löytyy myös teollisuuskäyttöön super gasket removeria.
Onnistuuko jos käyttää tuollaista ja jollain terävällä varovasti raaputtaa?
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 16:38:10 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #147 : 31.01.2012, 18:52:18 »
En muista minkä merkkistä se oli, mutta koitin jotain "stipperiä", mikä on just tuota tiivistejämien poistoon tarkotettua evästä. Ei sillä ollu mitään vaikutusta. Jos sitä lastalla raaputtaa, niin siihen tuppaa jäämään kaikenlaista syvempää naarmua/koloa yms..

EDIT. sain takapenkin istuinosaankin viimeiset kerrokset hoitoainetta pintaan. Perjantaina sitten paikoilleen.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 19:03:13 kirjoittanut Sawo »

Poissa Jones74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #148 : 31.01.2012, 20:12:46 »
pitääkö ne putkien alapäiden tiivisteetkin vaihtaa jos putket liikahtaa. Todennäköisesti et saa pidettyä putkia liikkumatta kun alat kaapia niitä pahvin jäämiä.

En oo guru, mut kehottaisin vaihtamaan suosiolla ne putkien alatiivisteet. Ite tein aikoinaan kansirempan (ku oli pahvi palanu) -84 760:iin, vaihdoin kaikki mahdolliset yläkertaan. Pari viikkoa ajelua ja alakerta sanoi itsensä irti.  :'(
Jos olisi tällaista ollut siihen aikaan, niin olisin kysellyt kyllä neuvoja paremmin tietäviltä. Silloin ei kukaan osannut minua neuvoa, joten tein mitä parhaaksi näin. Oma päättelyni oli, että vanha alakerta ei kestänyt enää uuden yläkerran kanssa.
 Jos nyt joutuisin tekemään pervoon kansirempaa, niin uusisin samalla kaikki alakerrankin tiivisteet.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #149 : 31.01.2012, 20:22:40 »
Tuota sylinteriputkien tiivisteiden vaihtoo varten tarttee nostaa sitte vissiin kone pois keulilta? Ja jos kaikki muuttiin tiivisteet pitää alakertaan vaihtaa.

Voi vittujen kevät sanon minä. Hommaan tähän jostain toisen v6 tai v8 koneen jos tämän kans menee näin hankalaksi. Tai sitten paalaan koko paskan ja ajelen tuolla fiijatin räppänällä :D
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 20:31:30 kirjoittanut Sawo »

 

Ateho  Elekma