RallyBaron  Samppasport

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877581 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #225 : 24.08.2011, 15:39:14 »
Volvon orkkisiskari mitattuna silmien keskeltä on 46,5cm. Mitattu kahdesta satsista ja oli sama.

Kiitosta. Noi mulle lähetetyt Bilsteinit on 43,5cm eli eiköhän ne ole oikeat(sprintit). Hämäs vaan kun tuotenumeroa googlettamalla jonkun sivujen mukaan b8 ja jossain b6..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #226 : 26.08.2011, 17:55:19 »
Kiitosta. Noi mulle lähetetyt Bilsteinit on 43,5cm eli eiköhän ne ole oikeat(sprintit). Hämäs vaan kun tuotenumeroa googlettamalla jonkun sivujen mukaan b8 ja jossain b6..

 Moi, tilasitko europerformancesta?? Löytyi jo  ;) ;)
« Viimeksi muokattu: 28.08.2011, 17:06:16 kirjoittanut VolvoAntza »
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #227 : 26.08.2011, 19:38:49 »
Ite heitin 240:n iskarit eteen ja on kyllä helppo homma. Ei välttämättä tarvitse mitään keskitysholkkia, ainoastaan iskarin ja mutterin väliin putkesta tein holkit. Samalla vaihdoin Lesjöforsien tilalle vakiojouset joista otin rälläkällä pari kierrosta pois. Etupäästä tuli ihanan jäykkä, ainakin ite tykkään.  S*

Takana on tällä hetkellä Motonetin TRW "jäykät" kaasuiskarit ja -40mm Lesjöforsit. Auto on aika hyvin balanssissa, etupää ~1cm korkeammalla. Jos tällä setupilla ajais talven yli ja ens kesänä kattois uutta. Mitä mahtaa katsastusmies sanoo laikkajousista? Ei ainakaan täysin ylös tunkattuna pääse heilumaan.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #228 : 26.08.2011, 20:11:44 »
Eihän ne sallittuja ole, laikkasarjat, mutta kaikkia katsureita ei kiinnosta,
osa ei edes huomaa, ja se kolmas ryhmä tosiaan pistää uusimaan
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #229 : 26.08.2011, 20:24:33 »
neljäskin löytyy.. eli ne jotka laittaa muutoskatsastamaan alustan.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #230 : 27.08.2011, 02:02:01 »
Eihän ne sallittuja ole, laikkasarjat, mutta kaikkia katsureita ei kiinnosta,
osa ei edes huomaa, ja se kolmas ryhmä tosiaan pistää uusimaan
Missäs välissä jousien katkominen on kielletty? Kunhan vaan on tehty kunnolla, eikä jousi jää vinksalleen, pyörimään yms.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #231 : 27.08.2011, 02:27:37 »
Missäs välissä jousien katkominen on kielletty? Kunhan vaan on tehty kunnolla, eikä jousi jää vinksalleen, pyörimään yms.

Amiksen kirjasta katsoin juuri niin muun muassa seuraavia osia ei saa hitsata eikä kuumentaa niin, että niiden kiderakenne muuttuu: jousi, akseli, jarruputket, jousen kiinnikkeet, - tappi, tukivarret ja raidetangot.

Eli katkominen on sallittua kunhan kiderakenne muutu.

Oli muuten amiksen kirjassa työsuojelun kohdalla.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #232 : 27.08.2011, 10:07:28 »
Missäs välissä jousien katkominen on kielletty? Kunhan vaan on tehty kunnolla, eikä jousi jää vinksalleen, pyörimään yms.

Tämä oli ainakin yhden paikallisen katsastusaseman kanta, kun kysyin ohimennen asiakkaan
autoa katsastettaessa. Voihan se sitten ollakkin sallittua? ???

Amiksen kirjasta katsoin juuri niin muun muassa seuraavia osia ei saa hitsata eikä kuumentaa niin, että niiden kiderakenne muuttuu: jousi, akseli, jarruputket, jousen kiinnikkeet, - tappi, tukivarret ja raidetangot.

Eli katkominen on sallittua kunhan kiderakenne muutu.

Oli muuten amiksen kirjassa työsuojelun kohdalla.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #233 : 27.08.2011, 11:14:06 »
Tämä oli ainakin yhden paikallisen katsastusaseman kanta, kun kysyin ohimennen asiakkaan
autoa katsastettaessa. Voihan se sitten ollakkin sallittua? ???

Tarfin sivulta löytyy ohje koskien laikkamadallettuja jousia. Sallittua tietyin edellytyksin.

http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20Alustanmadallusmuistio.pdf
« Viimeksi muokattu: 27.08.2011, 11:17:30 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa miica76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #234 : 30.08.2011, 11:27:25 »
Kunkas paljon tiputtaa keulaa jos vetää laikalla kierroksen pois vakio jousista? Tuli vaan uudet 18" vanteet hommattu ja ei oikein näytä hyvältä kun keulii niin saa.....i! Vois nyt väliaikais madalluksen vetää että saan tilattua eteen kunnon jouset.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #235 : 30.08.2011, 11:58:11 »
Kokeile, ihan sopiva ainakin itelle, pääsee vielä kulkemaankin kun vähän kattoo kiviä. Showroomissa kuvia "740 käyttöautonna" Ainiin on siinä 240 iskarit mutta ei taida vaikuttaa korkeuteen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #236 : 31.08.2011, 15:39:28 »
Ite heitin 240:n iskarit eteen ja on kyllä helppo homma. Ei välttämättä tarvitse mitään keskitysholkkia, ainoastaan iskarin ja mutterin väliin putkesta tein holkit. Samalla vaihdoin Lesjöforsien tilalle vakiojouset joista otin rälläkällä pari kierrosta pois. Etupäästä tuli ihanan jäykkä, ainakin ite tykkään.   S*




paljonko on eessä navasta kaareen mitta?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #237 : 31.08.2011, 22:44:44 »
Mites teillä noiden takajousien kanssa? Mulla on 945 farkussa kuormajouset, joita katkottu kierroksen verran. Nyt takana Bilstein sprint -pamput ja silti kun nostaa auton ilmaan niin jouset ei osu alajousilautasiin  >:( On se kumma kun iskarit on "40-80mm" madallukselle ja n.20-30mm madallettu takaa ja silti jouset ei osu lautasiin.. Pitäis vissiin tehdä ulosjouston rajottimet tai sitten hommata jotkut "progressiiviset" tms.. jouset jotka madaltaisi mutta olisi silti pidemmät kun noi jouset?
« Viimeksi muokattu: 31.08.2011, 22:46:18 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #238 : 31.08.2011, 23:05:33 »
onhan se rasittavaa olla sen jousen kanssa aina vääntämässä, joten pieni pakoputkilemmari tai vastaava, myös just eikä melkein mitoitettu ulosjouston rajoitin pitää jousen kupissa.

bamsen kalsareissa oiva esimerkki ja omaan teen kun "kiireiltäni" ehdin samanlaisen.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #239 : 31.08.2011, 23:10:54 »
Juu oon bamsen kanssa siitä kyllä jutellu ja on harkinnassa. Katotaan jos sellaset tehtäis tohon munki autoon joku päivä. Aikasemmin mulla oli pakoputkiklemmarilla mutta otin nyt irti kun iskarit vaihdoin.. Lähinnä katsastusta meinasin, mutta tuskin se katsuri niin tarkka on  :buck2:
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron