Carcom Oy  Ateho

D5 viritysvinkkejä

  • 342 Vastauksia
  • 139086 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #300 : 26.09.2019, 17:32:36 »
Oletko miettinyt nokka-akseleita? Itselläni oli aikoinaan TDI:ssä R-Koneistuksen hioma keppi joka oli varsin mainio ominaisuuksiltaan. Kävi mielessä, että entäpä jos saman toimituksen teettäisi D5 nokille. Ei liene kellään kokemusta.

Noniin... viisi vuotta tämä D5 virittelyn keskeytyminen on ollut hampaankolossa.

Tallissa olisi nyt 2002 vuoden S60 D5 odottamassa rakentelua. Vanhat viritysvinkit hyödynnetään ja uusia julkistetaan sitä mukaa kun jotain keksii. Valmistumisaikaa ei ole määritelty. Hybridi on edelleen hyllyssä... :)
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #301 : 26.09.2019, 22:56:23 »
Oletko miettinyt nokka-akseleita? Itselläni oli aikoinaan TDI:ssä R-Koneistuksen hioma keppi joka oli varsin mainio ominaisuuksiltaan. Kävi mielessä, että entäpä jos saman toimituksen teettäisi D5 nokille. Ei liene kellään kokemusta.

Saadaan nokat tarvittaessa mitattua, kun tarkistetaan jousipaineiden riittävyyttä rajoittimen nostoa ajatellen. Kanavat ja venttiilit on suunnitelmissa käydä läpi samalla.

Tänään lähti 185hv version vauhtis ja kytkinpaketti tilaukseen. Quaife pitää myös hommata samaan jumppaan kun laatikko otetaan irti.

Sammutinläpän ajattelin rakentaa ihan varmuuden vuoksi jos ahdin sattuu joskus antautumaan. Kaikkea pientä on listalla.  ::)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #302 : 28.09.2019, 20:44:47 »
Kuulostaa mielenkiintoiselle projektille. Seurantaan.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #303 : 09.10.2019, 09:43:19 »
Yksi palikka saapui jo.  :)


Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #304 : 11.12.2019, 09:53:38 »
Pientä vastatuulta ollut vp- ja kytkinkaupoilla. Ebayssa varokaa Techniclutch-nimistä (ncduk.com) myyjää. Onneksi PayPal lupasi rahojen palautuksen aikanaan. Tämän vuoksi ei lukkoakaan ole asennettu vaihteistoon.

Suuttimen rakentajalla on kiirettä, ettei mitään siltä suunnalta ole saatu aikaan.

Ahtimeen on tiedossa päivitys, jolla pakopuolta saa paremmaksi, eli voipi olla, että nykyinen AMG-turbiini väistyy uuden tieltä. Tavoite on siis saada pakopaineet pysymään kurissa, kun tehotavoite vaatii 2,5-3bar ahtoja.

Käytetty BC-racing alusta odottelee asennusta. KL-racing cooleri on vielä paketissa, kun pähkäilen mitä teen ilmastoinnin kanssa.

Ei siis mitään isoja aikaansaannoksia, liian vähän rahaa ja liikaa puhetta.  :D
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #305 : 17.12.2019, 22:01:25 »
Kyllähän herrasmiesmuskelissa pitää ilmastointi olla!
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #306 : 18.12.2019, 08:04:25 »
Kyllähän herrasmiesmuskelissa pitää ilmastointi olla!

Samaan olen tässä kallistunut.

Turbotohtorille tuli soiteltua ja ahdin lähtee uudelleen muokattavaksi. Turbiiniksi tulee virtaavampi ns. lightweight versio. Nyt paikoillaan oleva 11-lapainen kompressorisiipi jää.

Kytkimen suhteen voisin vinkkejä kuunnella. Ajatuksissa olisi M66 vauhtipyörä, jämäkämpi sachs asetelma ja tavallinen kytkinlevy. Jos riittäisi 700Nm asti   ???
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #307 : 18.12.2019, 22:51:09 »
Kovat on kyllä tavoitteet kytkimen suhteen. Sachsin vahvistettu kitti (3000951813-S) sisältää vakion (R-sarja/D5 AWD) jousitetun levyn ja asetelman. Levyn kitkamateriaali on vain vaihdettu parempilaatuiseen

Joku Amerikan Joe oli hommannut itselleen tuon kys. setin ja kertoili, että kitkapinnassa oli lukenut LUK, joten tiedä häntä vaikka vakio LUK:n setti ajaisi ihan saman asian

Sachs ei lupaa tuolle setille edes 600Nm kun heidän performance-hilutkin on näihin speksattu vain 530Nm. Nämähän on todennäköisesti ilmoitettu kyllä vähän alakanttiin koska vakiokytkimenkin pitäisi riittää todistetusti 600Nm kyytiin

Yhdestä brittifirmasta kyselin custom settiä. Lupasivat 650Nm mutta se olisi ollut sitten 4-lapaisilla ”posliineilla”. 650£ + rahti. Ei halpa eikä ehkä oikein enää käyttikseenkään.
Edit: näyttäisi pelkän sintterilevyn tekeminen onnistuvan täälläkin. Nimim. ”boost” tarjoaa apua sellaiseen.

Jos olisi kotona sorvit ja vehkeet niin 911 GT3 Porshessa olisi 240mm levy johon saa Sachsilta orgaanista, jousitettua,720Nm speksattua levyä. Porschen ja Volvon hilut kun yhdistäisi vauhtikseen, niin jopa kestäisi tiristää.

Itse taidan pidättäytyä tavoitteessa 600Nm ja laittaa luiston niin yllättäessä uusi LUK Repset.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2019, 04:00:19 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #308 : 29.12.2019, 15:11:23 »
Osa hauskuutta on se, että tehotavoite 350-370hv "vaatii" melkolailla vähintään 700Nm vääntöä.

Katsotaan jos BMW M5 asetelma olisi sovitettavissa vauhtipyörään.

Suuttimenrakentaja oli saanut eilen testikärjen, katsotaan mitä tulee.  Teoriassa kärjen pitäisi  virrata sen verran, että ainetta tulisi ~80hv/sylinteri järkevällä ruiskutusajalla. Eli vähempikin riittää minulle.

Tämähän on tällainen pitkän aikavälin projekti, kun kaikkia osia ei ole valmiina.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #309 : 29.12.2019, 17:30:49 »
Vakio M66 kytkin pitäisi kestää 600-650Nm.

Tilaukseen meni sen vuoksi tuo Sachs-sarja 3000951813-S ja Skandixilta uusi M66 vauhtipyörä 31259450, työsylinteri ja pultit.

Syy vauhtipyörän tilaamiseen Skandixilta oli, ettei Sachsin versiosta kovin helpolla ajoitusmerkkiä siirrellä.

Todennäköisesti riittää tässä vaiheessa, kun ei vielä tiedä missä seuraava sulake on.

Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Kurantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #310 : 08.01.2020, 15:36:40 »
Vakio M66 kytkin pitäisi kestää 600-650Nm.

Tilaukseen meni sen vuoksi tuo Sachs-sarja 3000951813-S ja Skandixilta uusi M66 vauhtipyörä 31259450, työsylinteri ja pultit.


Joko tästä set upista on kokemusta?
Mielenkiinnolla seurannut mihin kokoonpanoon mestarit päätyvät kun ketjussa vilahti jo Porschenkin kytkin...
Mistähän tuo Sachsin sarja kannattaisi tilata (kustannustehokkaasti..)?

Omalla kohdalla tehotavoite on tosin maltillisempi, kun on melkein vakio kokoonpano ahtolinjaa, suuttimia ja kattia lukuunottamatta.

« Viimeksi muokattu: 08.01.2020, 17:36:44 kirjoittanut Kurantti »

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #311 : 09.01.2020, 07:29:14 »
Kokemusta ei vielä ole, kun osien haaliminen on vielä kesken ja joitakin yritetään valmistaa.

Itse tilasin kytkinlevyn ja asetelman täältä: https://www.sachsperformance.com/en/clutch-kit/zf-sachs/performance-clutch-3000951813-s

Suuttimista odottelen tietoa, onko esittämälläni kärjellä hyvä rakentaa ns. mörkösuuttimet D5224T moottoriin.

Ahdin on tällä hetkellä Turbotohtorin käsittelyssä.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa serto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #312 : 12.01.2020, 07:29:56 »
Laitan tämän tänne kun ei tämä omaa ketjua ansaitse.

Eli olisiko jollain dp:n (185hv) laippojen mittoja?
Voisi hommata laipat ennenkuin alkaa irroittelemaan mitään.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #313 : 15.02.2020, 20:48:49 »
Noniin, asiaa suuttimista.

Sopivaa virikärkeä ei enää alettu vaihtamaan, kun kävi mittaamalla ilmi, että 7-reikäiset suuttimet virtaavat ihan riittävästi omaan tavoitteeseen.

140mm3@1350bar 1,5ms ruiskutusajalla.

Volvossa on vakiona 1600bar paine, joten vastaavalla ruiskutusajalla päästään ~160mm3 syöttöön. Jos kiristää pumpusta 1800bar niin saa vielä hieman lisää.

Suuttimet on nyt hankittu. Enää olisi vesiruisku ja renkaat kesää varten. Niin ja kaikkien haalittujen osien asennus... :D
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: D5 viritysvinkkejä
« Vastaus #314 : 28.02.2020, 21:10:27 »
Suuttimet ja 4bar map asennettu.

Ajattelin vaihtavani suuttimet pikaisesti, mutta 430tkm istuneet suuttimet olivat eri mieltä... :P

Seuraavaksi egr:n osien täydellinen poisto, KL-racing välijäähdytin ja ahtoputket. Egr-poisto mahdollistaa isomman imuputken tekemisen ilmanpuhdistajalta ahtimelle.

Mitattavaa dataa tulee jonkin verran, joten antureita ja SP Leinonen DashBox on hankintalistalla . Siihen kaveriksi tabletti Realdash:lla.

Näkee jos jokin paikka alkaa ahdistamaan tai pakopaineet / lämmöt nousemaan, ettei turhaan särje mitään.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2020, 21:12:12 kirjoittanut jp_olli »
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron