Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä

  • 48 Vastauksia
  • 1328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« : 29.02.2024, 11:23:44 »
5syl.142kw Turbo.
Syksyllä tulpat pois,putsaus,nyt on taas öljyä kolmessa kaivossa.
Ne tulpat ruskean sävyisiä kuumuudesta.
Pitänee olla huolissaan?
Kannet,lohko,mitä?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #1 : 29.02.2024, 11:56:26 »
Niitten kaivojen tiivisterenkaat. Vaatii venttiilikannen irroituksen jos niitä vaihtaa+ uudelleen liimaus.
Jos jakopään vaihto lähenee niin kannattaa ajoittaa samaan remppaan.

Oothan tuon ennenkin tehnyt, muistelisin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #2 : 29.02.2024, 20:49:16 »
Okei.
Ne siis:(
Empä "ehtinyt"irrottaa imusarjaakaan,talvisäiden takia.
Joo jakopää tullut tehtyä neloseen ja kutoseen,josta
jäi seuraava vaihto-sekä jakopään uudet osat,kun pöllivät katin.
Sopineeko..
Tämän rotiskon myyjä sanoi vaihtaneensa hihnan.No,huoltokirjassa että reilu 4v,ja 50tkm sitten,mutta ei pumppua.Kiristintä,rullia?
Ne joo on vaihdettava/tutkittava.
Otan puristuspaineet kansipahvin takia,ehkä,jos sitä vielä vaihtaa?
Ja muutenkin padan kunto.
Ei taida olla itua jälki kiristää kansipultteja,kun näkyvät,löysätä ja uudestaan momenttiin? :idiot2:
Venyvät pultitko siellä on?
Ei ne tietty pitäisi löystyä.
Yleensä tulee pultteja ja ruuveja koitettua,onko tiukkaamistarvetta?

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #3 : 04.03.2024, 00:18:01 »
Niitten kaivojen tiivisterenkaat. Vaatii venttiilikannen irroituksen jos niitä vaihtaa+ uudelleen liimaus.
Jos jakopään vaihto lähenee niin kannattaa ajoittaa samaan remppaan.

Oothan tuon ennenkin tehnyt, muistelisin.
Moi.
Nyt kysymys:imunokan hammaspyörän ajoitusmerkki suojakopan kolon kohdalla,1 mäntä EI ole ykk.!?
Kampuran merkki kohillaan.
Pakonokan-VVT-rattaassa mitään metkkiä olekaan.
En lukinnut mitään mitenkään,hihna pois,,ei muuttunut merkeistä hammapyörät.Oisiko pitänyt?

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #4 : 04.03.2024, 11:34:38 »
Moi.
Nyt kysymys:imunokan hammaspyörän ajoitusmerkki suojakopan kolon kohdalla,1 mäntä EI ole ykk.!?
Kampuran merkki kohillaan.
Pakonokan-VVT-rattaassa mitään metkkiä olekaan.
En lukinnut mitään mitenkään,hihna pois,,ei muuttunut merkeistä hammapyörät.Oisiko pitänyt?
merkkiä.
Imunokan hammaspyörän merkki
kääntyy myötään paljon kuin myös kampuran sama,ennenkuin ykkösen mäntä on yläkuolokohdassa

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #5 : 05.03.2024, 12:27:08 »
Tuo,voisi kasata jakopään,vielä kun on osat tallella.Kysyn noista ajoitus merkeistä varmistukseksi.
Kun tulpat on pois,tökkäsin ruuvarin ykköspyttyyn,josta selvisi
männän olemattomuus ykk:ssa.
Se vaivaa tietämätöntä.
Netin käyttö on huonompaa
Jos joku vastaisi?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #6 : 05.03.2024, 15:32:44 »
En ihan ymmärrä kaikkea ulosantiasi, mutta jos kampiakselilla merkki on kohdallaan, homma on sen osalta ok.

Omassa B5234T3 ei ole VVT murheita, ja hihnan vaihdossa riittää, että akselien merkit ovat kohdillaan. Ei ole edes tullut pieneen mieleen ryhtyä tutkiskelemaan männät sijaintia ko tilanteessa ELK.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #7 : 05.03.2024, 19:33:50 »
Tää kosla on liikennekäytöstä poistettu.
Ja monta kohdetta olen purkanut.
Aina löytynyt uusia fiksauskohteita.
Tulpat on pois myös.
Edellinen sanoi laittaneensa uuden jakohihnan-reilu 4v.ja 52tk m sitten.
Ennen moottoreissa;tappikone,vinokone,pienempi ja isompi tinakone,1 ykkösmäntä ajoituksen ollessa merkeissä on ollut yläkuolokohdassa.
Alfamer opas myös kertoo ohjeen.
Tässä padassa on vain kampuran,ja imunenän rattaassa ajoitusmerkki.
VVT-pyörästä ei tarvi välittää.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #8 : 05.03.2024, 19:45:37 »
Kyllä kai siellä pakonokan rattaassakin merkki on?
Vvt pyörästä ei tarvi välittää paitsi jos sen jostain syystä irrotat.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #9 : 05.03.2024, 20:59:47 »
Sattui tuossa olemaan Gatesin hihnan mukana tullut asennusohje, ja merkit kohdalleen -ei muuta. Yläkuolokohdasta ei puhuta siinä mitään, ei myöskään Haynesin tai Alfamerin oppaissa. Mikä sen merkin paikan olisi muuttanut? Rane viilannut uuden kiilauran :o?

TC vitonen on vähän eri juttu, kuin nuo vanhemman polven moottorit.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #10 : 05.03.2024, 23:39:45 »
Kyllä kai siellä pakonokan rattaassakin merkki on?
Vvt pyörästä ei tarvi välittää paitsi jos sen jostain syystä irrotat.
Moi.Ei tosiaan ole.
Molemmissa joku M-syherö?tehtaalla meistetty
Sitä vvt-tä on jäljistä päätellen availtu.Ehkä akselitiivarin takia.
Kolmea kympin kannalla olevia pultteja on löysäilty,säätövaraa n.15 mm verran.
Auto sytytteli vikavaloa myyjä meinasi että kaasuläppäkotelossa
on matoja.
Jos jako on poskellaan?
Siksi katsonut yläkuolokohtaa.
Moottori kyllä veti hyvin.
,Ehkä 150 km ajanut koslalla.
Bensan hajun vuoksi jäi talviteloille.
Tankit.
Tämä tapaus on nyt moni ongelmainen.
Mm.pakari vuotaa heti katin takaa,
Tuulilasi vuotaa,kaikki toppaukset  vettyneet kunnolla.
Tähän oli vaihdettu lämppärin kenno mutta ei ole glykolia mielestäni.
Jarrukilvet..

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #11 : 07.03.2024, 00:56:22 »
Sattui tuossa olemaan Gatesin hihnan mukana tullut asennusohje, ja merkit kohdalleen -ei muuta. Yläkuolokohdasta ei puhuta siinä mitään, ei myöskään Haynesin tai Alfamerin oppaissa. Mikä sen merkin paikan olisi muuttanut? Rane viilannut uuden kiilauran :o?

TC vitonen on vähän eri juttu, kuin nuo vanhemman polven moottorit.
Tässä padassa on kaksi ajoitusmerkkiä,imunokan ja kampiakselin rattaassa.
Alfamer vm.1996-2000 tosiaan vain kertoi että ykkössylinteri ensimmäinen jakopäästä.
Miksikö?siksi kun nokka-akselien ajoitus määritetään-tarvittaessa- ykkösen männän yläkuolokohdasta.
mm.virranjakajallisessa pyörijä osoittaa kannen ykkösen nastaa ,eli mäntä on yläkuolokohdassa,on ajoitus on oikein.
Tässä viitos moottorissa  1-mäntä Ei ole yläkuolokohdassa,
ajoitusmerkkien ollessa kohdillaan,siis imunokan sekä kampiakselin.
Jotain varmaan,mitä en tajua? :D
Kerroin koslan liikenteestä käytön poistosta,tarkoittaa että tässä ei ole mikään kiire remppailun kanssa, tutkia siis ajan kanssa.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #12 : 07.03.2024, 08:36:09 »
Vedät nyt tähän vertailuun mukaan jo virranjakajankin ja sen miten pyörijä osoittaa ykkösen nastaan.
Osoittaahan se silloin kun sytytys tapahtuu mutta kun siinäkin on ennakko eikä kipinä tule silloin kun mäntä on ykk.

Olen myös jakopään tuohon 193 heppaiseenkin tehnyt ja voin vannoa että siellä on merkki pakopuolen rattaassakin.
Remppailun iloa!
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #13 : 07.03.2024, 09:23:55 »
Tässä padassa on kaksi ajoitusmerkkiä,imunokan ja kampiakselin rattaassa.
..
Tässä viitos moottorissa  1-mäntä Ei ole yläkuolokohdassa,
ajoitusmerkkien ollessa kohdillaan,siis imunokan sekä kampiakselin.
Jotain varmaan,mitä en tajua? :D

Mihin pakonokan merkki on hävinnyt? Korvakuuloltako ajattelit sen kohdistaa ELK?

Et ehkä tajua, että ajoituksen kannalta riittää, kun kaikki kolme akselia ovat keskenään oikeassa suhteessa -eli merkit kohdallaan. Tämä kohta ei ole riippuvainen 1. sylinterin yläkuolokohdasta.

Sytytyksen ajoitusmerkit ovat asia erikseen, ne alkavat olla jo historiaa. Sytytys säädettiin ensin staattisen merkkiin, jolla koneen sai käyntiin ja sen jälkeen strobolla dynaaminen merkki ilman alipainesäätöä kohdalleen. Oi niitä aikoja...

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulppakaivoihin kerääntyy öljyä
« Vastaus #14 : 08.03.2024, 20:27:30 »
 :arkkupakastin:

 

Kulkukoira  Proturbo