Elekma  Autoracing

VRCF:n Traktorit

  • 373 Vastauksia
  • 84070 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #255 : 12.07.2019, 21:27:53 »
Ainakin tuossa Casessa se hehku vaikuttaa aika paljon käynnistymiseen pakkasella ja kylmällä. Tosin rivipumpullisen pitäisi vähän paremmin startata. Säätäisin pumpusta ennakkoa, jos vielä kovasti joutuu sahaamaan. Sillä sai tuonkin käynnistymään vähemmällä sahaamisella, kun sitä ennakkoa sääti vähän. Valmetit lähtevät pienellä avaimen käännöllä rivipumpulla hyvin käyntiin, ilman hehkuakin viileässäkin kelissä.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #256 : 12.07.2019, 22:08:00 »
Thermostart hehku on sitten sellainen, että siitä saadaan paras hyöty hehkuttamalla pitkään. Jopa kymmeniä sekunteja => minuutti. Toiminta perustuu siihen, että imusarjassa poltetaan dieseliä, mikä lämmittää ilman. Muutaman sekunnin hehkutuksesta ei ole juurikaan hyötyä.
Jos tarkkaan kuuntelee, niin imusarjasta kuuluu humahtava ääni, kun löpö syttyy.
Kannattaa tarkistaa, että kyseisen hehkutyypin vaatima pikku säiliö putkineen on paikoillaan! Säiliöstä valuva löpö jäähdyttää ja estää vastuslankaa palamasta.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #257 : 12.07.2019, 22:21:39 »
Kyllä tuo Case on aika tarkka thermostartin käytöstä. Liian pitkään, se polttaa kaiken hapen ja kone ei käynnisty. Liian vähän hehkua ja ei käynnisty myöskään. Oikein käytettynä eli vain 5s-15s käynnistyy lähes kerralla. Pakkasella tuon oikean käytön tärkeys korostuu. Eikä se humahda siinäkään aina, vaan kuumenee tasaisesti. Mutta edelleen rivipumpullisen pitäisi tällä kelillä käynnistyä ihan pienellä avaimen käännöllä, ilman mitään hehkuakin. Olen käyttänyt siirtopumpun käsipumppua thermostartin kanssa ja mielestäni se on myös auttanut.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2019, 22:23:59 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #258 : 12.07.2019, 22:43:19 »
Kuulikinkin jo tuossa työkavereilta liekkihehkun ominaisuuksista ja mainittiin tuosta hapen palamisesta. Naapurissa oleva 165 massikka lähtee kyllä hehkuttamatta ihan nätisti, siinä on aika hyvää referenssiä jo itselle miten sen kuuluis toimia.

Paskaisen pa-suotimen jälkeen tuli tarkastettua todennäköisin syy likaan, ja tankin pohja olikin aivan musta. Tyhjensin lapolla tankin kahden suodattimen läpi kanisteriin.


Tommosta mustaa kovaa paskakikkaretta täynnä koko pohja :buck2: näytti puhelimen valolla pa lähtö olevan tuon aineen saartama/tukossa. Seuraava homma on tankin putsaus, en tiedä pitäskö tässä ottaa vielä putket auki/irti ja puhaltaa paineilmalla kaikki puhtaaksi. Tutustun siihen ajoitukseen jos ei roskien poiston, parin letkun vaihdon ja helevetin mukavan ilmauksen jälkeen ala pelaamaan paremmin.

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Tucci

  • Vieras
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #259 : 12.07.2019, 22:56:16 »
Samanlainen tiivistys se tuossa Casenkin CAV-suodattimissa, että 2 isompaa O-rengasta ja siinä keskiosassakin on myös O-renkaat. Yksi vuotopaikka voi olla siinä suodattimen päällä se reikä, mistä se keskipultti menee läpi. Itse laittanut siihen pulttiin paksumman O-renkaan että pitää paremmin. Myös päällä oleva ilmaruuvi saattaa vuotaa. Noita suodattimia ei myöskään saa kiristää liikaa.

Tässä näkyy rakenne aika hyvin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Onko tuossa kannen yläosan keskellä vielä joku sihti?
Jossain koneessa tuossa ollut sihti oli osittain tukossa.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #260 : 13.07.2019, 00:02:45 »
Ei ainakaan tuon Casen putsarissa ole muistaakseni sihtiä siinä. Syöttöpumpussa on yleensä joissain tuloliittimessä sihti, joka on joissain mennyt tukkoon.

Tuosta Fordista niin ainakin rivipumppu minimecillä ollut County Majori käynnistyi kesällä ilman sahaamista hyvin, ilman mitään hehkuja.

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #261 : 13.07.2019, 09:49:44 »
Kyllä tuo Case on aika tarkka thermostartin käytöstä. Liian pitkään, se polttaa kaiken hapen ja kone ei käynnisty. Liian vähän hehkua ja ei käynnisty myöskään. Oikein käytettynä eli vain 5s-15s käynnistyy lähes kerralla. Pakkasella tuon oikean käytön tärkeys korostuu. Eikä se humahda siinäkään aina, vaan kuumenee tasaisesti. Mutta edelleen rivipumpullisen pitäisi tällä kelillä käynnistyä ihan pienellä avaimen käännöllä, ilman mitään hehkuakin. Olen käyttänyt siirtopumpun käsipumppua thermostartin kanssa ja mielestäni se on myös auttanut.
verkussa oun huomanna saman tuon hehkutus ajan,liian pitkään jos hehkuttaa ei lähe käyntiin. ;)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #262 : 13.07.2019, 14:37:18 »
Meidän Massikassa piti kuunnella sellainen "tsup" ääni, ja heti sen jälkeen käyntiin. Jos ääntä ei kuulunut niin ei lähtenyt käyntiin, "tsupin" jälkeen laakista, tosin piti jättää suht koville kierroksille tai se sammui heti. Sitä "tsupia" sai kovilla pakkasilla odotella parikin minuuttia.

Tosin tuo moottorin hehkusysteemi lienee kuitenkin jokin Perkinsin suunnittelema ja toteuttama juttu. Uudemmassa moottorissa meillä on periaatteessa vastaavalla tavalla avaimen hehkuasennossa odotteltava systeemi, mutta siellä on imusarjassa hehkuvastus, ja hehkutus perustuu täysin perstuntumaan.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #263 : 13.07.2019, 14:47:54 »
Löytyi masinistien keskusteluista virtalukon toiminta ohje. Tuossa on vissiin hehku vasemmalla alunperin, mutta olen vaihtanut itse joskus mopoiässä tuon virtalukon tarvikeversioon, voi olla ettei se edes ole toiminnassa nyt  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #264 : 13.07.2019, 17:01:00 »
Tässä vois ilmoittaa välillä että taas ollaan rengas korjattu  :2funny:


kiitoos ja anteeks.

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #265 : 13.07.2019, 17:03:37 »
Meidän Massikassa piti kuunnella sellainen "tsup" ääni, ja heti sen jälkeen käyntiin. Jos ääntä ei kuulunut niin ei lähtenyt käyntiin, "tsupin" jälkeen laakista, tosin piti jättää suht koville kierroksille tai se sammui heti. Sitä "tsupia" sai kovilla pakkasilla odotella parikin minuuttia.

Tosin tuo moottorin hehkusysteemi lienee kuitenkin jokin Perkinsin suunnittelema ja toteuttama juttu. Uudemmassa moottorissa meillä on periaatteessa vastaavalla tavalla avaimen hehkuasennossa odotteltava systeemi, mutta siellä on imusarjassa hehkuvastus, ja hehkutus perustuu täysin perstuntumaan.
juurikin tuo kun kuuluu lähtee ehkä parraiten mulla tosi 135 voi olla eroja,mulla kerran rupes 1 hehkutulppa vuotamaan läpi polttoöljyä, meinas rattori ruveta itsestään villiintymään ja monessa vanhassa rupeaa käsipumppu vuotamaan pikkuhiljaa polttoöljyä läpi moottoriin  ;) ;) kannattaa seurata ettei moottoriöljy lisäänny
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #266 : 13.07.2019, 18:51:49 »
En kyllä paria minuuttia tuota hehkua päällä pitäisi. Tuokin Case on ollut lähemmäs 10-vuotta niin aika hyvin tietää, miten senkin saa parhaiten käyntiin. Akusta ei jää kiinni kun siinä on 180Ah ponssen vanha akku. Lisäksi se hehkutulppa on tuossa aika uusi ja koskaan en ole siitä mitään tsup ääntä kuullut, aina lähtee joidenkin sekuntien hehkutuksella parhaiten käyntiin. Ei todellakaan minuuttien hehkutusta, ainakaan noilla CAV-pumpullisilla koneilla. Silloin sieltä palaa kaikki happi imusarjasta ja ei varmasti käynnisty.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #267 : 13.07.2019, 23:46:56 »
Hehkuja on erilaisia. Vanhoissa valmeteissa on tuon tyyppinen, joka vaatii odottelun pohahdukseen saakka ja sen jälkeen starttauksen. Ei yhtään ennen tai jälkeen. Muuten hehkusta ei ole mitään apua.

Valmetti tosin kaipaa hehkutusta aikaisintaan joulukuussa...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #268 : 13.07.2019, 23:52:51 »
Se thermostart on kyllä tuossakin ihan samanlainen kapistus kuin Valmetissa. Samoin se hehkutulppa. Tuossa on jopa johtosarjatkin samoja mitä Valmet on käyttänyt. Kyllä olen myös muutamankin kerran käynnistänyt sellaisen 802 Valmetinkin pakkasesta joulukuussa ja eipä hehkua tarvinnut. Samoin olen ajanut jonkin verran 602 Valmetilla. Tosin yleisesti nuo kaikki rivipumpulliset käynnistyvät aina paremmin kylmänä.

Tässäkin on siitä ihan todiste soveltuvuuslistassa, että on sama hehkutulppa tuossa Casessa kuin Valmeteissa, Fordeissa ja jopa John Deeressä: https://www.ikh.fi/fi/hehkutulppa-lattaliittimella-mf0441

Kyllä tuokin jollain vanhalla hehkutulpalla pohahti, mutta näillä uusilla taas ei. Vanha meni rikki niin piti siksi uusia. Syytä en osaa sanoa.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2019, 01:07:57 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #269 : 15.07.2019, 20:08:28 »
Harrison Fordin rassaaminen jatkuu, otin tankin pohjalla olevan lähtösuodattimen irti

 :D

Pikku pesu bräkkiksellä ja paineilmalla.



Koitin ennen pesua laittaa CRCtä suodattimesta takaisin päin, aika huonoa oli. Saattaa siirtopumppu huokasta helpotuksesta.

Jos syöttöpumpussa on suodatin, onko se kiinni siinä tuloputken adapterissa?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo