RallyBaron  Samppasport

eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99 *värinäpohdinta jatkuu*

  • 50 Vastauksia
  • 14292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #15 : 14.01.2014, 15:13:40 »
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #16 : 14.01.2014, 17:31:23 »
Tackar pockar -H-

Täysin OT, mutta tavallaan liittyy tähän omaan Volvo-intouteen:

Kaverille etsitään suht taloudellista farmaria hintaluokassa 5-6 tonttua (liikkeestä). Tärkein kriteeri huolettomuus, tärkeää myös jälleenmyyntiarvo, joten Toyota Avensis ykkösenä listalla. Yhtä käytiin tuossa just äsken koeajamassa, hintapyynti 6490 ja 185 tkm ajettu. Jarrut täristi, takaluukun lukko jumissa (tai jäässä), pyyhkijänvarsien jouset huonot, akku todennäköisesti vaihtokunnossa, ties vaikka laturikin, ym pientä (ei tod yli kuuden, edes viiden tonnin kunnossa mun mielestä), joten kohtelias kieltäytyminen - ja silti se myytiin meidän koeajon aikana paikalle tulleelle tyypille heti kun kaverini sanoi ei, ja joku toinenkin tuli sitä ostamaan.

Tämän jälkeen koeajamamme Mondeo vm 2004: ovien alareunat ihan ruosteessa, vasemmassa takakaaressakin kukkaa. Taka-akselilla kolisi pienimmässäkin montussa ja jarruissa oli kaverin mukaan jotain outoa viipyilyä. Ajettu jotain 220 tkm ja pyynti karvan alta 5000.

Jumaliste että levisi hymy naamalle kun hyppäsin näiden jälkeen omaan, noin puolet näistä maksaneeseen ja vanhempaan Volvoon, jolla on menty yli 400 tkm - koneen värinöistä huolimatta aivan helevetisti mukavampi ja varmemman, toimivamman tuntuinen auto. :)
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #17 : 14.01.2014, 17:39:58 »
Miltäs se jakopään puoleinen tukityyny näyttä?

Ja ton kaveris budjetilla... Arvaa ;)
Jäitä housuun!

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #18 : 14.01.2014, 17:44:04 »
Miltäs se jakopään puoleinen tukityyny näyttä?

Ja ton kaveris budjetilla... Arvaa ;)

Se näyttää oikeen hyvältä. Edellinen omistaja vaihtanut syksyllä.

Joo, arvaan. ;) Polttoaineenkulutukseen kosahtaa, valitettavasti. Dieseliä ei uskalla suositella kun hällä ei oo tolppamahdollisuutta ja kilsat jää hieman alle kannattavuusrajan.
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #19 : 14.01.2014, 17:46:43 »
Joo, arvaan. ;) Polttoaineenkulutukseen kosahtaa, valitettavasti. Dieseliä ei uskalla suositella kun hällä ei oo tolppamahdollisuutta ja kilsat jää hieman alle kannattavuusrajan.
Toisaalla jo sanoinkin. 40-sarjalainen on tietekin liian pieni?
Jäitä housuun!

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #20 : 14.01.2014, 18:02:01 »
Toisaalla jo sanoinkin. 40-sarjalainen on tietekin liian pieni?

Ei välttämättä, mutta voi hyvin olla. Eikä se kokoluokassaan ole kovin taloudellinen... Juuri kattelin äsken nettiautosta, ja siinä hintaluokassa saa jo viimeisimpiä vuosimalleja ja alle 200 tkm ajettuja. Hmm... oisko aivopesun paikka V:>

Pitääpä seurailla kylän ympäristön autokauppoja, jos vaikka olisi/tulisi moisia tarjolle. Siksi(kin) pitää olla liikkeestä, että Kangoosta tuskin pääsee muuten eroon :2funny:

Mutta sitten voidaankin palata takaisin aiheeseen. :)

Lähetin Kantaselle tarjouspyynnön. Lähden ensin siitä ajoituksen säädöstä liikkeelle ja vaihdatan sitten niitä koneen/laatikon tukia jos niissä on sanomista. Ei sentään enää masenna yhtään tämmöset, syy tulikin tuossa yllä jo. 8)

Yksi ihmetys tuli mieleen mikä unohtui aiemmin: Paisuntasäiliön korkista kuuluu pientä, kevyen paineen aiheuttamaa nesteen ja ilman sekaista pihinää/korinaa ajon jälkeen. Pitäsköhän korkki vaihtaa tai tarkistaa jotain muuta, vai onko ihan normaalia? Pihinä loppuu kun avaa korkkia vähän, painetta ei vaikuta olevan silti oikeastaan ollenkaan. Nestettä ei katoa havaittavasti, eikä paisarissa haise kuin jäähdytysneste. Paisarin kylkipokkauksen päällä on vähän kosteaa välillä, mutta paisarissa on pieni reikä joka on paikattu, joten voi mehiä myös siitä vähäsen. (ihan kun mulla olis joskus ollu jossain autossa samaa, ja olin vaan välittämättä.. en muista, tuntuu vaan tutulta)
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #21 : 14.01.2014, 19:53:43 »
Ei kai siellä painetta olekkaan jos korkki vuotaa. Vaihda korkki vaan, ei se kai konkurssiin vie?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #22 : 14.01.2014, 21:01:14 »
Ei kai siellä painetta olekkaan jos korkki vuotaa. Vaihda korkki vaan, ei se kai konkurssiin vie?
Alipainetta, kun neste jäähtyy, jos korkki hiukan vuotaa, niin saattaa pihistä. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #23 : 15.01.2014, 09:17:44 »
Joo ei todellakaan vie konkurssiin. :) Ajattelin vaan kysyä jos se on ihan normaalia korkin toimintaa, eikös siellä joku venttiilihässäkkä ole siellä korkissa. Ainakin joissain autoissa.

Tunnenpa itteni tyhmäksi tän kanssa, aika alkeellisia on kysymykset  ::) On ehkä pientä ressiä joka pikkuasiasta, kun ei oikeen tunne tollasen myllyn sielunelämää. Onneksi täällä saa asiallisia vastauksia silti. :)
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #24 : 16.01.2014, 12:02:57 »
Hehkut hankittu, enää asennus. Vaikuttaa kakkupalalta. :) Tarpeen se ainakin on, aika vaivaista on aamulla starttaaminen yli kymmenen asteen pakkasella jopa lähes 2 h lämmityksen jälkeen. Hehkutusaika pitenee kyllä lohkolämppäristä riippumatta, eli hehkumodi lienee tarpeeton. Tyhjäkäyntikierrokset tosin tippuu heti ekaan pysähdykseen, kai ne sais hetken olla korkeemmalla näillä pakkasilla.

Tänään kokeilen töistä lähtiessä pistää EGR:n ohjausletkun umpeen. Laippa myöhemmin, kunhan pääsee johonkin softalle...

Ai niin tosiaan: Motonet myi väärän kokoisen öljypropun tiivisteen, mutta vetäytyi vastuusta koska tuontiauto. Kunnon idioottina en mitannut pulttia, mutta päätellen että 14 mm on hieman liian vähän, olisiko 16 mm? (nyt kun katon kuvaa, ettei jopa enemmän...) Avain on kuitenkin sama 19 mm kuin "suomimallissa". Mikä vatun idea tossa eri kokoisessa öljytulpassa eri markkina-alueilla oikeen on? :idiot2:



Ja vielä yksi juttu: miten testaisin pitääkö imuputkeen liimaamani nippa? Letku toisesta päästä irti -> vaikutusta?
« Viimeksi muokattu: 16.01.2014, 12:31:31 kirjoittanut eekone »
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #25 : 16.01.2014, 14:29:33 »
Itselleni kanssa hain uuden öljypropun motonetista ja väärähän sieltä tuli.
Luin sitten tarkemmin ja listassa luki propun kohdalla: "ei alumiiniöljypohjalle" tms. ja juuri sellainenhan omassa on, eikä motonetin lista muuta vaihtoehtoa tunne.
Menin sitten uudestaan tiskille ja selitin tilanteen ja taisi myyjä olla volkkarimiehiä, kun ymmärsi heti yskän ja toi hyllystä oikeanlaisen propun. En kylläkään muista, millä tuotenumerolla ja mistä autosta moinen löytyi.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Vs: eekoneen nokipuimuri - V70 TDI A '99
« Vastaus #26 : 16.01.2014, 14:47:24 »
Katoin samaa, että propun kohdalla näin sanotaan mutta ei tiivisteen. Alua se taitaa tuokin olla. Portteriin ehdotti aikaisoa, oisko ollu peräti yli 20 mm. Audi A6 tais olla tuo sama liian pieni 14 mm.

Kävin tunti sitten laittamassa auton roikkaan ja näin valosassa huomasin että sehän vuotaa ihmeen edestä se öljy. Kurkkasin pellin alle ja sehän tuleekin tehostajan letkuliitoksesta! Kurkin alle (jätin suojamuovin pois) ja ihan kuiva on tulpan alus. :)

LISÄYSTÄ:

Kyllä muuten parani koneen toiminta kun tulppasin EGR:n ohjausletkun!  :)) Yhtäkkiä mystisesti hieman heikentynyt alavääntö palasi, ja käynnistä katosi semmonen pienen pieni ylimääräisen tuntunen värinä ajaessa tuolla n. 1500 rpm seutuvilla. Mutta mikä hassuinta, vikavalo ei syttynyt. Taidan aamulla tarkistaa vielä kerran että se valo varmasti toimii.

Ja nyt kun ton öljypropun kuvan nään uudestaan tässä isommalla koneen ruudulla, niin jos avaimen koko on 19 mm ja vertaa kannan kokoa kierteeseen, niin eikös se ole aikalailla sama? 19 tai 20 mm sisähalkaisijan tiiviste siihen siis menee. Ostanpa molemmat seuraavaan öljynvaihtoon tai jos alkaa vuotaa.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2014, 20:51:29 kirjoittanut eekone »
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Ja päivitystä:

Nyt on ajeltu EGR:n ohjausletku tulpattuna, ja vikavalo ei sittenkään syty. :) Valo siis toimii kyllä. Värinät on ehkä vähän pahentuneet taas, ja kulku välillä jälleen samalla lailla tukkoisen tuntuista. Voi olla että kiristynyt pakkanen vaikuttaa tai sitten sieltä on laittamani tulppa lentänyt mäkeen sotkien jotain, unohdin katsoa äsken. Tai sitten se on se pumpun ajoitus tai pumpussa jotain feelua, johon tulee selvyys ja toivottavasti ratkaisu huomenna kun auto menee Hiomo Kantaselle. Tuli mieleen että en hoksannut sitä MAFfia (vaimikäsenytoli?) puhdistaa siitä ilmanputsarin yläpuolelta, sehän voi olla ties kuin paskanen sen huollon laiminlyönnin takia... Sehän vois kanssa tehdä toiminnalle hallaa?

Vaihdoin hehkut - paitsi sitä ykköstä sopivan työkalun puutteessa - ja kylmäkäynnistyvyys parani. Hehkujen johdot on kyllä ihan kauheessa kunnossa, pitää vaihtaa jossain vaiheessa. Kylmään liittyen, on muuten aika hidas lämpiämään ja huono pitämään lämpöjä tuo vekotin näillä noin -20 asteen pakkasilla. Täytyy kehitellä maskin taakse jotain.

Eilen syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo, toki sammui kun kone vähän lämpeni. Tänään sama homma. Nesteet minimirajassa, korkki on ihan selvästi vuotanut. Tarkistin vielä uudelleen ettei kupli käydessä, vaikka puurot+vellit -hommiin en uskonutkaan. Eli paisarin korkki vaihtoon, kuten kylläkin oli jo tiedossa.

Mutta nyt pitäisi sitä nestettä lisätä. Tässä on vaan sellainen "ongelma", että en ole 100 % varma onko neste vihreetä vai punaista vai peräti sinistä... ::) Lievä punavihersokeus nääs. :-[ Pimeys, hieman vajaa säiliö ja paisarin "väri" ei auta asiaan yhtään. Veikkaan ja toivon vihreää, sitä kun löytyisi varastosta. Alla kuva, joka on kylläkin armottoman surkea. Piti lainata valoa taskulampusta kun ei HTC:n salama halunnut toimia tuolla kylmässä. Jos noissa nesteissä on tuoksussa eroa, sitten tuo on vihreää. Sitä on ollu kaikissa aikasemmissa autoissa ja tutulta lemuaa...

V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Egr kun ei toimi niin lämpiääkin hitaammin. Oudolta kuulostaa jos ei pala valo. Onko se rehellinen -99 vai "myöhään" rekisteröity -98?
Mutta kiva vaan jos ei pala.

Ykkösen hehkua kun vaihdoin, löysäsin ohjaustehostajaa niiltä kohdilta mitä on tulpan tiellä. Vai otinko peräti jonkun raudan siitä poiskin. Sitten pääsi vääntelemään joustavan varren kera.

Poissa eekone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • "Hippi-Eero"
Egr kun ei toimi niin lämpiääkin hitaammin. Oudolta kuulostaa jos ei pala valo. Onko se rehellinen -99 vai "myöhään" rekisteröity -98?
Mutta kiva vaan jos ei pala.

Kyllä siellä VINissä X lymyää strategisella paikalla... Tuo on kyllä yllättävää että EGR vaikuttaa noinkin. Niin no, pakokaasu on lämmintä...

Lainaus
Ykkösen hehkua kun vaihdoin, löysäsin ohjaustehostajaa niiltä kohdilta mitä on tulpan tiellä. Vai otinko peräti jonkun raudan siitä poiskin. Sitten pääsi vääntelemään joustavan varren kera.

Ok. Siltähän tuo vähän vaikuttikin että täytyy vähän tehdä tilaa vaikka joustava jatkovarsi oliskin, ettei vahingossakaan väännä hylsy vinossa. Ei ole tosin edes semmosta joustavaa vartta, siksipä juuri jätin toiseen kertaan. Kohta on, varmasti löytyy muutakin käyttöä...
V40 2.0T A Classic '03 "Pieno"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo