Noin vanhoissa autoissa on ajateltu vain, että akku latautuu riittävästi. Siitä akku tykkää.
Nykyhimmeleissä yritetään kikkailla moottorijarrutuksen kanssa ja siksi akkua pidetään tahallaan vajaana odottamassa seuraavaa jarrutusta, jolloin akkuun pusketaan sähköä tehokkaasti. No tästä seuraa se, että akku on suurimman osan ajasta huonosti varattuna ja se on pahinta myrkkyä kaikille lyijyakuille. Osaltaan siksi akut ei kestä enää 4-5 vuotta pidempään.
Paitsi, että tuntuu uudemmissa autoissa kestävän akut yleisesti nykyään pidempään, kuin autoissa missä ei ole mitään toimintoa.
Hölmöhän se tavallaan täyttä akkua ladata, tai ajaa -30c pakkasessa 14.4v, jos yli 17v saadaan akku vastaanottamaan sitä latausta huomattavasti nopeammin.
Webasto akut tuhoaa, lyhyet matkat tai honda tyylisesti aivan järjettömästi alimitotettu akku.
Ei sillä, molemmat vaihtoehdot toimivat. Fordilla tais bmw ohella alkaa ekana tuo jännitekikkailu tuossa 2000 luvun alussa.
Kuitenkin edellisessä autossa, 7v vanha 45ah lyijyakku toimi japskissa missä latauksen tunnistelua ja säätelyä, vaihdoin varmuuden vuoksi tuoreempaan ennen talvea kuitenkin.
Nykyään EFB tai AGM mitkä kestää vielä paljon enemmän tuota lataus kikkailua. Mutta jos lyijyakkua vertaa lyijyakkuun, tuntuu se fiksumpi systeemi säästävän akkua hieman pidempään.